ELOKUVAKASVATUS SODANKYLÄSSÄ opettajien täydennyskouluttaminen varhaiskasvatuksessa, perusasteella sekä toisella asteella vuosina 2004-2006.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hajautettu kurssien toteutus ja kehitys OSCu-hankkeessa ITK’03 Kirsti Ala-Mutka, Sanna Räisänen TTY/Ohjelmistotekniikka.
Advertisements

YLIOPISTOJEN AASIA-VERKOSTO
Opettajien täydennyskoulutusprojekti
KELPO projekti Tuija Ikäläinen, koordinaattori
Diabeteshoitotyön osaaminen
Harvialan koulu ja päiväkoti
Open Source Courseware OSCu
Yrittäjyyskoordinaattorin toimenkuvasta Eri yksiköissä toimii yrittäjyyskoordinaattoreita, joiden tehtävänä on: *kehittää tapoja ja metodeja opettaa yrittäjyyttä.
Mediapedagogi kouluissa (1) havaintoja kentältä ja kentän laidalta havaintoja kentältä ja kentän laidalta.
PK-kehittämispalvelut
Oppilas medioiden pyörteessä, Rovaniemi, OPETTAJA ELOKUVAN PYÖRTEESSÄ Elokuvakasvatus ja oma tekeminen.
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
ANIMAATIOTYÖPAJA Elokuvakasvatus Sodankylässä -projekti.
Ohjaajakouluttajat Työryhmässä 15 jäsentä, paikalla 10. Lisäksi 5 työryhmän ulkopuolista.
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
KALAJOKILAAKSON KOULUTUSKUNTAYHTYMÄ Educational Municipal Federation
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Seutustrategian päivitys > 2020 Seutuhallituksen kokous
Käyttäjäkokemuksen muodostuminen ja kehittäminen verkkoyhteisössä Maria Hyytiäinen Työn valvoja ja ohjaaja: Dosentti Timo Korhonen
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
MAAKUNTAKORKEAKOULU ALUEELLISEN OSAAMISEN KEHITTÄJÄNÄ
Sosiaalinen media opetuksen ja oppimisen tukena - projekti.
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Kolmen oppilaitoksen suunnitteluosaamisen yhdistämisellä Tehdään pitkän tähtäimen kehittymissuunnitelma Etsitään uudenlaisia mentorointikäytänteitä Vahvistetaan.
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
Anna kehitysmaiden lapsille hyvä koulutus – ja tulevaisuus! Päivätyökeräys 2014–2015.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Case-tehtävä Metsäprojekti päiväkodissa
Nuorisotoimi, Seija Kähkönen1 Ely-keskuksen rooli alueen toimijoiden tukena Onnistuvat Opit -seminaari Rovaniemi.
ELOKUVAKLASSIKOT KOULUIHIN Sodankylä Juha Oravala Elävää Kuvaa -projekti Organisoijat: Elokuvakontakti, OPM.
Nuorisoalan kehittäjä Kansalaistoiminnan ja nuorisotyön koulutusohjelma Mikkelin ammattikorkeakoulu.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
DUUNIIN-projektin esittely
O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!
AVOT-KEHITTÄMIS- OHJELMA PEkoul-os 107/1/D/
Medialukutaidon tila ja toteutus Euroopassa
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Markus Talvio Quest-kouluttaja, tutkija, luokanopettaja Lions Quest tunne- ja vuorovaikutustaitojen ohjelmien laatukriteerien valossa
TSEMPPIÄ LIIKUNNASTA- HANKE
Kielivalinnat 2. luokalla
Aihe 1. -hanke Nelivuotinen ( ) Kolmivaiheinen - toteutetaan kolmessa vaiheessa, kolmella pilottipaikkakunnalla, mukana kolme kieli- ja kulttuurivähemmistöä.
 Jäälin koulu 5-6D VANHEMPAINILTA MAANTIEDON PROJEKTI  Syksyn maantiedon projektissa tutustumme Euroopan valtioihin ja niiden tärkeimpiin.
OPS 2016 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa
Rakenteellinen kehittäminen, Lapin malli Rehtori Pentti Tieranta
STUDIO-projekti Toimintalinja 3: Osuvuutta ja kysyntälähtöisyyttä aikuisopiskeluun tieto-, neuvonta ja ohjauspalvelujen valtakunnallisella kehittämisohjelmalla.
SAJO Riika KOULUJEN JA OPPILAITOSTEN TURVALLISUUTTA EDISTÄVÄ VALTAKUNNALLINEN KEHITTÄMISVERKOSTO.
Aihe 1. 2 Turku Kähärin koulu & Sirkkala skola Kaarina Hovirinnan koulu & S:t Karins svenska skola Parainen Koivuhaan koulu & Malms skola Kemiönsaari.
Sosiaalisen median käytöstä Sosiaalisen median käyttö kuuluu nykyajan lapsen elämään. Yhteydenpito ja viestiminen netissä ovat lapsille ja nuorille luonteva.
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Music Against Drugs -päihdekasvatuskokonaisuuden kehittäminen
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Timo Rissanen Kouluprojekti POM2STN Kevät 2017 Timo Rissanen
Kielitietoisuus.
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Palveluiden pohjana pärjäävyys – kuinka rakentaa Lapset puheeksi -työhön pohjautuva palvelurakenne? Mika Niemelä.
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
Filosofian kandiohjelma
Hanna Karlsson / Hanna Karlsson /
Turun kv-toimintamalli ja Askel Eurooppaan -hanke
FIT – Finanssitietojen päivitys
Esityksen transkriptio:

ELOKUVAKASVATUS SODANKYLÄSSÄ opettajien täydennyskouluttaminen varhaiskasvatuksessa, perusasteella sekä toisella asteella vuosina

LYHYESTI  Sodankylän kunnan hallinnoima hanke  Kohderyhmänä varhaiskasvatuksen, perusasteen sekä toisen asteen opettajat  Tehtävänä koulujen elokuvakasvatuksen kehittäminen sekä opettajien täydennyskouluttaminen  Euroopan Unionin Tavoite-1 ohjelma  Osaaminen ja avainalojen edistäminen  Toteutus aikavälillä

ELOKUVAKASVATUKSEN TARVE  Mediat muokkaavat yhä nuorempien lasten identiteettiä ja sosiaalisia suhteita. Mediat toimivat ”opetusautomaatteina” - vaikuttavat siihen, miten näemme maailman ja mitä arvoja kannatamme.  Lapset katsovat televisiota ja elokuvia jo hyvin varhaisessa vaiheessa – ennen kuin edes osaavat puhua.  Vuonna 2002 Euroopan elokuva- akatemian vetoomus kouluissa opetettavan elokuvakasvatuksen puolesta.

TAUSTAA  Kevättalvella 2001 käynnistettiin keskustelu koulujen elokuvakasvatushankkeen toteuttamiseksi Sodankylässä.  Opetusministeriön tukema elokuvakasvatushankkeen esiselvitysprojekti alkoi keväällä 2003 ja päättyi syksyllä  Projektin valmistelussa ovat olleet mukana Taideteollinen korkeakoulu, Lapin yliopisto, Sodankylän elokuvajuhlat sekä Sodankylän kouluja ja päiväkoteja. Yhteistyötä on tehty lisäksi Tikkurilan ja Haapamäen lukioiden kanssa.

TAUSTAA  Eri elokuva-alan asiantuntijoita on kuultu mm. Suomen elokuvasäätiöstä, Turun yliopistosta ja Koulukinoyhdistyksestä.  Kansainvälisellä tasolla hankkeesta on keskusteltu Ruotsin filmi-instituutin koulukinovastaavan kanssa keväällä Ranskan koulujen elokuvakasvatuksesta on keskusteltu lastenelokuvien asiantuntijan Luce Vigon kanssa 2002 Sodankylässä ja Pariisissa sekä Alain Bergalan kanssa Sodankylässä kesällä  Sodankylän elokuvakasvatus on eräs Valtion Elokuvataidetoimikunnan valtakunnallisen lastenelokuvavuoden 2004 Filmihillo-hankkeista.

RAHOITUS  Lapin lääninhallituksen myöntämä Euroopan sosiaalirahaston ja valtion Opetushallinnon rahoitus vuosille Kunnan omarahoitusosuus.  Budjetti vuosille : €  ESR: 65,6 %  Valtio:14,2 %  Kunta: 20,2 %

TAVOITTEET  koulujen elokuvakasvatuksellisten metodien ja opetussuunnitelmien kehittäminen  opetuksen tehostaminen ja monimuotoistaminen  muodostaa pohja laadukkaan alueellisen elokuvakasvatuksen opettamiseen  kehittää elokuvakasvatuksellista oppimateriaalia  parantaa opettajien valmiuksia opettaa elokuvaa sekä käyttää elokuvaa opetuksen välineenä

KOULUJEN ELOKUVAKASVATUSOPETUS 1. Elokuvien katsominen ja kokeminen 2. Kyky analysoida ja oppia elokuvan kieltä 3. Elokuva ilmaisun välineenä 4. Elokuvan avulla oppiminen koulussa 5. Elokuva taideteoksena

OPETTAJIEN TÄYDENNYSKOULUTUS 1. Laitekoulutus: videokuvaus, editointi, animaatio 2. Elokuvahistorian ja – analyysin perusteet 3. Dokumenttielokuva 4. Elokuvan tuotantoprosessi ja eri ammattiryhmien toiminta elokuvan tekemisessä 5. Elokuvakasvatuksen metodit

LAITEKOULUTUS  Koulutus sisältää digitaalivideokameran käytön perusteet ja tutustumisen kameran eri käyttöominaisuuksiin ja toimintoihin.  Lisäksi tutustutaan tietokonepohjaiseen videoeditointiin sekä stopmotion-animaation tekemiseen.

ELOKUVAN TEORIAA  Johdatus elokuvan historiaan ja elokuva-analyysin perusteisiin. Jakso sisältää useita elokuvanäytöksiä ja asiantuntijaluentoja. Elokuvan historia käsittelee eri aikakausien elokuvallisia tyylisuuntia, teknistä kehitystä sekä lajityyppejä. Elokuva-analyysin jaksossa käydään läpi erilaisia tapoja katsoa ja analysoida elokuvaa sekä ymmärtää elokuvan kielioppia.  Dokumenttielokuvan jaksossa keskitytään tekemisprosessiin sekä dokumentaarisen elokuvan eri muotoihin

ELOKUVIEN TUOTANTOPROSESSI  Elokuvan tekemisprosessin kokonaisuus perehdyttää osallistujan elokuvan eri ammattiryhmien toimintaan. Jakso toteutetaan niin, että ensin katsotaan elokuva, jonka jälkeen tuotantoryhmään kuuluva henkilö kertoo elokuvien tekemisestä oman ammattinsa lähtökohdista käsin. Jokaiseen aiheeseen liittyy yksi elokuva ja kolmen tunnin luento.

ELOKUVAKASVATUKSEN METODIT  Käytännön vinkkejä ja opastusta, kuinka elokuvaa ja videota voidaan käyttää osana kouluopetusta varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle.

HANKKEEN VAIKUTUKSET  Hanke tukee Sodankylän profiloitumista elokuva-alan osaamispaikkakuntana (Elokuvajuhlat, Sodankylän Elokuvakeskus)  Koulutussuunnitelma ja koulutuksen myötä kerääntyvä elokuvakasvatuksellinen oppimateriaali muodostavat pohjan laadukkaalle alueelliselle elokuvakasvatustoiminnalle ja -yhteistyölle eri organisaatioiden kanssa.  Elokuvakasvatuksen opetusmenetelmien uudistaminen toimii mallina vastaavalle toiminnalle muualla Suomessa.

HANKKEEN VAIKUTUKSET  Elokuvakasvatushanke liittyy laajempaan alueelliseen kehittämiseen. Hanke tukee muiden paikkakuntien elokuvaan liittyviä projekteja ja koulutushankkeita.  Laaja vuorovaikutus ja yhteistyö alan järjestöjen ja hankkeiden kanssa.

YHTEYSTIEDOT Projektisihteeri Tommi Nevala