Videot Luksian ja Sataedun opiskelijakorjaamosta  Luksia:  Sataedu:

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

Vanhempien ja ryhmänohjaajien yhteistyö
Esimies verkossa Kevät 2013 PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
Uusi osaaja - hanke Tapaaminen Omniassa
Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
OHJAAMINEN.
Erityisopiskelijoiden työssäoppimisen kokeilu- ja kehittämishanke OHJAAJAN KANSIO TYÖSSÄOPPIMISEN TUKENA Tuula Rantanen
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
SMART Alanko, Jacoby, Silander, Kainulainen Miksi?
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Hellevi Tervo Tyrnävän työleiri MITÄ ON TYÖELÄMÄN TUKEMINEN ? Hankkeissa tehtyä ja seminaarissa pohdittua.
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Toimivia ratkaisuja – monenlaisia ja tuottavia malleja ja onnistuneita urapolkuja on jo olemassa Maahanmuuttajataustaisen opiskelijan ohjaaminen ja tuki.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
Yrittäjyys- opetus-menetelmä!
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Työssäoppiminen eli TOP
Ammatillisen opettajan dynaaminen tulevaisuuden työnkuva Yksintekijästä – työyhteisölliseksi osaajaksi Työssäoppimisen ohjaajasta - koulutuksen ja työelämän.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
Taitaja2008-tapahtuman vaikutuksista: Kisojen järjestäjän näkökulma.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
TAO, Turun Ammattiopistosäätiö
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
Arkiston nimi:Päiväys:Copyright: OpettajatuutorointiAuli Pekkala Opettajatuutorointi.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Projektityökurssi KLTITE06SU/OH Projektitöiden seminaariohjeet.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Kaija Ray: Siirtymät sujuviksi Antti Maunu: Yhteisöjen aika Kommenttipuheenvuoro Petteri Ora Petteri Ora1.
Perustiedot Valmentavaa koulutusta KAO:lla vuodesta AVA, MAVA, Ammattistartti ja nyt VALMA VALMA:ssa 50 opiskelijapaikkaa Opetustiimi: 3 opettajaa,
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
ETOS-erityisopiskelijan työvaltaiset yksilölliset osaamispolut Pauliina Julkunen, Kanneljärven Opisto Vertaansa vailla –ohjauksen ja erityisopetuksen.
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
HUIPPU Elokuu 2017.
TET =Työelämään tutustuminen
Potentiaalisten kumppaneiden kartoittaminen
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
TIIMITOIMINTAMALLI AUTOALALLA SATAEDU KORJAMOSSA
Anne Raasakka -
TET =Työelämään tutustuminen
OPA - Ohjaamista ja palautetta digitaalisesti
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Esityksen transkriptio:

Videot Luksian ja Sataedun opiskelijakorjaamosta  Luksia:  Sataedu: 9lbufA&feature=youtu.be 9lbufA&feature=youtu.be

Opintojen eteneminen kolmessa vuodessa

Hankkeen tavoitteet  Hankkeen kokonaistavoitteena on autoalan ammatillisen peruskoulutuksen laadun kehittäminen vuonna 2009 uudistettujen tutkinnon perusteiden mukaiseksi/mukaan  Kestävät työelämä ja oppilaitosyhteistyö verkostot rakentaminen  Korjaamotoiminnan kehittäminen työelämää vastaavaksi  Asiakaspalvelutoiminnan kehittäminen opiskelijoiden toimesta  Valinnaisuuden lisääminen työssäoppimisen myötä

Hankkeen tavoitteet  Opiskelijoiden osallistaminen ja motivointi koko korjaamon toimintaan  Opiskelijoiden vastuuntunnon herättäminen ja itseohjautuvuuden lisääminen  Opettajasta ohjaajaksi  Pyritään saamaan opettajalle lisää aikaa opiskelijoiden ohjaamiseen työsalissa (asiakaspalvelussa ja koko toiminnassa)

Miksi tällainen hanke?  Opiskelijat saadaan motivoitumaan paremmin  Työhön sitoutumisen puute (kun opettaja antaa työt vs. työt tulevat suoraan asiakkaalta)  Luvattomien poissaolojen vähentäminen  Osaamisen tason kehittäminen oman taitotason mukaan  Työssäoppimisen ohjaamisen kehittäminen  Keskeyttämisien vähentäminen  Työelämän (yritysten) toive ja vaatimus (esim. asiakaspalvelutaidot, varaosien tilaaminen ja korjaamon kokonaistoiminnan ymmärtäminen)  Nuorten vastuun kasvattaminen

Taustatietoa  Hanke on Luksian hallinnoima ja on alkanut keväällä 2011  Hankeessa ovat mukana myös Sataedusta Kokemäen toimipiste ja Keudasta Nurmijärven toimipiste

Miten asiat olivat ennen?  Opettajan rooli oli liian suuri: aikaisemmin opettaja teki kaikki käytännön järjestelyt (otti työt vastaan, teki osan töistä, tilasi varaosat, palveli asiakkaita yms.) -> opiskelijat eivät ottaneet vastuuta, eivätkä opiskelijat oppineet koko huollon/korjauksen prosessia (olivat vain pieniä osatekijöitä siinä)  Aikaisemmin opettaja teki liikaa, nykyään ohjataan opiskelijoita tekemään ja oppimaan

Miten opiskelijakorjaamo toimii?  Opettajan sijaan opiskelijat ottavat työt vastaan, tekevät työmääräykset, tilaavat varaosat sekä tekevät laskun asiakkaalle  Opiskelijat saavat mahdollisuuden oppia yhteistyötaitoja, yrittäjyyttä sekä asiakaspalvelua aidoissa asiakastilanteissa ja -ympäristössä

Miten oppilaitoskorjaamo toimii Luksiassa?  Opiskelijat jaettu tiimeihin (1+4) vaihtuvalla työnjohtajalla.  Opiskelijat tekevät epävirallisen työsopimuksen, jolla sitoutuvat korjaamon toimintaan  Tiimit hoitavat opiskelijakorjaamon pyörittämisen vuorollaan.  Tiimit ovat korjaamossa 8-10 viikkoa kerrallaan  Tiimin vuorossa oleva ”työnjohtaja” opiskelija hoitaa asiakaspalvelun, varaosat ja töiden etenemisen ja reklamaation yhteistyössä tiimin kanssa  Tiimissä arvioidaan, onko taitoa työn tekemiseen ja onko kaikki työt järkeviä opiskelun ja oppimisen kannalta (moottorinvaihdot)  Soitetaan asiakkaalle, ”sopiiko tämä aika?” Varauskalenterin täyttö.  Tilataan osat suoraan paikalliselta varaosatoimittajalta.  Työnjohtaja ottaa työn vastaan, tekee työmääräyksen (työrivit), mahdollisen kustannusarvion, sopii valmistumisajankohdan ja ottaa asiakkaalta allekirjoituksen työmääräykseen sekä allekirjoittaa myös itse työmääräyksen  Työnjohtaja toimittaa työmääräyksen työparille ja keskustelee työn tekemiseen liittyvistä seikoista, kuten työn valmistumiseen liittyvistä asioista työparin kanssa  Tiimi/työpari tekee työn  Työnjohtaja tarkistaa työn ja koeajaa auton  Työnjohtaja tekee laskun, jonka opettaja tarkistaa ennen soittoa asiakkaalle  ”Työnjohtaja” luovuttaa auton ja käy laskun lävitse asiakkaan kanssa  Opettaja seuraa koko työprosessia ja auttaa tarvittaessa opiskelijoita  Opettajan kannalta huomioitavimmat asiat: Töiden selkeä ohjeistus, oikeanlaiset työohjeet, työaikojen noudattaminen, asiakkaan kanssa sovituista asioista kiinnipitäminen)

Työssäoppimisen laadun kehittäminen  Opiskelijalähtöistä ja –perusteista  Opiskelijoiden ohjaaminen heille soveltuviin TOP (työssäoppimis)-paikkoihin  Laajennettu TOP -> tehokkaampi oppiminen ja valmistuminen  Sähköinen oppimispäiväkirja  Työssäoppimisen määrää on kasvatettu  Kaikki opettajat ja muutamat työssäoppimisen ohjaajat ovat käyneet työpaikkaohjaajakoulutuksen

Menetelmiä  Opiskelijoiden osallistaminen ja vastuuttaminen (opiskelijat myös itse kehittävät opetusta ja oppimista)  Tekemällä oppiminen (teorian integrointi korjaamotöihin)  Asiakaspalvelutaitojen ohjaus ja arviointi (yhteistyötaidot ja yrittäjyys)  Harjoitusta erilaisien asiakaspalvelutilanteiden selvittämisestä (sosiaalisten taitojen kehittäminen)  Mahdollisuus harjoitella ja epäonnistua turvallisesti (turvallinen oppimisympäristö)  Joustavat opintopolut (työssäoppimisen ja koulunkäynnin määrän suhde opiskelijakohtainen)  Opiskelijalla mahdollisuus vaikuttaa vahvasti omaan koulunkäyntiin (järjestelmä tukee niin lahjakkaita kuin erityisopiskelijoitakin)  Uudenlainen ja erilainen tapa saada opiskelijat innostumaan opiskelusta