Sosiaalityön eetos ja haittojen vähentäminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Yhteisöllisyys – utopiaa vai arjen tekoja
Advertisements

KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
Asiakkaan ja potilaan kohtaaminen
Asiakkaana sosiaalipalveluissa
Suomalaisen Urbaanin unelman vaikutteet tulevat Englannin kirkon piirissä alkaneen uudistuksen parista luvulla kristityt totesivat heidän yrityksensä.
MIKÄ ON TIIMI?.
Majakka Markku ja Virve Pellinen
AIKA PARANTAA -toiminta esimerkkinä vertaistuotannosta Hanna Koppelomäki Aika parantaa –verkosto.
KOTIKÄYNTITYÖ.
NUPPU 2 – Keski-Pohjanmaan osahanke osana PaKaste 2 -hanketta 1.
Koulutuksen toteutus - vammaispalvelujen valtakunnallinen kehittämishanke/ P-K - Yksi naapureista –hanke/Kehitysvammaisten Palvelusäätiö Koulutuksen aikataulu.
Palveluohjaus Ota Koppi 2 –tilaisuus
Yksilöllisiä palveluratkaisuja henkilökohtaisella budjetilla - kokemuksia Eksotessa Merja Heinonen
HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
Sijaisperheiden ja sijoitettujen lasten kanssa tehtävä työ
Oppimiskäsitys Käsitys ammattitaidosta
Via Vis – väkivaltatyöhankkeen vaikuttavuus asiakkaiden näkökulmasta "Mun stressihormonit on ainaki 90 pinnaa tullu alaspäin" Helena Parkkila, KM, tohtoriopiskelija.
Hoitajan ja muistisairaan välisen vuorovaikutuksen tukeminen
Lasten osallisuutta kartoittamassa
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
Täysivaltainen osallisuus – vammaisalan tulevaisuusseminaari
ETIIKKA LAATU- JA TULOSTAVOITTEIDEN PAINEESSA
Ikali Karvinen, TtT, sh AMK Diakonia-ammattikorkeakoulu
OPETTAJA JA OPPILAS Opettaja hyväksyy ja pyrkii ottamaan huomioon oppijan ainutkertaisena ihmisenä. Opettaja kunnioittaa oppijan oikeuksia ja suhtautuu.
Anne-Maria Perttula,
Kohtaamisen etiikka Jyväskylä Jaana Kauppinen.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Työntekijän kokemuksia asiakkaan kohtaamisesta jalkautuvassa työssä
tkemppainen TULINKO KUULLUKSI? Lapin sosiaalityön kehittämisyksikkö Kehittämisseminaari Pohtimolampi.
Saku Ylä-Soininmäki Psykologi, Lahden ammattikorkeakoulu
MIELENTERVEYSTYÖ JA OMA JAKSAMINEN Copyright Tero Lappalainen 2011
LASTEN SUOJELU – JOKAISEN TEHTÄVÄ Varhaiskasvatuksen mahdollisuudet lasten suojelussa, KELTO Pirjo Harjupatana LTO Riitta Sinko.
Asiakkaan rauhoittaminen
Terapeuttinen hevostoiminta voimaantumisen mahdollistajana Tietoisku Mielenterveysmessuilla Ilo Elää Hyvinvointipalvelut
SalesPeople Finland Oy: Suunnitelmallinen myyntityö
Hankekoordinaattori Päivi Ristimäki Puh
AH Lastensuojelulaki sosiaalityön arjessa Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö Arja Honkakoski Sosiaalityön kehittämispäällikkö.
1 Lapset ja nuoret lastensuojelun laadun määrittäjinä Maria Kaisa Aula Helsingin yliopisto
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
MAHDOLLISUUKSIEN MARKKINAT IHMISARVOFOORUMI 2010 KANAVATYÖSKENTELY klo Ihan sama ihmisarvo?
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
Sosiaalihuoltolaki.
Vapaaehtoistoiminta Suomen Punaisessa Ristissä Tulijan tukena pikakoulutus.
KIRKOT JA VALTIO Luku 17 – Ydinsisältö. Uskontojen merkitys valtion kannalta merkittäviä yhteiskunnallisia vaikuttajia tuottavat myös sosiaali- ja terveyspalveluja.
AIKUISSOSIAALITYÖ OSALLISUUTTA TUKEMASSA Marja Paananen kehittäjäsosiaalityöntekijä.
Tervetuloa koulutukseen!. Ryhmätilanteet ja sanaton viestintä.
Vammainen valitsee ja vaikuttaa; hän elää mielekästä elämää Käsitteiden määrittelyä Valtakunnallinen vammaispalvelujen kehittämishanke Pohjois-Karjalan.
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Johdatus uuteen rippikoulusuunnitelmaan
Vapaaehtois- ja vertaistoimijan motiivit, roolit ja rajat
Yhteisöön kuulumisen etiikka
Sosioemotionaalinen kehitys
Ydinviestit Ihmiset pärjäävät paremmin arjessa, kun heillä on riittävät voimavarat toimia ja ottaa vastuuta elämästään. Ammattihenkilöt tarvitsevat mahdollisuuden.
Ryhmäkuntoutus ammattilais-vertaisyhteistyönä
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
3 Minuudessa on kaksi puolta
Yritykset ja yhteiskunta
Tavoitteen asettamisesta tasavertaiseen kohtaamiseen
Yhdessä sisältöä asiakkaiden käyttöön Käyttäjälähtöisyys
Asiakaskuuntelut palveluiden kehittämisessä yöp
KANSILEHTI LUONTAISET TAIPUMUKSET™ KIIHDYTYSPÄIVÄN VALMENNUSMATERIAALI 1. Viestintätyylit/vuorovaikutusharjoitus 2. Palautteenanto 3. Ongelmanratkaisu.
Oman elämän raiteilla!.
Urheilun ja liikkumisen valmiudet ja ominaisuudet Psyykkinen valmennus Itsetunto ja itseluottamus Paula Arajärvi ja Terhi Lehtoviita.
PROSOSIAALINEN KÄYTTÄYTYMINEN
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
Julkisuus Ymmärrettävyys Avoin toiminta Hallinto mahdollistajana.
OMATYÖNTEKIJYYS Asiakkaat Sosiaalityöntekijät SHL 42 § 1
Esityksen transkriptio:

Sosiaalityön eetos ja haittojen vähentäminen Jukka Oksanen 25.10.2013 Tampere

Sosiaalialan ammattilaisen eettinen ohje Sosiaalityö yhteiskuntapoliittisena toimintana ei ole paljonkaan arvoista ellei sen tekijöillä ole rohkeutta asettua niiden ihmisten puolelle, jotka eivät voi puolustaa elämisoikeuttaan suorituksilla, selviytymisellä tai kunniallisella elämäntavalla. (Riitta Granfelt)

Sosiaalityön (uusi) asiantuntijuus Työntekijän ja asiakkaan välinen kumppanuus. Asiakkaan asiantuntijuuden korostaminen. Paikallisuus. Yhdessä tuotettava tieto. Dialoginen kohtaaminen. (Kirsi Juhila 2004)

Sosiaalityön kolme lähtökohtaa Yksilön auttaminen hänen omista lähtökohdistaan. Yhdyskunnan auttaminen ja yhteisön rakentaminen. Sosiaalityön vaikutus lainsäädäntöön ja lainsäädännön vaikutus yksilön ja yhteisön vaikeuksien ratkaisemiseen.

Asiakas on yksilö Yksilö on keskellä, sisäpiiri lähellään ja ammattilainen ulkokehällä. Pääseekö työntekijä sisäpiiriin? Yyy

Oikeus tulla kohdatuksi kokonaisvaltaisesti Ammattilaisen on pyrittävä ottamaan huomioon asiakkaansa kaikki elämänalueet ja kohtaamaan hänet paitsi yksilönä myös osana perhettään sekä osana ympäröivää yhteisöä ja yhteiskuntaa. Asiakasta autetaan omien vahvuuksiensa tunnistamisessa ja kehittämisessä. Hän tulee ymmärretyksi erityisvaikeuksissaan. Asiakas saa yhteisön. Kaikki ihmiset tarvitsevat yhteisöön kuulumisen tunteen itsensä rakentajana. Yhteisö antaa verkoston, kehyksen ja arviointiapua.

Verkostoon kuuluu Tietoa, tunnetta, luottamusta, rakkautta, kuulumista, motivaatiota, itsearviointia, sosiaalista kumppanuutta, neuvoja, toipumista, arvoja, toimintaa ja mahdollisuutta auttaa muita. + Rahanlainausta, hyvän jakamista, riitaa, emotionaalista tukea, ongelmanratkaisua, palautetta, statusta, sosiaalistumista, mahdollisuutta olla heikko ja avuntarpeessa. Voiko ammattilainen olla osa asiakkaan verkostoa ja yhteisöä? Mitä vaatimuksia tämä asettaa työntekijän ammattitaidolle? Voiko ammattilainen olla samaan aikaan myötätuntoinen ja eriytynyt?

Asiakas tulee auttavaan kehykseen 1. Suopea ympäristö 2. Johdonmukainen toiminta 3. Ongelmanratkaisuapu 4. Sopimuskulttuuri

Kehys tukee ja heijastaa Suopea ympäristö tarkoittaa hyväksyviä katseita, kunnioittavia eleitä ja tunnetta, että läsnäolosi on tervetullutta. Tämän rakentamiseen osallistuvat kaikki yhteisön jäsenet. Palaute annetaan tarkasti ja aikaa käyttäen. Johdonmukainen toiminta tarkoittaa, että yksiköllä on perustehtävä ja toiminta-ajatus ja toiminnan vaikutus asiakkaaseen on harkittua ja työntekijöiden käyttäytyminen tukee yksikön päämäärää. Asiakas saa apua todellisiin ongelmiinsa ja hänen vaikeuksiaan yritetään ratkoa käytännön tasolla. Työntekijällä on oikeasti mahdollisuus auttaa kuntouttavalla työotteella. Työntekijä pyrkii saamaan asiakkaan mukaan tekemään pieniä sopimuksia.

TERAPEUTTINEN ALLIANSSI (yhteistyösuhde) Tarkoittaa työntekijän ja asiakkaan välistä positiivista tunnesidettä. Tarkoittaa molemminpuolista uskoa, kunnioitusta, pitämistä ja huolenpitoa. Saa aikaan tunteen kumppanuudesta työntekijän ja asiakkaan välillä. On työntekijän ja asiakkaan välisen suhteen tietoinen ja tarkoituksellinen osatekijä. (Adam Horvath 2001)

TYÖNTEKIJÄN PERUSVALMIUDET

JÄRKEVÄ AJATTELU Työntekijän tieto- ja taitoperusta: itsetuntemus menetelmätuntemus käsitys toiminnan sisällöstä käsitys toiminnan rajoista jämäkkyys ja johdonmukaisuus usko omaan menetelmään

YSTÄVÄLLISYYS Työntekijän viestintää: sanalliset viestit eleiden viestit hyvä kuuntelu asiakkaan huomioonottaminen kunnioituksen osoittaminen taidokas konfrontointi = tosiasiat pöydälle

MYÖTÄTUNTO Työntekijän arvoperusta: ihmiskäsitys eettinen ajattelu henkilökohtainen kaikupohja, jolla työntekijä voi tuntea yhteistä ihmisyyttä asiakkaan kanssa. EMPATIA = toisen tunteiden ymmärtämistä SYMPATIA = samojen tunteiden kanssatuntemista

Myötätunto ja eriytyminen Nollatason myötätunto ------------------------------------------------ Ykköstason myötätunto Kakkostason myötätunto, empatia Kolmostason myötätunto, sympatia Nelostason myötätunto

Työntekijöiden ja asiakkaiden yhteisö Työntekijöiden ja asiakkaiden yhteisö ei toteudu aina konkreettisesti ja samaan aikaan samassa paikassa. Päiväkeskuksen tai yksikön kävijöistä kaikki eivät tapaa toisiaan usein. Kyse on auttavan yhteisön mallista, jossa yksinäisten ja katkeilevien ihmissuhteiden rasittamat ihmiset saavat työntekijöiltä pysyvän hyväksynnän ja tilan olemiselleen. Asiakkaan omaperäinen elämäntapa ei yleensä saa ympäristön tukea. Työntekijöiden hyväksyvä suhtautuminen antaa ihmisarvoa ja järkeä asiakkaan joskus sekasortoiseen ja pelkojen täyttämään elämään. Työntekijä hankkii taitonsa avulla oikeuden antaa myös neuvoja asiakkaalle ja tämä ilmenee luottamuksena. Työntekijän tapa ottaa asiakas vastaan ja osoittaa hänelle kunnioitusta on yksinkertaisin ja tehokkain tapa suurten ihmisoikeuksien julistuksien käytännön toteuttamiseen. Käytännön etiikalla on laaja vaikutus asiakkaaseen ja työntekijään.