Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Uusi osaaja - hanke Tapaaminen Omniassa
Advertisements

”Suomalaisen valmennusosaamisen kehittäminen” Valmentaja + Urheilija
Nuorten yhteiskuntatakuu –ryhmän kokous Janne Koskenniemi & Suvi Eriksson SYL Valmistumassa olevien ja vastavalmistuneiden palvelut ja työllistyminen.
TaiKin Henki -talo TYÖKYKY työ Esimiestyö ja johtaminen työn sisältö työ-yhteisö arvot asenteet motivaatio ammatillinen osaaminen terveys EFQM kokonais-
Tutkinnon osat Tuotteen / palvelun suunnittelu (ja dokumentointi) 10 ov työmenetelmien ja –välineiden suunnittelu oman työn suunnittelu tuotesuunnitteluprosessin.
Työ(hön)valmennus opetuksen tukena, palveluna ja työnä
MISTÄ OIKEIN ON KYSE?.
Työhyvinvointi PK-yrityksessä Leena Niemistö toimitusjohtaja LT, fysiatri Munkkivuori Kamppi Lassila.
VAPAAEHTOISTYÖSSÄ JAKSAMINEN OSAAMINEN Yhteiskunta Perhe Lähiyhteisö
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
vs. koulutuspäällikkö Eija Haverinen,
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
TYÖTÄ TEKEMÄLLÄ AMMATTIIN
ECVETin ABC ECVET liikkuvuudessa ja opettajan työssä
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Pirkko Rimpilä-Vanninen
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Kiipulan ammattiopistossa
YHTEISTYÖ Yhteistyö lähti tarpeesta tavoittaa, ohjata ja neuvoa yhteisiä asiakkaita Haluttiin tarjota nuorille monipuolisia koulutuksia Vältettiin päällekkäistä.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
TOPO Työssäoppimisen portaat Projekti yleistä Omnia toteuttaa, yhteistyökumppaneina LUKK ja Keuda Projektin kesto – Verkostoyhteistyötä.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
OSAAMISTA TYÖHÖN Työelämäpalvelut toimintaan - 1. vaihe v
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
NOPS – hanke LbD –arjen onnistumisia Leppävaara Projektipäällikkö, lehtori Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS Projektipäällikkö.
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
Ammatillisen opettajan dynaaminen tulevaisuuden työnkuva Yksintekijästä – työyhteisölliseksi osaajaksi Työssäoppimisen ohjaajasta - koulutuksen ja työelämän.
Yritysyhteistyömalli TopLaaja- TOP-Patteri: HYVÄT KÄYTÄNTEET-SEMINAARI Helsinki Congress Paasitorni Koulutusjohtaja Maarit Kuosa.
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
Taitaja2008-tapahtuman vaikutuksista: Kisojen järjestäjän näkökulma.
Kielten vastuuopettajapäivät, Rovaniemen amk TkT Marjatta Huhta Master’s Thesis –tuki Industrial Management -ohjelmassa.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
PALVELUT 1.koulutuspalvelut 2.kehittämispalvelut 3.tilaustuotepalvelut yhteisenä nimittäjänä ”pedagoginen sensitiivisyys”
Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea “Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen” -NOPS – hankkeen alueseminaari Laurea Pirkko.
Työantajan näkökulmaa nuorten palkkaukseen ja oppisopimukseen TEM
Ritva Kareketo kouluttaja
W w w. h a m k. f i HYVÄ JA TUOTTAVA TYÖELÄMÄ TYÖYHTEISÖN DYNAAMINEN VALMENNUS mi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Oulun ammattikorkeakoulu. Suomalainen koulutusjärjestelmä.
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
Kaija Ray: Siirtymät sujuviksi Antti Maunu: Yhteisöjen aika Kommenttipuheenvuoro Petteri Ora Petteri Ora1.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
Ammattiopisto on mylly elinikäisen oppimisen virrassa
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Miten edesauttaa erityistä tukea tarvitsevien nuorten siirtymistä ammatilliseen koulutukseen ja työelämään? Seija Eskola Validia Ammattiopisto.
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Työhyvinvointikysely - Jyväskylän yliopisto 2011
Riski- ja suojaavien tekijöiden tunnistaminen
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Työkykyä edistävä toiminta
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
Saimaan ammattiopisto Sampo
TYÖIKÄISTEN MONIALAINEN PALVELUMALLI
Jenita Rantakokko, Jenni Hätälä, Maarit Kinnunen, Inka Hyttinen
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Suomen Ensiapukoulutus
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Mallit työllistymiseen ja osallisuuteen
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena Työllistymisen mahdollisuudet seminaari 30.8.2012, HAMK/AOKK Arto Vehkomäki

Koulutuksen haasteita? (erityis)opiskelijoiden puutteelliset valmiudet arkeen ja ammatilliseen koulutukseen -> työkyvyn puutteet Perinteisesti toteutettu ammatillinen perustutkintokoulutus liian haasteellinen Koulutuksen oppilaitoskeskeisyys Ohjaus ja tukipalvelujen riittämättömyys / etäisyys Kestävä kehitys -> koulutuksen tavoitteeksi aidosti työllistyminen Arto O. Vehkomäki 30.8.2012

Opetussuunnitelman työelämälähtöisyys OPISKELIJA KOULUTUS TYÖ OPISKELIJA KOULUTUS Arto O. Vehkomäki 30.8.2012

Työammattikoulutus, mitä se on? Opiskelijalähtöistä huomioidaan yksilölliset tarpeet Työelämälähtöistä huomioidaan työelämän tarpeet Painottuu tekemällä oppimiseen oppiminen tapahtuu mahdollisimman pitkälle todellisessa työympäristössä Tavoitteena työllistymiseen tarvittava osaaminen ja työllistyminen Ammatillista perustutkintokoulutusta (tutkinnon osia tai koko tutkinto) Toteutetaan tiiviissä yhteistyössä työelämän kanssa Työhönvalmennus osana koulutusta Arto O. Vehkomäki 30.8.2012

Opiskelijan polku Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus ja tuki (Työhönvalmentaja) Hakeutumisvaihe Orientaatiovaihe Työskentelyvaihe Siirtymävaihe Seurantavaihe työhönvalmennuksen arviointi ja kehittäminen verkostojen ylläpitäminen siirtymän varmistaminen ohjauskeskustelut työyhteisön tukeminen työssäoppimiseen valmistautuminen opiskelijan lähiverkoston rakentaminen jatkosuunnitelma koulutuksen arviointi ja kehittäminen oppimisen mahdollistaminen ja arviointi yksilöllisen suunnitelman rakentaminen osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen opiskelijavalinta Opiskelijan oppimisen ohjaus ja tuki (Opettaja) Ulla Kauranen & Arto Vehkomäki, 2007 Arto O. Vehkomäki 30.8.2012

Työkyky J.Ilmarisen mallin mukaan (1999) ARVOT, ASENTEET JA MOTIVAATIO työn mielekkyys ja haasteellisuus työn ja muun elämän yhteensovittaminen AMMATILLINEN OSAAMINEN peruskoulutus ammatilliset tiedot ja taidot elinikäinen oppiminen YKSILÖN VOIMAVA-RAT TERVEYS JA TOIMINTAKYKY fyysinen toimintakyky psyykkinen ja sosiaalinen toimintakyky terveys Arto O. Vehkomäki 30.8.2012

Työkyky J.Ilmarisen mallin mukaan (1999) TYÖ JA TYÖOLOT työn muuttuminen työympäristötekijät psyykkinen ja fyysinen kuormitus TYÖYHTEISÖ työn hallinta ja henkinen hyvinvointi ilmapiiri osallistuminen ja kehittäminen ESIMIESTYÖ JA JOHTAMINEN henkilöstöjohtaminen muutoksen hallinta henkilöstöjohtaminen työyhteisöristiriitojen hallinta Arto O. Vehkomäki 30.8.2012

Kiipulan ammattiopisto opetussuunnitelmaperusteinen koulutus ”Läheltä ohjaten” -periaate Moniammatillisuus ammattiopettajan koulutus ja osaaminen täydentyvät aivan erilaisella työhönvalmentaja koulutuksella ja osaamisella Kiinteistö, logistiikka, Liiketalous työhönvalmentaja osana opetuksellista tiimiä Terra-koulutus Lahdessa opettaja-työhönvalmentaja -työpari Arto O. Vehkomäki 30.8.2012

Kiitos! Yhteystiedot Työryhmänjohtaja ja erityisopettaja Arto Vehkomäki puh. 050 3598 568 arto.vehkomaki@kiipula.fi Arto O. Vehkomäki 30.8.2012