Kulttuuri, mieli ja kasvatus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tietopaketti Big Datasta
Advertisements

Tiedonhankinnan prosessit muutoksessa
Osaamisen ja sivistyksen asialla USKONTOJEN VÄLISESTÄ DIALOGISTA Pekka Iivonen.
Eija Kauppinen HAASTATTELUTUTKIMUS.
MARK TENNANT LIFELONG LEARNING AS A TECHNOLOGY OF THE SELF HANNA PORRASSALMI Postmoderni kritiikki aikuiskasvatuksessa vallitsevia minuuden teorioita kohtaan.
Terveydenhoitaja ikääntyvien toimintakyvyn ylläpitäjänä
Miten ihminen kohtaa annetun ympäristön
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle
HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
Ajatuksia oppimisesta
Tutkimuksen ja opetuksen rajapintoja taidealojen koulutuksessa FT Tarja Pääjoki Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos.
Suunnitelma paperittomasta kokouskäytännöstä koko luottamushenkilöhallinnolle Kaupunginhallitus
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
Analyysi Analyysi = kreik. irrottaa: hajottaa osiinsa, eritellä, jäsentää. voi käsitteellisesti tarkoittaa kahta erilaista asiaa: muotoanalyysi: miten.
_______________________________________________________ 1999 Suvaitsevaisuuskaudet Kamppailu liikuntakulttuurin suunnasta 1880-luvulta 1920 luvulle. Urheilu.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
Tiedonkäsittelyn biologinen perusta
Opetussuunnitelmaviestintä Merkki ja merkitys - Viestinnän yleinen teoria Jukka Savilampi 2005.
UE1 syksy 2007© Anne Rongas1 Uskonto ja kulttuuri  Millä eri tavoin aihetta voisi hahmottaa?  Kulttuuri vaikuttaa uskontoon ja uskonto kulttuuriin 
KULTTURIENVÄLINEN VIESTINTÄ
Tytöt teknologian taitajiksi
Ryhmädynamiikka ja vuorovaikutus, 1ov/PätKor1
Oppimisorientaatioita
Mitä uskonnolla tarkoitetaan? Uskonnollisia ajatuksia ja kokemuksia muokkaa Uskonto vaikuttaa yhteisö Homo religiosus 1.Ihmisellä lajiominainen kyky uskonnolliseen.
Sosiaalinen media ja sulautuvat ympäristöt Terhi-Maija Itkonen-Isakov - Miksi media sosiaalistuu ja miksi oppiminen sulautuu?
Tietokone asiantuntijan työvälineenä ICT01D Tietokoneen toiminta Juhani Merilinna.
Tieto- ja viestintätekniikka eri oppiaineiden opetuksessa AO-koulutuksen perusharjoitteluinfo Olli Vesterinen, Sokla Mediakasvatuskeskus.
Tietotekniikka musiikin opetuksessa
Toimintaohjeet opelle
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Vauvan erityiset kyvyt ja taidot
Oppiaine-kokonaisuus
Mitä yhdyskunta- ja kaupunkisuunnittelu on?
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
OPS 2016 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Usko ja riippuvuudet Pekka Lund Mistä puhumme, kun puhumme riippuvuuksista? Pekka Lund
Pekka Lund Usko ja riippuvuudet.
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Kieli itseilmaisun välineenä
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa
Sosioemotionaalinen kehitys
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
Metafysiikka kysymys substanssista eli perusolemuksesta
HISTORIAN KURSSIEN TAVOITTEET, SUORITTAMINEN JA ARVIOINTI
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Tutkiva ja dialoginen orientaatio opetusharjoittelun lähtökohtana
9. Oppimisen psykologinen perusta
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
Menestyvä työyhteisö Yksilö – Ryhmä – Organisaatio OPPIMINEN JA HAVAINNOINTI LEA1LH002 Riitta Rautava Henkilön käsitys todellisuudesta – ei välttämättä.
Kirkkona monikulttuurisessa yhteiskunnassa
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Kahdeksan edellytystä sujuvaan opinnollistamiseen
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Miten puhua kulttuureista koulussa?
Esityksen transkriptio:

Kulttuuri, mieli ja kasvatus Jerome Bruner

Jerome Bruner Yhdysvaltojen oppimisen ja kognitiivisen tutkimuksen ja teorian ”iso-isä” tutkinut havainnointia ja ajattelua mielen ja merkitysten käsitteet The Process of Education 1960 The Culture of Education 1996 (oppiminen ja kasvatus kulttuurisina prosesseina)

Ihmismielen muuttuva käsite Kognitiivisen vallankumouksen jälkeisistä muutoksista syntyi kaksi eriävää käsitettä mielelle: 1. Tietokoneisiin liittyvä käsite (computationalism) mieli tietokoneen kaltainen sääntöjärjestelmä ts. kaikkia tietoa prosessoivia järjestelmiä hallinnoidaan tietyillä säännöillä tai toiminnoilla 2. Kulttuurinen käsite (culturalism) mieli rakentuu ja toteutuu kulttuurissa Miten mieli toimii ja miten sitä voi kehittää kasvatuksen avulla?

Mieli Jotta mieli voisi toimia tehokkaasti: 1. instrumentaaliset resurssit - henkiset työkalut 2. olosuhteet ja edellytykset - palautteen saaminen ja stressittömyys

Tietokonemetafora (komputationalismi) Informaation prosessointi miten mieli merkitsee, järjestelee, varastoi ja palauttaa koodattua ja yksiselitteistä tietoa tieto otetaan vastaan sellaisenaan ja sääntökoodeihin sidottuna SUHDE KASVATUKSEEN: välineiden merkitys oppimisessa: miten mieli toimii esim. miten käsi toimii tietokoneiden tehokkaampi käyttö mitkä asiat tietokone tekee paremmin ja mitkä ei voiko tietokone korvata opettajan? Kirjat – opettaja käsityksen mielen toiminnasta muuttuu

Komputationalismi ja kasvatus Ongelman ratkaisu - mitä aivoissa tapahtuu, tietokoneen tavoin, kun ihminen alkaa ratkaista ongelmaa ? - järjestys: tiedon hankinta, hypoteesi, hämmennys laitteiden ohjelmointi ihmismielen tapaan erilaisten oppijoiden auttaminen Uudelleen koodaus (redescription) Mukautuva tiedonkäsittely monimutkaisuuden vähentäminen, jotta kriteerin sopivuus saavutettaisiin helpommin esim. englannin kielen monikot yleisistä säännöistä poikkeuksiin

Komputationalismin heikkoudet ei erota tiedonkäsittelyä ihmisten ja koneiden välillä; kulturalismi keskittyy pelkästään siihen, miten ihmiset kulttuurisissa yhteisöissä rakentavat ja välittävät merkityksiä komputationalismi ei, keskittyessään pelkästään, informaation käsittelyyn, huomioi ollenkaan moniselitteistä ja kontekstisidonnaista merkitysten rakentamista (meaning making) esim. tekstin tulkitseminen, ”cloud”

Kulttuurimetafora (kulturalismi) Symbolismi ”todellisuus” koostuu kulttuuristen yhteisöjen jäsenten jakamasta symboliikasta säilyttäminen, muokkaaminen ja välittäminen tuleville sukupolville kulttuuri mieli merkitysten rakentaminen eri kulttuurisissa konteksteissa esim. aikakäsitys kulttuuri tarjoaa työkalut, symboliset ja materiaaliset, joilla me järjestelemme ja ymmärrämme maailmaa oppiminen ja ajatteleminen ovat aina sidoksissa kulttuuriseen ympäristöön ja riippuvaisia kulttuuristen resurssien hyödyntämisestä

kulturalismi 1. Mikä funktio kasvatuksella on kulttuurissa ja miksi kasvatus on sijoittunut kulttuuriin niin kuin se on? 2. Miten kasvatuksen sijoittuminen kulttuuriin vaikuttaa mm. vallan ja hyödyn jakaantumiseen? Kulttuuri arvojen, oikeuksien, mahdollisuuksien ja vallan järjestelmänä sekä mikä vaikutus sillä on jäseniinsä

Kaksi näkökulmaa yhdessä informaation käsittelyn prosessi liittyy merkitysten rakentamiseen eri näkemysten edustajat voivat käytännössä toteuttaa erilaisia kasvatusmenetelmiä koulussa emootiot ja tunteet merkitysten rakentamisprosessissa

Pohdittavaa: Voiko tekniikka korvata tulevaisuudessa opettajan? Miten nämä kaksi lähestymistapaa näkyvät ihmisen eri ikäkausina?