Moniammatillinen klinikkaopetus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pelikehitystä Centria Ammattikorkeakoulussa vuodesta 2008
Advertisements

Perhesosiaalityö Kokkolassa
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTON AVOIN YLIOPISTO Aikuiskoulutuksen laatuyliopisto IKÄÄNTYVIEN YLIOPISTON VALTAKUNNALLINEN KEHITTÄMISHANKE, osa II ”Oikeus.
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Koulutuskeskus Salpaus Hyvä Yritys /Georges Segura - Outi Salmela Tervetuloa! Hyvä Yritys (ammatillinen oppimisympäristöjen kehittämishanke)
KORKEAKOULUN JA TYÖELÄMÄN UUSI TOIMINTAKONSEPTI Riitta Konkola.
Anne Leppänen, Hannele Torvinen & Seija Koskela
Tervetuloa opiskelemaan sosiaalityötä Tampereen yliopistossa
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Pirjo Rauhala: Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista... 1 Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista valtakunnassa ja Tampereella Alustus Virtuaalikielikeskuksen.
Menetelmä lapsiperheiden liikunta- ja ravitsemusohjaukseen
Turun esi- ja perusopetuksessa
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op) Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
”YHDEKSÄN ON ENEMMÄN KUIN YKSI” Tiimit seurakunnan vapaaehtoistoiminnan kehittäjinä.
VUODEN PSYKOLOGI Sovittelu vaihtoehdoksi oikeudenkäynnille Laki riita-asioiden sovittelusta ja sovinnon vahvistamisesta yleisissä tuomioistuimissa.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Pohjanmaa.
Pedagogiset haasteet tutkimuksessa: kirjapakettikurssi Kevät – syksy 2014.
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
Johtava sosiaalityöntekijä terveyssosiaalityön toimijana
OSMOS- OSallistava MOnikulttuurinen Sosiaaliohjaus –projekti v – 2011 Metropolia ammattikorkeakoulun sosiaalialan koulutusohjelman ja Helsingin kaupungin.
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
Opossum-projektin Ohjausryhmä Ari Markkula Projektitutkija.
TutKoKe-toimintasuunnitelma Syksy 2014 Tutkoke-ryhmä järjestää yhteistyössä Joensuun normaalikoulun kanssa TutKoKe-symposiumin ja edeltävän.
Työpaikkaohjaajat valmentaen vahvoiksi
Tietokoneavusteinen oppiminen
Ihminen ääriolosuhteissa -kurssi
projektipäällikkö Anna Ollila1 Anna Ollila projektipäällikkö Seminaari : Aikataulu ja resurssit.
Marja Susi/TUAS Vastaa esitettyihin kysymyksiin omalta kohdaltasi lyhyesti. Korvaa kysymykset omilla vastauksillasi. Kiitos!
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
Ongelmaperustainen oppiminen
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Sosiaalityön paikka päihdetyössä
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
OSMOS- OSallistava MOnikulttuurinen Sosiaaliohjaus -projekti v – 2011 Metropolia ammattikorkeakoulun sosiaalialan koulutusohjelman ja Helsingin kaupungin.
Johtajuus- ja asiantuntijaviestintä
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Johtajuus- ja asiantuntijaviestintä Leif Åberg syyslukukausi 2006.
IR TIETOKARTTAHANKE Yliopistokirjastojen kokoelmien kartoitusta ja kuvailua STKS:n kausijulkaisupäivä Irma Reijonen Vuokko Palonen, Raine.
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
Opettaja ja kansainvälinen PBL –perustainen verkko-opetus Irmeli Ahonen THM, fysioterapeutti
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Hoito- ja kasvatustyö lastensuojelun sijaishuollossa - erikoistumisopinnot 30 op Yleisiä tavoitteita Opiskelija jäsentää ja kehittää työtään moniammatillisessa.
Osmos-loppupuheenvuoro Riitta Vartio. mitä kuulin tänään?
Verkko-oppiminen, ohjaus ja tuki Kata Hyvärinen, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus.
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
TOMY/H3-jakson artikkelit kl 2017 opetuskokeilun suunnitteluun (artikkelit myös Moodlessa liitetiedostoina) Tutustu johonkin tutkivan oppimisen lähestymistapaan.
INNOSTU KIELISTÄ! MONIKIELISYYTTÄ KOULUN ARKEEN
Aikuissosiaalityön Praksis
Oma kehitystehtävä: Teorian tuominen ohjauskeskusteluihin
Anni Vanhala Johtava sosiaalityöntekijä
Anna Alftan Heikki Hannula
KRISTA PAPP OSASTONYLILÄÄKÄRI
Kehittämisen jatkoyhteistyöstä sopiminen
LUONNOS (11/17) Kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinto
SOSIONOMI 210 OP Sosionomi osaa ratkaista sosiaalialan ongelmia, ennakoida tulevaisuuden muutoksia, tuottaa ja kehittää sosiaalipalveluja. Hän osaa ohjata.
Kehittämisen jatkoyhteistyöstä sopiminen
Miten sosiaalityöllä tulisi vastata asiakkaiden tarpeisiin?
Esityksen transkriptio:

Moniammatillinen klinikkaopetus Menetelmänä Problem based learning Jenni Karsio Sosiaalityöntekijä YTM Tays 3.4.2017 Pirkanmaan sairaanhoitopiiri

Tausta Yliopiston ja käytännön yhteistyön uusi malli Pilotti kevät 2013 ja syksy 2013 (kesto n. 12 viikkoa/pilotti) Kurssilla 8 syventävien vaiheen sosiaalityön opiskelijaa Tays:sta 4 sosiaalityöntekijää eri alueilta Yliopiston lehtori

Ongelmaperustainen oppiminen Problem-Based Learning, PBL Strategia tai toimintapa – aktiivisen oppimisen menetelmä - Nopean kehityksen yhteiskunnassa uusia keinoja koulutuksen ja työelämän lähentämiseen  oppiminen ja sen ohjaus rakennetaan työelämälähtöisten ongelmien ympärille

Roolit istunnossa Opiskelijaryhmän keskuudesta valitaan Puheenjohtaja Sihteeri Havainnoitsija Aktiivinen osallistuja Tutoropettaja

Tavoitteet Opiskelija syventää käsitystään monialaisen ja moniammatillisen työn teoreettisista ja käytännöllisistä lähtökohdista ja toteutuksesta oppii rinnakkaisammattien ja asiantuntijoiden ja sosiaalityön suhteista asiakkaan asemasta monialaisessa työssä yhteisen toiminnan perusteista, ehdoista ja tuloksista

Työskentelyn struktuuri - Tutor-istunto I: oppimistehtävän asettaminen - Tiedonhaku: kirjallisuus + havainnointi Tiedonhaun kooste & muiden koosteiden lukeminen - Tutor-istunto II: tiedonhaun purku & yhteinen vastaus Lisäksi: Oppimispäiväkirja = blogi Loppureflektio

Työskentelyn struktuuri Neljä sykliä, neljä teemaa: 1. AMMATILLINEN VUOROVAIKUTUS 2. ASIAKKAAN OSALLISUUS 3. KUNTOUTUMISPROSESSIN RAKENTUMINEN 4. TIETO JA VALTA

Esimerkki herätteestä: Asiakkaan osallisuus Sairaalassa järjestetään verkostoneuvottelu raskaana olevan, pian synnyttävän asiakkaan ja hänen perheensä tulevaisuuden suunnittelemiseksi. Verkostoneuvottelussa ovat paikalla asiakas ja hänen puolisonsa (tulevat vanhemmat), neuvottelun järjestävän sairaalan poliklinikan sosiaalityöntekijä ja lääkäri, synnytysosaston sairaanhoitaja, neuvolan terveydenhoitaja sekä lastensuojelun sosiaalityöntekijäpari.

Esimerkki herätteestä: Asiakkaan osallisuus Asiakkaan plso, tuleva isä Asiakas, raskaana oleva nainen, tuleva äiti Neuvolan terveydenhoitaja Synnytysosaston sairaanhoitaja Verkostoneuvottelu Verkoston pj, pkl:n sostnt Poliklinikan lääkäri Lastensuojelun sosiaalityöntekijä Lastensuojelun sosiaalityöntekijä

Tiedonhaku ja havainnointi kentällä Tiedonhakukysymys: Millä edellytyksillä asiakkaan osallisuus voi toteutua? Kirjallisuuden tutkiminen Havainnointi Tays:n yksiköissä tutoreiden organisoimana ja työntekijöiden ohjaamana

Tutoristunto II, oppimistehtävän vastauksien koonti Kerätyn tiedon yhdistäminen

Vastaus oppimistehtävään millä edellytyksillä asiakkaan osallisuus voi toteutua?

Kokemuksia klinikkaopetuksesta Opiskelijoille paljon tietoa Toimivan moniammatillisuuden hahmottaminen käytännön ja teorian kautta Työntekijöille kurssi tarjosi mahdollisuuden tarkastella ajankohtaista tutkimusta ja teoriaa käytäntöjen reflektointi ja kehittäminen Vietävissä muihinkin sosiaalialan ympäristöihin

Kirjallisuutta Poikela, Sari & Lähteenmäki, Marja-Leena (2003) Ongelmaperustainen oppiminen (PBL) ja tutorina kehittyminen http://www.uasjournal.fi/index.php/kever/article/viewArticle/756/605 (viitattu 19.2.2014) Poikela, Sari & Poikela, Esa (1997) Ongelmaperustainen oppiminen. Julkaisussa: Aikuiskoulutuksen maailma https://www12.uta.fi/kirjasto/nelli/verkkoaineistot/kasv/poikela97.pdf (viitattu 19.2.2014) Poikela, Esa& Poikela, Sari (2010) Ongelmaperustainen pedagogiikka eilen, tänään ja huomenna http://www.kasvatus-ja-aika.fi/site/?lan=1&page_id=354 (viitattu 19.2.2014) Poikela, Esa & Öystilä, Satu (toim.) (2001) Tutkiminen on oppimista ja oppiminen tutkimista http://uta17-kk.lib.helsinki.fi/bitstream/handle/10024/65658/tutkiminen_on_oppimista_2001.pdf?sequence=1 (Viitattu 19.2.2014) YouTube hakusanalla Problem based learning: https://www.youtube.com/watch?v=-5omNEmWicU http://tievie.oulu.fi/verkkopedagogiikka/luku_6/ongelmakeskeinen.htm viitattu 13.2.2014

KIITOS!