MIKKO HORILA, ARI MYLLYVIITA, JANI KIVIHARJU ITK 2012 Norssit jakamassa ja kehittämässä - eNorssi koulujen tukena 1.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
 Mukana 37 lukiota  Hankkeen kesto vuoden 2015 loppuun asti  Hanketta hallinnoi Nakkilan kunta/Nakkilan lukio  Hankelukiot kartallakartalla Nakkilan.
Advertisements

Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Teknologia ja liikunnanopetus oppimisympäristöhankkeissa
eVarikko - veturina ja tukena arjessa Tampereen seudulla
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
SOME opetuskäytössä – blogin käyttö opetuksessa
Mediapedagogi kouluissa (1) havaintoja kentältä ja kentän laidalta havaintoja kentältä ja kentän laidalta.
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Inno- opettajat ja pääkaupunkiseudun teknologiapolku
Sosiaalisen median hyödyntäminen nuorten parissa tehtävässä työssä
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Mitä valtakunnallinen TVT-strategia kertoo meille? Kaisa Vähähyyppä
Ohjaajakouluttajat Työryhmässä 15 jäsentä, paikalla 10. Lisäksi 5 työryhmän ulkopuolista.
TVT- ja verkko-oppimisen ryhmä
Sosiaalinen media sosiaali- ja terveysalalla
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Teknologia nyky-yhteiskunnassa Eveliina ja Ellimaija.
eNorssin OPS-ryhmä Ops-prosessien eteneminen – OPS Työkalupakki
TVT ja verkko-opetus ENORSSI-SEMINAARI JOENSUU
JOENSUU OHJAAJAKOULUTTAJA- TYÖRYHMÄ. 1.1 OHJAAJAKOULUTUKSET A koulukohtaisesti: moduuli 1 B yksiköiden välisessä yhteistyössä: moduuli 2 (Jyväskylä,
Seutustrategian päivitys > 2020 Seutuhallituksen kokous
Tieto- ja viestintätekniikka suomalaisen huippukoulutuksen vahvuutena
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
Tietotekniikan käyttö opetuksessa alakoulussa Tuukka Kivioja.
Kaustisen seutukunnassa on 29 erillistä perusopetuskoulua luokat perusopetuskoulua luokat 7-9 (yläasteet) 4 lukiota.
Opettajilta, opettajille – yhdessä!
Turun perusopetuksessa
Työryhmätyöskentely , TVT ja verkko-opetus Tuomo, Tammi, Ari Myllyviita, Mikko Horila,
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
Ops -ryhmätyöskentelyä
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Sosiaalinen media on... “verkon avulla tapahtuvaa julkista keskustelua, tiedonrakentelua ja jakamista” 1 1) Kalliala & Toikkanen 2012: 18.
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Hollihaan koulu Kokkola Kelpo-pilotointi Koulun taustaa Hollihaan koulussa toimii: Suomenkielinen perusopetus, esikoulu-6. lk. Ruotsinkielinen kielikylpyopetus,
Toimintaa Raportti eNorssin kevätseminaarissa Pasi Hieta Osallistava koulu.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
KANSALLISET PERUSKOULUPÄIVÄT 2012 HELSINKI
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
VIRTA-hanke Antti Huttunen. VIRTA-hanke Alkanut 2008 Rahoittajina Opetushallitus ja Turun opetuspalvelukeskus Alakoulun uudet oppimisympäristöt Pienryhmäiset.
TUTKOKE Turun normaalikoulussa PM/MH. Mikä TUTKOKE?  Tutkimus-, kokeilu ja kehittämistoiminta  Tavoite määritelty harjoittelukoulujen strategiassa.
Free Powerpoint Templates Page 1 Teknologia ja liikunnanopetus oppimisympäristöhankkeissa Aktiivisuushanke 2013 teknologia liikunnanopetuksessa
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Yhteisöllisen tiedon rakentamisen- ja jakamisen työkalut – Wiki ja semanttinen Web Aija Hietanen, Tarja Vainionpää ja Seppo Räsänen Savonia-ammattikorkeakoulu.
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio Ruralia-instituutti / Pekka Hytinkoski / Osuustoiminnan opetusverkosto.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
OPO-hanke Hankeseminaari
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
EUTRAIN Comenius 2.1 Projekti Fysiikan ja kemian opettajakoulutuksen yhtenäistäminen Euroopassa.
G.Taliacotius: Plastiikkakirurgiaa 1598 Tankens bilder : om människors vilja att synliggöra kunskap och idéer
G.Taliacotius: Plastiikkakirurgiaa 1598 Tankens bilder : om människors vilja att synliggöra kunskap och idéer
ENorssin syysseminaarI ja TutKoKe-symposium Jyväskylässä SIVISTYS, OPPIMINEN JA OHJAUS OHJAAJAKOULUTUS.
TVT- ja verkko-opetuksen työryhmä - Työryhmätyöskentely
Yksilöllisten polkujen toteutuminen
Tutoropettajien koulutus ja toiminta
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
INNOSTU KIELISTÄ! MONIKIELISYYTTÄ KOULUN ARKEEN
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Kohtaamisia pelimaailmassa
Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon?
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Laaja-alainen arviointi
Esityksen transkriptio:

MIKKO HORILA, ARI MYLLYVIITA, JANI KIVIHARJU ITK 2012 Norssit jakamassa ja kehittämässä - eNorssi koulujen tukena 1

"Eilispäivän kouluissa toissapäivän opettajat valmistavat keskiaikaisin menetelmin oppilaita ylihuomisen ongelmiin." - tuntematon - 2 Näinkö?

Norssit jakamassa ja kehittämässä - eNorssi koulujen tukenaITK’12 Vastuu tietoyhteiskuntataidoista  Opettajankoulutuksella on kasvava vastuu tietoyhteiskuntataitojen opettamisesta.  Opettajien TVT-taidot ovat koko valtakunnan tasolla hajanaisia. Ikävää, mutta pakko myöntää.  Uusien, vastavalmistuneiden opettajien on ehdottoman tärkeää olla TVT/media-opettajia. Jos uudet opettajat ovat heti koulutuksen tarpeessa, on peli menetetty!  Liikenne- ja viestintäministeriö, opetus- ja kulttuuriministeriö sekä Opetushallitus ovat linjanneet, että laite- ja koulutuskuluihin tarvitaan 397 miljoonaa euroa, jotta asia saadaan kuntoon! (Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytöstä suunnitelma joulukuulta 2010) 3

4

Norssit jakamassa ja kehittämässä - eNorssi koulujen tukenaITK’12 Harjoittelukoulut – samanlaisia mutta erilaisia  Yhdistävänä tekijänä yhteinen perustehtävä  13 yksikköä, 13 erilaista toimijaa  Harjoittelukouluista löytyy esikoulu. alakoulu, yläkoulu ja lukio – kaikki asteet ovat edustettuina.  Laaja maantieteellinen kattavuus ja mukana on myös ruotsinkielinen yksikkö. 5

Norssit jakamassa ja kehittämässä - eNorssi koulujen tukenaITK’12 Harjoittelukoulujen erityispiirteitä 6

Norssit jakamassa ja kehittämässä - eNorssi koulujen tukenaITK’12 Miksi hankemaailmaan? 7  Hankkeet mahdollistavat kokeilu- ja tutkimustoimintaa, johon muuten on suhteellisen vähän resursseja  Hankkeet yhdistävät samanhenkisiä ihmisiä  Hankkeet mahdollistavat uuden teknologian kokeilemisen ja opetuksen kehittämisen

Norssit jakamassa ja kehittämässä - eNorssi koulujen tukenaITK’12 Harjoittelukoulut hankemaailmassa  Keväällä 2010 olimme ensimmäistä kertaa kelpoisia hakemaan AVI:en ja OPH:n hankerahoitusta – ensimmäiset hakemukset jätettiin keväällä 2010  Ensimmäisessä vaiheessa läpi meni iTEC, Muuttuva oppimaisema sekä Koulu 3.0 – kaikissa yhteisenä verkostona oli ja on eNorssi  Kevään 2010 ja 2012 välissä hankekartta on laajentunut merkittävästi – nyt hankkeita on meneillään kymmenkunta ja ne jakautuvat kymmeniin osahankkeisiin  Lähtökohtana on se, että hankkeissa tuotettu materiaali saatetaan laajaan levikkiin halukkaiden hyödynnettäväksi! 8

Norssit jakamassa ja kehittämässä - eNorssi koulujen tukenaITK’12 eNorssin hankekartta 9

Norssit jakamassa ja kehittämässä - eNorssi koulujen tukenaITK’12 Verkostona toimimisen haasteet ja mahdollisuudet  Verkostojen rakentaminen vaatii työtä. Lopputuloksena on kuitenkin voimakas verkosto. 1+1=3  Sopivien toimijoiden etsiminen ja löytäminen – samat ihmiset vaarassa kuormittua liiaksi.  Ei päällekkäisiä, ei kilpailevia vaan rinnakkaisia, toisiaan tukevia verkostoja ja toimintoja! 10

Norssit jakamassa ja kehittämässä - eNorssi koulujen tukenaITK’12 Case Koulu 3.0  Hankkeen kautta opettajia eri harjoittelukouluista resursoitiin sosiaalisen median kokeiluihin.  Prosessia varten hankittiin 13 siirrettävää minikannettava/kannettava- videokamera -yhdistelmää säilytys/siirtolaukkuineen luokkiin, joissa toteutettiin mm. Youtube ja/tai podcast-projekteja. Järjestelyllä varmistettiin hankeluokkien riittävä tekninen varustus.  Hankinnoissa pitäydyttiin matalan kynnyksen edullisissa peruslaitteissa. Muu tekniikka ja ohjelmistot hankittiin harjoittelukoulujen omalla resursoinnilla, jotta laite- ja ohjelmistohankintojen määrä minimoitiin. Laiteyhdistelmä hankittiin jokaiseen normaalikouluun käytettäväksi hankkeen ajan ja niitä kierrätettiin yksiköiden sisällä hankkeen aikana. 11

Norssit jakamassa ja kehittämässä - eNorssi koulujen tukenaITK’12 Case Koulu 3.0 Tavoitteita:  Etsiä ja löytää pedagogisesti perusteltuja ratkaisuja sosiaalisen median välineiden ja ohjelmistojen hyödyntämiseen perusopetuksessa.  Selvittää miten mm. wikit, blogit ja tubet palvelevat ja tuovat lisäarvoa perusopetukseen.  Selvittää sosiaalisen median välineiden tarkoituksenmukaista yhteiskäyttöä yhteisöllisesti eri opetustilanteissa  Selvittää sosiaalisen median hyödynnettävyyttä kodin- ja koulun välisessä yhteistyössä.  Selvittää sosiaalisen median hyödynnettävyyttä opetusharjoittelun ohjauksessa sekä opettajaopiskelijoiden jaksosuunnittelun välineenä. 12

Norssit jakamassa ja kehittämässä - eNorssi koulujen tukenaITK’12 Case Koulu 3.1 Tavoitteita:  Keskeisenä tavoitteena on etsiä ja löytää pedagogisesti perusteltuja ratkaisuja yhteisöllisen median välineiden ja ohjelmistojen hyödyntämiseen perusopetuksessa.  Koulu 3.1 -hanke syventää aiemmin toteutettujen hankkeiden tavoitteita, niitä  mediakasvatus ja yhteisöllisen median hyödyntäminen saa selkeän huomion opetuksen kehittämisessä  toteutetaan aiemmassa hankkeessa ulkopuolelle jääneet koulukohtaiset hankkeet  jatketaan pedagogista kehitystyötä  syvennetään tutkimuksellista otetta ja hankkeen dokumentointia 13

Norssit koulujen tukena 14 ”Opettajat auttavat ratkomaan ongelmia, joita meillä ei olisi ilman heitä." - tuntematon -

Norssit jakamassa ja kehittämässä - eNorssi koulujen tukenaITK’12 Mitä eNorssi tarjoaa juuri sinulle?

Norssit jakamassa ja kehittämässä - eNorssi koulujen tukenaITK’12 Harjoittelukoulujen yhteinen TVT-strategia ”eNorssi koordinoi harjoittelukoulujen yhteisen TVT- strategiapohjan laadintaa. Prosessi toteutetaan Wiki- pohjaisena aiempien hyvin kokemusten innoittamana. Prosessi etenee pääosin verkossa tapahtuvana yhteistyöskentelynä”  Seuraa prosessin etenemistä:

Norssit jakamassa ja kehittämässä - eNorssi koulujen tukenaITK’12 Mitä eNorssi tarjoaa juuri sinulle?  ajankohtaista tietoa harjoittelukoulujen yhteisistä hankkeista  kuvagallerian opetuskäyttöön, eNorssin kuvakirjasto kuvakirjasto kuvakirjasto  ohjaajan työvälineitä, ohjaajakoulutuspalvelut i/ elut/ i/ elut/  asiantuntijapalveluita, eNorssin asiantuntijarekisteri ja-kehittamistoiminta/asiantuntijat ja-kehittamistoiminta/asiantuntijat  OPS-tietoutta, harjoittelukoulujen opetussuunnitelmat verkossa nitelmat-1 nitelmat-1  tietoa harjoittelukoulujen julkaisuista, eNorssin julkaisupankki ja-kehittamistoiminta/julkaisut ja-kehittamistoiminta/julkaisut  ajankohtaista tietoa harjoittelukouluista, eNorssi-uutiset (RSS)  opetusmateriaaleja  yhteystietoja, eNorssi-verkosto

JATKETAAN TEEMASEMINAARISSA! – SALISSA 21 TERVETULOA KUULEMAAN, KESKUSTELEMAAN JA JAKAMAAN! Opettajilta opettajille – yhdessä! - mitä norssit voivat tarjota juuri sinulle?