KÄSITYÖTIETEEN TUTKIMUKSEN JA OPETUKSEN PAINOPISTEET 2000 - LUVULLA SAVONLINNAN OPETTAJAN-KOULUTUSLAITOKSESSA Professori Pirita Seitamaa-Hakkarainen KÄSPAIKKA.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KÄSPAIKKA JA KÄSITYÖTIEDE SAVONLINNASSA - käsityötieteen tutkimusohjelman tarkastelua Professori Pirita Seitamaa-Hakkarainen KÄSPAIKAN juhlaseminaari.
Advertisements

OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Professori Pirita Seitamaa-Hakkarainen, Professori Minna Uotila & Professori Emerita Pirkko Anttila Facilitating Social Creativity through Collaborative.
Sari Rissanen, ma. prof, laitoksen johtaja
TULEVAISUUDENTUTKIMUKSEN VERKOSTOAKATEMIA (TVA)
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
Tutkinnon osat Tuotteen / palvelun suunnittelu (ja dokumentointi) 10 ov työmenetelmien ja –välineiden suunnittelu oman työn suunnittelu tuotesuunnitteluprosessin.
SUOMEN OLYMPIA-AKATEMIA
TEKSTIILITYÖ sisällöt Raija Ojama
Laura Hirsto, Asiantuntijaksi kasvun prosessit opetussuunnitelmassa ja arjessa Laura Hirsto KT, Pedagoginen yliopistonlehtori Helsingin yliopisto.
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
KÄSITYÖN VIRTUAALILUOKAT TOIMINTAMALLIN ESITTELY - VERKKO-OPETUS - - OPETTAJAVERKOSTO - - VERKKOMATERIAALIT - Pirjo Sinervo 2004.
Yksinäisestä propelipäästä yhteiseen tekijäporukkaan Joensuun seudun kansalaisopisto.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
eSavonia ”Verkko-opetuksen hyvät käytänteet
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
AO2 Opettajana ja kasvattajana TEKSTIILITYÖ Ryhmäohjaus klo – sh. 129 (tekstiilityön tila) Päivi Aalto
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Muotoilun mahdollisuudet teknologiateollisuudessa Ulla-Maaria Mutanen, Helsingin yliopisto Suomalainen muotoilu - osa liiketoiminnan ydintä? Muoto 2005.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
OPPIMISEN JA KOULUTUSTEKNOLOGIAN TUTKIMUSYKSIKKÖ Johdanto Idean projektityöni aiheeseen sain erään koulun opettajalta, joka kertoi koulunsa olevan kiinnostunut.
Ihminen ääriolosuhteissa -kurssi
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
HENKILÖSTÖKOULUTUS GLOBAALISSA YRITYKSESSÄ - Pilottiprojekti Nokia Mobile Phones Tuomo Rintamäki Teknillinen korkeakoulu Koulutuskeskus Dipoli Kansallisen.
Tutkimus ”Käspaikka” –sivuston verkko- oppimateriaaleista Tarja Kröger Savonlinnan OKL / Joensuun yliopisto Käspaikka:
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
TIETOKONEVÄLITTEINEN YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN CSCL
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Study Group -opintopiiri yhteistoiminnallisen oppimisen tukena (A080011) Tiina Laajala.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Professori Päivi Häkkinen Erikoistutkija Marja Kankaanranta AGORA LEARNING LABORATORY (ALL)
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
KASSU LIVES – Kasarminmäki Living Lab
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus Leena Hiltunen Yliassistentti (OPE)
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
, 60 op = 25 op kandidaatin tutkintoon, = 35 op maisterin tutkintoon Aineenopettajan pedagogiset opinnot Filosofinen tiedekunta.
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTOIT-tiedekunta Tietotekniikan laitos 2006 Tietotekniikan aineenopettajankoulutus tietotekniikan laitoksella Tommi Kärkkäinen professori.
Vanhempien mielipiteitä
TOMY/H3-jakson artikkelit kl 2017 opetuskokeilun suunnitteluun (artikkelit myös Moodlessa liitetiedostoina) Tutustu johonkin tutkivan oppimisen lähestymistapaan.
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Löytöretki toiseen maailmaan –seminaari Jyväskylän ammattiopisto
”Elämys- ja seikkailupedagoginen luontoliikunta opetussuunnitelman toteutuksessa: Etnografinen tutkimus” Maarit Marttila, LitT, opinto-ohjaaja   Tampereen.
Johdantoseminaari.
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Eliksiiriä elämään taidon ja taiteen voimalla
6. työelämässä tarvittava osaaminen ja yrittäjyys
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Anna Alftan Heikki Hannula
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Pirita Seitamaa-Hakkarainen Johdatus käsityötieteeseen
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Ope osaa -hanke opettajan pedagogisten opintojen kehittäjänä Kasvatustieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto Inkeri Ruokonen.
Esityksen transkriptio:

KÄSITYÖTIETEEN TUTKIMUKSEN JA OPETUKSEN PAINOPISTEET 2000 - LUVULLA SAVONLINNAN OPETTAJAN-KOULUTUSLAITOKSESSA Professori Pirita Seitamaa-Hakkarainen KÄSPAIKKA LOKAKUU 2005

ESITYKSEN RAKENNE Käsityötieteen lyhyt historia Savonlinnassa Käsityötieteen koulutuksen painopisteet Käsityötiede: monitieteellinen tutkimuskohde Käsityötieteen tutkimuksen painopisteet Uuden tutkintorakenteen painopisteet opintojen/ kurssien kehittämisessä Väitöskirjat; lisensiaattityöt ja pro gradu –tutkielmat Tutkimushankkeet ja CCC

KÄSITYÖTIETEEN LYHYT HISTORIA SAVONLINNASSA 1952 Savonlinnan seminaarin toiminta alkoi 1963-65 yhdistetty kotitalouden ja tyttöjen käsityönopettajan virka 1970 ylioppilaspohjainen kotitalouden ja tekstiilityön opettajan koulutus 1973 Savonlinnan seminaari lakkautettiin ja laitos liitettiin Joensuun korkeakoulun kasvatustieteiden osastoon 1990 tekstiilityön apulaisprofessorin virka (Iija Pietikäinen) 1996 käsityötieteen professorin virka (Leena Kaukinen) 2002 käsityötieteen professorin virka (Pirita Seitamaa-Hakkarainen)

KÄSITYÖTIETEEN KOULUTUKSEN PAINOPISTEET Yhden opetettavan aineen tutkinto = Käsityönopettajia (tekstiilityö) Kahden opetettavan aineen opettajantutkinto: käsityötiede + englanti, matematiikka TAI muu oppiaine käsityötiede + luokanopettajan monialaiset (joka toinen vuosi) Käsityötiede + teknisen työn sivuaineopinnot 60 op (alkoi KVY:n opintoina v. 2004; joka toinen vuosi) Sisäänotto 20 opiskelijaa; yhä useammalla ammatillinen tutkinto Luokanopettajat sivuaineopiskelijoina 25/60 op (sisäänotto 20/6 opiskelijaa) Käsityömuotoilun ja teknologian maisterikoulutusohjelma Sisäänotto 27 opiskelijaa

KÄSITYÖMUOTOILUN JA TEKNOLOGIAN MAISTERIKOULUTUSOHJELMA ERS:n rahoittama koulutus; aloittanut 1.8.2005 ei anna peruskoulun opettajan kelpoisuutta tutkintoaine käsityötiede koulutus antaa lähtökohdat käsi- ja taideteollisuusalan kehittämiseen ja tutkimukseen Tutkimusjohtaja (Marketta Luutonen) Lehtori (Anna-Mari Raunio) Koulutusta annetaan Joensuussa ja Kuopiossa Neuvotellaan OPM:n kanssa maisteriohjelman vakinaistamisesta

UUDEN TUTKINTORAKENTEEN PAINOPISTEET OPINTOJEN/ KURSSIEN KEHITTÄMISESSÄ Laajemmat useampaa aluetta integroivat projektit pois tekniikkapainotteisesta lähestymisestä ongelma/ teema lähtökohtana tekniikoiden syventäminen projektin sisällä studiotyöskentelyn osuus / teoreettinen kirjallisuus / projektin dokumentointi Projekteissa osa-alueet ja näkökulmat korostuvat eri tavalla Tuotesuunnittelun aseman parantaminen taitopainotteinen; taidepainotteinen; tuotesuunnittelupainotteinen Projektin periaatteena yhteisöllinen asiantuntijuus projektit toteutetaan 3 opettajan yhteistyönä ja ulkopuolisia luennoitsijoita käyttäen teoreettinen kirjallisuus vahvemmin mukaan Uutena aikaisempaan: sisustus koulutusohjelman opintoihin käyttäjälähtöinen suunnittelu; Design for All –näkökulma virtuaalinen suunnittelu

Ydinaines TAITOLAJEISTA NOUSEVA YDINAINES suunnittelutekniikat valmistustekniikat materiaalin käyttö kulttuurinen näkökulma pedagoginen näkökulma KOKONAISESTA KÄSITYÖSTÄ NOUSEVA YDINAINES suunnittelu-, valmistus- ja arviointiprosessi erilaiset suunnittelun lähtökohdat, aidot suunnittelutehtävät, teemat, elämyksellisyys, kokemuksellisuus, taide, materiaali, tuotekehitys portfoliotyöskentely (käsityöllinen ja digitaalinen portfolio)

Ydinaines TOIMINTAMALLEISTA NOUSEVA YDINAINES Projektityöskentely Yhteisöllinen suunnittelu, verkkotyöskentely Aihekokonaisuuksien huomiointi: hyvinvointi, kulttuuri-identiteetti, yrittäjyys, Näyttelyn rakentaminen (konkreettiseen tilaan ja virtuaaliseen tilaan)

Projektiopinnot perusopinnoissa Vaatteet ja sisustustekstiilit 5 op Lankatyöt ja huovutus 5 op Tuotesuunnittelun ja projektityöskentelyn perusteet 1 3 op Tutustutaan keskeisiin visuaalisen tuottamisen perusteisiin ja käsitteistöön (värit, sommittelu). Tutustutaan erilaisiin kuvan rakentamisen tapoihin. Kokonainen käsityö: Tuotteen ideointi, suunnittelu, valmistus ja arviointi. Ongelmaratkaisu– ja tuotesuunnitteluprosessin mallintaminen ja analysoiminen. Tuotesuunnittelu teemaperustaisena työskentelynä ja ryhmätyönä.

Tuoteprojekti 3op Käsityön ymmärtäminen kulttuurin ilmentäjänä ja kokonaisen käsityöprosessin hallitseminen. Käsityöprosessien ja produktien laadun tarkastelun osaaminen. Tuotteen ideointi, suunnittelu, valmistus ja arviointi annetun teeman pohjalta. Materiaalien soveltuvuus käyttötarkoitukseensa ja tuotteiden hoito. Tuotteen suunnittelu ja -valmistus sekä sen validointi perustellaan aiheeseen liittyvää teoriaa hyödyntäen. Prosessin dokumentointi ja analysointi portfoliossa. Oheiskirjallisuus: Lamb, J. & Kallal, M. 1992. A Conceptual Framework for Apparel Design. Clothing and Textile Journal 10 (2), s.42-47; Käspaikka http://www.kaspaikka.fi/ soveltuvin osin; Elo, P. (toim.) 2000. Esine elää. Verkkoversiona: http://www.oph.fi/kulttuuri-ikkuna/esine/index.html soveltuvin osin; Fiskarsin Muotoilustudio http://www.designmuseum.fi/muotoilustudio/; Fantasy Design http://www.fantasydesign.org/Opetusmateriaalia/

Projektiopinnot aineopinnoissa Tekstiilien pinnankuviointi 5 op Kudonta 5 op Tuotesuunnittelu ja projektityöskentely 2 3 op Painopiste on tilaan liittyvissä näkökulmissa: teoreettinen lähestyminen tilaan, tilankäyttöön ja asumiseen. Sisustaminen funktionaalisena, esteettisenä ja kokemuksellisena kokonaisuutena. Osa 1) Visuaalinen tuottaminen eri materiaaleille. Elämysperustainen lähtökohta sekä materiaali- ja tekniikkalähtöinen suunnittelu. Osa 2) Käyttäjälähtöinen suunnittelu tilan suunnittelussa sekä asumiseen liittyvien toimintojen tarkastelu. Tuotesuunnittelun perusteita ja ympäristöpsykologisia lähtökohtia.

Tila- ja sisustusprojekti 3 op Käyttäjälähtöisen suunnittelun osaamisen soveltaminen. Valmiuksien saaminen asumisen ja esineympäristön analysoimiseen. Sisustamisen ymmärtäminen funktionaalisena, esteettisenä ja kokemuksellisena kokonaisuutena. Suunnittelun lähtökohtia: elämys-, materiaali- ja tekniikkalähtöinen suunnittelu. Annettuun teeman perustuen sisustus-, ympäristö- tai tilatekstiilikokonaisuuden suunnittelu, toteuttaminen ja arvioiminen. Materiaalien soveltuvuus käyttötarkoitukseensa ja tuotteiden hoito. Oman projektin toteuttaminen, dokumentointi ja analysointi portfoliossa ja näyttelyn rakentaminen. Tuotteen suunnittelu ja -valmistus sekä sen validointi perustellaan aiheeseen liittyvää teoriaa hyödyntäen. Oppimateriaali ja kirjallisuus: Aura, S., Horelli, L. & Korpela, K. 1997. Ympäristöpsykologian perusteet; Jarva, V. & Korvela, P. (toim.) 2001. Koti tieteiden risteyksessä 110 vuotta kotitalousopettajien koulutusta. Juhlaseminaari 15.1.2001. Helsingin yliopiston Kotitalous- ja käsityötieteiden laitoksen julkaisuja 9; Kauppinen, T., Kivinen, K., Kotilainen, H., Kurenniemi, M., Pajukoski, M. & Tapaninen, A. 2002. Ympäristö ja hyvinvointi, soveltuvin osin; Kaukonen, H., Korpelainen, H. & Räsänen, J. 2004. Arkkitehtuurin ABC -löytöretki rakennettuun ympäristöön. Opas arkkitehtuurista ja arkkitehtuurikasvatuksesta kiinnostuneille. Suomen Arkkitehtiliitto SAFA.

Projektiopinnot maisteriopinnoissa Käsityö ja hyvinvointi 3op Tuotesuunnittelu ja projektityöskentely 3op Käsityön ymmärtäminen osallistuvana tuotesuunnitteluna sekä Design for All periaatteiden soveltaminen suunnitteluun. Tuotteen käytettävyyden eri näkökulmiin tutustuminen. Tiedonrakentelun sekä tutkivan yhteisöllisen suunnittelun periaatteiden ymmärtäminen ja soveltaminen sekä virtuaaliseen design studiotyöskentelyyn perehtyminen. Käsityö osallistuvana tuotesuunnitteluna ja Design for All periaatteet. Tuotteen käytettävyys ja käyttäjälähtöinen suunnittelu. Tutkivan yhteisöllisen suunnittelun periaatteet ja suunnitteluharjoituksia.

Virtuaalinen design studio (VDS)6 op Yhteisöllisen tutkivan suunnittelun periaatteiden soveltaminen virtuaalisessa suunnittelussa. Suunnitteluyhteisön yhteisen tavoitteen ja suunnittelukohteen merkityksen ymmärtäminen. Pienryhmänä suunnittelukontekstin ja –rajoitteiden hahmottaminen laajemmasta näkökulmasta. Käsitteellisten ja visuaalisten suunnitteluideoiden välittämisen ja tallentamisen ymmärtäminen sekä toiminnan organisoinnin merkityksen ymmärtäminen virtuaalisessa suunnittelussa. Tuotteen tai tuotekokonaisuuden suunnittelu, toteuttaminen ja arvioiminen vuosittain vaihtuvan suunnittelutehtävän pohjalta. Suunnittelutehtävä liittyy käsityö ja hyvinvointi teemaan – hyvinvoinnin eri näkökulmista. Tuotteen suunnittelu ja -valmistus sekä sen validointi perustellaan aiheeseen liittyvää teoriaa hyödyntäen. Digitaalinen portfolio. Oppimateriaali ja kirjallisuus: Battarbee, K. 2004. Co-Experience. Taideteollinen korkeakoulu. Saatavana myös PDF muodossa, soveltuvin osin; Hakkarainen, K., Bollström-Huttunen, M., Pyysalo, R. & Lonka, K. 2005. Tutkiva oppiminen käytännössä: matkaopas opettajille, soveltuvin osin; Ikonen, P. & Vira, R. (toim.) 2004. Esineet esiin. Näkökulmia muotoilukasvatukseen. Taiteenkeskustoimikunta; Räsänen, M. 1993. Kuvasta kokemukseksi: Kokemuksellinen oppiminen taidekuvan tarkastelussa. Taidekasvatuksen osaston julkaisu tutkimus nro 4, soveltuvin osin; Luutonen, M. & Äyväri, A. 2002. Käsin tehty tulevaisuus. Sitran raportteja 24. Vaatetuksen syventävä projekti 6 op

Verkossa toteutettavia tai verkko-oppimiseen liittyviä kursseja Käsityötieteessä: Johdatus käsityötieteeseen 3 op Käsityökulttuurin perusteet 3 op (osin) Materiaaliteknologia I 3 op Asiantuntemus ja luovuus 3 op Käsityö ja hyvinvointi 3 op Opettajan pedagogiset opinnot: Verkkoviestintä ja opiskeluympäristöt 3 op Opetuksen suunnittelu ja johtaminen 4 op Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön perusteet 3op Opetuksen ja oppimisympäristöjen suunnittelu ja arviointi 3 op

TUTKIMUSHANKKEET Facilitating Social Creativity through in Collaborative Designing Sosiaalisen luovuuden tukeminen yhteisöllisessä suunnittelussa) Suomen akatemia rahoittaman Life as Learning hankkeen osaprojekti Pirita Seitamaa-Hakkarainen Innovation in New Economy (INE) – kansainvälinen tutkimusprojekti yhteistyössä Toronton yliopiston The Institute for Knowledge Innovation and Technology kanssa (IKIT) & Helsingin yliopiston Verkko-oppimisen ja tiedonrakentamisen tutkimuskeskus Knowledge Practice Laboratory (KPLab) EU- rahoittama tutkimushanke alkaa 2006; monitieteinen tutkimushanke Helsingin yliopiston Verkko-oppimisen ja tiedonrakentamisen tutkimuskeskus mukana 20 partneria eripuolilta Eurooppaa KÄSPAIKKA – käsityön virtuaaliluokat yhteistyössä TOP –keskuksen kanssa Verkko-oppimateriaalin tuottaminen ja tutkimus Tarja Kröger & Pirita Seitamaa-Hakkarainen

CoDes tutkimustulosten hyödynnettävyys koulutuksessa Tavoitteena kehittää pedagogisia käytänteitä, malleja ja tukirakenteita edistämään sosiaalista luovuutta käsityön ja muotoilun koulutuksessa Kehittää osallistavan suunnittelun menetelmiä. Kehitämme 3D -visualisoinnin, animaatioiden sekä reaaliaikaisen, vuorovaikutteisen 3D-grafiikan soveltamistapoja tuotteiden esittämiseen ja käytettävyysarviointiin virtuaalidemonstraatioina. Tuloksia voidaan hyödyntää virtuaalisten designstudioiden pedagogisten mallien sekä yhteisöllisen suunnittelun ja opetuksen kehittämiseen.

Virtuaaliseen suunnitteluun ja verkko-oppimateriaaliin liittyvät jatkotutkimukset CoDes tutkimusprojektista: Kaiju Kangas :Lasten yhteisöllinen ja tutkiva suunnitteluprosessi verkko-oppimisympäristössä Marjut Iivonen: Opettajan tuki ja organisointi yhteisöllisessä tietokoneavusteisessa tiedonrakentamisprosessissa Henna Lahti: Yhteisöllinen suunnittelu virtuaalisessa design studiossa Leena Vartiainen(valmisteilla oleva lisensiaatintyö): Virtuaaliyhteisöjen rooli käsityötaidon- ja tiedon välittämisessä. Tutkimus live-roolipelaajien ja historiaharrastajien tiedonhankintakeinoista käsityöllisessä prosessissa”. Leena Vartiainen: Tutkimus laajenee väitöskirjaksi analysoimalla: Cosplay-harrastajayhteisön internetsivustot, Coppermine-säätöyhteisön internetsivustot, Traconin internetsivustot, Tampereen seudun Anime- ja Mangayhteisö Hidoi ry:n sivustot sekä Käsityön blogisivustot

Pro gradut Kohonen, Katri & Savolainen, Merja. 2005. "Tehhään sellanen lamppu" Tutkiva oppiminen ja yhteisöllinen suunnittelu valaisimen suunnitteluprosessissa Muhonen, E. & Osmala, L. 2004. Kaavojen asettelu ja leikkuu. Digitaalisen oppimateriaalin käytettävyys. Puranen, Kaisa. 2004. Kudotaan pöytäkangaspuilla – Verkko-oppimateriaalin kehittäminen Miettinen Arja (tulossa): Säpinää suunnitteluun Sirpa Lehtosaari (tulossa): Virkkaavat pojat Lea Ollikainen (tulossa): Tietotekniikan ja verkko-oppimateriaalin käyttö/kehittäminen vapaan sivistystyön Henriikka Vartiainen (tulossa): Käspaikka; taidepainotteinen käsityö

KÄSITYÖTIEDE TUTKII käsityötiede tutkii käsityötä, käsityömuotoilua ja esineellisen kulttuurin vuorovaikutusta ympäristöönsä käsityötiede analysoi käsityöhön liittyvien ilmiöiden ja toiminnan teoreettisia perusteita käsityöllisen toiminnan ja sen tulosten tutkiminen tuote voi olla materiaalinen tai immateriaalinen käsityössä oleellista luova työ, jota tekijä ohjaa ja jossa yhteys tekemiseen ja materiaaliin on kiinteä (Joensuun yliopisto Savonlinnan opettajankoulutuslaitos 2005)

MONITIETEINEN TUTKIMUSKOHDE

KÄSITYÖN KASVATUSTIETEELLINEN TUTKIMUS KOHDISTUU: Käsityöllisten prosessien opettaminen Käsityö taidon oppiminen Käsityön opettaminen, opetuksen analysointi ja kehittäminen Käsityön verkko-oppimisympäristöjen ja verkko-oppimateriaalien kehittäminen Käsityö ja hyvinvointi