Oppiminen ja oppimisvaikeudet

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaaliset taidot Elinikäiset oppimisen kontekstissa sosiaaliset taidot ovat avainasemassa. Nostamme esille neljä lähestymistapaa konseptissamme: Itseohjautuva.
Advertisements

Suomen kielen syötöksen ja käytön kartoitus
Lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen 1.luokalla
Oppimisen pelejä alakouluun
Katso Aitolasta lisää:
Jenna, Marika, Iiris. Esiintymismuodot: • Kielen äännerakenne epäselvä, metalingvistiset vaikeudet • Vaikeudet ääntämisessä, kirjoittamisessa, lukemisessa.
SLI Poikkeava tai viivästynyt puheen kehitys
"Maahanmuuttaja-opiskelijoiden oppimisvaikeuksien tunnistaminen" Turku
Luetaan! Kota-projekti, Diat laati Maija-Liisa Halme-Briedis.
Oppimisvaikeudet.
Käytännön kieleen ja työelämään tutustuminen Sosiaali- ja terveysalalle valmistava koulutus nuorille maahanmuuttajille.
Kielellinen erityisvaikeus SLI
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
Hyvän kirjoittamisen opetuksen ohjelman piirteitä.
Anna kehitysmaiden lapsille hyvä koulutus – ja tulevaisuus! Päivätyökeräys 2014–2015.
PSYKOLOGIA 7 Koulukohtainen soveltava/ S
- Sanna, Sini ja Liisamaija.  Dysleksia ( 10 %, 2%)  Neurologinen  Vaikeudet tarkassa ja/tai sujuvassa sanantunnistuksessa  Heikko oikeinkirjoitus-
Sensorinen integraatio
T U T K I M U K S E N V A L O S S A Tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppiminen ja käyttäminen Tapaustutkimus Lions Quest –kouluttajien ja opettajien kokemuksista.
Ammatillisen koulutuksen kielikoe
Isä mummu pappa veli sisko vaari äiti isä isoisä täti mummi isä veli eno Lapsi nauttii yhteisistä lukuhetkistä Lukuhetkien aikana lapsi oppii tärkeitä.
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
TIETOA VAPAAEHTOISEN A2-KIELEN (SAKSA, RANSKA) VALINTAAN LIITTYEN
Lukivaikeus.
2014 Outi Kokkonen ja Kirsi Urmson
Koulussa elämää opettelemassa
LASTEN SYRJÄYTYMISEN SYNTYMEKANISMIT
2/2009 Kiina. 2/2009 Kiina ja CIMOn yhteistyökumppani: Mitä ulkomaalaisen harjoittelijan tulisi ottaa huomioon? ”Kunnioita kiinalaista kulttuuria, kunnioita.
OPPIMISVAIKEUDET Ylivoimaisesti yleisin oppimisen vaikeus on luki-vaikeus. Sen vaikea muoto on dysleksia. Noin 10 % koulutulokkaista tarvitsee yksilöllistä.
Vastavalmistuneen puheenvuoro Risto Laine
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
3. luokan englanti Vanhempainilta
Kouluinfo Renkomäen koulu
Ops seminaari Askola.
TASO 2 SISÄLTÖALUE 2 Teema 2 Osaamistavoite 2 4. oppisisältö: ”Eri ominaisuuksien perusharjoitteiden oikeat suoritustekniikat” Taitoharjoittelun tunnuspiirteet.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
KOULUTULOKKAAN TAITOJA Pukee itse ja osaa sitoa kengännauhat. Syö haarukalla ja veitsellä. Osaa käydä itsenäisesti WC:ssä ja pesulla/suihkussa. Liikuntatuntien.
KYSELYT SOVELTUVUUSKOKEESSA Kuullun ymmärtäminen, kuinka hyvin hakija kykenee pitämään kuulemaansa tietoa mielessä, keskittymiskyky, ohjeiden ymmärtäminen.
Kolkkien vanhempainilta TERVETULOA KOLKKIEN VANHEMMAT! Illan eteneminen: Opettajien esittely Englannin opiskelu Luokassa luokan omia asioita.
Näkövammaisen lapsen vuorovaikutuksen ja puheenkehityksen tukeminen NKL Lasten kuntoutus Riitta Laakso Maria-Liisa Punkari
KOULUIKÄ PS2 LAJM. TEHTÄVÄ Mitä muistat ensimmäisestä koulupäivästä? Jos et itse muista paljoa, niin kysy vanhemmiltasi asiaa.
L ASTEN JA NUORTEN KIELELLINEN ERITYISVAIKEUS S PECIFIC LANGUAGE IMPAIRMENT SLI Petra Suonio 2012.
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
MVLT-KOULUTUKSEN AIHEET 1. MAALIVAHTIPELIN PERUSTEET 2. PELI LUONNE LUISTELU 3. OPPIMINEN 4. PELIKÄSITYS 5. MAALIVAHDIN TEKNISET- JA LAJITAIDOT 6. PELIASENTO.
TAVOITTEIDEN ASETTAMINEN KOULUTYÖLLE ANTAA ENERGIAA
Puhumista, kuuntelemista, lukemista, kirjoittamista?
Tiimikoulu Raimo Laaksonen ja Vesa Joutsen
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
STARTTIKOULUTUS MAALIVAHTIPELISTÄ
3.c
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Tervetuloa vanhempainiltaan!
LUETUNYMMÄRTÄMISEN TEORIAA JA HARJOITUKSIA
Tervetuloa vanhempainiltaan!
3. luokan englanti Vanhempainilta
1B Tervetuloa vanhempainiltaan
Kielen kehityksen avainkohdat
3. luokan englanti Vanhempainilta
1B Tervetuloa vanhempainiltaan
Marja-Kristiina Lerkkanen
1. luokkien vanhempainilta
Oma kieli-opiskelukieli
Lukutaito ja syrjäytyminen
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Tervetuloa Haukkavuoreen!
Kielellinen erityisvaikeus
Ajatuksia itsesäätelystä koulun näkökulmasta
Esityksen transkriptio:

Oppiminen ja oppimisvaikeudet Minna-Maria Aaltonen 10.2.2004

Peruskoulun tavoitteet:

Kolmannen luokan tavoitteista: Luetun ymmärtäminen (ja lukuläksyn lukemisen opettelu) Sujuva kertotaulu ja jakolasku Lauseet Englannin kielen alkeet

Luetun ymmärtäminen On yksi peruskoulun tärkeimmistä tavoitteista. On yksi tärkeimmistä oppimisen tekijöistä.

Mitä luetun ymmärtäminen vaatii? Riittävän nopea ja tarkka tekninen lukutaito Sanavaraston laajuus Motivaatio Keskittyminen Oman lukemisen arviointi ja säätely

Taitavat lukijat Heikot lukijat Ennen lukemista Ennen lukemista - Virittävät aiemmat tietonsa - Alkavat lukea ajattelematta luettavasta aihepiiriä - Tietävät lukemisensa tavoitteen - Eivät tiedä lukemisen tavoitetta - Suuntaavat tarkkaavaisuuden - Runsaasti oheistoimintaa lukemiseen Lukemisen aikana Lukemisen aikana - Jatkuvasti valvovat omaa - Eivät tiedä ymmärtävätkö ei- ymmärtämistään vätkä valvo ymmärtämistään Lukemisen jälkeen Lukemisen jälkeen - Tarkistavat tietonsa ja arvioivat - Eivät tiedä mitä ovat lukeneet - Tiivistävät pääasiat - Eivät arvioi ymmärtämistään

Luetun ymmärtämisen kehittäminen Luetun ymmärtäminen on vaativa taito, joka kehittyy harjoittelun kautta. Osa oppilaista tarvitsee harjoittelua enemmän kuin toiset. Osalla oppilaista luetun ymmärtämisen taidot ovat hyvin kehittyneitä jo kouluun tullessa. Nämä oppilaat ovat hyvin innoissaan kirjoista ja lukemisesta ja näin he saavat heti alussa runsaasti onnistumisen kokemuksia

Keskusteleva lukeminen äärimmäisen tärkeätä Keskusteleva lukeminen äärimmäisen tärkeätä!!! Myös itse lukeville lapsille kannattaa lukea. Jos lukeminen on vastenmielistä, ei ole väliä mitä lukee, kunhan lukee jotain! (aku ankka, pelit yms.) Motivaatiosta Allington tutki ekaluokkalaisten lukemista viikon ajan - Taitavat ekaluokkalaiset lukivat n. 2000 sanaa - Heikot ekaluokkalaiset lukivat n. 20 sanaa viikossa.

Kasautuvat vaikeudet Luetun ymmärtämisen taitojen kehitys kahden vuoden aikana yleisopetuksessa. (lähde: Vauras, Kinnunen & Kuusela J. of reading Behaviour)

Kodilla suuri rooli ”tasaajina”. Ylisuoriutujat Alisuoriutujat - Jatkuva tarve - Pelkää tiedostamatta onnistua ja menestyä epäonnistumista niin - Työskentelee omien paljon, ettei edes yritä kykyjensä ylärajoilla - Koulumenestys jatku- - stressaa ja yrittää vasti heikompaa kuin mitä liikaa. kykyjen perusteella voisi odottaa. (laiskat, hosujat, välinpitämättömät) Kodilla suuri rooli ”tasaajina”.

Positiiviset kokemukset Positiiviset kokemukset muokkaavat itsetuntoa ja pitävät motivaatiota yllä. Motivaation menettäminen ja/tai jatkuvat epäonnistumiset johtavat syrjäytymiseen, joka vaarallista nyky-yhteiskunnassa. Jokainen on hyvä jossain, kotiväellä tärkeä rooli tukijana. “Kukaan ei jaksa yrittää, jos ei koskaan onnistu”

Miten voin auttaa lastani? Rohkaiseminen, kannustaminen. (etenkin alisuoriutujat) Olen kiinnostunut lapseni koulunkäynnistä. Auttan lukemisen ymmärtämisessä ennemmin kuin esim. kehotan lukemaan yksin kokeeseen. Luen lapselle ja täten johdattelen lukemisen pariin. Olen aikuinen lapselle.