SUURET HAASTEET Arto Mustajoki, Helsingin yliopisto Suomen Akatemian hallituksen puheenjohtaja.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Energian tuotanto, käyttö ja päästöt Suomessa ja globaalisti
Advertisements

Osuustoiminta osana hallituksen elinkeinopolitiikkaa YK:n kansainvälinen osuustoimintavuosi 2012 Suomen pääjuhla Työmarkkinaneuvos Jarmo Palm.
YLIOPISTOJEN AASIA-VERKOSTO
Heidi Layne VALOA-hanke Helsingin yliopisto/Urapalvelut
ENERGiA JA iLMASTONMUUTOS
Sosiaaliset taidot Elinikäiset oppimisen kontekstissa sosiaaliset taidot ovat avainasemassa. Nostamme esille neljä lähestymistapaa konseptissamme: Itseohjautuva.
KULTTUURI KUNTAORGANISAATION MUUTOKSESSA / Hanna-Mari Kokkonen.
Kulttuuri, mieli ja kasvatus
Kaupan kehittyminen ja tulevaisuus Pohjois-Savossa ELY –keskuksen näkökulmasta Minne menet, kauppa? Kuopio Ylijohtaja Kari Virranta
Open and Inclusive Policy-Making Katju Holkeri VM/HKO.
GLOBAALIKASVATUS Nomadic Lass cc flickr. Globaalikasvatuksen tavoitteena on ….... avata ihmisten silmät ja mieli maailman erilaisille todellisuuksille...
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
”Siellä minä olen heidän keskellään”
Finnveran auditorio Saksan markkinat ja rahoitus -ajankohtaisseminaari Karin Wikman, Tekes Millaisia rahoitusmahdollisuuksia EU:n tutkimuksen.
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
Suomen satamien logistiikka ja Haminan satamaan vaikuttavat alueet
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
Maantieteen ja geologian laitos Maankäytön ja metsänhoidon muuttuvat käytännöt ja moniulotteiset sopeutumisstrategiat Sansibarilla, Tansaniassa (Suomen.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Orientaatio: Miksi näytän tämän videoklipin?
Kestävään kehitykseen kasvattaminen kemian opetuksessa DI, FM, Marianne Juntunen Kemian opetuksen keskus, Helsingin Yliopisto.
Greenest City in the World* Ratkaisuja vähäpäästöiseen Helsinkiin Tiina Merikoski Yhdyskuntasuunnittelun tutkimus ja koulutus YTK Aalto-yliopisto.
EU:n ulkorajayhteistyöohjelmien (ENI CBC) valmistelu ohjelmakaudelle Petri Haapalainen Työ- ja elinkeinoministeriö.
Strategisesti eheytyvä kaupunkiseutu? Näkökulmia Tampereen seudun rakennesuunnitelmatyöhön Jari Kolehmainen Olli Ruokolainen Tampereen yliopisto.
Tekesin ja innovaatiotoiminnan vaikutukset 2014
EU monikielisyyttä edistämässä Hannele Nevalampi
MITÄ TIETOA JA OSAAMISTA LASTENSUOJELUTYÖ TARVITSEE? Lastensuojelun tila nyky-Suomessa Helsingin yliopisto Ylisosiaalineuvos Aulikki Kananoja.
Miten vaikuttavuudesta puhutaan? Pirjo Hiidenmaa Suomen Akatemia.
Miira Suomi, Jenna Sangi ja Matilda Ristola LO-11c
LUT Tuotantotalouden tiedekunta Kolmoisvelkaantuminen ja tuottavuusinnovaatiot Vesa Harmaakorpi, dekaani.
Tietokoneavusteinen yhteisöllinen oppiminen - Alakoulussa opettajan näkökulmasta.
LEARNING AND HEALING THROUGH EXPRESSION Grundtvig learning partnership
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
Tutkijaliikkuvuuden palvelut –roundtable Kv-kevätpäivät, Seinäjoki Marita Niemelä Tutkimus- ja innovaatiopalvelut.
E ”The future is already here— It is just unevenly distributed.” William Gibson.
Sosiaalinen media ja sulautuvat ympäristöt Terhi-Maija Itkonen-Isakov - Miksi media sosiaalistuu ja miksi oppiminen sulautuu?
Lisää tähän otsikko Selvityshanke kansalaisten yksilöllisistä koulutustileistä Mirja Hannula.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-TUTKI-hankkeen.
AVARA-hanke valtiotieteellisen tiedekunnan näkökulmasta Leif Åberg
Tide-projektin esittely Sidosryhmätapaaminen Sisko Rauhala.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Helsinki AKATEEMISTA VENÄJÄ-OSAAMISTA ON  Suomen osuus maailman tieteestä on yleensä 0,5 – 1,5 %; Venäjä-tutkimuksessa se on neljän-viiden.
Kestävän kehityksen ja ympäristökasvatuksen didaktiikka Mauri Åhlberg FLS Biologian ja kestävän kehityksen didaktiikan professori Helsingin yliopisto.
Natural Europe Winter School Yleisesittely. Keywords: natural history, environmental education, informal education, educational pathways, learning in.
Mitä yhdyskunta- ja kaupunkisuunnittelu on?
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Tulevaisuuden urheiluseurat
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Avoin tiede –keskustelutilaisuus TTA-hanke, Opetus- ja kulttuuriministeriö Liisa Siipilehto, Helsingin yliopiston kirjasto.
Tervetuloa Welcome Pauliina Lampinen Tominnanjohtaja Vammaisten lasten ja nuorten tukisääitö Rifi ry:n puheenjohtaja.
© Luonnonvarakeskus Pohjois-Karjalan maakuntakaava 2040 käynnistystilaisuus Packalen Tuula metsäsuunnittelun professori Talous ja yhteiskunta.
Vastuullisuus ja Kestävä kehitys Aalto-yliopisto työryhmä
Strategiaperusta ja ohjelmat
TUTKE Koordinoivan hankkeen ja klusteritutkimusten väliraportti
Energiantuotannon riskit/tulevaisuus s. 90
VIRTA-julkaisutietopalvelu
/ Tarja Tapaninen.
Johdantoseminaari.
”Onko tieto taitoa vai taito tietoa varhaiskasvatuksessa
Yhdessätekemistä yli rajojen
Eliksiiriä elämään taidon ja taiteen voimalla
Vesikemian Professori
Megatrendit.
Huomioita sosiaalipolitiikasta
Mikä on tärkeää ympäristötutkimuksesta viestittäessä?
Volitioprosessi, tahdon!
Kansainvälisen luonnonvarapolitiikan yhteistyöverkosto
Digibarometri 2019 Digi tulee, mutta riittävätkö resurssit?
Esityksen transkriptio:

SUURET HAASTEET Arto Mustajoki, Helsingin yliopisto Suomen Akatemian hallituksen puheenjohtaja

Taustaa: suuret haasteet maailmalla ”Preparing Europe for a New Renaissance: A Strategic View of the European Research” (European Research Area Board, ERAB, 2009) Raportissa mainitaan esimerkinomaisesti seuraavat haasteet: ilmastonmuutos, energian saatavuus, veden riittävyys, ikääntyminen, terveydenhoito ja kestävä hyvinvointi The new Renaissance: Innovating Europe out of the crisis (2012) o Adressing grand challenges by pooling resources in times of crisis o Maximising the contribution of social sciences and the humanities to innovation o Developing the international dimension of the Innovation Union

Taustaa: suuret haasteet maailmalla: Joint programming  Neurodegenerative Diseases/Alzheimer's  Agriculture, food security and climate change  A healthy diet for a healthy life  Cultural heritage & global change  Urban Europe  Connecting Climate Knowledge for Europe  More years, better lives  Antimicrobial resistance  Water challenges  Healthy & productive seas and oceans

Miksi ”omat” suomalaiset suuret haasteet  Usko siihen, että tutkimuksella on paljon annettavaa suurten haasteiden kohtaamisessa  Proaktiivisempi rooli eurooppalaisessa keskustelussa  Suomalaisen näkökulman tuominen keskusteluun suurista haasteista  Tutkijakunnan herättäminen näkemään suuriin haasteisiin liittyvät tutkimukselliset kysymykset  Tutkimuksen vaikuttavuuden esille tuominen

Suuret haasteet Suomessa Suomen Akatemian hallitus kesäkuussa 2011:  Pohjoinen ilmasto ja ympäristö  Kestävä energia  Kulttuurien vuoropuhelu  Terve arki kaikille  Oppiminen ja osaaminen mediayhteiskunnassa  Väestön ja yksilön ikääntyminen

Kestävä energia  Suomalaisia kysymyksiä joihin liittyy ympäristönäkökulma: turve ja bioenergia  Suomalaisia kysymyksiä joihin liittyy ulko- ja kauppapolitiikkaa: maakaasu, öljy  Yhteiskuntapoliittisia kysymyksiä: yhdyskuntasuunnittelu (mm. kaavoitus, liikenne, logistiikka)  Energian säästäminen: nano- ja biotutkimus, uudet materiaalit, ihmisten asenteet ja markkinointi (”vihreää sähköä”, ”säästä ajoissa”), lainsäädäntö  Suuret kaupalliset mahdollisuudet (edelläkävijyys, innovatiiviset ratkaisut)

Oppiminen ja osaaminen mediayhteiskunnassa  Tiedonvälityksen ja viihteen uudet muodot muokkaavat ihmisten toimintatapoja ennennäkemättömällä vauhdilla.  Erityisesti nuorten maailmassa uudet mediavälitteiset vuorovaikutuksen ja verkostoitumisen keinot sekä vahvistavat tiettyjä osaamisen alueita että heikentävät toisia.  Kuinka syvällisesti tämä vaikuttaa ihmisten kognitiivisiin kykyihin ja sitä kautta koko yhteiskunnan ja elinkeinoelämän toiminnan perusedellytyksiin?  Mitkä ovat vaikutukset aivojen toimintaan, oppimisen edellytyksiin, viestinnän välineisiin ja sisältöihin, arvoihin, sosiaalisen kanssakäymisen muotoihin?  Koko aihealue tarjoaa informaatioteknologialle mahdollisuuksia, joita on vielä vaikea edes hahmottaa

Kuhunkin suureen haasteeseen kiinnittyvien (arvoilla 4 tai 5) tutkimushankkeiden lukumäärä ja osuus kaikista hankkeista toimikunnittain Lähde: Aarrevaara T., Aniluoto A., Ranne P., Ruotsalainen R Suomen Akatemian hanke- ja tutkimusohjelmarahoitus ihmiskunnan ja yhteiskunnan suurten haasteiden aloilla. Tieteen tila Suomen Akatemian julkaisuja 6/12.