– uusia haasteita lapselle ja päiväkodille IBM - Sadonkorjuu Medialukutaito 2.0 – uusia haasteita lapselle ja päiväkodille Lauri Palsa
Esityksen kulku Mediakasvatus- ja kuvaohjelmakeskus MEKU Mediakasvatus ja lasten median käyttö 2.0 - 2 näkökulmaa mediaosaamiseen Mediakasvatus käytännössä
Mediakasvatus- ja kuvaohjelmakeskus MEKU
MEKU - Mistä mihin? 1946 - 2011 2012-2013 1.1.2014 Kansallinen audiovisuaalinen instituutti
Mediakasvatus ja lasten median käyttö
Mediakasvatus ”-- tavoitteellista vuorovaikutusta, [jonka] osapuolina ovat kasvattaja, kasvatettava ja mediakulttuuri.” (Kupiainen & Sintonen 2009)
Miksi mediakasvatusta tarvitaan? Mediateknologian valtava lisääntyminen ja median volyymin kasvu Kokemustemme muuttuminen entistä enemmän mediavälitteiseksi Perinteisten yhteiskunnallisten instituutioiden enenevä toiminta median kautta ja median ehdoilla (Wiio 2006)
Mediataitoinen kansalainen… kommentoi tuottaa pohtii nauttii arvioi hakee tietoa ottaa kantaa analysoi testaa halutessaan rohkenee toimia julkisesti jättää väliin rakentaa omia vaihtoehtoja
Mediakasvatuksen kehitys Cc: Frank Gosebruch; cc: dailyinvention; cc: Ben Schumin; cc: NS Newsflash
Lasten mediamaisema Millainen mediamaisema lapsella on? Media monipuolisesti osana arkea Kirjojen tai lehtien lukeminen yleisintä Television tai elokuvan katselu suosittua Digitaalinen pelaaminen yleistyy
Lasten median käyttö
Lasten median käyttö
Suosituimmat ohjelmat
Digipelaaminen kasvussa
Kenen kanssa lapset pelaavat?
Haasteena (digitaaliset) kuilut cc: Anthnony Cramp
”Nehän osaa enemmän kuin me” Digitaaliset natiivit vs. digitaaliset maahanmuuttajat Myytti? Jättääkö diginatiivipuhe aikuiset avuttomiksi ja lapset ja nuoret ilman kasvatusta ja opetusta? Suurin osa lapsista ja nuorista on verkossa kuluttajia Kansainvälisesti vertaillen suomalaislapset ja -nuoret yksipuolisia netinkäyttäjiä
2 näkökulmaa mediaosaamiseen Medialukutaito 2.0 2 näkökulmaa mediaosaamiseen
2 näkökulmaa mediaosaamiseen Yleinen mediaosaaminen Paikallinen mediaosaaminen (Lipponen 2008)
Paikallinen mediaosaaminen – arjen mediaympäristö
Media osana arkea
Mediakasvatus käytännössä
Mediakasvattajan kompetenssi Oman mediasuhteen ammatillinen tarkastelu Oppimisen ohjaamisen taidot Kiinnostus ja rohkeus kokeilla ja kehittää uusia työtapoja ja oppimateriaaleja - yhdessä Tietämys / kiinnostus kohderyhmän mediankäytöstä Verkostoituminen