– uusia haasteita lapselle ja päiväkodille

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lasten vuorovaikutustaitojen tukeminen käytännössä
Advertisements

Mediakasvatus MLL:ssa
Rouva Presidentti Aleksi Bardy Helsinki-Film & Funny films.
PIENTEN LASTEN MEDIANKÄYTTÖ JA MEDIAKASVATUS
Vanhemmat ja kasvattajat tukena mediamaailmassa ” Miten puhua koululaisille vaikeista asioista kuten sodista ja konflikteista?”. Elina Ruddock.
KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
”Määrittää ihmisen yksilönä”
2/2009 Ajankohtaista CIMOsta Kv-kevättapaaminen Tampereella 25.4.
Kriittinen pedagogiikka ja mediakasvatus
Sadonkorjuu 2013 – yhteenvetoa ja palaute
Mediapedagogi kouluissa (1) havaintoja kentältä ja kentän laidalta havaintoja kentältä ja kentän laidalta.
HelMet pilotoi uusia e-aineistoja
Lasten ja nuorten mediatodellisuus Seminaaripäivä
Lapset ja Internet Miten suojella lasta netin haitalliselta sisällöltä?
9–11 vuotiaat ja omaehtoinen mediatuottaminen Sara Sintonen
Viestinnän Keskusliitto 15 ‒ 24-vuotiaiden mediankäyttö.
Lasten mediankäyttö ja avaimia mediakasvatukseen varhaiskasvatuksessa koordinaattori Rauna Rahja Varhaiskasvatusmessut, Wanha Satama
Kirjasto mediakasvattajana Koulun “käsikassara” vai itsenäinen toimija? Kirjastot ja media kyselyn satoa Vaasan kaupunginkirjasto Pohjanmaan maakuntakirjasto.
Sosiaalisen median hyödyntäminen nuorten parissa tehtävässä työssä
Vastustaja vai kilpakumppani? Ringeten Reilu Peli –periaatteet Suomen Ringetteliiton syyskokous.
© 2012 IBM Corporation IBM suomalaista hyvinvointia rakentamassa KidSmart sadonkorjuu Jyrki Koskinen.
Media- ja elokuvakasvatusta pohjois-kymenlaaksolaisille esikoululaisille – hanke •Tutkimustuloksia.
Mitä media on? Media on tajuntateollisuutta, joka tarjoaa maailmaa koskevaa informaatiota ja tapoja nähdä ja ymmärtää se (Masterman 1985).
Tietotekniikan käyttö opetuksessa alakoulussa Tuukka Kivioja.
KAM-JURIDINEN YHTEISTYÖ Pekka Heikkinen.
Lapselle hyvä päivä tänään
Taiken asiantuntija- ja verkostoitumispäivä Valkoinen Sali Valtionhallinnon vaikuttavuus- ja tuloksellisuusohjelma (VATU) Ylijohtaja Riitta Kaivosoja.
Mitä Student Life on? Student Life on Jyväskylän yliopiston ja jyväskyläläisten kumppaneiden luoma toimintamalli, jonka fokuksessa ovat yliopistomme.
NUORET LASTEN HAASTATTELIJOINA SAARA PÄÄJÄRVI, KM, TUTKIJA MEDIAKASVATUSSEURA RY LAPSUUDEN- JA NUORISOTUTKIMUKSEN MENETELMÄT -TUTKIJASEMINAARI HELSINKI.
 Ryhmä Länsi ◦ Pelejä pelataan paljon, ongelmaksi asti, mt-ongelmia, poissaolo-ongelmia, ongelmat vanhempien kanssa yhteisymmärryksen löytymisessä ◦
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
Kasvatamme uutta auttajien sukupolvea Suomen Punainen Risti Lasten turvallisuuden edistäminen SPR:ssä.
ITÄINEN ALUE Oppilashuoltohankkeen esittely. Itäinen alue (Ahtialan kaupunginosa n asukasta)  Alueella on neljä päiväkotia; Ahtialan, Herrasmannin,
SUOMALAISEN LAPSIPERHEEN ARKI
ROTARY 2023 Matias Röyttä DG VISIOT / HAASTEET Tietotekniikka / Internet –Henkilökohtaiset tietokoneet –Reaaliaikainen tiedonvälitys –Face-time.
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
T IETOKONE OSANA ESIOPETUKSEN JA VARHAISKASVATUKSEN OPPIMISYMPÄRISTÖÄ H YVINKÄÄLLÄ Anne-Marie Knape.
Mitä lukijalle tarjotaan? Sisällönanalyysi lehtiuudistusten tukena ja mittarina TOIMI-hanke, päätösseminaari Merja Helle ja Aurora Airaskorpi.
Suupohjan ammatti-instituutti kehittää EU:n ja Suupohjan kuntien tukemana SOSIAALINEN MEDIA OPETUKSEN TUKENA SOMEO – hanke: Sosiaalisen.
Ammatillisen koulutuksen kielikoe
Kannabis koulutyön näkökulmasta Anne Ahlefelt, Vanhempi kouluttaja, EHYT ry Kannabisakatemia
MEDIAVAIKUTTAMISEN MAHDOLLISUUDET RAUNA RAHJA KOORDINAATTORI MEDIAKASVATUSSEURA UUSI KOULU III -seminaari , Mikkeli.
Miira Suomi, Jenna Sangi ja Matilda Ristola LO-11c
Seuratuki-info  Perheliikunta on terveyttä edistävää liikuntaa, jota koko perhe ja lähipiiri; lapset, nuoret, vanhemmat, isovanhemmat ja ystävät.
Median megatrendit Nuorten mediatodellisuus Antti Pentikäinen.
Ahdistaako avoimuus? - sosiaalinen media projekti/hankeviestinnässä
Arja Tuonen. Arja Tulonen Koulutuspäällikkö Vastuualueena journalismi, mainonnan suunnittelu ja mediatuotanto Elokuvan ja median tutkimusryhmän vetäjä.
Miten koulutuksen järjestäjä varmistaa oppisopimuskoulutuksen edellytykset? OPPISOPIMUKSEN SYYSSEMINAARI Hannu Salminen Johtaja, opetusneuvos.
Anne Rongas 2008 Sosiaalinen media oppimisen tukena?
W w w. h a m k. f i Monikulttuurisen pedagogiikan haasteita ja hyviä käytäntöjä Harri Tuomola Kv. kevätpäivät 2008 Helsingin yliopisto
MEDIA Media, latinan kielen sanasta medium. Engl. medium-sanalla kolme merkityst ä  1)jotakin, mik ä “ sijoittuu v ä liin ”, ” toimii v ä litt ä j ä.
Media joukkoviestinn ä n sanomien erittely ä niiden taustan ja v ä lineen ominaislaadun kannalta sek ä sanomien omaa tuottamista.
Verkko ja sosiaalinen media asiakastyössä
Sosiaalityöntekijänä verkossa
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Kirjan tehtävien vastaukset s. 114 III Vaikuttamisen kanavat 10 Media on tärkeä mielipidevaikuttaja.
Mediakulttuuri ja koulu Osaava-mediakasvatuskoulutus Kesämäen alueen ja Taipalsaaren opettajat
OPAS MEDIAKASVATTAJALLE Mediakasvatus esi- ja alkuopetusikäisten lasten arjessa Hanna Martinviita, Saara Pasanen ja Anna Ristaniemi.
Mediakasvatusvinkkejä kirjastoon
Vanhempaintoimikunnan kokous 4/2017 Anna Niemi koulukuraattori, YTM
Tavoitteet ja arviointi
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
POM31AK Viestintä ja mediataito Johanna Kainulainen 2009
Logot ja brändit; näkökulmia mediakasvatukseen
MEDIAELÄMÄNKERTA Hanna Nieminen.
PED0031, VARHAISPEDAGOGIIKKA
Lukutaito ja syrjäytyminen
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
YHTEISHAKU 2019.
Mediakasvatus tietotekniikan opettajankoulutuksen näkökulmasta
Esityksen transkriptio:

– uusia haasteita lapselle ja päiväkodille IBM - Sadonkorjuu Medialukutaito 2.0 – uusia haasteita lapselle ja päiväkodille Lauri Palsa

Esityksen kulku Mediakasvatus- ja kuvaohjelmakeskus MEKU Mediakasvatus ja lasten median käyttö 2.0 - 2 näkökulmaa mediaosaamiseen Mediakasvatus käytännössä

Mediakasvatus- ja kuvaohjelmakeskus MEKU

MEKU - Mistä mihin? 1946 - 2011 2012-2013 1.1.2014 Kansallinen audiovisuaalinen instituutti

Mediakasvatus ja lasten median käyttö

Mediakasvatus ”-- tavoitteellista vuorovaikutusta, [jonka] osapuolina ovat kasvattaja, kasvatettava ja mediakulttuuri.” (Kupiainen & Sintonen 2009)

Miksi mediakasvatusta tarvitaan? Mediateknologian valtava lisääntyminen ja median volyymin kasvu Kokemustemme muuttuminen entistä enemmän mediavälitteiseksi Perinteisten yhteiskunnallisten instituutioiden enenevä toiminta median kautta ja median ehdoilla (Wiio 2006)

Mediataitoinen kansalainen… kommentoi tuottaa pohtii nauttii arvioi hakee tietoa ottaa kantaa analysoi testaa halutessaan rohkenee toimia julkisesti jättää väliin rakentaa omia vaihtoehtoja

Mediakasvatuksen kehitys Cc: Frank Gosebruch; cc: dailyinvention; cc: Ben Schumin; cc: NS Newsflash

Lasten mediamaisema Millainen mediamaisema lapsella on? Media monipuolisesti osana arkea Kirjojen tai lehtien lukeminen yleisintä Television tai elokuvan katselu suosittua Digitaalinen pelaaminen yleistyy

Lasten median käyttö

Lasten median käyttö

Suosituimmat ohjelmat

Digipelaaminen kasvussa

Kenen kanssa lapset pelaavat?

Haasteena (digitaaliset) kuilut cc: Anthnony Cramp

”Nehän osaa enemmän kuin me” Digitaaliset natiivit vs. digitaaliset maahanmuuttajat Myytti? Jättääkö diginatiivipuhe aikuiset avuttomiksi ja lapset ja nuoret ilman kasvatusta ja opetusta? Suurin osa lapsista ja nuorista on verkossa kuluttajia Kansainvälisesti vertaillen suomalaislapset ja -nuoret yksipuolisia netinkäyttäjiä

2 näkökulmaa mediaosaamiseen Medialukutaito 2.0 2 näkökulmaa mediaosaamiseen

2 näkökulmaa mediaosaamiseen Yleinen mediaosaaminen Paikallinen mediaosaaminen (Lipponen 2008)

Paikallinen mediaosaaminen – arjen mediaympäristö

Media osana arkea

Mediakasvatus käytännössä

Mediakasvattajan kompetenssi Oman mediasuhteen ammatillinen tarkastelu Oppimisen ohjaamisen taidot Kiinnostus ja rohkeus kokeilla ja kehittää uusia työtapoja ja oppimateriaaleja - yhdessä Tietämys / kiinnostus kohderyhmän mediankäytöstä Verkostoituminen