Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuOlivia Koskinen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Median megatrendit Nuorten mediatodellisuus Antti Pentikäinen
2
Digitaaliset natiivit vs. immigrantit Digitaaliset taidot eriytyvät eri sukupolvilla Uudet lukutaidot (medialukutaito, digitaalinen ja visuaalinen lukutaito) perinteisen lukutaidon rinnalle ImmigranttiKynäPaperiTelevisioSähköpostiKotona Katselija ja lukija KäyttäjäNatiiviNäppäimistöNäyttöTietokone Chat tai pikaviestin Mobiilisti missä vain Verkostoituja Tekijä ja osallistuja
3
Uuslukutaidottomuus 10 ―15 % aikuisväestöstä uuslukutaidottomia länsimaissa Esimerkiksi –pelilukutaidottomuus –verkkoasiointi –digitaalinen lukutaidottomuus –mobiililukutaidottomuus
4
Mediaa käytetään… tiedonhakuun sosiaaliseen liittymiseen töiden välttelemiseen töiden tekemiseen viihtymiseen ja ajanvietteeksi tottumuksesta = ei ole yhtä, vakiintunutta tapaa käyttää mediaa
5
Megatrendejä 1. Kuvallistuminen 2. Digitalisoituminen 3. Mobiilius, miniatyrisoituminen 4. Reaaliaikaisuus 5. Viihteellistyminen 6. Pornoistuminen
6
Megatrendejä 7. Globaali vs. fragmentoitunut media 8. Sosiaalisuus ja verkottuminen 9. Pelillisyys 10. Kuluttajista tuottajia 11. Luovuus ja yksilöllisyys 12. Muokkautuva tieto
7
1. Kuvallistuminen Printistä ruutuun, tekstistä kuvaan, still- kuvasta liikkuvaan kuvaan
8
2. Digitalisoituminen
9
3. Mobiilius, miniatyrisoituminen
10
4. Reaaliaikaisuus
11
5. Viihteellistyminen
12
6. Pornoistuminen
13
7. Globaali vs. fragmentoitunut
14
8. Sosiaalisuus ja verkottuminen
15
9. Pelillisyys
16
10. Kuluttajista tuottajia
17
11. Luovuus ja yksilöllisyys
18
12. Muokkautuva tieto
19
Trendit tiivistettynä Vaivattomuus Vaivattomuus Elämyksellisyys Elämyksellisyys Yksilöllisyys Yksilöllisyys Yhteisöllisyys Yhteisöllisyys
20
Ilmassa Joustavuus ja säätelyn purkaminen Turvaaminen ja rajoittaminen Väestön ikääntyminen Median kulutus kasvussa Uudet teknologiat Paikkatiedot Tekijänoikeuden muuttuminen
21
Tehtävä Miten koulu voisi ottaa huomioon nuorten mediatodellisuuden? Pitäisikö edes? Miksi tai miksi ei? Käytännön ideoita? Filosofisia lähtökohtia? 2-4 hengen ryhmät Puretaan yhteisesti
22
Median megatrendejä KuvallistuminenDigitalisoituminen Mobiilius, miniatyrisoituminen ReaaliaikaisuusViihteellistyminenPornoistuminen Globaali vs. fragmentoitunut media Sosiaalisuus ja verkottuminen Pelillisyys Kuluttajista tuottajia Luovuus ja yksilöllisyys Muokkautuva tieto
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.