Musiikki Henna Huusko 27.11.2012.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lasten vuorovaikutustaitojen tukeminen käytännössä
Advertisements

Maalivahtivalmennus ikäluokittain
Sijaisvanhemmuus ja henkinen hyvinvointi. 1.Palauta usein mieleesi, ettet ole syypää lapsen ongelmiin, et ole niistä vastuussa, mutta voit toimia ensisijaisena.
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
LanguageMaid Kielten oppimiseen ja opetukseen Itsenäiseen käyttöön Opettajan työvälineeksi.
Lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen 1.luokalla
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Katso Aitolasta lisää:
Oppiminen ja opettaminen harjoitustilanteessa
Musiikin ryhmäkoulutus
JÄÄPALLOILIJAN FYYSISEN HARJOITTELUN OHJELMOINTI
SUULLINEN HARJOITTELU
Lyhyt musiikki: 8. luokalla 2h läpi lukuvuoden Vaihtoehtoina : 1) musiikki (bändi) tai 2) musiikkiteatteri Pitkä musiikki: 8. ja 9. luokalla 2h läpi lukuvuoden.
Puheterapia / Riihimäen seudun terveyskeskus
Luetaan! Kota-projekti, Diat laati Maija-Liisa Halme-Briedis.
Lupa tulla näkyväksi Kemissä
Leikin merkitys lapsen kehitykselle
PELIMIEHEN HARJOITUSPÄIVÄKIRJA BJRS 02 WHITE Kesä 2014.
Orkesterisoittimet.
Käytännön kieleen ja työelämään tutustuminen Sosiaali- ja terveysalalle valmistava koulutus nuorille maahanmuuttajille.
Lapselle hyvä päivä tänään
Hakeminen Päivähoidon laatukriteerit
Lasten suusta.
Puhuvia skannereita, lukevia kyniä ja muita vempaimia
Seiso kuin vuori, virtaa kuin joki – näkökulmia työhyvinvointiin Valtakunnallinen Hyvinvointipäivä Salla Tapio Malinen
Todennäköisyyslaskennan alkeet ennen esikoulua
Case-tehtävä Metsäprojekti päiväkodissa
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
Lasten ja ikäihmisten yhteiset musiikki- ja taidetuokiot
Mikä vaikuttaa oppimiseen?
o Oppiminen on mm:  Kuullun ymmärtämistä  Äänien erottamista kuulon avulla  Esineiden tunnistamista eri aistien avulla  Lorutusta ja riimitystä.
Ka-Ki D98 PÄIVÄKIRJA KESÄ TERVEHDYS PELIMIES! Jääkiekko on nopea peli, jossa tarvitaan monipuolisia taitoja. On tärkeätä että liikut myös kesällä.
Oppimisprosessin kuvaus: ACID ja Sound Forge musiikkitunnilla
VARHAISKASVATUKSEN LIIKUNTASUOSITUKSET
TSEMPPIÄ LIIKUNNASTA- HANKE
Metsän puut ja kasvit-projektisuunnitelma päiväkotiin
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Sosiaalinen kehitys lapsuudessa
Ops seminaari Askola.
1-3-vuotiaan vuorovaikutus
PERUSOPETUKSEEN VALMISTAVA OPETUS ESIKOULUSSA
S2-opetus esiopetuksessa
Tervetuloa koulutukseen!. Ohjelma Alkutoiminta Kotitehtävän läpikäyminen Luento: Vuorovaikutus = itseilmaisua ja sanatonta viestintää Sanattoman viestinnän.
Toivion päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelma. Toiminta-ajatus Kiireettömyys, turvallisuus, lasten osallisuus ja kasvattajan aito läsnäolo arjessa ovat.
Lapsen ja nuoren tukeminen ja osallisuuden vahvistaminen kuntouttavilla elementeillä Petra Suonio 2012.
Sisällölliset orientaatiot ja lapselle ominaiset toimintatavat Ruut Ruokonen 2012.
Musiikillinen ilmaisu päivähoidossa Petra Suonio 2012.
Lapsen kanssa toimiminen Riitta Laakso/Arja Marila Lasten kuntoutus.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
MVLT-KOULUTUKSEN AIHEET 1. MAALIVAHTIPELIN PERUSTEET 2. PELI LUONNE LUISTELU 3. OPPIMINEN 4. PELIKÄSITYS 5. MAALIVAHDIN TEKNISET- JA LAJITAIDOT 6. PELIASENTO.
Jonot mataliksi Liikettä pienissä tiloissa
Havainnointi tutkimus-menetelmänä
STARTTIKOULUTUS MAALIVAHTIPELISTÄ
Kieli itseilmaisun välineenä
Ympäristö, aikuisverkosto, välineet
PARITANSSIN OPETTAMISEN PORTAAT
Kaakkurin koulun valinnaisaineet
Musiikin valinnaiskurssi
PARITANSSIN OPETTAMISEN PORTAAT
MUSIIKKI VALINNAISAINEENA
Musiikin valinnainen.
PARITANSSIN OPETTAMISEN PORTAAT
Hyvinkään suun terveydenhuolto
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
Musiikki Valinnaiset
Mahdollisuus monipuoliseen kielitaitoon
Orkesterisoittimet.
MUSIIKIN TUNTISUUNNITELMARAKENNE/KASOPE/mervasti oulu
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Esityksen transkriptio:

Musiikki Henna Huusko 27.11.2012

Musiikki varhaiskasvatuksessa Lapsella on mahdollisuus musiikillisiin elämyksiin sekä onnistumisen ja oppimisen kokemuksiin Musiikki on leikin ja fantasian tila, joka antaa ravintoa erilaisille tunnekokemuksille ja ajatteluprosesseille Musiikillinen oppimisympäristö herkistää lasta kuunteluun ja rohkaisee sekä kehittää häntä musiikilliseen itseilmaisuun laulamisen, soittamisen, liikkumisen, tanssimisen, maalaamisen ja dramatisoinnin kautta Musiikkikasvatukseen liittyvät laulut, lorut, runot, riimit ja musiikkisadut auttavat lasta hahmottamaan sekä sykettä että sana- ja melodiarytmejä Syke antaa musiikille perusrytmin ja tempon Musiikki varhaiskasvatuksessa

Äänen perusominaisuudet Äänen perusominaisuuksien tunnistaminen luo perustan musiikillisen kielen oppimiselle Äänten sointivärit kiehtovat lasta Lapsi oppii nopeasti tunnistamaan erilaiset äänet ja löytämään samoin soivista soittimista sointiväriparit kuten rahiseva, kopiseva, kilisevä, kumiseva Lapsi oppii havaitsemaan äänen voimakkuustekijöitä, kuten voimakas–hiljainen, voimistuva–hiljenevä äänen kestoa, kuten pitkä–lyhyt äänen tasoa, kuten korkea–matala, nouseva–laskeva Äänen perusominaisuudet

Lapsi oppii leikin kautta musiikillisia ja äänellisiä viestintätaitoja ja tutustuu ääneen viestinnän välineenä Musiikillisen ajattelukyvyn kehittämiseen liittyvät tempo-käsitteeseen liittyvät harjoitukset kokemuksellisen tekemisen kautta käsitepari hidas–nopea ja tämän jälkeen käsitteet hidastuva–nopeutuva Tempon kiihdyttäminen ja siitä syntyvä jännitys, riemu ja sekaisin meno ovat aina kuuluneet lasten pihalaululeikkien kirjoittamattomiin sääntöihin Silloin kun kaksi tai useampia ääniä soi yhtä aikaa, puhutaan musiikissa harmoniasta Musiikilla on myös muotonsa, joka on kuultavissa tai nuottikuvasta luettavissa Lapsen musiikillista muototajua voi kehittää kuuntelemalla musiikkia ja erottamalla ensin säkeen, samanlaiset, erilaiset tai kertautuvat osat Musiikin käsitteitä

Lapsi tarvitsee paljon toistoja ja harjaantumista, laulua toisen lapsen tai aikuisen suusta sulauttaakseen laulun melodisen kokemuksen aiheeksi, jonka hän osaa itse jäsentää ja toistaa Kolmevuotiaat lapset oppivat yleensä toistamaan lyhyen tutun laulun kokonaisuutenaan oikein Lasten omat spontaanit laulut pitenevät jopa potpureiksi sanat, melodia ja rytmi ovat sekoitus opittujen laulujen osia ja omia versioita Laulamaan oppiminen

Uuden laulun opettaminen Laulua opetettaessa on hyvä käyttää kaiku-menetelmää, jossa lyhyt säe toistetaan välittömästi Lapset tulevat usein mukaan ensin säkeen alku- tai loppusanoihin tai samoina toistuviin kertosäkeisiin esimerkiksi ”pimpeli, pompeli, pom!” Ensimmäinen ryhmälaulu on rinnakkain tapahtuvaa Lapset aloittavat itse välittämättä muista täysin omilla sanoillaan ja omassa tempossaan, laulamisen riemu on tärkeintä Yhteislauluiksi sopivat laulut ovat lyhyitä ja liikkuvat suppealla äänialalla Lapsen äänialue on korkeampi kuin aikuisen Äänihuulten pienen koon vuoksi lapsi ei pysty laulamaan niin matalalta kuin aikuinen Paras äänialue lauluille on yksiviivaisen oktaavialan d–a-sävelten välillä Kasvattajan antamat selkeät ohjeet tärkeitä (aloitetaan yhtä aikaa…) Uuden laulun kuunteluttaminen etukäteen nauhalta tai aikuisen laulamana Laulukuvat  Tee itse tai www.papunet.net Uuden laulun opettaminen

Arjen musiikkitoiminta Musiikkitoimintaa voi ja pitää toteuttaa spontaanisti ja elävästi päivän eri tilanteissa: Pienissä arjen hetkissä Odottelutilanteet Vessatilanteet Laulun yhdistäminen arjen ilmiöihin Vesisateella sadelaulut Sillalla kolme pukkia -leikki Laulaminen pienryhmissä Koko päiväkodin yhteiset lauluhetket Arjen musiikkitoiminta

Musiikilliset toimintamuodot antavat mahdollisuuksia sekä hieno- että karkeamotorisille harjoituksille Liikunnan ja kehorytmien kautta opitaan ilmaisemaan musiikin perussyke ja melodiarytmi Kaikki soittaminen alkaa kehosta Esimerkiksi sykesoittoa voi harjoitella ensin kehotaputuksilla ja sitten rytmisoittimilla Musiikin rytmin voi kokea erilaisissa liikuntatavoissa  marssi, juoksu, laukka, hyppy, hyppyaskel tai keinunta Sanarytmejä voi harjoitella taputtamalla tuttujen lorujen sanarytmejä Musiikkiliikunnan ja rytmiikkaharjoitusten avulla kehitetään sekä kuuntelutaitoa, rytmitajua että liikkeiden koordinaatiota Motorista keskittymistä ja taitoa vaatii myös samanaikainen perussykkeen ja sanarytmin suoritus, esimerkiksi kävellään laulun sykkeessä ja taputetaan samalla sanarytmiä Musiikki ja liike

Säestyssoittimet Piano Kitara Lapsille riittävä määrä viisikielisiä kanteleita Säestyssoittimet

Melodiasoittimet Laattasoittimia ksylofoni- ja metallofoni –laattoja esimerkiksi c, (cis), d, e, f, (fis), g, a, h, (b) –palat ja malletit! kovat huopanuijat ksylofoni- että metallofonilaattojen soittamiseen puiset tai kovat muovipäämalletit kellopeliä varten Jos budjetti on pieni, kannattaa aluksi hankkia vain pentatonisen asteikon palat esimerkiksi c, d, e, g, a tai d, e, fi s, a, h. Melodiasoittimet

Rytmisoittimistoon on hyvä valita soittimia, joissa on erilaisia sointivärejä Puun ääninä soivat esimerkiksi rytmikapulat, penaali, guiro, sormi- tai varsikastanjetit Metallisina ääninä soivat esimerkiksi triangeli, sormisymbaalit, tamburiini (ilman kalvoa) Kalvosoittimiksi on hyvä varata erilaisia rumpuja esimerkiksi kehärumpuja, bongot ja pikkugongat Äänimaisemien luomisessa hyvänä apuna toimivat myös merirumpu, sadeputki ja chimes Rytmisoittimet

Ja mikä tärkeintä… Se ei ole tärkeää miten teette, kunhan teette! Olette aina roolimalleja lapsille  näyttäkää että uskallatte! :) Kokemus tuo varmuutta kun osaat laulun ulkoa, sen opettaminen lapsillekin sujuu helpommin Ja jos osaatte oikein hyvin jotain, jakakaa sitä myös muille! Ja mikä tärkeintä…

Ruokonen, I. 2009. Musiikillista oppimisympäristöä luomaan Ruokonen, I. 2009. Musiikillista oppimisympäristöä luomaan. Teoksessa Ruokonen, Rusanen, Välimäki. Taidekasvatus varhaiskasvatuksessa. Helsinki: Yliopistopaino. Olin laulukirja Tammen kultainen laulukirja Kirjallisuutta