Tieteellisen artikkelin kirjoittaminen Veli-Pekka Lehtola

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kypsyysnäyte Kypsyysnäyte on oppimiskokemus ja työnäyte sekä väline opinnäytetyön esilletuontiin.
Advertisements

Argumentaatioanalyysi tekstitaidon tehtävänä
Kaisa Koskinen Gradunteon eväät
Eeva-Leena Aittoniemi
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
Tieteellinen kirjoittaminen Taulukot, kuviot, esimerkit
Kansainvälinen julkaiseminen. Konferenssijulkaisut Journaalit Antologiat Monografiat.
Minna-Riitta Luukka (TM )
Matematiikan oppiminen.
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Referointi ja referaatti
Palautetaidot ja opponointi
METATEKSTI, METADISKURSSI = tekstiä tekstistä (Minna-Riitta Luukka 1992 ja 1995) Tieteellisetkään tekstit eivät ole pelkkiä faktakokoelmia, vaan niissä.
A4. Argumentointi ja retoriikka
Minkälainen on hyvä gradu?
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Tutkimussuunnitelman ja opinnäytetyön rakenne
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Tutkimusviestintä: tiivistelmä
Palautetaidot ja opponointi
Professori Pekka Kauppi, Bio- ja ympäristötieteiden laitos, HY: Miksi yliopistotutkija tallentaa julkaisuarkistoon? JULKAISIJAN ILTAPÄIVÄ 2007 Julkaisuarkistojen.
Tekstitaidon vastauksen eteneminen
VIII Etiikka ja esitystapa
2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.
Journalistisia tekstilajeja
ELEKTRA - kotimaisia tieteellisiä artikkeleita sähköisessä muodossa Alustus Vapaa pääsy tieteelliseen tietoon -seminaarissa Jyrki Ilva
Juttuja (verkko)lehteen. Metakka Mediataitoja oppimaan/ mediataitoja kaikille ( OPH:n tukema mediakasvatushanke Saimaan mediakeskuksen.
Akateeminen kirjoittaminen Tiedotteet
Pro gradu-tutkimuksen ohjausseminaarit Raija-Leena Punamäki, prof. Graduaiheet
Seminaarityön rakenteesta
OKM:n julkaisutiedonkeruun tarkoitukset Hannu Siren, johtaja Opetus- ja kulttuuriministeriö Helsinki.
Tehtävänanto, otsikko, aloitus ja lopetus esseekokeessa
Maa Maankäytön suunnittelu ja yhdyskuntatalous Ohjelma Harjoitustöiden rakenne Lähdekirjallisuuden hyödyntäminen Vertailua ja keskustelua työmenetelmistä.
Vaikuttaminen ja vakuuttaminen
Näytelmä-tekstistä tekstitaito-vastaukseksi
Tiivistelmä ja kypsyysnäyte
RAPORTOINNIN PERUSTEITA Tekniikan viestintä/Soili Fabritius 2006.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Teemaseminaari  Tutkimusaiheen valinta –keskustellaan seminaarin osallistujien pohtimista aihepiireistä –rajataan aihetta.
Tieteellisen tekstin konventioita Anna Hermiö
Tekstien moniäänisyys
Tieteellisen tekstin konventioita
AINEISTOPOHJAINEN KIRJOITELMA
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa.
Palautetaidot ja opponointi Rinna Toikka. Opponoinnin tarkoitus Oppia lukemaan kriittisesti Laajentaa näkökulmaa Synnyttää tieteellistä keskustelua Auttaa.
Puheviestintä 2 Palautetaidot ja opponointi Rinna Toikka.
RAKENNE TARKOITUKSEN MUKAAN! Asiatekstin tyypillisiä rakennemalleja 1 Sari Toivakka.
Kaikki keinot käyttöön! Yhteenvetoa tekstien vaikutuskeinoista.
Tieteellisen artikkelin kirjoittaminen
OPINNÄYTETYÖN RAKENNE
Tieteenfilosofia I Lapin yliopisto
Tieteellisen tekstin konventioita
Tutkimusraportin perusrakenne
JOHDANTO.
Asiatekstin rakennemalleja
Tutkielman teko-ohjeet
Tutkimus terveystiedonopetuksessa
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
TEKSTITAIDON VASTAUS Ks. Särmä s. 392.
Yhteenvetoa mediatekstien vaikutuskeinoista
Ylioppilastutkintolautakunnan kriteereitä
Tieteellisen kirjoittamisen kurssi
Juha T. Hakala Gaudeamus – Helsinki Tammer - Paino Oy, Tampere 2005
Tieteellinen kirjoittaminen
Asiatekstin rakennemalleja
Aineistosta kirjoittaminen
Palautetaidot ja opponointi
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
Tekstipaja II Aalto-yliopisto, ELECin kandiseminaarit, syksy 2017
Aalto-yliopisto, ELECin kandiseminaarit, syksy 2017 Kaisa Ranta
Kirjoitusviestinnän opinnot yliopistossa
Esityksen transkriptio:

Tieteellisen artikkelin kirjoittaminen Veli-Pekka Lehtola 10. 2. 2012

Kirjoittaminen tutkimusprosessina

Yliopiston julkaisukriteerit julkaisun kategoriat: esim. KOTA-tiedot referee-artikkelien hierarkia ks. Tieteellisten seurain valtuuskunnan luettelot: http://www.tsv.fi/julkaisufoorumi/kanavaluettelot.html tasot I, II ja huippu-III – tuottavat 4000 – 8500 euroa

Kirjoittamisen lajit TIEDEMAAILMA referee-julkaisut tieteelliset aikakauskirjat konferenssijulkaisut editoidut teemajulkaisut muut tieteelliset artikkelit monografiat essee oppikirjat Raportit Historiikit ym. Tietoartikkelit reportaasit ym. uutinen POPULAARI JULKISUUS

Kirjoittamisen lajit uutinen: ”uutuus”? – ingressi, eteneminen, selkeys tietoartikkeli: uutuus, ”vetävyys” – argumentointi, täsmällisyys essee: yksittäinen + yleinen = erityinen tieteellisessä kirjoittamisessa ”positivismin perinne” vs. kiinnostavuus, tyylilliset keinot - tieteellisyys keskeinen lähtökohta

Miten kirjoitan tieteellisen artikkelin Opas kvantitatiivisen artikkelin kirjoittamiseen 1991 Artikkelin osat: Otsikko Tekijän (tekijöiden) nimet ja laitos Abstrakti (Tiivistelmä) Johdanto (Introduction) Menetelmät (Methods) Tulokset (Results) Taulukot ja kuviot Tarkastelu, pohdinta (Discussion) Kiitokset (Acknowledgements) Lähdeluettelo (References)

Artikkelin rakentuminen ihmistieteissä I merkitykset – argumentaatio ja vakuuttelun taito; valmiita malleja ”asiat puhuvat puolestaan”? asiasisältö irrallinen esittämistavasta? retoriikan tutkimus: tekstin tavat synnyttää usko esitettyyn asiaan ja esittäjään ”Epäselvästi kirjoitettu on epäselvästi ajateltu” tieteellinen argumentointi oppimisen ja sosiaalistumisen tulosta: tieteelliset puhetavat, akateemiset käytännöt selviävät osallistumalla tiedeyhteisön toimintaan

Mikä tekee tekstistä tieteellisen Minna-Riitta Luukka 2002: harhaluulot tieteellisen tekstin abstraktisuudesta ja vaikeaselkoisuudesta kuitenkin kirjoittamisen ja ajattelun selkeys verrannollista tieteellisyys: tiedon yhteisöllisyys: dialogisuus muiden tutkijoiden kanssa - ei tarkoita yhteisomistamista: eri tutkijoiden väitteet esiteltävä asiallisesti – ei vähättelyä tai tahallista väärinymmärtämistä, vaan asiallisuutta kriittisyys ja järjestelmällinen epäily: eri näkökohtien vertailu – tähtää dialogiin objektiivisuus = moniäänisyyttä

Mikä tekee tekstistä tieteellisen ”faktat puhuvat puolestaan”? faktat sekoittuvat tulkintoihin, jo aineiston valinta ja kokoaminen perustuu ennakkokäsityksiin faktat, teoriat ja mallit eivät puhu puolestaan – kirjoittaja puhuttaa niitä Matti Hyvärinen 2002: ”Dialogin tehtävänä - - on näyttää, ettei totuus ja tulkinta ole yksi tai yksiselitteinen. Sen tarkoituksena on kutsua lukija mukaan tulemaan peliin ja luoda sitä kautta avointa eikä tieteellisesti kiinni lyötyä maailmaa.”

Artikkelin rakentuminen ihmistieteissä II kirjoittaminen prosessi: luovaa ongelmanratkaisua – luonnostelua, ei heti lopputulokseen idea, pääajatus: ongelma tai teema kolme alateemaa, kolme säiettä jotka pääteeman kautta kietoutuvat toisiinsa? artikkeli oma kokonaisuutensa, jossa oma jännitteensä esim. artikkeli gradun pohjalta?

Kirjoittamisprosessi Merja Kinnunen: tieteellisessä artikkelissakin ideaalikertomuksen rakenne: toimijat ja jännite – tapahtumat jännitteen ratkaisemiseksi – lopussa tapahtumien merkitys ja arvo Aloitus eli johdanto herättää kiinnostuksen ja tarjoaa eväät lukijalle: Miksi aihe tärkeä? mihin sijoittuu? Mitä aion tutkia? Teemojen käsittely: rakennettu alateemoihin, lukujen perusjäsennykset, rytmi – mihin menossa? – rönsyjen karsiminen Lopetus: mihin päädyttiin? mitä siitä seuraa?

Portinvartijat Refereen kriteerit: Aiheen tärkeys Näkökulman mielenkiintoisuus / uutuus / innovatiivisuus Teoreettinen taustoitus Tulokset ”valmis työ” – ehdotukset viimeistelyksi

Portinvartijat Toimitussihteerin / päätoimittajan kriteerit: Ulkoasu (”valmis työ”?) Rakenne, pituus Aihe, näkökulma Tutkimuskysymys eli kaksi ensisivua, viimeinen sivu Lyhennelmä, väliotsikot

Kirjoittaminen intohimona?

Asiantuntijan toimintakenttä