AMMATILLINEN KASVU Liisa Rentola, Marika Mäkelä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Asenne kohilleen- ja tuas jaksaa!
Advertisements

Asiakkaan ja potilaan kohtaaminen
Hyvän mielen talo Pori. Mitä on itsemääräämisoikeus? l Itsemääräämisen keskeinen ajatus on, että henkilö saa itse, ulkopuolisten puuttumatta.
AMMATILLINEN KASVU Ammatillinen kasvu on jatkuva prosessi;
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
OHJAAMINEN.
Mitä ne ovat? Mitkä arvot ovat minulle tärkeitä?
Terveydenhoitaja ikääntyvien toimintakyvyn ylläpitäjänä
Kulttuuri- ja nuorisoalojen kunta- ja järjestötoimijoiden koulutus- ja verkostoitumispäivä Yhteisöllisyys ja hyvinvointi Hannu Kareinen.
ASUNTOLAKURSSI SUUNNITELMA.
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN TYÖNHAUN POHJANA
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
YHTEISÖLLISYYDESTÄ TYÖHYVINVOINTIA
Minä oppijana 1 ov..
Työrauha ja haastavat tilanteet
HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
Hoitajan ja muistisairaan välisen vuorovaikutuksen tukeminen
TYÖHYVINVOINTI- MITÄ SE ON VAI ONKO SITÄ?
PSYKOLOGIA 7 Koulukohtainen soveltava/ S
Maahanmuuttajan työssäoppimisen ohjaamisen erityispiirteet
Arvo ja arvoitus Terveystieto 1, 2012.
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
Osallistumisen ja yhteisöllisyyden edistäminen vanhustyössä
Kerro parille, miltä tuntui tehdä rentoutusharjoituksia. Kerro myös mikä häiritsi/syvensi sinun rentoutumistasi. Kotitehtävän läpikäynti.
Tutkintosuoritusten arviointi
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
Juho Niskanen  Turvallisen ryhmän muodostumiselle on tärkeää, että osataan kommunikoida tunnetasolla ja ylläpitää tätä kommunikaatiota.
MITÄ TIETOA JA OSAAMISTA LASTENSUOJELUTYÖ TARVITSEE? Lastensuojelun tila nyky-Suomessa Helsingin yliopisto Ylisosiaalineuvos Aulikki Kananoja.
Mielenterveys s. 110 –
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
Kommunikaatio parisuhteessa
VUOROVAIKUTUS.
Opetussuunnitelmaviestintä Merkki ja merkitys - Viestinnän yleinen teoria Jukka Savilampi 2005.
MIELENTERVEYSTYÖ JA OMA JAKSAMINEN Copyright Tero Lappalainen 2011
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
University of Helsinki3/29/2015 Erilaisuus kasvatuksessa Comenius-projektin tutkimuksien esittelyseminaari Professori Kirsi Tirri Käytännöllisen.
Asenteet.
DIALOGI Dialogi on kahden tai useamman ihmisen vuoropuhelua.
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Perusopetuksen arvoperusta ja arvokeskustelut
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
MITÄ VIESTINTÄ ON? Vuorovaikutusta eli yhteyttä toisiin ihmisiin ja ympäristöön Sosiaalista vaihtoa, jossa osapuolet vaihtavat keskenään mielipiteitä,
”Mitä tahansa voi saavuttaa kunhan vain yrittää!” Pikkuyrittäjien hissipuheet.
Suuttumuksen hallinta
17. MIELIHYVÄ JA RIIPPUVUUS TERVEYSTIETO 7. Pohdi  Kirjoita lapulle TÄRKEIN sinulle mielihyvää tuottava asia  Onko mielihyvän lähde hyväksi terveydelle.
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
TERVEYSTIETO 8 1. Tunne itsesi. Tunne itsesi Itsetunto tarkoittaa omien hyvien puolien ja heikkouksien tuntemista sekä niiden arvostamista. Kukaan ei.
MAAILMANKUVA, MAAILMANKATSOMUS, ELÄMÄNKATSOMUS. MITÄ TARKOITTAVAT KÄSITTEET: Maailmankuva Maailmankatsomus Elämänkatsomus.
Terveyden määritelmät
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Moraali Eräät nohevat 9A.
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Yhteisöön kuulumisen etiikka
Sosioemotionaalinen kehitys
3 Minuudessa on kaksi puolta
Yhdenvertaisuus koulussa
Nojatuolipedagogiikkaa päiväkodissa
Sosiaalisuus ja sosiaalisen tarkastelu
Kasvatuskumppanuus ja sitä ohjaavat periaatteet
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
VIESTINTÄ MITÄ SE ON?.
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
Lapsivaikutusten arviointi LAVA
Esityksen transkriptio:

AMMATILLINEN KASVU Liisa Rentola, Marika Mäkelä ASIAKKAAN HYVÄN TAHTOMINEN JA TEKEMINEN EETTISTEN NÄKÖKOHTIEN TUNNISTAMINEN JA POHTIMINEN AMMATIN EETTISTEN SÄÄNTÖJEN JA NIIDEN MERKITYKSEN TUNTEMINEN AJANMUKAINEN AMMATTITAITO JA SEN HALLITSEMINEN YKSILÖN JA YHTEISKUNNAN ARVOMAAILMAN TIEDOSTAMINEN

AMMATILLINEN KASVU Ammatillisessa kasvussa on kyse ajattelun, toiminnan ja asennoitumisen eettisten valmiuksien eli työotteen jatkuvasta kehittymisestä Siihen vaikuttavat: työ- ja elämänkokemus koulutus reflektiivinen eli pohdiskeleva työote –> eettisyys lisääntyy tiedostamisen ja itseymmärryksen myötä sitoutuminen eettisiin ammattisääntöihin yksilöllinen kasvuprosessi persoonallisuudesta, kokemuksesta ja elämänhistoriasta riippuen

Yksilötehtävä Listaa vihkoosi kaikki työtehtävät koulutuksen asiat/kurssit elämänkokemuksen seikat joiden kautta oma ammatillinen kasvusi kohti lähihoitajaa, on saanut vahvistusta.

Ammatillinen kasvu Alkuvaihe – keskittyminen työstä selviytymiseen Edistysvaihe – havahtuminen eettisiin näkökohtiin Jatkuvan eettisen kasvun vaalimisen vaihe Kirjoita vihkoosi kokemuksia ensimmäisestä työpaikasta/työssäoppimis-jaksolta. Millainen oli alkuvaihe? Huomaatko edistymistä alkuvaiheesta edistysvaiheeseen? Mitä eettisiä näkökohtia pohdit jaksoilla/työssä?

EETTINEN HERKKYYS Oikeudenmukaisuuden ja huolenpidon etiikka edellyttää taitoa tunnistaa eettinen jännite tai ongelma arkielämän epäselvissä ja monimutkaisissa tilanteissa taito tunnistaa tilanteessa olevien ihmisten erityispiirteet, tarpeet, oikeudet ja velvollisuudet edellyttää empatia- ja roolinottokykyä edellyttää pohdintaa, kuinka oma toiminta vaikuttaa toisten ihmisten hyvinvointiin taito kuvitella seuraukset ja ennakoida vaikutukset eri osapuolille (esim. irtisanomiset) omien tunteiden, asenteiden ja ennakkoluulojen tunnistaminen ja peilaaminen

EMPATIA kyky asettua toisen ihmisen asemaan itseen keskittyvä: miltä hänestä itsestä tuntuisi toiseen keskittyvä: miltä toisesta tuntuu molempiin keskittyvä Empatia ja sympatia empatia on tunneperäistä toiseen ihmiseen suuntautuvaa myötäelämistä, lähtökohtana ihmisen tunteet esim. työntekijä näkee asiakkaan silmien kautta, kuulee asiakkaan korvien kautta ja on sisällä hänen tunteissaan sympatia: henkilö kokee myötätuntoa, huolta ja sääliä toista ihmistä kohtaan, ei jaeta toisten tunnekokemusta

EMPATIA Tunneyhteyden rakentaminen Sioux-intiaanien sananlasku: ” Et voi tuomita naapuriasi, ennen kuin olet kävellyt mailin hänen mokkasiineissaan edellyttää tunneyhteyden rakentamista ihminen kokee tulleensa hyväksytyksi ja ymmärretyksi kun hänen maailmankuvalleen antamat merkitykset ovat tulleet hyväksytyksi ja ymmärretyksi = olemme samalla ”aaltopituudella” myönteinen asennoituminen ja kunnioitus tunne siitä, että työntekijä on aito, rehellinen ja avoin (esim. työhönotto tilanne)

EMPATIA Samauttaminen sanallinen ja sanaton viestintä kahden ihmisen välillä lähenevät toisiaan Empaattiset vääristymät puolueellisuus, kun kyseessä useampi ihminen fyysinen ja henkinen erilaisuus voi olla haaste empaattisuudelle (nuori/vanha, laiha/lihava, mies/nainen) Ristiriitatilanteita voi tarkastella minä-näkökulmasta, toisen näkökulmasta ja ulkopuolisen näkökulmasta

EMPATIA tehtävät 1. Kirjoita kolme esimerkkiä tilanteista, joissa olet ollut empaattinen. 2. Millaisessa tilanteessa on ollut vaikeaa olla empaattinen? 3. Mitä eroa on empatialla ja sympatialla? 4. Miten osoitat potilaalle/asiakkaalle, että olet aito, rehellinen ja avoin? Kirjoita esimerkki

TARPEIDEN JA OIKEUKSIEN TUNNISTAMINEN Tarpeet sellaisia asioita tai hyödykkeitä, joita ilman ihminen voi vahingoittua Maslowin mukaan: fysiologiset tarpeet, turvallisuuden tarve, yhteenkuuluvuuden tarve, arvostuksen tarve, kognitiiviset tarpeet, itsensä toteuttamisen tarve eettinen herkkyys on sitä, että ammattilaisella on silmää sellaiselle tarpeille, jotka ovat läsnä tilanteessa > vaikea havaita hengellisyys, arvot, uskomukset, traumaattiset kokemukset Oikeudet empatia ei riittävä väline oikeuksien tunnistamiseen edellyttää tietoa asiakkaan ja muiden oikeuksista yksilö on oikeutettu toimimaan tietyllä tavalla tai vaatimaan toisia toimimaan tietyllä tavalla häntä kohtaan

OMIEN ASENTEIDEN JA STEREOTYPIOIDEN TIEDOSTAMINEN Asenne on opittu tunteenomainen käyttäytymisvalmius ovat syntyneet oppimisen tai kokemuksen kautta voimme tunnistaa niitä tarkkailemalla tunteita, mitä ne meissä herättää välittyvät toiselle sanattoman viestinnän ja käyttäytymisen kautta valmius suosia ihmisiä, jotka ovat entuudestaan tuttuja tai samanlaisia Ennakkoluulo tarkoittaa kielteistä asennetta jotain ihmistä tai sosiaalista ryhmää kohtaan Stereotypialla tarkoitetaan yleistä mielikuvaa jostain sosiaalisesta ryhmästä ja sen jäsenistä (persoonallisuuden piirteet, toimintatavat, arvot esim. suomalaiset ovat sisukkaita)

OMIEN ASENTEIDEN JA STEREOTYPIOIDEN TIEDOSTAMINEN arvot (esim. suvaitsevaisuus/suvaitsemattomuus) vaikuttavat siihen, kuinka stereotypiat aktivoituvat omien asenteiden ja stereotypioiden tunnistaminen ja tiedostaminen tärkeää, koska ihmisellä taipumus havaita niitä tukevaa informaatiota ja saada toiset ihmiset toimimaan sen mukaisesti (esim. romani työnhakutilanteessa) asiakkaalla oikeus tulla kohdatuksi omana itsenään

OIKEUDENMUKAISUUS JA PÄÄTÖKSENTEKO Edustavuuden periaate: kaikilla joita päätös koskee, täytyy olla oikeus sanoa mielipiteensä (esim. ravintolan henkilöstöpula) Johdonmukaisuuden periaate: ajallinen, menettely aina toteutetaan samalla tavalla ajankohdasta toiseen henkilöä koskeva, kaikkia osallisia tulee kohdella samalla tavalla (esim. koko luokan rankaiseminen) Puolueettomuuden eli jääviyden periaate: päätöksentekijällä ei saa olla ”oma lehmä ojassa” (esim. puoluepolitiikka)

...OIKEUDENMUKAISUUS JA PÄÄTÖKSENTEKO... Tarkkojen tietojen periaate: päätöksen perusteena olevan tiedon tulee olla kattavaa ja perustua faktoihin (esim. ajan varaaminen perheneuvolasta) Oikaistavuuden periaate: päätöksenteon kohteella tulee olla oikeus tarkistaa itseään koskevat tiedot ja arvostelu Eettisyyden periaate: menettelyyn ei saa liittyä vilppiä, lahjontaa, intimiteetin loukkaamista tai urkkimista (esim. isännöitsijän työ, mitä kertoo)