Kohti pysyvää muutosta?. Liikkuva koulu Valtakunnallinen ohjelma, osa hallitusohjelmaa Pilottivaihe 2010-12: 45 koulua Lukuvuonna 2013-14 n. 500 koulua.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Advertisements

•syksyllä 2009 kouluumme saapui Salaisuuksien Sirkus, joka on osa Aktiivinen ja turvallinen koulupäivä-projektia •tavoitteena on kannustaa oppilaita aktivoitumaan,
Teknologia ja liikunnanopetus oppimisympäristöhankkeissa
Harvialan koulu ja päiväkoti
SAFE AND ACTIVE SCHOOL DAY Well-Being Partnership Turun yhteistapaaminen, , klo Cafe Tiljan, Åbo Svenska Teater
S2-tiimin muistiinpanot
Liikkuva koulu –hankkeen toimenpiteet
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
JYRÄNGÖN KOULU HEINOLA
PUKINMÄEN PERUSKOULU.
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
TURVALLISUUS JA HYVINVOINTI KOULUSSA
Hyvinvointia koulun liikunnalla Etätehtävä Tavoite: Opiskelija soveltaa kurssin ” Hyvinvointia koulun liikunnalla” tietoja omaa koulua kehittävän projektin.
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
TASKU Mitä on kielitietoinen opetus? Mikä on kielitaidon taitotaso?
-Jäseniä (Kaupungissa 54627) -Ikäluokka vuotiaat Mikkelin hiippakunta -Hallinnollisesti 6 alueseurakuntaa, nuorisotyö hoidetaan keskitetysti.
Yleistä koulunkäyntiin liittyen
Free Powerpoint Templates Page 1 Teknologia ja liikunnanopetus oppimisympäristöhankkeissa Aktiivisuushanke 2013 teknologia liikunnanopetuksessa
Pedagogisen toimikunnan kymmenennen kokouksen muistio
VIRITTÄYTYMINEN UUTEEN OPETUSSUUNNITELMAAN
LIIKUNTA JA KOULUIKÄINEN
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
LIIKUNNASTA HYVINVOINTIA - SEMINAARI Turun lyseon koulu Kello
 Tärkeä ja arvokas asia  Hyödyttää matkoilla, jatko-opinnoissa, ihmissuhteissa yms.  Työelämä edellyttää yhä parempaa kielitaitoa.  Oppimisherkkyys.
Tervetuloa 7. luokkien oppilaiden huoltajat!. Tänään menossa mukana -Mukavien uusien oppilaidemme mukavia huoltajia -7. luokkien luokanvalvojat, opinto-
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Satu Lehto Vähän liikkuville koululaisille suunnattujen liikuntakerhojen toiminta koululaisten ja opettajien kokemana Turun Koulut.
MINÄ URHEILEVAN LAPSEN VANHEMPANA!
VARHAISKASVATUKSEN LIIKUNTASUOSITUKSET
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Samran Khezri Kieliparlamentti, Helsinki
VALO JA LIIKUNNAN ALUEJÄRJESTÖT Toimenpiteet liikkuvampaan koulupäivään
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
”Mitä meillä jo on tehty”! Mitä ja miten haluamme jatkossa tehdä yhdessä (ja erikseen?) Valitut Jatkotoimenpiteet – toimintasuunnitelma 2015 – 2017 Yhteinen.
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
Pedagogisen toimikunnan 11. kokouksen muistio
Viinijärven koulun vanhempainilta 23.4.
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
OPS 2016 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa
KASVA VOIMISTELIJAKSI Kokonaisliikuntamäärä. Pienet valinnat ratkaisevat Pariporina: -Mitä ajatuksia video synnytti? -Miten oma arkesi pyörii? Voiko pienillä,
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Liedon kunta : A2-kielen valinta A2-kielen valinnan vaikutukset perusopetuksen luokilla 4-9 Uuden 2016 voimaan tulevan opetussuunnitelman tuntijako on.
Laatutyö opettaja Luotu :42.
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
TURUN LIIKKUVA KOULU -OHJELMA
Oppilaskysely 2017 Perusopetuspalvelut
Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositukset (2016)
Tulevaisuuden koulu -kysely
Koulutus 8.5. Liikuntasuositukset, -tutkimukset ja Liikkuva koulu
Lisää liikettä koulupäivään
Huoltajakysely2017 Jynkänlahden koulu
Liikunta uudessa opetussuunnitelmassa
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Fyysisen aktiivisuuden on havaittu edistävän myös lasten tiedollisia toimintoja, kuten muistia, tarkkaavaisuutta sekä tiedonkäsittely- ja ongelmanratkaisutaitoja.
Liikkuva koulu -ohjelma Heidi Honkanen, Langinkosken koulu
Meidän koulumme on Liikkuva koulu
Uusi opetussuunnitelma 2016
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Nokian kaupungin liikuntapalvelut
Lukuvuosi Tilat Ops, tuntijako, sisällöt Työajat
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

Kohti pysyvää muutosta?

Liikkuva koulu Valtakunnallinen ohjelma, osa hallitusohjelmaa Pilottivaihe : 45 koulua Lukuvuonna n. 500 koulua kaikissa maakunnissa Jokainen koulu toteuttaa liikkuvampaa koulupäivää omalla tavallaan Rahoitus veikkausvoittovaroin / opetus- ja kulttuuriministeriö Antti Blom

Liikkuvan koulun tavoitteet Aktiivisempi koulupäivä – hyvinvoiva koululainen Liikettä vähintään tunti päivässä kaikille Käytäntöjä kaikkiin Suomen peruskouluihin Koulusta eväitä aktiiviseen elämäntapaan Aktiivisempi koulupäivä – hyvinvoiva koululainen Liikettä vähintään tunti päivässä kaikille Käytäntöjä kaikkiin Suomen peruskouluihin Koulusta eväitä aktiiviseen elämäntapaan Antti Blom

Liikkuva koulu kehittämässä koulun toimintakulttuuria, mutta miksi? Antti Blom

Perusopetuksen haasteet Ongelmia opetuksen järjestämisessä tänä päivänä – Oppilaiden levottomuus – Koulujen työrauha – Oppilaiden kouluviihtyvyys – Kodin ja koulun yhteistyö – Koulujen eriarvoistuminen – Kunta- ja palvelurakenneuudistus sekä talouden haasteet: koulutus uhkaa jäädä sosiaali- ja terveyssektorin jalkoihin Menot kasvaneet kymmenessä vuodessa n. 4 MRD€ Haasteita vai trendejä? – Teknologian parempi hyödyntäminen opetuksessa – PISA-tulosten heikentyminen Antti Blom

Uusia avauksia, kehityssuuntia, trendejä, vai jotain ihan muuta? ”Opetusalan Ammattijärjestö OAJ harkitsee jäsenilleen kieltoa opettaa sellaisia liikuntalajeja, joissa oppilaiden jatkuva valvominen on mahdotonta.” ”Liikuntalajit poistumassa koululiikunnan opetussuunnitelmasta” ”Riskilajien opetus jatkuu normaalisti liikuntatunneilla” Antti Blom

Ehdotuksia perusopetuksen ongelmien ratkaisemiseksi Lukutaidon heikkeneminen: "Suomen kouluissa äidinkielen tuntien osuus on sivistysmaiden pienin. Lisätkää alkajaiseksi äidinkielen tunteja. Jos lukutaitoa halutaan edistää äidinkielen tuntien lisääminen on nopein tapa. Muutama tunti viikossa voidaan keskittää "pakkolukemiseen" ipadeillä äidinkielen tunneilla. Ja siirtää...pakkoruotsi valinnaiseksi oppiaineeksi. Minkä muun maan kouluissa on kaksi pakollista vierasta kieltä ja minimimäärä äidinkieltä? Ei minkään." -kommentti verkkolehdestä entisen opetusministerin näkemyksiin Antti Blom

Myös koulun toimintakulttuuri on muutoksessa Antti Blom Oleellista on ymmärtää mihin haasteisiin on tartuttava

Millaista muutosta ollaan tekemässä? Antti Blom

Reipas liikunta koulupäivän aikana (min/h) n=698 Alakoulu 32 min/ 6 tunnin koulupäivä Yläkoulu 17 min/ 6 tunnin koulupäivä Antti Blom Tulokset vuosilta

Reipas liikunta koulussa Tulokset syksyltä Antti Blom

Reipas liikunta koulupäivän aikana aktiivisuusmittaukset Antti Blom

Liikkumaton aika koulupäivän aikana, min/h n= Antti Blom Tulokset vuosilta

Reipas liikunta koulupäivän aikana minuuttia 15 minuutin jaksoa kohti = 5 eniten liikkuvaa = 5 vähiten liikkuvaa Antti Blom

Aktiivisuutta lisäävät ja passiivisuutta purkavat työtavat Aktiivisuuden lisääminenPassiivisuuden purku Koulupäivän aikana  koulumatkat  välitunnit  liikuntatunnit  yhteinen liike oppitunneilla  kerhot  mahdollisuus liikkua koulun alueella ja tiloissa aamulla ja iltapäivällä  ylös ja ulos välitunneilla  yhtäjaksoisen istumisen katkaisu oppitunneilla  seisten työskentely oppitunneilla  toiminnallinen opetus  aktiivisempi istuminen Vapaa-aikana  aktiiviset koulumatkat  aktiiviset siirtymiset harrastuksiin ja kavereille  arjen aktiivisuus,hyötyliikunta  liikuntaharrastukset  urheiluharrastukset  ruutuaika vähemmäksi  muu istuminen vähemmäksi  kuljettaminen kouluun ja harrastuksiin vähemmäksi, edes osa matkasta aktiivisemmin Antti Blom

Koulupäivän aikaisen liikunnan lisääminen edistää kouluviihtyvyyttä Oppilaiden välituntiliikunta edistää oppituntien työrauhaa Jokaisen opettajan esimerkki vaikuttaa oppilaiden asennoitumiseen liikuntaa kohtaan Oppilaiden liikunnan edistäminen on koulussamme jokaisen opettajan tehtävä Antti Blom

Miksi kannattaisi olla Liikkuva koulu (kehittää toimintakulttuuria em. suuntaan) Liikunta edistää oppimista Liikkuminen koulupäivän aikana edistää kouluviihtyvyyttä Oppilaiden välituntiliikunta edistää oppituntien työrauhaa Pitkä liikuntavälitunti edistää oppilaiden keskinäisiä suhteita Liikkuva koulu on oikein toteutettuna väline edistää henkilökunnan ja oppilaiden välistä yhteistoiminnallisuutta Antti Blom

Perustelut edellisille väittämille: Antti Blom

Oppilaiden liikuttamisen haasteista Tarvitaan ratkaisuja – erityisesti yläkouluihin – joissa kouluista tehdään viihtyisämpiä paikkoja Ei välttämättä tehokkaampaa opiskelua tai parempaa vähintään kohtuullisesti rasittavaa fyysistä aktiivisuutta Hengailukulttuurin korostuminen, – Oppiminen ja aktiivisuus hengailun lomassa Antti Blom

Toimintakulttuurin kehittäminen kouluissa Antti Blom

Toimintakulttuurin muutos kouluissa 1.Lähde liikkeelle – Päätös mukaan lähtemisestä ja organisoituminen koulun tasolla – Nykyisen toiminnan arviointi – Ensimmäisten kehittämistoimenpiteiden suunnittelu ja käynnistäminen 2.Kehitä toimintaa – Kehittämistoimenpiteiden suunnitelmallisuuden ja niiden määrän lisääminen – Toiminnan laadun kehittäminen 3.Vakiinnuta – Toimintakulttuurin pysyvä muutos koulussa – Kehittävän työotteen sisäistäminen Antti Blom

Toimenpiteet joita kehitetään Toimintasuunnitelma Välituntitoiminta Liikuntatuntien laadun kehittäminen Toimintaympäristö Opetuskäytännöt Aktiivinen kerhotoiminta Aamu- ja iltapäivätoiminta Yhteistyö muiden tahojen kanssa  Tärkeää huomioida kaikkien oppilaiden ja opettajien näkökulma toiminnan kehittämisessä  Myös passiiviset lapset ja nuoret sekä asialle kriittiset opettajat Antti Blom

Vain taivas on kattona Liikkuva koulu -ohjelma on siitä mukava ohjelma, kun taivas on kattona. Siitä seuraa se, että lähes koko ajan on riittämättömyyden tunne ja tunne, että niin paljon asioita on tekemättä. Mutta yhdessä tässä opitaan ja kokeillaan erilaisia juttuja Antti Blom

Aktiivisesti haasteiden kimppuun! liikkuvakoulu.fi facebook.com/liikkuvakoulu liikkuvakoulu.fi facebook.com/liikkuvakoulu Antti Blom