Kohti pysyvää muutosta?
Liikkuva koulu Valtakunnallinen ohjelma, osa hallitusohjelmaa Pilottivaihe : 45 koulua Lukuvuonna n. 500 koulua kaikissa maakunnissa Jokainen koulu toteuttaa liikkuvampaa koulupäivää omalla tavallaan Rahoitus veikkausvoittovaroin / opetus- ja kulttuuriministeriö Antti Blom
Liikkuvan koulun tavoitteet Aktiivisempi koulupäivä – hyvinvoiva koululainen Liikettä vähintään tunti päivässä kaikille Käytäntöjä kaikkiin Suomen peruskouluihin Koulusta eväitä aktiiviseen elämäntapaan Aktiivisempi koulupäivä – hyvinvoiva koululainen Liikettä vähintään tunti päivässä kaikille Käytäntöjä kaikkiin Suomen peruskouluihin Koulusta eväitä aktiiviseen elämäntapaan Antti Blom
Liikkuva koulu kehittämässä koulun toimintakulttuuria, mutta miksi? Antti Blom
Perusopetuksen haasteet Ongelmia opetuksen järjestämisessä tänä päivänä – Oppilaiden levottomuus – Koulujen työrauha – Oppilaiden kouluviihtyvyys – Kodin ja koulun yhteistyö – Koulujen eriarvoistuminen – Kunta- ja palvelurakenneuudistus sekä talouden haasteet: koulutus uhkaa jäädä sosiaali- ja terveyssektorin jalkoihin Menot kasvaneet kymmenessä vuodessa n. 4 MRD€ Haasteita vai trendejä? – Teknologian parempi hyödyntäminen opetuksessa – PISA-tulosten heikentyminen Antti Blom
Uusia avauksia, kehityssuuntia, trendejä, vai jotain ihan muuta? ”Opetusalan Ammattijärjestö OAJ harkitsee jäsenilleen kieltoa opettaa sellaisia liikuntalajeja, joissa oppilaiden jatkuva valvominen on mahdotonta.” ”Liikuntalajit poistumassa koululiikunnan opetussuunnitelmasta” ”Riskilajien opetus jatkuu normaalisti liikuntatunneilla” Antti Blom
Ehdotuksia perusopetuksen ongelmien ratkaisemiseksi Lukutaidon heikkeneminen: "Suomen kouluissa äidinkielen tuntien osuus on sivistysmaiden pienin. Lisätkää alkajaiseksi äidinkielen tunteja. Jos lukutaitoa halutaan edistää äidinkielen tuntien lisääminen on nopein tapa. Muutama tunti viikossa voidaan keskittää "pakkolukemiseen" ipadeillä äidinkielen tunneilla. Ja siirtää...pakkoruotsi valinnaiseksi oppiaineeksi. Minkä muun maan kouluissa on kaksi pakollista vierasta kieltä ja minimimäärä äidinkieltä? Ei minkään." -kommentti verkkolehdestä entisen opetusministerin näkemyksiin Antti Blom
Myös koulun toimintakulttuuri on muutoksessa Antti Blom Oleellista on ymmärtää mihin haasteisiin on tartuttava
Millaista muutosta ollaan tekemässä? Antti Blom
Reipas liikunta koulupäivän aikana (min/h) n=698 Alakoulu 32 min/ 6 tunnin koulupäivä Yläkoulu 17 min/ 6 tunnin koulupäivä Antti Blom Tulokset vuosilta
Reipas liikunta koulussa Tulokset syksyltä Antti Blom
Reipas liikunta koulupäivän aikana aktiivisuusmittaukset Antti Blom
Liikkumaton aika koulupäivän aikana, min/h n= Antti Blom Tulokset vuosilta
Reipas liikunta koulupäivän aikana minuuttia 15 minuutin jaksoa kohti = 5 eniten liikkuvaa = 5 vähiten liikkuvaa Antti Blom
Aktiivisuutta lisäävät ja passiivisuutta purkavat työtavat Aktiivisuuden lisääminenPassiivisuuden purku Koulupäivän aikana koulumatkat välitunnit liikuntatunnit yhteinen liike oppitunneilla kerhot mahdollisuus liikkua koulun alueella ja tiloissa aamulla ja iltapäivällä ylös ja ulos välitunneilla yhtäjaksoisen istumisen katkaisu oppitunneilla seisten työskentely oppitunneilla toiminnallinen opetus aktiivisempi istuminen Vapaa-aikana aktiiviset koulumatkat aktiiviset siirtymiset harrastuksiin ja kavereille arjen aktiivisuus,hyötyliikunta liikuntaharrastukset urheiluharrastukset ruutuaika vähemmäksi muu istuminen vähemmäksi kuljettaminen kouluun ja harrastuksiin vähemmäksi, edes osa matkasta aktiivisemmin Antti Blom
Koulupäivän aikaisen liikunnan lisääminen edistää kouluviihtyvyyttä Oppilaiden välituntiliikunta edistää oppituntien työrauhaa Jokaisen opettajan esimerkki vaikuttaa oppilaiden asennoitumiseen liikuntaa kohtaan Oppilaiden liikunnan edistäminen on koulussamme jokaisen opettajan tehtävä Antti Blom
Miksi kannattaisi olla Liikkuva koulu (kehittää toimintakulttuuria em. suuntaan) Liikunta edistää oppimista Liikkuminen koulupäivän aikana edistää kouluviihtyvyyttä Oppilaiden välituntiliikunta edistää oppituntien työrauhaa Pitkä liikuntavälitunti edistää oppilaiden keskinäisiä suhteita Liikkuva koulu on oikein toteutettuna väline edistää henkilökunnan ja oppilaiden välistä yhteistoiminnallisuutta Antti Blom
Perustelut edellisille väittämille: Antti Blom
Oppilaiden liikuttamisen haasteista Tarvitaan ratkaisuja – erityisesti yläkouluihin – joissa kouluista tehdään viihtyisämpiä paikkoja Ei välttämättä tehokkaampaa opiskelua tai parempaa vähintään kohtuullisesti rasittavaa fyysistä aktiivisuutta Hengailukulttuurin korostuminen, – Oppiminen ja aktiivisuus hengailun lomassa Antti Blom
Toimintakulttuurin kehittäminen kouluissa Antti Blom
Toimintakulttuurin muutos kouluissa 1.Lähde liikkeelle – Päätös mukaan lähtemisestä ja organisoituminen koulun tasolla – Nykyisen toiminnan arviointi – Ensimmäisten kehittämistoimenpiteiden suunnittelu ja käynnistäminen 2.Kehitä toimintaa – Kehittämistoimenpiteiden suunnitelmallisuuden ja niiden määrän lisääminen – Toiminnan laadun kehittäminen 3.Vakiinnuta – Toimintakulttuurin pysyvä muutos koulussa – Kehittävän työotteen sisäistäminen Antti Blom
Toimenpiteet joita kehitetään Toimintasuunnitelma Välituntitoiminta Liikuntatuntien laadun kehittäminen Toimintaympäristö Opetuskäytännöt Aktiivinen kerhotoiminta Aamu- ja iltapäivätoiminta Yhteistyö muiden tahojen kanssa Tärkeää huomioida kaikkien oppilaiden ja opettajien näkökulma toiminnan kehittämisessä Myös passiiviset lapset ja nuoret sekä asialle kriittiset opettajat Antti Blom
Vain taivas on kattona Liikkuva koulu -ohjelma on siitä mukava ohjelma, kun taivas on kattona. Siitä seuraa se, että lähes koko ajan on riittämättömyyden tunne ja tunne, että niin paljon asioita on tekemättä. Mutta yhdessä tässä opitaan ja kokeillaan erilaisia juttuja Antti Blom
Aktiivisesti haasteiden kimppuun! liikkuvakoulu.fi facebook.com/liikkuvakoulu liikkuvakoulu.fi facebook.com/liikkuvakoulu Antti Blom