Ajanhallinta ja suunnitelmallinen opiskelu

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Advertisements

Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Tässä on Saku. Hänellä ei ole tänään mitään tekemistä.
HOPS – Henkilökohtainen opintosuunnitelma opiskelun tukena
Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
HTK-opiskelijoiden aloitustapaaminen Hämeenlinna HTM Riina Keskinen.
Ilon kautta tavoitteisiin Eveliina Pöllänen
TIK Johdatus-kurssi Elina Lehkonen
10 vinkkiä voimaantumiseen
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
Kanda.
AJANKÄYTÖN SUUNNITTELU
Oppiminen on taitolaji! Jaana O. Liimatainen
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
MINÄKÖ MUKA VINKKAAMAAN? LUKUELÄMYKSIÄ AIKUISILLE PUTKINOTKOSTA BITTIAVARUUTEEN SEINÄJOKI Hannele Puhtimäki ja Jaana Savela Seinäjoen kaupunginkirjasto-
Kirjoittaminen prosessina
TÖIDEN PRIORISOINTI JA AJAN HALLINTA
Kandidaatintyö prosessimetallurgian laboratoriossa
Lukiokoulutuksen kehittäminen
Vektorit MA 05 Mihin lukiolainen tarvitsee matematiikkaa
YLIOPPILASKIRJOITUKSIIN
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
YLIOPISTO-OPISKELUSTA JA OPISKELIJA-KULTTUURISTA
Mitä Student Life on? Student Life on Jyväskylän yliopiston ja jyväskyläläisten kumppaneiden luoma toimintamalli, jonka fokuksessa ovat yliopistomme.
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Avaimia itsensä valmentamiseen
Näyttely ja Kansio Pirjo Moilanen.
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
Tänään - Vaihto-info, Jani Haapakoski - Sivuaineista * Sivuaineet tutkintorakenteessa * Mitä vaihtoehtoja sivuaineissa on * Miten sivuaineiden opinto-oikeutta.
Ohjelmistotuotanto kevä 2010 Juho Hirvonen Mikko Nieminen Tuomas Saarela.
Toteuttava taho: nimi: pvm: 11. joulukuuta 2014 OPINNÄYTETYÖ Valttikiri.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Valmius tulevaisuuteen Arto Saloranta.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Tampereen aikuislukion etälukio Jaana Leppä vt. rehtori Tampereen aikuislukio Tampereen aikuislukio.
Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen Opinnäytetyö ojennukseen eli Grapparyhmä Oivalla osaamisesi, uskalla uralle.
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
OHJEITA YLIOPPILASKIRJOITUKSIIN VALMISTAUTUVALLE.
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Opinnäytetyö: haahuilusta opintosuoritukseksi ja
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
Opintojen mitoittaminen ja kuormitus Laura Hirsto KT, Pedagoginen yliopistonlehtori
OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva.
AJANKÄYTÖN SEURANTA, SUUNNITTELU JA HALLINTA
Haastatteluun valmistautuminen
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Vanhempainilta Sari Vahtera ja Anne Mattsson
Puhu parin kanssa! Mitä sinä teit viikonloppuna?
Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen Te tapäivät
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Vastavalmistuneen puheenvuoro Risto Laine
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Opiskelutekniikan palaute Analyysin tekeminen systemaattisuus: –tehtävänannon tarkka lukeminen –kurssipäiväkirjan asioiden kertaaminen –oppimispäiväkirjan.
Informaatioteknologian tiedekunta Jyväskylän yliopiston laadunvarmistus IT-tiedekunnan.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Kurssikäytännöt ja opintojen suunnittelu. Opetuksen aikataulu Lukuvuosikalenteri Intossa oman korkeakoulun sivuilla Syyslukukausi I periodi 7 viikkoa.
TAVOITTEIDEN ASETTAMINEN KOULUTYÖLLE ANTAA ENERGIAA
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
YLIOPPILASKIRJOITUKSIIN
Henkilökunnan koulutus
Kurssikäytännöt ja opintojen suunnittelu
Opintojen mitoitus suhteessa opintopistemäärään
Esityksen transkriptio:

Ajanhallinta ja suunnitelmallinen opiskelu Tavoitteista Ajankäytöstä Suunnitelmallisuudesta 4.10.2013 esitys tulee http://teemailtapaivat.wikispaces.com Jaana O. Liimatainen, FT Yliopistosta työelämään –hanke, Täydentävien opintojen keskus 1

Aika… Jaana O. Liimatainen, FT Yliopistosta työelämään –hanke, http://www.locksleynet.com/wp-content/uploads/2010/07/24-hour-clock.jpg Jaana O. Liimatainen, FT Yliopistosta työelämään –hanke, Täydentävien opintojen keskus

Oppimisen prosessi tehtävän ymmärtäminen tarkkailu tavoitteet ja suunnitelmat soveltaminen ja säätely tarkkailu arviointi palaute strategioitten valinta Jaana O. Liimatainen, FT Yliopistosta työelämään –hanke, Täydentävien opintojen keskus

Opiskelun tavoitteita etsimässä Tavoitteet antavat selkärangan opinnoille, muuten kaikki muu tekeminen tuntuu kiehtovammalta, jopa vessanpesu Tiedä omat päämääräsi Kenen tavoitteita? Omia, henkilökunnan, jonkun muun? Parhaimmillaan rikasta asioiden tarkastelua, pahimmillaan epäselvää, johtaa turhautumisiin ja jumeihin Mieti tavoitteiden realistisuus suhteessa omiin kykyihin, jaksamiseen ja elämäntilanteeseen Opintopsykologi Päivi Räty, Ohjaus- ja työelämäpalvelut

Tavoitteita on erilaisia sisäisiä: miksi minä haluan suorittaa nämä opinnot? mitä minä teen näillä opinnoilla? miten minä hyödynnän näitä opintoja tulevaisuudessa? mitä arvoa näillä opinnoilla on minulle? ulkoisia: koulutuksia koskevat vaatimukset, pakollisuus muiden ihmisten asettamia, perhe, kaverit... entäs motivaatio? Jaana O. Liimatainen, FT Yliopistosta työelämään –hanke, Täydentävien opintojen keskus

On vaikea kiinnostua sellaisesta, mistä ei tiedä mitään! Jaana O. Liimatainen, FT Yliopistosta työelämään –hanke, Täydentävien opintojen keskus

Tavoitteita on erilaisia päätavoitteita: esim. valmistua maisteriksi osatavoitteita: esim. saada tämä tentti tehtyä alatavoitteita: hanki tenttikirja, lue se luku päivässä, kertaa... sivutavoitteita (esim. muita kuin opiskeluun liittyviä) PILKO, PILKO! Jaana O. Liimatainen, FT Yliopistosta työelämään –hanke, Täydentävien opintojen keskus

Tavoitteiden ja ajankäytön suunnittelu kannattaa Opintopsykologi Päivi Räty ja avainohjaaja Jaana O. Liimatainen © Oulun yliopisto, Koulutuspalvelut Tavoitteiden ja ajankäytön suunnittelu kannattaa tiedät mitä tehdä tänään pysyt aikataulussa ja saavutat varmemmin tuloksia, kun sinulla on selkeä suunnitelma tekemisen ja vapaa-ajan selvä erottaminen saat suunnitelmallisen työn jälkeen nauttia vapaa-ajasta ilman ahdistavia ”pitää tehdä” ajatuksia Jaana O. Liimatainen, FT Yliopistosta työelämään –hanke, Täydentävien opintojen keskus

Hyvä tavoite eli SMART-tavoite S = spesifinen M = mitattavissa A = ajallinen R = realistinen T = toimintaa Jaana O. Liimatainen, FT Yliopistosta työelämään –hanke, Täydentävien opintojen keskus

Aika… Jaana O. Liimatainen, FT Yliopistosta työelämään –hanke, http://www.locksleynet.com/wp-content/uploads/2010/07/24-hour-clock.jpg Jaana O. Liimatainen, FT Yliopistosta työelämään –hanke, Täydentävien opintojen keskus

Mihin se aika oikein menee? mieti kahta edellistä päivää paljonko opiskelit? paljonko olit opiskelevinasi? Jaana O. Liimatainen, FT Yliopistosta työelämään –hanke, Täydentävien opintojen keskus

”Täytyy ehtiä luennolle” – Selvityksiä opiskelijoiden ajankäytöstä ”Täytyy ehtiä luennolle” – Selvityksiä opiskelijoiden ajankäytöstä. Katariina Alha (toim.). 2004. Opiskelijat käyttävät keskimäärin n. 30 h viikossa opintoihin, silti usein koko päivä kuormittuu ”se on mielessä aina” Ohjatusta opetuksesta opiskelijat käyttävät hyväkseen vain 40-60 % ja omatoiminen opiskelu saattaa olla vähäistä Noin 35 % käy osa-aikatöissä opintojensa ohella Opintopsykologi Päivi Räty, Ohjaus- ja työelämäpalvelut

Aikavarastesti Jaana O. Liimatainen, FT Yliopistosta työelämään –hanke, Täydentävien opintojen keskus

Ajankäytön suunnittelu on hyödyllistä koska Tiedät mitä teet kun heräät aamulla Pysyt aikataulussa ja saavutat varmemmin tuloksia, kun sinulla on selkeä suunnitelma Saat suunnitelmallisen työn jälkeen nauttia vapaa-ajasta ilman ahdistavia ”pitää tehdä” ajatuksia Opintopsykologi Päivi Räty, Ohjaus- ja työelämäpalvelut

Mieti etukäteen, paljonko aikaa tarvitset Tehtävän vaikeustaso: onko tehtävä aiemmasta tuttu aiheeltaan, suppea vai laaja, suomeksi vai vieraalla kielellä Tehtävän vaatimat olosuhteet: kirjat, muistiinpanot, työskentelypaikka, mahdollinen ryhmäporukka Tuloksen laatu, mihin tulokseen haluat päästä Kertaukseen ja viimeistelyyn kannattaa varata aikaa, jopa runsaasti Jaana O. Liimatainen, FT Yliopistosta työelämään –hanke, Täydentävien opintojen keskus

”Kun tykkää, niin oppii. Kun oppii, niin tykkää” Tee lukujärjestys itsellesi! Älä täytä lukujärjestystä/kalenteria kuitenkaan liian täyteen vaan jätä aikaa myös itsenäiselle opiskelulle (tiedonhaku kirjastosta, tenttiin lukeminen, kirjoitustyöt ym. itsenäinen opiskelu) Ole ajoissa tenttikirjojen kanssa, joskus kirjoja on vaikea saada käsiinsä Muista myös sosiaalinen elämä: opiskelijabileet ja –tapahtumat, älä jää kämpille yksiksesi! Opintopsykologi Päivi Räty, Ohjaus- ja työelämäpalvelut

Miten sinä toimit parhaiten? milloin olet tehokkaimmillasi taustamusiikki vai ei tila mitä teet kun saat ylimääräistä aikaa, sovittu meno tai luento on peruttu entäs kun muut haluavat alkaa sinua Jaana O. Liimatainen, FT Yliopistosta työelämään –hanke, Täydentävien opintojen keskus

Ajankäytön suunnittelun välineitä kalenteri viikkosuunnitelmat jaksosuunnitelmat jne. Jaana O. Liimatainen, FT Yliopistosta työelämään –hanke, Täydentävien opintojen keskus

Yliopistosta työelämään –hanke, Täydentävien opintojen keskus http://www.oulu.fi/opetkeh/oppimisklinikka/kaytasivut/tyhja_viikkosuunnitelma.pdf Jaana O. Liimatainen, FT Yliopistosta työelämään –hanke, Täydentävien opintojen keskus

Jaana O. Liimatainen, FT Yliopistosta työelämään –hanke, Täydentävien opintojen keskus

Materiaali peräisin mm. käytin hyväkseni muiden materiaalia Sirpaliisa Euramaa, Sakari Jussi-Pekka, Tiina Hämäläinen, Kaisa Karhu, Seija Kiiskilä, Anita Perttunen, Anita Pirilä, Päivi Räty, Sari Vähäkangas ainakin  lisäksi... Jaana O. Liimatainen, FT Yliopistosta työelämään –hanke, Täydentävien opintojen keskus

Lähteet Hadwin, A. F. Self-regulated learning. (2008). In T. L. Good, editor, 21st Century Education: A Reference Handbook. Sage Publications, Inc., Thousand Oaks, CA. Zimmerman, B. J. (1989). A Social Cognitive View of Self-Regulated Academic Learning. Journal of Educational Psychology, 81, 329–339 Jaana O. Liimatainen, FT Yliopistosta työelämään –hanke, Täydentävien opintojen keskus

Muistakaa: Kivaa, Hauskaa ja Mukavaa! Jaana O. Liimatainen, FT Yliopistosta työelämään –hanke, Täydentävien opintojen keskus