Etene klikkaamalla hiiren vasenta näppäintä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Markkinoinnin perusteet
Advertisements

Onpa outoa, miten asiat etenevät…
PROFIMILL Oy Tuotannon hallintaan liittyvät ohjelmistot ja konsultointipalvelut. Yritys.
Kalastuslupien sähköinen kuittivihko on nopein ja helpoin tapa saada yhdellä tilauksella kalastusluvat suurellekin ryhmälle.
Tyky-Kuntoseteli+ Liikuntaan ja kulttuuriin Tyky-Kuntoseteli+ on työnantajasi tarjoama verovapaa työsuhde-etu. Työnantajallesi on tärkeää, että olet kokonaisvaltaisesti.
Innostavan esityksen muistavat kaikki. Ideasta käytäntöön NY 12h –leirin esitys2008.
Markkinoinnin perusteet
Historia • Blogger-palvelun perusti pieni sanfranciscolainen yritys nimeltään Pyra Labs jo vuoden 1999 elokuussa • Bloggerin kehittivät kolme kaveria,
Ostamisen maailma Ostokyky ja ostohalu
Yksilö ostajana.
Markkinoinnin perusteet
Alustava liiketoimintasuunnitelma
HARMAA TALOUS YRITTÄJÄN NÄKÖKULMASTA.  Kun hintahaitari eri tarjoajien välillä on yli 40 % voi kysyä pelaako kaikki samoilla pelisäännöillä ?  Pelisäännöthän.
Markkinoinnin perusteet
4H-Yrityksen liiketoimintasuunnitelma
Asiakkuudet luovalla alalla
Oppiminen ja opettaminen harjoitustilanteessa
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
I-DAYS Petri Kemppainen I-DAYS palvelu varmistaa, että tärkeät päivät tulevat huomioitua ajoissa ja oikealla tavalla.
Saatavuus kilpailukeinona
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
Stratox Oy / HN / Oct 01 / for SiX1 määr arvi tavo kilp toim resu toim Strategia on yhteinen näkemys yrityksen suunnasta ja toimien yhteensovittaminen.
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Sihteeri, viestintä ja liiketoiminta
Juhani Tamminen ProAkatemialla vierailu 2014
Pienet ja keskisuuret tavarantoimittajat kaupan yhteistyökumppaneina - HoReCa-tukkukaupan näkökulma Järjestöpäällikkö Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa.
Projektin nimi: Iso rinkeli
Kansalaisneuvonnan markkinointi Neuvontapalveluiden yhteistyötilaisuus
Yhteistoimintalaki ja Yt:n organisointi
2. Markkinoiden käyttäytyminen
#CMAX.gg Messuprojekti. Strategia #CMAX.gg ja strategia: toimii internet pelipalvelinten kauppapaikkana johtava pelipalvelinpörssi, josta asiakkaat haluavat.
A SIAKAS YKKÖSEKSI Feargal Quinn. F AKTAT KIRJASTA Kirjoitettu 1990 Kirjoittaja Feargall Quinn Kirjoittaa omakohtaisesta kokemuksesta Perustanut ruokakauppa.
Markkinoinnin perusteet
Puhelintyöskentely.
Asiakkaan päätösprosessi
Asenteet.
N:n tuotteen analyysi ( ) 1
Yrityksen viestintä ja projektiviestintä
Liikeidean esittelyohje
Markkinoinnin perusteet
”Mitä tahansa voi saavuttaa kunhan vain yrittää!” Pikkuyrittäjien hissipuheet.
Lehden tietojärjestelmän suunnittelu ja käyttöönotto.
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Elämyksellisyys Julia Turunen & Henna Mustaniemi.
Yritys ja markkinointi mediassa ÄIDINKIELI 4. OSP.
Y RITYSESITTELYT JA SUHDETOIMINTA Samuli Hyvönen, Matias Meskanen ja Henri Jurvelin.
14 Markkinointi houkuttelee kuluttamaan s
HISTORIA Perustettu vuonna 1967
Yrityksen markkinointi ja myynti
kansanedustajasi oikein ydinvoimasta?
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
P05 ja P06 toimintasuunnitelma
Yritys ja markkinointi mediassa
14 Markkinointi houkuttelee kuluttamaan s
Luku 07 Motivaatio saa ihmisen liikkeelle.
Toimivan oppilaskunnan hallituksen valinta – kuinka temppu tehdään?
CableX YRITYS LYHYESTI.
MEGA -Suljetun suuren suosion saaneen megauploadin seuraaja
Liiketoimintasuunnitelma: Kold Reso Kult Oy
Asiakaspalvelu ja vuorovaikutus
Arvioinnista arkipäivää
Näin ostan mainostoimistopalveluja
Yrityskuva ja viestintä
KUMMIPÄIVÄ.
Yritys CableX on 2008 perustettu sähkökomponenttien ja kaapeleiden maahantuontiyritys. Yritys perustettiin alan kokeneiden ammattilaisten palavasta intohimosta.
Yrityksen mainonta… … ja muu markkinointi
Miten luon valtuuden uudistuneessa Valtuudet- käyttöliittymässä?
Auttava keskustelu
Laatukriteeripuu – asiakastarpeen jäsentely – (CTQ tree)
Esityksen transkriptio:

Etene klikkaamalla hiiren vasenta näppäintä. Tervetuloa opiskelemaan asiakaspalvelun ja markkinoinnin perussääntöjä! Etene klikkaamalla hiiren vasenta näppäintä. Voit lopettaa esityksen milloin tahansa painamalla näppäimistösi Esc-näppäintä!

Asiakaspalvelun ja markkinoinnin perussääntöjä Grrrrr! KAUPPA Asiakas kertoo saamastaan huonosta palvelusta keskimäärin yhdelletoista ihmiselle. Huono maine kiirii nopeasti, sillä nuo 11 ihmistä kertovat asiasta edelleen ystävilleen…

Asiakaspalvelun ja markkinoinnin perusteita Loistavaa! Loistavaa! KAUPPA Asiakas kertoo kokemastaan erinomaisesta palvelusta keskimäärin kolmelle tuttavalleen. Kaverin kokemusta uskotaan huomattavasti paremmin kuin esimerkiksi mainosta, joten tyytyväisten asiakkaiden voima yrityksesi suosittelijoina on merkittävä.

Markkinointi on tapa ajatella ja toteuttaa liiketoimintaa. Tämä tarkoittaa sitä, että yrityksen jokainen työntekijä markkinoi. Jos esimerkiksi yrityksen jokin osa-alue ei toimi (esim. toimitukset myöhästelevät tai tuotteet ovat usein viallisia) asiakkaat ovat tyytymättömiä. Tyytymättömät asiakkaat tekevät joskus reklamaatioita eli valituksia. Reklamaatioiden nopea käsittely on tärkeää, että asiakas saadaan pysymään tyytyväisenä ja asiakassuhde voi jatkua. Jokainen yrityksen työntekijä vaikuttaa lopputulokseen. Yritys on siis yhtä vahva kuin sen heikoin lenkki.

Asiakkaat muodostavat mielikuvansa yrityksestä sen mainonnan ja viestinnän perusteella. Myös esimerkiksi tuttavien mielipiteet tai asiakkaan aikaisemmat kokemukset vaikuttavat mielikuvan syntymiseen. Mielikuvat Yrityksen julkisivu, opasteet ja kyltit, näyteikkuna sekä asiakaspalveluhenkilöstön toiminta joko vahvistavat tai heikentävät mielikuvaa, joka asiakkaalla on yrityksestä. On tärkeää, että asiakas ei joudu pettymään kun hän kohtaa yrityksen edustajan ensimmäistä kertaa. Mikäli todellisuus ei vastaa mielikuvaa tuntuu pettymys kovalta. Asiakas kannattaakin pyrkiä yllättämään positiivisesti, jolloin odotettu palvelutaso ylittyy. Yrityksesi menestyksen kannalta ei ole yhdentekevää, lähtevätkö asiakkaat palvelutilanteesta pettyneenä vai tyytyväisenä. ?

Yrityksen markkinointiratkaisujen perustana on pitkään pidetty ns Yrityksen markkinointiratkaisujen perustana on pitkään pidetty ns. 4P-mallia, joka tunnetaan nimellä markkinointimix. Se muodostuu neljästä osasta jotka ovat: P roduct = tuote P P rice = hinta romotion = markkinointi- viestintä P lace = saatavuus

P roduct eli tuote Tuote on tavaroista, palveluista ja mielikuvista muodostuva kokonaisuus, jota yritys markkinoi. Tuote kuvataan usein kolmikerroksisena. OHEISPALVELUT MIELIKUVATUOTE YDINTUOTE YDINTUOTE on se ydinpalvelu tai –tuote, jonka asiakas ostaa. MIELIKUVATUOTE on muodostuu mm. pakkauksesta, väreistä, nimestä. Ihmiset tunnistavat monet tuotteet jo pelkästään tutun pakkauksen perusteella. OHEISPALVELUT ovat lisäpalveluja, jotka voidaan liittää tuotteeseen. Palvelut voivat olla hyvin yksilöllisiä ja niiden avulla voi erottua kilpailijoista.

P P rice eli hinta lace eli saatavuus Hinta on tuotteen arvo rahana ilmaistuna. Hinta on näkyvä kilpailukeino ja asiakkaat reagoivat herkästi esimerkiksi alennuksiin. Harkitse kuitenkin ennen kuin alat kilpailemaan hinnalla, sillä alennukset vähentävät tuotteesta saamaasi katetta! Aloittavalla yrityksellä on harvoin resursseja kovaan hintakilpailuun. P lace eli saatavuus Saatavuuspäätösten avulla varmistetaan, että asiakkaiden on mahdollista saada tuotteensa vaivattomasti ja ajallaan. Yrityksen ulkopuolella tämä tarkoittaa saapumista helpottavia tekijöitä (parkkipaikat, julkisivu, opasteet…) ja yrityksen sisäpuolella tuotteen hankkimista helpottavia tekijöitä (esitemateriaali, jonotuksen järjestäminen, myyjien tavoitettavuus…). Myös logistiikkapäätökset kuuluvat saatavuuspäätöksiin. Logistiikkaa koskevilla ratkaisuilla yritys varmistaa, että se pystyy toimittamaan tuotteet asiakkaalle oikein ja ajallaan. KULJETUS

Markkinointiviestinnän päätökset romotion eli markkinointiviestintä Markkinointiviestintä voidaan jakaa kahteen osaan, henkilökohtaiseen myyntityöhön ja myyntitukeen. Markkinointiviestinnän päätökset Henkilökohtainen myyntityö Myymälämyynti Kenttämyynti Puhelinmyynti Myyntituki Mainonta Myynninedistäminen Suhdetoiminta Myynninedistäminen jakautuu myyjiin (esim. myyntikilpailut ja koulutus) ja loppukäyttäjiin (esim. ilmaisnäytteet ja maistiaiset) kohdistettaviin myynninedistämistoimiin. Suhdetoiminnan tavoitteena on yhteistyön kehittäminen yrityksen ja sen sidosryhmien välillä. Sponsorointi on yksi suhdetoiminnan muodoista. Henkilökohtaiseen myyntityöhön kuuluvat myymälässä tapahtuva myymälämyynti, asiakkaiden luona vierailemalla tehtävä kenttämyynti sekä puhelinmyynti.

Markkinointimixin lisäksi yrityksen markkinointiin vaikuttavat yrityksen suhdeverkostot. Hyvät suhteet esimerkiksi paikallislehteen auttavat saamaan positiivista julkisuutta. Rahoittajat Järjestöt Yhdistykset Lehdistö YRITYS Asiakkaat Kilpailijat Koulut Vaikuttajat Tavaran- toimittajat Suhdemarkkinoinnin tavoitteena hoitaa tavoitteellisesti suhteita kaikkiin tärkeisiin sidosryhmiin ja yhteistyökumppaneihin. Suhdemarkkinointi tarkoittaa pysyvien ja kannattavien suhteiden luomista ja kehittämistä myös muihin kuin maksaviin asiakkaisiin.

Henkilöstön sanotaan usein olevan yrityksen tärkein voimavara Henkilöstön sanotaan usein olevan yrityksen tärkein voimavara. Motivoitunut ja innostunut henkilöstö varmistaa sen, että asiakkaita palvellaan joka kerta yhtä laadukkaasti. Henkilöstön johtamistapaa, jossa pyritään saamaan jokainen työntekijä tekemään tehtävänsä mahdollisimman hyvin, sanotaan sisäiseksi markkinoinniksi. Henkilöstö motivoituu, kun yrityksessä on hyvä johto, työntekijöillä on mahdollisuus kouluttautua ja he ovat perillä yrityksessä tehtävistä päätöksistä. Motivoitunut henkilöstö palvelee asiakkaita asiakaslähtöisesti.

Markkinoinnin neljä toimintamuotoa ovat: ASIAKASSUHDEMARKKINOINNIN tarkoituksena on kehittää, tuottaa ja markkinoida tuotteita asiakaslähtöisesti. Tämä tarkoittaa sitä, että yrityksen tuotteet ovat asiakkaiden tarpeita vastaavia. Asiakassuhdemarkkinoinnin tavoitteena on pysyvien ja kannattavien asiakassuhteiden luominen ja kehittäminen. Pitkäaikaiset asiakassuhteet ovat yritykselle kannattavimpia, sillä kanta-asiakkaat ostavat yleensä useammin ja enemmän kuin muut asiakkaat. He ovat myös usein valmiita maksamaan tuotteesta tai palvelusta enemmän. Markkinoinnin neljä toimintamuotoa ovat: 1. Ulkoinen markkinointi (asiakashankintavaiheessa pyritään saamaan asiakas kiinnostumaan yrityksestä, sen tuotteista ja palveluista) 2. Vuorovaikutusmarkkinointi (pyritään vakuuttamaan asiakas yrityksen paremmuudesta palvelu- ja myyntitilanteessa) 3. Jälkimarkkinointi (alkaneen asiakassuhteen kehittämisvaihe, pyritään pitämään asiakas kiinnostuneena ensimmäisen hankinnan jälkeen) 4. Sisäinen markkinointi (henkilökuntaan kohdistuva markkinointi)

Testaa vielä kuinka hyvin muistat esityksessä läpikäydyt asiat Testaa vielä kuinka hyvin muistat esityksessä läpikäydyt asiat. Hiirtä klikkaamalla saat ruutuun väittämän. Mieti sen jälkeen onko väittämä mielestäsi oikein vai väärin. Seuraava klikkaus näyttää oikean vastauksen. 1. Kavereiden/tuttavien vaikutus asiakkaan ostopäätökseen ei ole merkittävä. Väärin. Kavereita uskotaan yleensä enemmän kuin esimerkiksi mainontaa. Siksi on tärkeää, että asiakas saa joka kerta positiivisen palvelukokemuksen. 2. Asiakassuhdemarkkinoinnin tärkeimpiä tavoitteita on pitkäaikaisten asiakas- suhteiden luominen. Oikein. Pitkäaikaiset asiakassuhteet ovat yrityksen menestyksen perusta. Tyytyväiset asiakkaat toimivat usein suosittelijoina ja heidän kanssaan on helppo myös kehittää yrityksen palveluja. 3. Reklamaatio tarkoittaa valitusta. Oikein. Suomalaiset valittavat harvoin, joten valitusten asiallinen ja nopea käsittely on tärkeää. Reklamaation tyylikkäällä hoitamisella sinun on mahdollista osoittaa asiakkaalle, miten tärkeä hänen mielipiteensä on yrityksellesi. Valitus on mahdollisuus vahvistaa kanta-asiakassuhdetta! 4. Sisäinen markkinointi kohdistetaan kotimaan markkinoille. Väärin. Sisäinen markkinointi on henkilökuntaan kohdistuvaa markkinointia. Hyvin hoidetulla sisäisellä markkinoinnilla varmistetaan, että koko henkilökunta omaksuu markkinointi- ja palvelupainotteisen toimintatavan.

5. Antamalla kovia alennuksia erotut parhaiten kilpailijoista. Väärin. Alennuksia antamalla saatat erottua kilpailijoista, mutta heikennät samalla kannattavuuttasi. Alhaiset hinnat yhdistetään monesti myös heikkoon laatuun. Kannattaa muistaa, että menetät etusi jos kilpailijat alentavat hintojaan. 6. Tuote muodostuu ydin- ja mielikuvatuotteesta sekä liitännäispalveluista. Oikein. Mielikuvia luomalla ja liitännäispalveluja tarjoamalla pystyt hankkimaan kilpailuetuja, joilla erotut kilpailijoista esimerkiksi hintaa tehokkaammin. 7. Suhdeverkostoa luodaan ainoastaan asiakkaiden kanssa. Väärin. Asiakkaat ovat tärkeä osa suhdeverkostoa, mutta yrityksen suhdeverkostoon kuuluu myös muita toimijoita. Esimerkiksi suhteet tavarantoimittajiin, mediaan ja kilpailijoihin vaikuttavat yrityksesi menestykseen. Jos vastasit oikein jokaiseen väittämään voit jatkaa eteenpäin. Mikäli kysymykset olivat hankalia kannattaa esitys käydä vielä kerran läpi, sillä nämä perusasiat luovat pohjan yrityksesi markkinointiratkaisuille. Lähde: Avaintulos Oy, Lahtinen – Isoviita: Markkinoinnin perusteet (2004)