Mari Murtonen, Minna Hannula & Marika Alho-Malmelin

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Jyväskylän Yliopisto Psykologian Laitos
Advertisements

Tohtoriopinnot CMT:ssä Pekka Isotalus Kaikki kuuluvat •Tampereen yliopiston tutkijakoulu •Viestinnän, median ja teatterin tohtoriohjelma •Oppiaineet:
1 Selvitysmiehen raportti Panu Kalmi. 2 Taustaa Työ on jatkoa viime kerralle esitetylle selonteolle. Selvityksen osan 2 muodostaa viime kerralla esitetyt.
Kaisa Koskinen Gradunteon eväät
Tiedonhankinnan prosessit muutoksessa
Metodologian ja menetelmien valinta
Tutkimussuunnitelma…
Tervetuloa opiskelemaan sosiaalityötä Tampereen yliopistossa
Lukiokoulutuksen kehittäminen
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Tieteellisen ajattelun ja tutkimustaitojen oppiminen ja opettaminen
7 Terveyden tutkiminen.
”Blended Learning” ja sen hyödyntäminen avoimen yliopisto- opetuksen kehittämisessä Avoimien yliopistojen valtakunnalliset neuvottelupäivät Turussa
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Viestintätieteiden verkko-opetus Miten valtakunnallinen verkosto tuottaa verkko-opetusta? Virtuaaliyliopistoseminaari Tampereen yliopistossa /Anneli.
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Pirjo Rauhala, Virtuaaliyliopistoseminaari TaY 1 Tervetuloa Tampereen yliopiston virtuaaliyliopistoon Virtuaaliyliopistoseminaari Tampereen.
Marjo Vesalainen / AinO-keskus:
*) Työttömät ilman lomautettuja Lähde: Työ- ja elinkeinoministeriön työttömyystilastot Työttömät* työnhakijat 1994–2014, syyskuu Yleisimmät.
Tieteellisen tiedon luonne ja tieteen tehtävät
Joensuun normaalikoulun opetussuunnitelmatyö
HOPS eli Henkilökohtainen OPiskeluSuunnitelma
Pedagogiset haasteet tutkimuksessa: kirjapakettikurssi Kevät – syksy 2014.
Tänään - Vaihto-info, Jani Haapakoski - Sivuaineista * Sivuaineet tutkintorakenteessa * Mitä vaihtoehtoja sivuaineissa on * Miten sivuaineiden opinto-oikeutta.
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
Yhteistoiminnallinen oppiminen Tavoitteena saada yleiskuva menetelmästä oman opetuksen suunnitteluun.
VOKKE1 Kysymyksiä tiedekunnille tutkintorakenteeseen liittyen: 1.Hyväksytäänkö lähtökohdaksi ajatus tutkinnon rakentumisesta pääainetta painottavaksi?
Psykologian koulutuksen abi-info 2012
* ”Urheilija ei tervettä päivää näe” * ”Nuorille tehdään nykyisin paljon raskaudenkeskeytyksiä.” * ”Suklaa suojaa korkealta verenpaineelta.” * ”Kahvi.
RS2014 SyyslukukausiKevätlukukausi HISTORIAN PERUSOPINNOT (14 op) VALTIO-OPIN PERUSOPINNOT (10 op) ENGLANTI (5 op) HISTORIAN PERUSOPINNOT (11 op) HISTORIAN.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
TUTKIMUKSEEN PERUSTUVA KEMIAN OPETUS KEMIAN LAITOKSELLA
Tiedotustilaisuus erillisiin erityisopettajan opintoihin hyväksytyille Tiistai klo Käyttäytymistieteellinen tiedekunta Opettajankoulutuslaitos.
Miten vaikuttavuudesta puhutaan? Pirjo Hiidenmaa Suomen Akatemia.
Professori Pekka Kauppi, Bio- ja ympäristötieteiden laitos, HY: Miksi yliopistotutkija tallentaa julkaisuarkistoon? JULKAISIJAN ILTAPÄIVÄ 2007 Julkaisuarkistojen.
Mistä voit anoa hyväksilukuja? muissa oppilaitoksissa suoritettuja kursseja aktiivinen koulun ulkopuolinen toiminta: esim. järjestö-, kulttuuri-, ohjattu.
Y LEISTÄ Vanhempien ja opettajan erilaisia näkemyksiä lapsen toiminnasta ryhmän jäsenenä Yleensä puhutaan kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä Vanhempien.
” ILMAN PROJEKTIA MINULLA EI OLISI TUTKINTOA” TAMPEREEN YLIOPISTON INFORMAATIOTUTKIMUKSEN LAITOKSEN VALMIIKSI TYÖN OHESSA -PROJEKTI (2005 – 2006)
Seminaarityön rakenteesta
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Oodi-päivät Oodin käyttöönotto tiedekunnan näkökulmasta Tuija Komssi Eläinlääketieteellinen tiedekunta.
Oulun yliopisto Prof. Sami Pihlström Tampereen yliopisto ( ) Jyväskylän yliopisto ( ) Sähköposti:
OPETUSHARJOITTELU- SYMPOSIUMI : 2 kertaa vuodessa 2008-: kerran vuodessa.
ELEKTRONIIKAN OPINTOSUUNTA
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
KORKEATASOISTA OPPIMISTA JA OPINTOJEN ETENEMISTÄ TUKEVA AKATEEMINEN OPETUSSUUNNITELMA -PERUSTEHTÄVÄ JA TAVOITTEISTO MIETITTY SELKEÄSTI RAKENTUVA KUMULOITUVAN.
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
VOKKE-SYMPOSIUM KASVATUSTIETEEN YDINSISÄLLÖT Erkki Olkinuora Turun yliopisto.
Korkeasti koulutettu yrittäjä; mielipiteitä ja asenteita yrittäjyydestä Akavan talouspoliittinen yksikkö
Tieteen yhteiskunnallinen vaikuttavuus / Suomen tieteen tila ja taso yhteiskunnallinen vaikuttavuus syntyy, kun tieto ja osaaminen konkretisoituu muutoksessa.
Mistä saa hyvää aineistoa? Gradunteon eväät -infotilaisuus
Lukiolaisten tekstitaidoista Rantala, Jukka – van den Berg, Marko LUKIOLAISTEN HISTORIAN TEKSTITAIDOT ARVIOITAVINA. Kasvatus 44 (4), 394–407. Tutkimuksessa.
MONISÄRMÄINEN HUMANISMI Keksi tähän kuva? kulttuurit taiteet traditiot yhteisöt yhteiskunnat.
Miten kerron koulutuksestani ja työkokemuksestani suomeksi?
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö Orientoivat opinnot, syksy 2016 Sosiaalityön orientoivat opinnot Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö.
Tiedonjulkistamisen neuvottelukunta
Avoimen datan jakaminen ja uudelleenkäyttö
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
HALLINTOTIETEEN OPINTOSUUNTA
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
Tutkimuksen abc.
Sähköiset yo-kirjotukset
ATT verkkokurssi tohtorikoulutettaville
Tutkimusaihe: luotettavuus, tutkimuksen teko
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
TIETEELLINEN TUTKIMUS (7ET)
Ope osaa -hanke opettajan pedagogisten opintojen kehittäjänä Kasvatustieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto Inkeri Ruokonen.
Maailmankatsomus.
Esityksen transkriptio:

Mari Murtonen, Minna Hannula & Marika Alho-Malmelin KL1 / AL1 / EL1, 2008 Kasvatustieteen metodologia ja tutkimusasetelmat - Syventävien opintojen vaihe Kurssin kotisivu: http://users.utu.fi/marimur/kl1/KL1.htm Mari Murtonen, Minna Hannula & Marika Alho-Malmelin @utu.fi

Pienryhmät Ryhmä 1: Ti 23.9., klo 10.15-11.45, sh. 440 Ryhmä 2: Ti 23.9., klo 16.00-17.30, sh. 440 Ryhmä 3: Ti 30.9., klo 10.15-11.45, sh. 440 Ryhmä 4: Ti 30.9., klo 16.00-17.30, sh. 440 Ryhmä 5: Ti 7.10., klo 10.15-11.45, sh. 360 Ryhmä 6: Ti 7.10., klo 12.15-13.45, sh. 360 Ryhmä 7: Ti 7.10., klo 16.00-17.30, sh. 360 Ryhmä 8: Ti 14.10., klo 10.15-11.45, sh. 440 Tarvittaessa: Ryhmä 9: Ti 14.10., klo 12.15 - 13.45, paikka ilmoitetaan myöhemmin

Tutkimustaidon opinnot KASVATUSTIETEEN KANDIDAATIN TUTKINTO KKV4 Johdanto tieteelliseen toimintaan KKV5 Tilastolliset perustaidot Kasvatustieteen aineopinnot Kc8/Kc9/Kc10 Empiiriset tutkimusmenetelmät kasvatustieteissä KASVATUSTIETEEN MAISTERIN TUTKINTO Kasvatustieteen syventävät opinnot KL1. Kasvatustieteen metodologia ja tutkimusasetelmat KL2a. Monimuuttujamenetelmät KL2b Historiallinen ja sosiologinen tutkimusote kasvatustieteissä KL5. Laadullinen tutkimus + proseminaari & gradu

Maisterin tutkimukselliset tavoitekompetenssit Mitä tutkimustaitojen koulutuksella tavoitellaan? - Pohdi kaverin kanssa pari minuuttia Tiedonmuodostusprosessin ymmärrys Valmius käyttää hyödyksi tieteellistä tutkimustietoa Valmius tuottaa itse tietoa Valmius tieteelliseen keskusteluun ja perusteluun Valmius käyttää tarvittavia välineitä: tiedonhakutaidot, ohjelmistot ym.

Tutkimuksen merkittävyys - Miksi tutkimukseen liittyvillä käsityksillä on väliä + miksi kasvatustiedettä opiskelleen tulee osata tutkimustaitoja Tutkimusta tehdään yhä enemmän Menetelmiä on yhä enemmän Tietokoneet mahdollistavat aineistojen käsittelyn entistä ”helpommin” Päätöksenteko tukeutuu yhä enemmän tutkimukseen Yritykset ja instituutiot haluavat yhä enemmän tutkittua tietoa

Miten kasvatustieteellinen tutkimustieto näkyy yhteiskunnassa? Tieteilijöiden osallistumisena yhteiskunnalliseen keskusteluun Tutkimustulosten julkaisemisena ja niistä raportoimisena mediassa Koulutusta ja kasvatusta koskevassa päätöksenteossa

…jatkuu Yliopistokoulutuksen kautta, kun koulutusta saaneet toimivat yhteiskunnassa erilaisissa tehtävissä Yliopiston tehtävänä tutkimus ja siihen perustuva opetus

Tutkimuksen ja päätöksenteon välinen suhde Päätöksen-tekijät Tutkija-yhteisö rahoitusta tuloksia, tietoa myös tutkintoja, opinnäytteitä Tutkimusaiheet Aikaperspektiivi Tiedon luonne Menetelmät

Metodologia – mitä tarkoittaa? Tieteen menetelmien tutkimusta Esim. tarkastellaan kasvatustieteen menetelmiä ja arvioidaan niitä Tieteen menetelmien kokonaisuus Puhutaan metodolgiasta, kun tarkoitetaan jonkin tieteenalan menetelmiä ja niihin liittyviä filosofisia, historiallisia, poliittisia yms. sitoumuksia

Mitä tutkimus on? Kysymys aina sidoksissa käsityksiin tieteestä (yhteiskunta - historia, tiedeyhteisö - suuntaukset, tutkijat) menetelmiin yhteiskuntaan Oppikirjat keittokirjamaisia Kasvatustieteellinen tutkimus tänään: netti hyvä apuväline kartoitukseen Lähteistä: monia tapoja löytää, suuntauksilla usein omat Pohdi: millainen käsitys sinulla tutkimuksesta

Tutkijoiden käsityksiä Angela Brew (2001) kysyi tutkijoilta mitä he käsittivät tutkimuksella: Palapelikäsitys: sarja irrallisia toimenpiteitä Kerroskäsitys: Piilevien merkitysten paljastusta Kaupankäyntikäsitys: julkaisujen, apurahojen ja sosiaalisten verkostojen peliä Matkakäsitys: henkilökohtainen kasvu

Opiskelijoiden käsityksiä Meyer, Shanahan & Laugksch (2005) kysyivät opiskelijoiden käsityksiä tutkimuksesta. He löysivät kategoriat: Informaation keräämistä Totuuden löytämistä Oivaltavaa tutkimista ja löytämistä analyyttistä ja systemaattista selvittämistä Ei valmiiksi tulevaa Vanhan tiedon uudelleen tutkimista Ongelmalähtöistä toimintaa Harhakäsityksiä (esim. tutkimuksesta tulee totta kun se on julkaistu; kun tutkimus tehdään oikein, ristiriitaisia tuloksia ei esiinny; tutkimustulokset voi tulkita vain yhdellä tavalla)

Tutkimusorientaatiot Murtonen (2005) tutki opiskelijoiden suhtautumista kvantitatiivisiin ja kvalitatiivisiin tutkimusmenetelmiin: Osa opiskelijoista näyttää ”valitsevan puolensa”, eli he arvostavat ja haluavat käyttää vain kvalitatiivisia tai kvantitatiivisia menetelmiä Haitallista: tutkimus pitäisi aina lähteä kysymykseen vastaamisesta! Mixed methods –näkökulma korostaa monimenetelmällisyyttä ja ehdottaa myös opetukseen kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen kuilun poistoa.

Miten tutkimusta voi oppia/opettaa Turun opettajankoulutuslaitoksella “tutkimustyöpaja” Helsingissä “nimikkotutkija”