Anu Kemppainen TOP-valmentaja Verkostotapaaminen Helsinki

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TYÖSSÄOPPIMISEN VERKKOPALVELUT JA REKISTERIRATKAISUT TYÖELÄMÄN TUKEMISESSA Tampere, Murikkaopisto Tiina Teräs, Eveliina Havu ja Leena Happonen.
Advertisements

Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Toimintaohjeita kesää varten Lue huolella! Jälkiohjauksesta vastaavat: • 9A, 9D, 9E, 9F : Opo Elina Nissinen, p • 9B, 9C, 9G: Opo Satu Hietala,
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Tulevaisuuden työelämäyhteistyö Nuoret ja muuttuva työelämä -seminaari Oulu ke Opetusneuvos Seija Rasku
2+1-mentorointi Liisa Uusitalo
Erityisopiskelijoiden työssäoppimisen kokeilu- ja kehittämishanke OHJAAJAN KANSIO TYÖSSÄOPPIMISEN TUKENA Tuula Rantanen
TYÖNHAKUTAIDOT, -TAVAT JA -KANAVAT
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
1 Valtakunnallinen laajennetun työssäoppimisen kokeilu painoviestinnän alalla – Kokeilun, projektin sisältö ja tavoitteet - Kokeiluissa.
Työssäoppimisen ohjaus
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut – Kainuun ammattiopisto
Hellevi Tervo Tyrnävän työleiri MITÄ ON TYÖELÄMÄN TUKEMINEN ? Hankkeissa tehtyä ja seminaarissa pohdittua.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
TOPLaaja Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Porvoo International College.
ATOT TYÖSSÄOPPIEN ATTO-AINEIDEN TYÖVALTAISTAMINEN, ESIM. TYÖPAJAT, YHTEISOPETTAJUUS KENELLE? KAIKILLE TEKEMÄLLÄ OPPIVILLE MITÄ TARKOITTAA? KAIKKI ATOT.
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Polkuja läpäisyn tehostamiseen – tavoitteista näkyviksi teoiksi
Laajennettu työssäoppiminen Hannu Haapalainen. Hankkeen koordinoija: Koulutuskeskus Salpaus / Maarit Kuosa Osatoteuttaja: Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä.
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Työssäoppiminen eli TOP
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
SeduCoachin mahdollisuudet laajennetun työssäoppimisen tukena - tavoitteet, toiminnan kehittäminen ja kokeileminen Anne Lepistö, projektikoordinaattori.
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
TYÖPAIKKAOHJAAJAKOU LUTUS - OULUN MALLI Tekijöinä tekniikkaryhmä: J. Piltonen, B. Pousi, P. Saarinen ja T. Tyni.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Atto-aineita työssäoppien Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12.
Erityisopiskelijoiden työssäoppimisen kokeilu- ja kehittämishanke TUETUN TYÖSSÄOPPIMISEN MERKITYS KOULUNKÄYNTIAVUSTAJAN NÄKÖKULMASTA Leena Koivisto
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
TPO- OHJAAJA KOULUTUS 3ov Markkinointi Ammatillinen koulutus ja työelämäyhteistyö Perehdytys Ohjaus Arviointi Palaute.
ATATVER Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa.
Verkostoseminaari 13. – Helsinki
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
TYÖELÄMÄÄN TUTUSTUMINEN (TET)
L AAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT AUTO JA LOGISTIIKKA.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Armi – arkiohjauksen malli Paremmin arjentaidoin ja opintojen kautta työelämään Marika Lius ja Katja Bergström.
Kaija Ray: Siirtymät sujuviksi Antti Maunu: Yhteisöjen aika Kommenttipuheenvuoro Petteri Ora Petteri Ora1.
AMMATTIKOULUTUKSEN JOHDON SEMINAARI #SAJOLIIKKEESSÄ ELINA OSTELA-PYHÄLÄ KEHITYSJOHTAJA, SENIOR PARTNER
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
Oikeaan osuvaa ohjausta Oppija- ja työelämäläheinen ohjausosaaminen
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Työelämälähtöisyys Valmassa
TET =Työelämään tutustuminen
Potentiaalisten kumppaneiden kartoittaminen
Työelämään tutustuja yrityksessä/työpaikassa
MITÄ OPPILAANOHJAUS ON?
Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12
TET =Työelämään tutustuminen
Vaasan ammattiopisto / cpa & kjo
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Tulevaisuuden osaamistarpeet ja työelämän muutos
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Työelämäedustajien koulutus- ja yhteistyöpäivä Tanhuvaarassa
Omaopettajatoiminta Oulun yliopiston kauppakorkeakoulussa
Esityksen transkriptio:

Anu Kemppainen TOP-valmentaja 13.1.2011 Verkostotapaaminen Helsinki

Kokemukset syksyn 2010 aikana MARATA- alalta Mallit: 1. Työn ja opiskelun vuorottelu 4 ryhmää yht. 50 opiskelijaa 2. Pidennetty TOP-jakso 5 ryhmää yht. 65 opiskelijaa Yksittäisiä opiskelijoita 1 opiskelija (MARATA) Työpaikkaohjaajien tapaamisia 70

Nopeammin etenevät opiskelijat Työn ja opiskelun vuorottelu 6 opiskelijaa, toiminnan ytimessä: TOP’sin laadinnassa avustaminen Yksilöllisten tavoitteiden toteutumisen seuranta => nostanut esille HOPS’in verkkoversion tarpeen kaikille opiskelijoille Tiivis yhteydenpito TOP –paikkaan (sekä opiskelijaan että ohjaajaan)

Erityisoppijat Yksilöllistä ohjausta 11 opiskelijalle, toiminnan ytimessä: Yhteydenotot ja tutustumiskäynnit TOP- paikoissa => oikean paikan löytäminen TOP’sin laadinnassa avustaminen => yksilölliset oppimistavoitteet Perehdyttämistilanteessa mukana oleminen ”saattaen vaihtaminen” Tiivis yhteydenpitäminen TOP-ohjaajaan, opiskelijaan ja huoltajiin

Kokemuksia MARATA-alan laajennetuista malleista Malli 1 Työn ja opiskelun vuorottelu Ei tule kokonaiskuvaa työstä, työ pirstaloituu Työtehtävät eivät tule esille monipuolisesti Samat työvuorot + Opiskelijan mielestä vaihtelevaa Malli 2 TOP jaksoa pidennetty +Tulee jo rutiinia +Oma-aloitteisuus lisääntyy + työpaikan kannalta helpompi

Työelämäyhteistyö Coachin roolissa korostuu työelämän näkökulman esille tuominen TOPin suunnittelussa ja toteutuksessa Coach on tavallaan koordinoija työelämän ja opetushenkilöstön välissä Kartoittaa uusia paikkoja ja mitkä paikat sopivat erityisoppijoille / nopeammin edistyville Ohjaajan tukeminen Työpaikkarekisterin ajan tasalla pitäminen Opiskelijan tutustuttaminen opiskeltavaan ammattiin, sen erityispiirteisiin ja vaatimuksiin => OPO yhteistyö Osallistuminen työelämän järjestämiin tapahtumiin => markkinointi, rekrytointi, muu yhteistyö (erilaiset projektit) Työpaikoilla käynnit ja yhteistyö TOP-ohjaajan kanssa

Erityisopiskelijoiden valmennuksessa laajennetussa TOPissa korostuu Työpaikkaohjaajan näkökulmasta Ohjausresursseja ei saisi hukata tiedonpuutteen takia => tiedonvaihto opetushenkilöstön kanssa + realistiset oppimistavoitteet => jaksetaan paremmin Oikeanlainen paikka + tehtävät opiskelijalle Opettajan näkökulmasta Oikean TOP-paikan valinta opiskelijalle, ei kuitenkaan ”määrätä” paikkaa Työelämän näkökulmaa => näkemys osaamistarpeesta Roolijako selkeä

Resurssointi ja mihin? Vaihtoehtoja/koulutusala esim. Coach – tulevaisuus ? ? Resurssointi ja mihin? Vaihtoehtoja/koulutusala esim. Resurssi 1 opettaja + 0,5 ERVA - Työelämän näkökulma edelleen pieni + Oppimisvaikeuksien ym. hallinta Resurssi esim. 1,5 opettajaa - Ei työelämän näkökulmaa + pedagoginen painotus Resurssi Ope + Coach, top-koordinaattori + Työelämän tuntemus ja näkemys vahvemmin esille + TOP -paikkojen koordinointi, tietoa mm. ” missä ollaan väsyneitä”, vähemmän päällekkäisyyttä + Paikkojen tarjonta monipuolistuu, uudet kontaktit ym.

Lisätietoja leena.happonen@kao.fi anu.kemppainen@kao.fi