Anu Kemppainen TOP-valmentaja 13.1.2011 Verkostotapaaminen Helsinki
Kokemukset syksyn 2010 aikana MARATA- alalta Mallit: 1. Työn ja opiskelun vuorottelu 4 ryhmää yht. 50 opiskelijaa 2. Pidennetty TOP-jakso 5 ryhmää yht. 65 opiskelijaa Yksittäisiä opiskelijoita 1 opiskelija (MARATA) Työpaikkaohjaajien tapaamisia 70
Nopeammin etenevät opiskelijat Työn ja opiskelun vuorottelu 6 opiskelijaa, toiminnan ytimessä: TOP’sin laadinnassa avustaminen Yksilöllisten tavoitteiden toteutumisen seuranta => nostanut esille HOPS’in verkkoversion tarpeen kaikille opiskelijoille Tiivis yhteydenpito TOP –paikkaan (sekä opiskelijaan että ohjaajaan)
Erityisoppijat Yksilöllistä ohjausta 11 opiskelijalle, toiminnan ytimessä: Yhteydenotot ja tutustumiskäynnit TOP- paikoissa => oikean paikan löytäminen TOP’sin laadinnassa avustaminen => yksilölliset oppimistavoitteet Perehdyttämistilanteessa mukana oleminen ”saattaen vaihtaminen” Tiivis yhteydenpitäminen TOP-ohjaajaan, opiskelijaan ja huoltajiin
Kokemuksia MARATA-alan laajennetuista malleista Malli 1 Työn ja opiskelun vuorottelu Ei tule kokonaiskuvaa työstä, työ pirstaloituu Työtehtävät eivät tule esille monipuolisesti Samat työvuorot + Opiskelijan mielestä vaihtelevaa Malli 2 TOP jaksoa pidennetty +Tulee jo rutiinia +Oma-aloitteisuus lisääntyy + työpaikan kannalta helpompi
Työelämäyhteistyö Coachin roolissa korostuu työelämän näkökulman esille tuominen TOPin suunnittelussa ja toteutuksessa Coach on tavallaan koordinoija työelämän ja opetushenkilöstön välissä Kartoittaa uusia paikkoja ja mitkä paikat sopivat erityisoppijoille / nopeammin edistyville Ohjaajan tukeminen Työpaikkarekisterin ajan tasalla pitäminen Opiskelijan tutustuttaminen opiskeltavaan ammattiin, sen erityispiirteisiin ja vaatimuksiin => OPO yhteistyö Osallistuminen työelämän järjestämiin tapahtumiin => markkinointi, rekrytointi, muu yhteistyö (erilaiset projektit) Työpaikoilla käynnit ja yhteistyö TOP-ohjaajan kanssa
Erityisopiskelijoiden valmennuksessa laajennetussa TOPissa korostuu Työpaikkaohjaajan näkökulmasta Ohjausresursseja ei saisi hukata tiedonpuutteen takia => tiedonvaihto opetushenkilöstön kanssa + realistiset oppimistavoitteet => jaksetaan paremmin Oikeanlainen paikka + tehtävät opiskelijalle Opettajan näkökulmasta Oikean TOP-paikan valinta opiskelijalle, ei kuitenkaan ”määrätä” paikkaa Työelämän näkökulmaa => näkemys osaamistarpeesta Roolijako selkeä
Resurssointi ja mihin? Vaihtoehtoja/koulutusala esim. Coach – tulevaisuus ? ? Resurssointi ja mihin? Vaihtoehtoja/koulutusala esim. Resurssi 1 opettaja + 0,5 ERVA - Työelämän näkökulma edelleen pieni + Oppimisvaikeuksien ym. hallinta Resurssi esim. 1,5 opettajaa - Ei työelämän näkökulmaa + pedagoginen painotus Resurssi Ope + Coach, top-koordinaattori + Työelämän tuntemus ja näkemys vahvemmin esille + TOP -paikkojen koordinointi, tietoa mm. ” missä ollaan väsyneitä”, vähemmän päällekkäisyyttä + Paikkojen tarjonta monipuolistuu, uudet kontaktit ym.
Lisätietoja leena.happonen@kao.fi anu.kemppainen@kao.fi