Vaativuusryhmittely Työperhemalli asiantuntijaorganisaatiolle Ulla-Riitta Parikka (Umalli09)

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Uusi Humak Jukka Määttä, kehittämisjohtaja
Advertisements

Toimitilapalvelujen organisoinnin ja laadunhallinnan kehittäminen
Henkilöstön osaaminen kilpailutekijänä
Terveyspalvelualan uusi palkkausjärjestelmä alkaen
Kotihoidon haasteet •Maailma, julkinen terveydenhuolto on jatkuvassa muutoksessa •Tarvitaan muutoksen ymmärtämistä, organisaatio ei kykene hallitsemaan.
Esitys Juha Mieskolainen
ENCORE Enhancing Organisational Project Cycle Management Competence and Regional Co- operation in International Projects.
Asiantuntijan osaaminen © Seppo Helakorpi
Nykytilan kuvaus: Havainnointitutkimus
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN TYÖNHAUN POHJANA
Laaja-alaista ja systemaattista vaarojen tunnistamista ja niiden aiheuttamien riskien suuruuden sekä merkityksen arvioimista. Ennakoivaa työsuojelua -
Toimitilapalvelujen organisoinnin ja laadunhallinnan kehittäminen
Ministeriöverkoston kokous Kohti kestävää tuottavuutta - työelämän laatu, innovaatiot ja tuottavuus -hankkeen käynnistäminen.
Teemaryhmä Opintoasiainpäivät Sihteeri Tuula Kivistö
TEAM työsuojeluviikko
Uudistunut aluehallinto ja TYKE-tehtävä
TYÖHYVINVOINTI SEURAKUNTATYÖSSÄ 2007
Auditoinnin vaikutuksista Laadunvarmistusjärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Helsinki Riitta Pyykkö.
Työkykyjohtaminen Serviisissä
Kumppanuudella tuloksiin Yritysten keskittyminen ydintoimintoihinsa ja tukitoimien ulkoistaminen ovat muuttaneet perinteistä työyhteisörakennetta. Miten.
Yleislääkäripäivät 2013: Kollegan työkyky
AIKUINEN OPPIJA.
1 Johtajuuden ulottuvuudet Politiikka turvataan poliittisesti haluttu suuntautuminen Byrokratia hallinnon sääntöjen osaaminen ja noudattaminen hallinnon.
Viestintäsuunnitelma
TAMPEREEN AMMATTI KORKEAKOULU TAMK
Uudistuva intranet Henkilöstötoimikunta Riitta Lehtonen Juhani Lassander.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
OPETTAJUUS MUUTOKSESSA Ympäristö muuttuu, muuttuuko opetus? ”Luokan tulisi olla kuin urheilujoukkue: Opettaja on valmentaja ja oppilaat pelaajia” (Amissäätöö-hanke.
Aikuissosiaalityötä johtamassa Keski-Suomen aikuissosiaalityön kehittämishankkeen loppuseminaari Perusturvajohtaja Riitta Vanhanen.
OSAAMISEN KASVATTAMISTA YHTEISELLÄ KEHITTÄMISELLÄ - HYVINVOINTITOIMIALAN INFO /Eeva Nuottasaari.
Juhani Kettunen Yrityksen kilpailukykytekijät Yrityssuunnittelu ja johtaminen  yrityskulttuuri Asiakaslähtöinen toiminta – sisältää mm. tuotekehityksen,
Kohti yhteistä johtajuusajattelua Sininauhaliitossa. Siniboss 2. 12
Johtajuus- ja asiantuntijaviestinnän erikoiskurssi syyslukukausi 2006
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Aikuiskoulutus ammattikorkeakoulussa Opetusministeriön Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 2003 – 2008: Yhtenä painoalueena aikuisten koulutusmahdollisuuksien.
Oppiaine-kokonaisuus
Alueelliset lm-päivät, Turku /HE/he1 OPETUSHENKILÖSTÖN TEHTÄVIEN VAATIVUUDEN ARVIOINTI OHJEITA PAIKALLISILLE TOIMIJOILLE  OAJ:N LM-kirje.
Osaava-ohjelma: Pedagoginen uudistuminen muutosjohtamisen välineenä
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Tutkimusprojektin hallinta Miten projektia johdetaan? Tutkimus- ja innovaatiopalvelut/Kirsi Murtosaari.
HEIDI, PÄIVI JA ANU Vammaisasioiden oppimis- verkoston koordinaattorit Mikä Innokylä on? Juha Koivisto.
Hankepäällikön tehtävänkuva 8/2016. Soveltuva korkeakoulututkinto Eduksi luetaan: teknisen alan koulutus, esimies/tiiminvetovastuu-kokemus, kokemusta.
Osaaminen ja työllistyvyys Aalto-yliopiston oppimispalvelut, Opiskelijapalvelut Seija Leppänen 2015.
Tiedon avaamisen asiantuntijaryhmä Tilannekatsaus Tanja Kantola
Kulttuurilautakunta /Tarja Saarelainen 1 Transmodernin julkisen hallinnon tilaaja - esimerkkinä kulttuurilautakunta Fokus tehokkuuden, tuottavuuden.
Mika Heikkilä / Valtuustoseminaari / Lapin sairaanhoitopiiri Tuottavuusohjelma vuosille
Sisäinen voimantunne Päämäärä- uskomukset Kyky- uskomukset Emootiot Konteksti- uskomukset Sisäinen voimantunne Työtyytyväisyys Sitoutuminen työhön.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Restonomi, ylempi AMK Matkailu- ja palveluliiketoiminta, 90 op
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Kansisivu, haluttu versio valitaan hiiren oikealla Asettelu-kohdasta
(1) YHTEISKUNNALLISEN VUOROVAIKUTUKSEN TOIMENPIDEOHJELMA 2012 – 2017
Insinööri (ylempi AMK), ympäristötekniikan tutkinto-ohjelma
Restonomi (ylempi amk)
Sosionomi (ylempi AMK)
Verkkokoulutuksen tietoisku
SEURAAVAT TAIDOT HYÖDYLLISIÄ OHJAAMISESSA JA KOHTAAMISESSA
Tradenomi, ylempi AMK Liiketoiminnan kehittäminen, 90 op
Bioanalytiikan/radiografian kliinisen asiantuntijan tutkinto-ohjelma Bioanalyytikko (ylempi AMK)/Röntgenhoitaja (ylempi AMK) 30 op Alakohtaiset ammatilliset.
Jussi Koskivaara Kehittämispäällikkö HY tietohallinto
Työkykyä edistävä toiminta
AVIen asiakaslähtöinen toiminnan kehittäminen
Palveluiden pohjana pärjäävyys – kuinka rakentaa Lapset puheeksi -työhön pohjautuva palvelurakenne? Mika Niemelä.
YLEISINFO RISKIKARTOITUKSET JA RISKINARVIOINTI PELASTUSLAITOKSISSA
Tulevaisuuden osaamistarpeet ja työelämän muutos
Työssä olevan työ- ja toimintakyvyn arviointi työterveyshuollossa
Osallistumisen suunnittelun vaiheet ja tehtävät
Tiedolla johtaminen - työryhmä
Ohjaus ja valvonta (Ohjava) - teemaryhmä
Säteilyturvallisuusasiantuntijan (STA) kelpoisuuden hakeminen
Esityksen transkriptio:

Vaativuusryhmittely Työperhemalli asiantuntijaorganisaatiolle Ulla-Riitta Parikka (Umalli09)

Vaativuustekijät 1. Työn edellyttämä koulutus ja työkokemus 2. Osaamisvaatimuksen laaja-alaisuus ja syvyys 3. Työn ohjeistus ja harkinnan itsenäisyys 4. Ongelmienratkaisu- ja organisointitaidot 5. Vuorovaikutus- ja ihmissuhdetaidot 6. Vastuu ja vaikuttavuus 2Umalli09up

3 Työperheet Ryhmä 1 1 Ryhmä 2 2 Ryhmä 3 3 Ryhmä 6 6 Ryhmä 4 4 Ryhmä 5 5 Umalli09up

4 Vaativuusryhmä 1 1. Ammattitutkinto, muu soveltuva koulutus tai työkokemus 2. Tehtävät toistuvat samankaltaisina 3. Työtä varten on ohjeet, joita sovelletaan käytäntöön 4. Voi edellyttää useamman tehtävän samanaikaista hallintaa 5. Tavanomaista yhteydenpitoa työyhteisön sisällä ja asiakaspalvelussa 6. Vastuu omasta työstä PortaatVaativuusryhmä 2Vaativuusryhmä 3Vaativuusryhmä 4Vaativuusryhmä 5Vaativuusryhmä 6Vaativuusryhmä 1 Umalli09up

5 Vaativuusryhmä 2 1. Alan perustutkinto tai pitkä työkokemus 2. Useampia tehtäväkokonaisuuksia, merkittävä lisätehtävä tai erityisosaaminen 3. Työtä varten olevia ohjeita sovelletaan itsenäisesti tarvittaessa varioiden 4. Useamman tehtävän tai asian samanaikaista hallintaa ja kokonaisuuksien hallintaa 5. Oma-aloitteista yhteydenpitoa työyhteisön sisällä ja määrättyihin sidosryhmiin 6. Ratkaisuilla voi olla tilapäisiä vaikutuksia myös jäsenorganisaatioille PortaatVaativuusryhmä 2Vaativuusryhmä 3Vaativuusryhmä 4Vaativuusryhmä 5Vaativuusryhmä 6Vaativuusryhmä 1 Umalli09up

6 Vaativuusryhmä 3 1. Soveltuva korkeakoulututkinto ja pitkä työkokemus 2. Asiantuntijatyyppinen, erityisosaamista edellyttävä tehtävä. Voi sisältää useampia laajahkoja tehtäväkokonaisuuksia. 3. Alan tietoa sovelletaan itsenäisesti myös uusissa ja muuttuvissa tilanteissa. Tilanteet ennakoitavissa, aikaisempia ratkaisumalleja hyödynnettävissä 4. Taito tuottaa tietoa ja vaihtoehtoisia ratkaisumalleja päätöksenteon tueksi sekä organisoida tapahtumia 5. Oma-aloitteista yhteydenpitoa ja tavoitteellista yhteistyötä työyhteisön sisällä ja sidosryhmiin. 6. Asiantuntijavastuu. Ratkaisujen vaikutukset pidempiaikaisia PortaatVaativuusryhmä 2Vaativuusryhmä 3Vaativuusryhmä 4Vaativuusryhmä 5Vaativuusryhmä 6Vaativuusryhmä 1 Umalli09up

7 Vaativuusryhmä 4 1. Soveltuva ylempi korkeakoulututkinto tai korkeakoulututkinto ja pitkä työkokemus 2. Oman alan tiedon soveltaminen itsenäisesti. Voi sisältää useampia asiakokonaisuuksia 3. Soveltavaa ja kehittävää harkintaa, sis. jatkuvaa uuden tiedon soveltamista ja uusien ratkaisujen läpivientiä. Kannanottoja nopeasti muuttuvissa tilanteissa. 4. Taito tunnistaa ongelmia, tehdä ratkaisuehdotuksia, vertailla niiden vaikutuksia. Taito hallita alan tietoja kokonaisuutena 5. Monimuotoista, asenteisiin vaikuttavaa vuorovaikutusta merkittävien sidosryhmien kanssa. 6. Asiantuntijavastuu. Ratkaisut kohdistuvat jäsenyrityksiin. Vaikutukset pidempiaikaisia, vaikeasti muutettavia. Ratkaisuilla voi olla valtakunnallisia vaikutuksia. PortaatVaativuusryhmä 2Vaativuusryhmä 3Vaativuusryhmä 4Vaativuusryhmä 5Vaativuusryhmä 6Vaativuusryhmä 1 Umalli09up

8 Vaativuusryhmä 5 1. Soveltuva ylempi korkeakoulututkinto ja pitkäaikainen työkokemus vastaavissa tehtävissä 2. Laajojen ja tosistaan poikkeavien asiakokonaisuuksien asiantuntijuus tai vaikeasti korvattavaa asian hallitsemista 3. Korostuu harkintatilanteiden moninaisuus, poikkeaminen toisistaan ja ratkaisumallien kehittäminen laajoille asiakokonaisuuksille 4. Ongelmakenttä 4-ryhmän työtä laajempi ja haasteellisempi. Korostuu taito hallita samanaikaisesti monia strategisesti merkittäviä ja laajoja kokonaisuuksia 5. Kuten ryhmässä 4 6. Kuten ryhmässä 4 PortaatVaativuusryhmä 2Vaativuusryhmä 3Vaativuusryhmä 4Vaativuusryhmä 5Vaativuusryhmä 6Vaativuusryhmä 1 Umalli09up

9 Vaativuusryhmä 6 Asiantuntija ryhmän johtajana. Johtoryhmä on järjestelmän ulkopuolella Vaativuudet kuten ryhmissä 4–5, lisäksi 1. Ei eroja 2. Management: Ryhmän toiminnan itsenäinen johtaminen 3. Ryhmän johtamistyössä harkintaa ohjaavat organisaation ja yksikön yhteiset linjaukset 4. Management: resurssit, aikataulut priorisoinnit 5. Leadership: Johtamis- ja esimiestaidot, kyky motivoida ja sitouttaa 6. Management: Vastuu ryhmän toiminnallisten tavoitteiden saavuttamisesta PortaatVaativuusryhmä 2Vaativuusryhmä 3Vaativuusryhmä 4Vaativuusryhmä 5Vaativuusryhmä 6Vaativuusryhmä 1 Umalli09up