Copyright, Jori Kontio, 2003 Portfolio, verkkotuutor, 15 ov 1. Orientaatio opintoihin, 1 ov 2. Tietoverkko oppimisympäristönä, 4 ov 3. Opettajan monimutoistuva.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Esimies verkossa Kevät 2013 PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
Advertisements

Moodle verkko- oppimisympäristö Lyhyt johdatus kuvien avulla Lähde: Tem Valtosen PP-esitys Vetu 7 -koulutuksessa.
Mitä tehdä kun laatu paranee, mutta työ lisääntyy? Virtuaaliopetus peruskysymysten äärellä - virtuaaliamkpäivä Leena Mäkelä, yliopettaja TAMK -Taide.
ISOverstaan kouskuttamispäivä
Kevään 2010 aloitus Edutool-opinnot Maanantain ohjelma • klo Edutool-opintojen kevät ja muistellaan myös syksyä/ Niina • klo
Moodlen ohje opiskelijoille
Portal-ohje opiskelijoille. 2 Kirjaudu sisään tunnuksella ja salasanalla. Portaliin kirjauduttaessa käytetään samoja tunnuksia kuin muihin VAMKin IT-järjestelmiin.
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
Kansalaisvaikuttamisen verkkokurssi
Lähellä kaupungissa Verkkopalvelu kaupunkiympäristön teemojen opiskeluun Virpi Hirvensalo, TY, maantieteen ja geologian laitos
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
VOA-oppimispäiväkirja
Mohammed Kertoo itsestään:
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
MULTIMEDIAN MONET MUODOT
WoSCos Work, Skills and Costs Yhteistyökumppanit kotimaassa CIMO Raahen tulevat ulkomaiset opiskelijat Vaihtoon lähtevät opiskelijat Yhteistyökumppanit.
TTL Sosiaalisessa mediassa
Tutorin muistio Tutor on ryhmän toiminnan asiantuntija. Ei siis välttämättä sisältöasiantuntija. ohjaa ja auttaa opiskelijoita näkemään aihetta eri näkökulmista.
W5W ja opintojen uusi mitoitus Tanja Lapinlampi W5W-suunnittelija.
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Monenlaiset oppijat verkossa Anne Rongas. Tämän esityksen laati Anne Rongas Töissä Kotkan aikuislukiossa (opo, ope) aikuiskasvatustieteilijä, maalaisihminenAnne.
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Ongelmaperustainen oppiminen
Tuutorointi- ja Vertaistuutorointi- työrenkaiden yhteistapaaminen Tampereella Ryhmätyöskentelyn tuotokset.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
Projektitoiminnan opiskelu tietoverkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET.
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
KUILUSTA YLI - tukipalvelut tietoverkkopohjaisen oppimisympäristön käyttäjille Turun yliopiston täydennyskoulutuskeskus Jennie Stenbom
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
EDUCATIONAL TECHNOLOGY RESEARCH UNIT Tiina Hämäläinen Kokemuksia yhteisöllisyydestä.
Juttuja (verkko)lehteen. Metakka Mediataitoja oppimaan/ mediataitoja kaikille ( OPH:n tukema mediakasvatushanke Saimaan mediakeskuksen.
Linkit SisällysRAOTROK RAOTROK- wiki RAO, Metallisosaston esittely Kartta, Googlemaps Linkki koulun sivulle, Wilmaan jne Ajankohtaista KalenteriSyötteenlukija.
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
ITKY104 IT kaikkialla, 2 op Alku- ja perusinfo
TERVETULOA OPISKELEMAAN terveydenhuollon esimiehille tarkoitettua Työmarkkina- ja työoikeustiedon kurssia purot.net wikiin Päivi Ovaskainen & Jaana Silvola.
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
Optima-oppimisympäristö opetuksessa ja oppimisessa Jyväskylän yliopisto.
E –oppikirjan käyttöönotto
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Anne Salmela & Harri Eskelinen Lappeenrannan teknillinen yliopisto
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Tvt-terveisiä Syksy 2015 alkuun. Mikä ihmeen tvt? Tvt (tieto- ja viestintätekniikka) ei ole pelkkää tietokoneiden ylläpitoa vaan kysymys on laajemmasta.
Johtamisen perusteet Verkkokurssi Aalto-yliopisto Avoin yliopisto A21A op Kevät 2016 Juhani Kauhanen Copyright Juhani Kauhanen.
Tietoa ja tukea työpaikkakouluttajien arkeen.. OHJAAN. fi sivusto kokoaa Tpk- hankkeen tulokset ASIAKASKUUNTELUT Tpk:t ja TA:t OPSO-PEDAGOGIIKAN UUSIA.
Tasavirta-koulutus Lappeenranta 30.9., 1.10., ja
Tutkielman teko-ohjeet
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
KUVATAITEEN SÄHKÖISET SÄPINÄT
Tasavirta-koulutus Imatra 7.10., 8.10., ,
LUKIO-TET Viherlaakson lukion ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoiden työelämään tutustuminen keväällä 2015.
Hanke
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Tampereen ammattikorkeakoulu
Esityksen transkriptio:

Copyright, Jori Kontio, 2003 Portfolio, verkkotuutor, 15 ov 1. Orientaatio opintoihin, 1 ov 2. Tietoverkko oppimisympäristönä, 4 ov 3. Opettajan monimutoistuva rooli, 3 ov 4. Tuutorin tehtävä: Organisointi, oppimsen ohjaaminen, 4 ov 5. Ryhmän ohjaaminen verkossa, 2 ov 6. Koulutuksen päätös, 1 ov

Miksi osallistuin ??? •Kotisivujen teko ja kuvankäsittely jo tuttua •Halu verkkopedagogiseksi tukihenkilöksi. Jatkossa enemmän ja enemmän verkkokursseja •Halu oppia rakentamaan verkkokurssi aiheesta kuin aiheesta. Kipinä tähän osallistumisesta OPH:n tilaamaan yksityisen yrittäjän ( = pätevän ) 3 ov:n tarjoamaan koulutukseen •Perehtyä erityisesti LLS -ympäristöön, johon järjestetty koulutusta työpaikalla •Työnantaja maksaa

Ryhmän pelisäännöt •Jokaiselta ehdotuksia ryhmän toiminnasta •Keskusteluun osallistuminen •Kukaan ei saa hallita ryhmää tai keskustelua •Kannanotot minä muodossa •Valmistautuminen etukäteen ryhmän aherrukseen •Sähköpostiosoitteiden antaminen muille •Forming, storming, norming & performing

Ryhmäyttäminen Vaikeaa mutta antoisaa Erilaisia tapoja: •Itsensä ja vieruskaverin esittely 2 minuutissa •3 ihmispatsasta omasta elämästä •Kiertävä ZIP-läpytys •Zombie ( nimetä keskustasta hyökkäävä ) •Suhdetta kirjoihin kuvaavan postikortin valinta •Nouse, jos samaa mieltä keskustan kanssa •Suomen kartan avulla omien vaiheiden esittely

TOOL •Verkkotuutor -kurssin oppimisympäristö •Vaatii salasanan ja käyttäjätunnuksen •Kohtalaisen harvinainen •Hitaanlainen ja ”kankea” •Liikaa päävalikoita •Linkit eivät aukea hiiren kakkospainikkeella •Keskustelu -toiminto •Tehtävien palautus liitetiedostona tai suoraan kirjoittamalla •Ohjaaja ei hallinnut eikä esitellyt

Akateemiset opiskelutaidot •Optima Discendum -verkkoympäristö •Helppokäyttöinen, webbipohjainen •3 eri modulia - 3 tutoria •Satoja osallistujia •Selkeät kysymykset •Helppo vastata ympäristön työkaluilla •Nopea palaute •Tietolähteet ympäristössä •Hyväksytyt suoritukset listattu selkeästi •Tuutoreiden esittelyt pintapuoliset

Tuutorointi opiskelun eri vaiheisssa •Kohderyhmäanalyysi •Koko kurssi tiivistettävä A4-puolikkaalle •Tuutorointi ennen opiskelun alkua •Tuutorointi opiskelun alkaessa •Tuutorointi kurssin aikana •Tuutorointi lopetettaessa •Tuutorointi kurssin jälkeen

Verkko-oppimisen 5 askeleen malli Haltuunotto Lurkkiminen Tiedonvaihto Tiedon käsittely Oppimisen hallinta

Verkkotuutorin roolit -Ei yhtä ainoaa toimivaa mallia OpettajaOhjaaja ValmentajaTukija Tarkoin määritellyt tehtävät Opiskelija- lähtöinen Lopputuotokset avoimia Opettaja- johtoinen

Anderssonin verkkotuutorin roolit RTSOL:n ryhmän vastaus •Valmistelutyö, perinpohjainen ohjauksen ja sisällön suunnittelu ( aikataulu, tehtävätyypit, vastausten selkeyden korostaminen ) •Diskurssin ylläpito ( lurkkiminen, jatkuva palaute, hihkujien hillintä, nukkujien herättely, keskusteluaiheiden rajaus ) •Asiantuntijan rooli ( opastus relevantteihin tietolähteisiin, yhteenvedon pyytäminen, erilaisten näkökulmien esittely )

Verkko-oppimisympäristöjä Perinteinen kotisivu •Teksti, kuvat, linkit, liitetiedostot •Tehtävien jakamiseen tiedostoina •Käytännössä: Tietohallinta; Tool •Kankea, harvinainen, sisältää kaiken tarpeellisen Optima Discendum •Käyttökelpoinen, sisältää kaiken tarpeellisen WebCT •Muokattava käyttöliittymä, sisältää kaiken tarpeellisen FLE •Muokattavissa, uusimpia Kids •Lapsellisen selkeä ja visuaalinen, aurinko opastaa aloitussivulle LLS

Lotus Learning Space Hyviä puolia • Selkeät sisäiset käyttöohjeet • Keskustelu -toiminto helppokäyttöinen • Tehtävien palautus helppoa, 3 eri tapaa • Palautetut ja hyväksytyt tehtävät listattu selkeästi Huonoja puolia • Kurssien sisällöt ei muokattavissa netin kautta • Sisäinen navigointi monimutkaista • Versiopäivityksessä kaikki tehtävä uudestaan • 4:n perusvalikon lisäksi vaikea lisätä omia valikoita, esim. ”tuoreimmat uutiset ”

Vierailevat luennoitsijat •R•Raija Airaksinen ( mielenkiintoisia leikkejä ) •M•Maire Syrjäkari ( sitä sun tätä ) •M•Mauri Ylä-Kotola ( 0-tutkimuksen näkökulma ) •I•Ilkka Mäkitalo ( opettajan moniaiset roolit ) •J•Jukka Koro ( mukavaa jutustelua ) •V•Virpi Vaattovaara ( medialukutaito, turhan tuttua ) •J•Juha Lindfors ( teekkareiden verkkokurssi ) •S•Sirpa Liimatta ( ryhmän ohjaamisesta, sanahelinää ) •P•Päivi Karppinen ( vuorovaikutuksesta, irrallista ) •T•Timo Portimojärvi ( PBL, käytännön toteutuksen haaksirikko )

Tuutorin ohjeentaulu Harkittu toteutus Selkeä tehtävänanto Takaraja vastausten palauttamiselle Nopea palaute vastauksiin Arvioinnit taulukoituna Eteenpäin pukkaaminen