W w w. h a m k. f i 17.12.2005 eOsaajan taidot -hanke HAMK/eLearning Centre.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hajautettu kurssien toteutus ja kehitys OSCu-hankkeessa ITK’03 Kirsti Ala-Mutka, Sanna Räisänen TTY/Ohjelmistotekniikka.
Advertisements

Esimies verkossa Kevät 2013 PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
VERSOT – Verkkosuomea maahanmuuttajille –
UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Eero Tourunen 2003 Projektin johtaminen -opintojakso Yliopiston ja yritysten projektiyhteistyö.
Monimediaista sisältöä verkkokursseille ideoita sisällöntuotantoon Kajaani Terho Kontioinen Joensuun yliopisto.
ISOverstaan kouskuttamispäivä
KESTO – BUDJETTI euroa (ESR; euroa) RAHOITTAJA Etelä-Suomen lääninhallitus (ESR) Koulutuskeskus Salpaus SISARHANKE.
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
MEDIAN HYÖDYNTÄMINEN Ahlmanin ammattiopisto Esa Majava.
Open Source Courseware OSCu
Opetusprosessi Opettaja TVT Yksittäisen kurssin tarkempi suunnittelu
Opiskelijan arviointi työpaikalla
• Agronetiin rakennettu sähköinen toimintaympäristö, joka kokoaa yhteen kaikki koulutukseen liittyvät osa-alueet AGRONET-OPPIMISYMPÄRISTÖ Oppimisympäristö.
Mohammed Kertoo itsestään:
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
eSavonia ”Verkko-opetuksen hyvät käytänteet
Avoimet korkeakouluopinnot verkko-opintoina keväällä 2010
TVT ja verkko-opetus ENORSSI-SEMINAARI JOENSUU
TURUN KOULUJEN 6. LUOKAN OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN KÄYTTÖTAITOKARTOITUS KEVÄT 2005 TOP-KESKUS Turun opetustoimi 2005.
Pirjo Rauhala: Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista... 1 Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista valtakunnassa ja Tampereella Alustus Virtuaalikielikeskuksen.
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Laajennettu työssäoppiminen Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Työpaikkaohjaajille suunnattu kysely keväällä 2011 Alustavia tuloksia.
Satakunnan ammattikorkeakoulun Liiketalous Rauman henkilöstön ja Rauman talousalueen yritysten yhteistyön selvittäminen ja kehittäminen Enni Karvinen.
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Järjestelmäasiantuntija
Internet-projekti - MUM2TM Heikki Hietala Jukka Mutikainen TIKO – Malmi
Raija Hirvonen ARVO Moniammatillisen opettajuuden ja oppimisen kehittäminen Toteutusmuodot.
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
Opossum-projektin Ohjausryhmä Ari Markkula Projektitutkija.
Tenttiakvaariokokemuksia Suomen Turusta :Turun Ammattikorkeakoulu
INFOTILAISUUS HY – Aalto - TaY OTM projekti käynnistyy Niina Jokela / Kansainvälisen vaihdon palvelut1.
Verkko-opetuksen laatuhankkeen kehitystyö 2006 VVYOP` Sari Koski-Kotiranta, Helsingin yliopisto
Osaajaksi Kareliassa o Monialaista oppimista ja kehittämistä o Laadukas opetus o Hyvät valmiudet työelämään  Sitä kautta pystyt kehittymään alasi asiantuntijaksi.
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
Visuaalisen ammattilaisen esitys Verkkokurssi Tiedosto 1 Kurssin rakenne.
VÄLIVUOSI.  Välivuosi voi osua omalle kohdalle joko suunnitellusti tai vahingossa, jos ei saakaan ensimmäisellä hakukerralla opiskelupaikkaa.  Välivuosi.
Akkreditointi tarkoittaa erikoistumisopintojen arviointi- ja rekisteröintiprosessia, jota Korkeakoulujen arviointineuvosto on toteuttanut vuodesta 1999.
Oppimisfoorumi Tilanne AKTIVA ▲ Hyria Koulutus Oy ▲ VirtuaaliAMK.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Elina Kauhanen Vantaan ammattiopisto Varia, Talvikkitien toimipiste
Haussa käytettävä tutkinto ja hakeminen Mikäli hakijalla useampi tutkinto, hän voi valita seuraavista parhaan pistemäärän tuottavan vaihtoehdon: a)Ylioppilastutkinto.
Osaamisen ja sivistyksen asialla YLIOPISTOJEN YHTEISHAKU JA SÄHKÖINEN HAKUJÄRJESTELMÄ Vilho Kolehmainen VALTAKUNNALLISET OPO-PÄIVÄT
Laajennettu työssäoppiminen Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Työpaikkaohjaajille suunnattu kysely keväällä 2011 Tiivistelmä tuloksista.
HENKILÖSTÖKOULUTUS GLOBAALISSA YRITYKSESSÄ - Pilottiprojekti Nokia Mobile Phones Tuomo Rintamäki Teknillinen korkeakoulu Koulutuskeskus Dipoli Kansallisen.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
KAJO - Kasvatustieteen joustava monimuoto-opetus: Yhteistyöllä laatua VKK-päivät Eetu Pikkarainen.
Miten laatutyö käynnistettiin? Helsingin yliopisto Sosiaalipsykologian laitos Jaana-Piia Mäkiniemi Mia Teräsaho Vopla-hankkeen työpaja
Verkkomateriaalin tuotanto - Teemu Kerola Teemu Kerola Interaktiivisen verkkomateriaalin tuotantoprosessi TKTL:llä (IVT) Taustoja Interaktiivinen.
MONIKULTTUURISUUS SUOMESSA 6 op
Varmuutta ja vahvistusta vanhustyön lääkehoidon osaamiseen Tilaisuus, Paikka päiväys.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Tampere Virtuaali AMK-seminaari Elsa Kallio1 Kokemuksia ja realismia tietoverkko-opetuksesta Elsa Kallio Oulun seudun ammattikorkeakoulu Tekniikan.
Valtiotieteellisen tiedekunnan verkkopedagoginen tuki Taina Joutsenvirta
Verkko-opetuksen kehityssuuntia Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Ulla Voutilainen vararehtori.
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
Jarkko Levasma TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
VOIMAA Voimavaroja maahanmuuttajista. MITÄ? VOIMAA-hankkeen tavoitteena on kehittää maahanmuuttajataustaisille joustava väylä opintojen aloittamisesta.
Opetusteknologiasta ja verkko-opetuksen tukihenkilötoiminnasta Katja Kunttu Viikin tiedekirjasto.
Monimedian työkurssi Johdantoluento Ilmari Laakkonen Huone 6535
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Harjoittelukoulujen ja Opeko Oy:n yhteistyö. Agraarin perinteen kasvatuksen saaneet opettajat opettavat teollisissa rakenteissa postmoderneja nuoria jälkiteollisille.
Tavoitteena mielekäs oppiminen
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
OsaOppi IV– Osaamisen osoittaminen digitaalisilla osaamismerkeillä
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Esityksen transkriptio:

w w w. h a m k. f i eOsaajan taidot -hanke HAMK/eLearning Centre

w w w. h a m k. f i HAMK, eLearning Centre Hankkeesta lyhyesti •Projekti on Hämeen ammattikorkeakoulun hallinnoima (HAMK) ja Etelä-Suomen lääninhallituksen rahoittama ESR-hanke.HAMK Etelä-Suomen lääninhallituksen ESR-hanke •Projekti aloitettiin keväällä 2003 •Tavoitteena oli luoda Hämeeseen korkeakoulutasoinen monimuotoinen verkkokoulutusohjelma, jonka avulla opetus- ja valmennustehtävissä olevat tai siihen valmistuvat, henkilöstökouluttajat sekä eLearning-arvoketjussa toimivien yritysten edustajat voivat kouluttautua sekä teknisten että pedagogisten taitojen eOsaajiksi ja tukihenkilöiksi. •Yhteistyökumppaneita hankkeen aikana ovat olleet mm. Tampereen yliopiston Opettajankoulutuslaitos, Innopark, Nokia, Mediamaisteri Group sekä Hämeen ammattikorkeakoulun eri koulutusohjelmat ja osaamiskeskittymät.Tampereen yliopiston Opettajankoulutuslaitos InnoparkNokiaMediamaisteri Group

w w w. h a m k. f i HAMK, eLearning Centre Toteutettu koulutus •Koulutusta järjestettiin sekä lyhyt- että pitkäkestoisena hankkeen aikana. •Koulutukset suunnattiin hankkeen aikana pääasiassa opettajakouluttajille, eri oppilaitoksissa toimiville kouluttajille sekä henkilöstökouluttajille. •eOsaajan taidot koulutus (15 ov) aloitettiin lokakuussa 2004 ja se päättyi kesäkuussa •Koulutuksen opetussuunnittelutyö tehtiin yhdessä ohjaus- ja toimijaryhmän kanssa kompetenssilähtöisesti. Mukana suunnittelussa oli myös yritysten edustajia. •Koulutus koostui kuudesta osaamisalueesta / kompetenssista: –Tekniset kompetenssit –Pedagogiset kompetenssit –Mediakompetenssit –Strategiset kompetenssit –Sisällöntuotantoon liittyvät kompetenssit –Tuotteistamiseen liittyvät kompetenssit.

w w w. h a m k. f i HAMK, eLearning Centre Koulutuksen sisältö •Koulutuksen aloitti 21 innokasta opiskelijaa. Opiskelijoista kaikkiaan 15 toimii opettajana eri oppilaitoksissa. Yhteensä 4 opiskelijaa työskenteli yrityksissä, 1 opiskelija toimii laatupäällikkönä ja yksi oli työtön aloittaessaan opiskelunsa. •Koulutuksen aikana opiskelijat oppivat, kuinka he pystyvät tuottamaan ja ylläpitämään oman osaamisalueensa oppimisaihioita. •Ohjaajia koulutuksessa oli yhteensä 12 henkilöä

w w w. h a m k. f i HAMK, eLearning Centre •Koulutuksessa käytetyt oppimisaihiot on tuotettu pääasiassa eLearning Centressä yhdessä ohjaajien ja muiden toimijoiden kanssa. •Oppimisaihioiden uudelleenkäytettävyys oli yksi projektin päätavoitteista (Kuinka äänilaitteet liitetään tietokoneeseen).äänilaitteet •Oppimisalustana käytettiin Moodlea (Open Source software)Moodlea •Tuotettu oppimateriaali on kaikille avointa, linkit löytyvät hankkeen sivustolta eOsaaja.eOsaaja

w w w. h a m k. f i HAMK, eLearning Centre Tulokset •Opiskelijat oppivat tuottamaan oppimisaihioita, joissa on otettu huomioon pedagogiset näkökohdat, samoin kuin oppimisaihioiden uudelleenkäytettävyys. •Tässä teknisiä apuvälineitä, joita opiskelijat käyttivät toteutuksissaan: –Adobe Photoshop (kuvankäsittely) –Macromedia Dreamweaver (www-toteutukset) –Macromedia Flash (animaatiot) –Windows Movie Maker (video editointi) –Internet-puhelut ja verkkokokoukset(Skype, TeamSpeak) –Sound Forge, Audacity (äänen editointi)

w w w. h a m k. f i HAMK, eLearning Centre •Opiskelijat tuottivat lopputyönään projektin, jonka laajuus oli 5 ov:a. •Projektityön tavoitteena oli osoittaa opiskelijan valmiudet soveltaa oppimaansa teoriaa ja käytäntöä verkko-opetusmateriaalin tuottamisessa. •Esimerkki Hoitotyön ko:n opettajan tuottamasta materiaalista: Lääkelaskennan verkkokurssi Aiheeseen liittyvä videoverkkokurssivideo •Kaikille avoimia koulutuspäiviä / -iltapäiviä järjestettiin yhteensä 8 kertaa

w w w. h a m k. f i HAMK, eLearning Centre Palautekyselyn tuloksia •Koulutuksen päätteeksi opiskelijat täyttivät verkossa olleen palautekyselynpalautekyselyn •Vastausprosentti oli 89 % •Yleisesti ottaen koulutukseen, kouluttajiin ja materiaaleihin oltiin erittäin tyttyväisiä •Sekä pedagogiikkaa että tuotteistamista toivottiin jatkossa levitettävän ajallisesti laajemmalle koulutuksen aikana.

w w w. h a m k. f i HAMK, eLearning Centre Muodostivatko lähipäivät rakenteeltaan hyvän kokonaisuuden 1 = Täysin eri mieltä 2 = Jokseenkin eri mieltä 3 = En osaa sanoa 4 = Jokseenkin samaa mieltä 5 = Täysin samaa mieltä

w w w. h a m k. f i HAMK, eLearning Centre Oliko koulutukseen varattu aika riittävä? Oliko yksittäiselle asiakokonaisuudelle varattu aika riittävä 1 = Täysin eri mieltä 2 = Jokseenkin eri mieltä 3 = En osaa sanoa 4 = Jokseenkin samaa mieltä 5 = Täysin samaa mieltä

w w w. h a m k. f i HAMK, eLearning Centre Oliko kurssin opetusmateriaali laadukasta ja oliko sitä riittävästi 1 = Täysin eri mieltä 2 = Jokseenkin eri mieltä 3 = En osaa sanoa 4 = Jokseenkin samaa mieltä 5 = Täysin samaa mieltä

w w w. h a m k. f i HAMK, eLearning Centre Olivatko harjoitustehtävät tarpeeksi haastavia ja monipuolisia 1 = Täysin eri mieltä 2 = Jokseenkin eri mieltä 3 = En osaa sanoa 4 = Jokseenkin samaa mieltä 5 = Täysin samaa mieltä

w w w. h a m k. f i HAMK, eLearning Centre Miten hankkeen tuloksia hyödynnetään jatkossa •Tammikuussa 2006 alkaa yhteistoteutuksena eLearning Centren ja Tietojenkäsittelyn ko:n kanssa eLearning osaaja –erikoistumisopinnot 30 op •Tietojenkäsittelyn ko:n pääaine- ja sivuainevaihtoehtona on eLearning ja multimedia •Hankkeen aikana tuotettua materiaalia käytetään lyhytkestoisessa täydennyskoulutuksessa sekä itseopiskelumateriaalina

w w w. h a m k. f i HAMK, eLearning Centre •Hankkeen aikana toteutetusta koulutuksesta saatua palautetta pyritään hyödyntämään mahdollisimman paljon nyt toteutettavissa koulutuksissa •Toivottavasti hanke on omalta osaltaan edistänyt verkko-opetusta Hämeessä ja myös tämän maakunnan ulkopuolella

w w w. h a m k. f i HAMK, eLearning Centre Kiitos mielenkiinnostanne! Yhteystiedot: eOsaajan taidot eOsaajan taidot eLearning Centre eLearning Centre Projetipäällikkö: Hely Kilpeläinen, Media-assistentti: Mirlinda Kosova-Alija,