Työparityöskentely päiväkodissa Kim Polamo Kehitysjohtaja, lastentarhanopettaja, kasvatustieteen maisteri, työnohjaaja ja organisaatiokonsultti Polamo, K, 2010, LAPSEN EMOTIONAALISTEN TARPEIDEN KOHTAAMINEN PÄIVÄKODIN TYÖPARI –JA TIIMITYÖSSÄ, Jyväskylän yliopisto, kasvatustieteiden laitos, varhaiskasvatus pro gradu -työ Polamo K, 2010, TYÖPARITYÖ PÄIVÄKODISSA –kirja päiväkodin kehittämiseen Messuosasto B18
Lapsen psyykkiset tarpeet ja vasu lähtökohtana ”Kasvattajalta edellytetään sitoutuneisuutta, herkkyyttä ja kykyä eläytyä lapsen tunteisiin ja tarpeisiin”. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2005,s. 16 Olemmeko huolissaan nimenomaan lasten ja nuorten aikuisten psyykkisestä hyvinvoinnista? Kyllä! Psyykkiseen kehitykseen liittyy: Kognitiiviset taidot (hyvin menee: PISA) Emotionaaliset tarpeet (?, historian painolasti)
Emotionaaliset tarpeet ja päiväkoti Lapsella on tarve mm.: 1) kiinnittyä häntä hoitavaan aikuiseen 2) autonomiaan Kuinka nämä kaksi tarvetta tyydyttyvät päiväkodissa, jossa on ryhmässä jopa 15 noin 3-vuotiasta tai 25 yli 3 v. lasta ja käytännössä vain kaksi aikuista paikalla (vrt. tutkimukset ajankäytöstä) Vastaus: eivät tyydyty.
Vuorovaikutussuhteiden määrä:
Päiväkoti jaettuna työpareihin -4 perinteistä 3 aikuisen/21 tai 12 lapsen tiimiä jaettuna 6 työpariin eli kahteen ”isoon tiimiin” 14 14 14 8 8 8 ”Laskennallisia” lapsia 6 x 7 ja 6 x 4 = 66 Lto+Lh lto+Lh Lh+Lh Lto+Lh lto+Lh Lh+Lh
Päivän kulku, esimerkki 6.30-7.45 lapset suuressa ryhmässä 7.45-8.30 liukuva aamupala yhdessä (kahdessa pienillä) tilassa –leikkien lomasta 8.30-9.00 leikit/pelit jatkuvat 9.00-13.00 kaikki kasvattajat töissä- omissa pienryhmissä työparin kanssa ulkona/sisällä. Ruokailu oman ryhmän kanssa 13.00-17.30 yhteisvastuullisempaa hoitoa Suunnittelu: päivällä helppo lähteä, 1 krt/kk iltasuunnittelu ”iso tiimi” Poissaolot: helppo siirtyä toisen työpariksi- joskus hoituu myös yksin, kun tukea saatavilla
Miksi työparityö? 3 hengen tiimityössä on usein paljon ongelmia mm. liittoutumien takia: 2 vastaan yksi, vrt. kolmiodraama Yksi jäsen on usein poissa lapsiryhmästä – kaksi uupuu ja hekin haluavat vuorollaan pois Lapsiryhmä on aivan liian suuri – suuryhmäilmiöt rasittavat (depersonalisaatio, hajaantuminen,alaryhmät jne. Pienryhmä yksin on liian raskas ja yksinäinen ja haavoittuvainen Lisäresursseja ei ole tulossa –voi muuttaa vain rakenteita ja tarkistaa tavoitteita ”Omat lapset”= 4-7 ja ”pienryhmä”=8-14 lasta = suhde on tärkeä Tarina mustista aukoista. Tarina, miksi maailma ei koskaan lopu?
Työparityön etuja tutkimukseni mukaan Työnteko on helpompaa ja hauskempaa Työparilta saa tukea ja muodostuu hyvä suhde Lapsia voi huomioida yksilöllisesti ja jakaa ryhmää ”Suuri tiimi” on innovatiivinen, joku ideoi joku tekee Lasten kanssa ollaan enemmän –lapset rauhallisempia Ongelmat on helpompi selvittää kahden kuin kolmen Tiloja voidaan hyödyntää paremmin (työpari ulkona- kaksi sisällä) +siirtymät rauhallisia Lapset kiinnittyvät –tarve tulee huomioitua + turvallisuus ja etu-lasten huomiointi
Näitä voi miettiä RAKENNE (tiimi-omahoitaja-pari? Työvuorot?) SUHDE (vuorovaikutus) Lapsi-Aik., L-L, A-A TAVOITE (vasu+lapsen tarpeet)
Miten liikkeelle? Muutos on usein aluksi kivulias, ennen kuin hyödyt todentuvat –pelko uudesta, jopa aggressio on mahdollista –käsiteltävä Nykytilanne voi olla niin raastava, että on PAKKO tehdä jotain (vrt etu-lasten määrä) Omahoitajuus hyvä lähtökohta Myös tilat ratkaisevat Tuki on tärkeä: tietoa lisää ja konsultin kanssa keskustelu ja filosofian avaaminen Myös vastustus kuuluu asiaan Uusi asia voi viedä paljon aikaa –usko on olennainen osa työtä
Lisää tietoa: Kirjassani ”Työparityö päiväkodissa” ständi B18 www.kasvunportti.com kim@kasvunportti.com Kiitos mielenkiinnosta ja hyvää päivänjatkoa!