LUOKANOPETTAJAN TYÖNKUVA lehtori Merja Kuosmanen (3a-luokka) Seminaari 2012
Seminaarin kulku 1.Opettajan etiikka 2. Kysymyksiä elävästä elämästä 3. Luokan- ja aineenopettajan suunnittelutyö/opetuksen toteutus- vuosirytmi
1.ETIIKKA ”MINÄ OPETTAJA” Millainen luokanopettaja haluan olla? Mistä open ammattietiikka muodostuu? YHTEINEN PERUSTA SEKÄ LUOKAN-ETTÄ AINEENOPETTAJILLE http://?_pageid=515,44776www.oaj.fi/portal/page7&_dad=portal&_schema=PORTAL Lähde: OAJ:n ammattieettiset periaatteet
Opettajan eettiset periaatteet 1. Opettajan suhde työhönsä 2.Opettaja ja oppija 3.Opettaja työyhteisössä 4.Opettaja ja sidosryhmät 5.Opettaja ja yhteiskunta 6.Opettaja ja moniarvoisuus www.oaj.fi
KYSYMYKSIÄ/ AJATUKSIA Lisää virittäviä aiheita ROOLIT? ERI IKÄISET OPPIJAT? KOULUPÄIVÄN RAKENNE? KOTIEN KANSSA TEHTÄVÄ YHTEISTYÖ? TYÖYHTEISÖN RAKENNE? MITÄ TYÖHÖN KUULUU?
MiTÄ PAINOTAN OPPIMISESSA JA OPETUSTYÖSSÄNI? -kasvatuksen/opetuksen suhde? -ajattelemaan oppiminen -luottamukseen pohjautuva auktoriteetti -rajat on ”rakkautta” -Jokaisen arvostaminen yksilönä ja lapsena (moniste todellinen opettaja) -perheiden kasvatustyön kunnioittaminen -monipuolisten pedagogisten mallien käyttö -uusiutuminen opettajana -TVT-pedagogiikka, draaman käyttö opetuksessa -työstä nauttiminen
2.Luokanopettajan työn suunnittelu -sisällöt pohjautuu OPS -lukuvuosisuunnitelmat kesän hommia (eri asia 1.lk kuin 3.lk) -esimerkkivuosi 1.lk (nivelpalaveri keväällä, luokkajako, tutustumisilta, vanhempainilta ,työjärjestys, lukuvuosi- /lukukausisuunnittelu) kesällä,aihekokonaisuudet,suunnitteluVESO , ensimmäinen koulupäivä, viikkosuunnittelu (aihekokonaisuudet /projektit tarkentuu), tuntisuunnittelu, muut opekokoukset ja työryhmät
3. Luokanopen työn toteutus ”Hyvin suunniteltu enemmän kuin puoliksi tehty” -opetus- ja kasvatustyö toteen: viime suunnittelu+materiaalin etsiminen , opiskelu ja työstö - päivittäiset tilanteet vaativat nopeaa ammattietiikkaa ja tilannetajua -suunnitelmissa joustoa - kokouksia viikon aikana -yhteistyö kotien kanssa -reflektointia - vierailut -muuta ; kotisivujen päivitys yms.
4. ARVIOINTITYÖ -oppilasarviointi (esimerkkejä arviointivihko, jatkuva arviointi, kokeet /testit, todistukset) -oman työn arviointi (päivittäinen pysähtyminen)
5.Yhteistyötahot -Lapset -vanhemmat -kollegat/opiskelijat - oppilashuoltotyöryhmä -terveydenhoitaja - avustajat - muu henkilöstö -ylätalo -mummot/ukit - vierailukohteet(kirjastot, museot, yritykset jne.)
Esimerkki vanhempainillan sisällöstä 3.luokka
1.Tuija pakarinen kertoo englannin kielen opetuksen/oppimisen aloituksesta
2. Yhteistyöopettajien esittely Opetettavat aineet: äidinkieli ja kirjallisuus, matematiikka, luonto- ja ympäristötieto vastuupäivät
3. Arkea 3a-luokassa Painotusalueet opetuksessa Viikkotiedotteet Läksyt Lukuvuoden teema Kysymyksiä??
4. Lukuvuoden tavoitteita ja sisältöjä (vs.alkuopetus) kuva
Äidinkieli ja kirjallisuus Lukeminen, puhuminen ja kirjoittaminen---- harjoitetaan monipuolisin harjoittein ja pedagogisin mallein viikossa 3.luokalla painottuu tiedonhankintataitojen kehittäminen, erilaisten tekstien lukeminen, keskittyvä ja ymmärtävä kuuntelu ja LUKEMINEN, lausekirjoituksen sujuvuuden kehittäminen (looginen tarinankerronta tärkeää) Oikeinkirjoituksessa harjoitellaan mm. pilkun käyttöä, tutustumme sanaluokkiin jne. Kirjallisuudessa: mm.luemme Natti- kirjallisuusdiplomikirjoja, luokan kokonaisteos.. Aihekokokonaisuus media- ja viestintätaidot koko vuoden läpäisyaiheena mukana
Matematiikka Yhteen-ja vähennyslaskua lukualueella 0- 1000 päässälaskuja Ratkaisutavat! Miksi ? Miten? (päättely- ja ongelmanratkaisutaidot) Luvut 0-10000 Kertotaulut 2-9 Jakolasku Murtoluvut
luonto- ja ympäristötieto Perehdytään omaan lähiympäristöön, kotiseutuun ja maapalloon ihmisen elinpaikkana : kartta, Suomi, Pohjoismaat Ympäristön aineet ja ilmiöt: mm. yksinkertaisten laitteiden toimintaperiaatteet (vipu, pyörä, jousi, sähkövaraus, sähkövirta) Lajien tuntemus
Uskonto Eettisyyteen kasvaminen Vanha Testamentti Luterilaisen kirkon kirkkovuosi Virret /hengelliset laulut AIKAA KESKUSTELULLE!!
musiikki Teoriaa Eril.lauluja (monipuolisuus) Nokkahuilun soiton oppiminen
Käsityö Tekstiili- ja tekninen työ omana jaksonaan--- vaihto jouluna Uudet tilat Koneompelu Teknisessä uutena sisältönä mm. metallityö, sähköoppi jne..(teknologiakasvatus!)
kuvataide Tekniikat painottuu aiempaa enemmän (uusia opittavia käsitteitä): esim. kuvakoko, ruutusuurennos, pelkistäminen jne..
liikunta Liikunnan ja liikkumisen riemun ylläpito!!! Omatoimisuuteen kannustaminen (varusteet) Monipuolisuutta lajeihin (yleisurheilu, koripallo, lentopallo jne..) Tekniikoita syvennetään: mm. pesäpallossa syöttöharhautus, pystynäpäytys jne.
arvioinnista Eriyttäminen jokapäiväistä---tärkeää! Jatkuva arviointi---arviointivihko tukee Kokeista ilmoitetaan (reppuvihko) Itsearviointiin kannustaminen , harjoitteleminen Läksyn kuulustelut—ei ilmoiteta---merkitys? Keväällä arviointikeskustelut Tarvittaessa aina keskustelulle aikaa—avoin yhteistyö vanhempien kanssa tärkeää !
Verkkosivut ---- luokkien kotisivujen esittely yms. Loppuun Photo Story –esitys lasten koulunkäynnistä otetuista kuvista