Nuorten yhteiskuntatakuu –ryhmän kokous Janne Koskenniemi & Suvi Eriksson SYL Valmistumassa olevien ja vastavalmistuneiden palvelut ja työllistyminen sekä nuoret yrittäjinä
Nykytilanne I •Työelämätaidot ja -valmiudet –Opiskelijat eivät tunnista yleisiä työelämätaitoja. –Harjoittelukäytännöt vaihtelevat. –Koulutuksessa saadun tiedon soveltamiseen työelämässä ei koeta saatavan riittävästi eväitä. •Ura- ja rekrytointipalvelut yliopistoissa –Opiskelijoiden palautteen mukaan palvelut eivät ole riittäviä, löydettävissä tai eivät välttämättä vastaa tarpeita. –Palvelutaso yliopistoissa yleisesti ottaen kohtalainen joskin resurssipula johtaa aina vähennystarpeisiin, ja palveluntarjonnassa on eroja.
Nykytilanne II •(Akateemisten) työvoimapalvelut –Useilla paikkakunnilla palvelut ovat aliresursoituja eikä aktiivista yhteistyötä yhteistyötä alueen korkeakoulujen kanssa ole riittävästi. •Akateeminen yrittäjyys –Vuonna 2009 noin 11 % korkeakoulusta valmistuneista ilmoitti aikovansa perustaa yrityksen seuraavan kolmen vuoden aikana
Kehittämistarpeet ja ehdotukset I: Koulutus, osaaminen ja osaamisen tunnistaminen keskiöön • Tavoitteena oltava (työllistymisen lisäksi) edesauttaa nuoren valmiuksia myös edetä työurallaan jouhevasti -Opiskelijakeskeisten opetus- ja opiskelumenetelmien kautta yleisiä työelämätaitoja sekä valmiuksia soveltaa omaa osaamista käytännössä -Valmiuksia työllistymiseen ja työuralle voidaan kehittää koko koulutusjärjestelmässä • Viesti työnantajille -Laadukkaat harjoittelupaikat! -Vuorovaikututus oppilaitosten kanssa (esim. Lähde työelämään – ja STEPIT-hankkeet) -Huomio osaamiseen, ei kohtuuttomia osaamisvaatimuksia (maahanmuuttajat)
Kehittämistarpeet ja ehdotukset II: Ohjauspalveluiden kehittäminen • Ohjauspalveluiden laadun ja riittävyyden varmistaminen sekä oppilaitosten sisällä että työvoimapalveluissa • Ohjauksen linkittäminen myös opintojen sisältöihin • Erityisenä kehittämiskohteena siirtymävaiheet -Ei koulutuksellisia umpiperiä -Ohjauksella voidaan vähentää myös koulutuksen periytyvyyttä sekä sukupuolten välistä segregaatiota koulutuksessa ja työelämässä • Yliopistojen ura- ja rekrytointipalveluiden tiivis yhteistyö (akateemisten) työvoimapalveluiden kanssa • ESR-hankkeiden (tutkimus)tiedon ja havaittujen hyvien käytäntöjen levittäminen • Esim. Ohty, Koutsi, Valtti…
Kehittämistarpeet ja ehdotukset III: Akateemisen yrittäjyyden kehittäminen • Rohkeus ja luovuus olennaisia akateemisen yrittäjyyden lisäämiseksi -Opiskelijakeskeiset opiskelumenetelmät • Yrittäjyyden tukeminen -Hautomot ja kiihdyttämöt -Neuvontapalvelut käytännön asioissa -Monitieteisten opiskelijakontaktien mahdollistaminen ja edistäminen -Yrittäjämentorointi
KIITOS! •SYL julkaisee työkalupakin työurien pidentämiseen (78 keinoa) alkuvuodesta Työkalupakissa käsitellään mm. syrjäytymisen ehkäisyyn, siirtymiin, opintojen sujuvuuteen, opiskelijoiden toimeentuloon, opiskelu- ja työkyvyn ylläpitämiseen sekä työelämän laatuun liittyviä kysymyksiä. •Lisätietoja: -Koulutuspoliittinen sihteeri Suvi Eriksson Sosiaalipoliittinen sihteeri Sini Terävä