SINUNKAUPAT SÄHKÖAIVON KANSSA Suomen tietoteknistämisen lyhyt historia FL, tutkija Jaakko Suominen Kulttuurihistoria Turun yliopisto S-posti:

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tietokoneavusteinen yhteisöllinen oppiminen (CSCL)
Advertisements

Työrukkaset heilumaan ja nuorisotyöttömyys kuriin.
Tiedonhaku Internetistä PODCASTING Katarina Andersson TU08se
Johdatus Linuxiin Mauri Heinonen
Santeri Lehtonen, Vesa Mäki, Arto Ranta
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
Tiedonhankinnan prosessit muutoksessa
Internetin toimintaperiaate ja käyttötavat
Tietotekniikka on hyvä renki, mutta huono isäntä.
Työskentely verkoissa Jaana Holvikivi EVTEK Tietojenkäsittelyn historiaa luku 2001 Ensimmäiset tietokoneet PC:t Suuret tietokoneet laskentaan,
YV9TV1-07 Mikron käyttöönotto ja ylläpito Juha Korhonen
Tietotekniikan perusteet
 Nuorisotutkimuksen tieto (jne.) – kurssin luento / J.Lähteenmaa.
Minne tästä?. Kotiin, mutta ensin... •Pois nykyisestä irrallisten ratkaisujen lyhytnäköisestä toimintamallista •Kielipoliittinen suunnittelun tulee löytää.
Carpe Diem – suuntaa huomiseen Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Blogit ja RSS - verkko-oppimisen uusia mahdollisuuksiako? Juha Lång, Mindcom.
Radio.
e-kirjat Ota haltuun Web- kirjasto lukuohjelmat lainaaminen lukeminen
CHEERLEADING Tiina Määttä.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ Sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottaminen tulevaisuudessa Markku Lehto
Internet  Lingua Franca, kaikkien ymmärtämä yhteinen kieli: TCP/IP tai UDP/IP. ”Kaikki maaiman tietokoneet, liittykää yhteen”.  Suomeen 1990-luvun alussa.
Lukiokoulutuksen kehittäminen
ARJEN HISTORIA HI08.
TTL Sosiaalisessa mediassa
Kirkon ja koulun uskontokasvatus
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Internetistä haku: USB portti – tiedonhaun vertailua Jouni Ojanperä TP09S
AMKIT- alueellinen vaikuttaja Rovaniemi Tarja Koskimies.
Yhteiskuntaoppi kunnialla läpi!
LÄHELLÄ MUTTA SILTI NIIN KAUKANA - Kansalainen ja EU Teija Tiilikainen Eurooppa-tutkimuksen verkosto.
Erica de Wit & Kirsi Haarto 09A
Viestintätutkimuksen nykytila: Ranska Liina Puustinen Helsingin yliopisto, viestinnän tutkimuskeskus CRC.
Ympäristöfilosofia Ympäristöfilosofiassa pohditaan ihmisen suhdetta ympäristöön: mitä ympäristö meille merkitsee, ympäristökäsityksiämme. Onko luontosuhteemme.
Essee.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Medioiden historia ja nykykehitys ma 10. ja : 10-12, F133; ti 11. ja : 11-14, F416 viikko 41 ma-ti Medioiden historia viikko 42.
OURIS/ pr Kenen puoleen kääntyä ensimmäiseksi yliopistoyhteistyössä? -tutkimusyhteistyö Pekka Räsänen Tutkimus- ja innovaatiopalvelut Oulun yliopisto.
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
TEATTERI MEDIANA/TOISESSA MEDIASSA Mikko Kanninen TEKIJÄ- hanke. Trailerityöpaja
Tieto- ja viestintätekniikka Riina Mäcklin Suvi Syrjälä Oulun Yliopisto 2011.
Projektitoiminnan opiskelu tietoverkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET.
Hyvinvointi-Suomi 1960-luvulta lähtien suuri ”rakennemuutos”
AJANKOHTAISTA VALMENNUSOSAAMISEN KEHITTÄMISESTÄ Osaamisohjelmasta OK /HUY URHEA
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO JY-JAMK -yhteistyö (Tulevaisuuden teollisuusautomaation toteutusarkkitehtuurit) Prof., D.Sc. (EE) Jarkko Vuori Faculty of Information.
ITIL Information Technology Infrastructure Library
Tietokoneavusteinen yhteisöllinen oppiminen - Alakoulussa opettajan näkökulmasta.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
ELEP-1110 SÄHKÖ- JA PIIRITEKNIIKAN PERUSTEET
1 Ohjelmointikielten varhaishistoria Esa-Matti Miettinen
Vaasan yliopisto Tietojenkäsittely TiTe.1020 Tietokoneiden luokitus E-Commerce 2010: Business, Technology, Society 6e Prentice Hall © 2010.
HENRIK-tietokanta kirjahistoriallisen tutkimuksen apuna Esitys HENRIK-seminaarissa Tuija Laine.
Standardit, mitä ne ovat? Jari Välkkynen, Lähde:
Tietokone asiantuntijan työvälineenä ICT01D Tietokoneen toiminta Juhani Merilinna.
Raila Pirinen Helsingin normaalilyseo. Kankaanranta, M & Puhakka, E (2008): Kohti innovatiivista tietotekniikan opetuskäyttöä
Kirjastot ja Google Ari Muhonen ylikirjastonhoitaja Teknillisen korkeakoulun kirjasto
Lapset ja nuoret tietokoneen käyttäjinä Historioitsijan näkökulma Digitaalinen kulttuuri Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen laitos Porin yliopistokeskus.
20/09/20001 Kehittävän arvioinnin tietokanta zTietokannan tavoitteena kehittävän ja uudistavan arvioinnin tietoperustan rakentaminen ja toimintatapojen.
Korkeakouluopiskelutaidot 5 op Tutkinto-opetuksen seuraaminen
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmöijän nimi Systeemitieteiden kandidaattiseminaari – Syksy/Kevät 200X Virheraportoijien jakaumat.
Mikroskoopin keksiminen ja mikroskooppityypit
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Sauli Nurmi Tietojenkäsittelytieteen historia (seminaari kevät 2007) Tietokonepelien varhaishistoria.
Hankehaavi MI Tietorakenteet Oy Hankehaavi tutkimushankekuvaukset verkkohakemistoon helpompi haku, parempi löytyvyys ja näkyvyys MMM:n hallinnonalan.
Tieteen yhteiskunnallinen vaikuttavuus / Suomen tieteen tila ja taso yhteiskunnallinen vaikuttavuus syntyy, kun tieto ja osaaminen konkretisoituu muutoksessa.
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Mervi Väisänen OPINNÄYTETYÖSUUNNITELMAN ESITYS JA OPPONOINTI.
Suomen historia ja muu historia erotettu toisistaan erillisiksi kursseiksi kursseissa teemat 4 pakollista ja 2 valinnaista yo-kirjoituksiin tähtäävää.
Tieteellisen artikkelin kirjoittaminen
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
Televisiot.
Tavallista erikoisempi ekonomi?
Esityksen transkriptio:

SINUNKAUPAT SÄHKÖAIVON KANSSA Suomen tietoteknistämisen lyhyt historia FL, tutkija Jaakko Suominen Kulttuurihistoria Turun yliopisto S-posti: WWW:

© Jaakko Suominen SINUNKAUPAT SÄHKÖAIVON KANSSA Käsiteltävät aihepiirit •Johdantoa tietotekniikan historian tutkimukseen •Mikä on tyypillistä suomalaiselle tietojenkäsittelylle •Suomen tietoteknistyminen arjen näkökulmasta 1940-luvulta 2000-luvulle

© Jaakko Suominen SINUNKAUPAT SÄHKÖAIVON KANSSA Johdantoa tietotekniikan historian tutkimukseen •Historiallisten esitysten juuret ja tyypit: –Jonkinlaisia esitelmiä ja kirjoituksia tietotekniikkaa käyttävien organisaatioiden täyttäessä tasavuosia, lisäksi erilaisia muistelmateoksia –Historian tutkimus käynnistyi Yhdysvalloissa ja Iso-Britanniassa pitkään alalla olleiden ammattilaisten parissa 1970-luvulla. Suomessa laajempia esityksiä on julkaistu enemmälti 1990-luvulta lähtien. Ne ovat yleensä suppeahkoja koneiden ja ohjelmistojen toiminnan kuvauksia –Alan ammattilaisten lisäksi historiaa kirjoittavat tietokoneharrastajat ja journalistit (lähinnä ns. vastakulttuurinen kirjoitustapa) sekä yhä enenevässä määrin historioitsijat ja yhteiskuntatieteilijät •Oma näkökulma aiheeseen: –Kulttuurihistoriallinen: popularisoitumisen ja tietoteknisen arjen tutkimus –Laaja kulttuurinen konteksti, pitemmän aikavälin tarkastelu •Lisätietoja: Tietotekniikan historian bibliografia ( Suomen tietotekniikan kronologia (

© Jaakko Suominen SINUNKAUPAT SÄHKÖAIVON KANSSA Suomalaisen tietotekniikan tyypilliset piirteet •Jatkuva pula hyvistä työntekijöistä •Ala näyttäytyy miesvaltaisena •Oppimisessa ja tiedonhankinnassa korostuu yhteistyö •Puhe omasta edelläkävijyydestä resurssien niukkuudesta tai paljoudesta riippumatta •Tulevaisuuskeskeisyys, murroksellisuuden korostaminen •Resurssien keskittyminen • Teknologiaa tuotetaan myös populaarimediassa ja -kuvauksissa

© Jaakko Suominen SINUNKAUPAT SÄHKÖAIVON KANSSA Suomen tietoteknistyminen arjen näkökulmasta 1 •1940-luku –Ensimmäisiä tietoja uusista elektronikoneista –”Robotti- ja aivokoneet tulossa lähemmäksi ihmisen ominaisuuksia” •1950-luku –Tieteellis-tekninen ja kaupallis-hallinnollinen tietojenkäsittely alkavat siirtyä tietokoneaikaan –Populaarimedian sähköaivo- ja robottiretoriikka ei kaikkien mieleen –Suuremman yleisön näkökulmasta elektroniset tietojenkäsittelykoneet ovat vielä kaukaisia, tiedotusvälineiden kautta koneita näkyy sähköaivotarinoiden lisäksi käyttöönottotilaisuuksien uutisissa •1960-luku –Tietokoneyhteiskunnan rakentaminen käynnistyy toden teolla –Koneiden määrä lisääntyy pikkuhiljaa, uusia sovellutuksia, julkisia demonstraatioita –Käyttökoulutus, jota tuetaan myös mm. kirjallisuutta suomentamalla ja tuottamalla –Tavallisen kansalaisen näkökulmasta tärkeitä ovat uudet tietotekniset rekisteröintisovellutukset, mm. henkilörekisteri ja autorekisteri –Keskustelu automaation ongelmista lisääntyy, valvontauhkakuvat myös fiktion parissa

© Jaakko Suominen SINUNKAUPAT SÄHKÖAIVON KANSSA Suomen tietoteknistyminen arjen näkökulmasta 2 •1970-luku –Minitietokoneet ja päätelaitteet alkavat vallata alaa työpaikoilla –Mikrotietotekniikka leviää pitkälti innokkaiden harrastajien kautta –Tietotekniikan miniatyrisoiminen: tietokoneen tehoa ja toimintatapoja sovelletaan retorisesti uusiin mikroelektronisiin innovaatioihin •1980-luku –Mikrotietokonekulttuurin leviäminen 1980-luvun puolivälistä lähtien, leimautuminen aluksi nuorten poikien harrastukseksi –Ajatukset tietoyhteiskunnasta, tietokonelukutaidosta ja tietotekniikasta –Käytön uhkakuvia: hakkerismi, väärät koneidenkäyttötottumukset, jako a- ja b-luokan kansalaisiin jne. •1990-luku –Vuosikymmenen alku multimedian aikakautta –PC-tietokoneet leviävät koteihin, ikkunakäyttöjärjestelmät –Internet nousee teknologiakohun keskiöön –Tietotekniikasta tulee IT:tä vuosikymmenen lopussa –Uutena pelkona Y2K

© Jaakko Suominen SINUNKAUPAT SÄHKÖAIVON KANSSA Yhteenveto: monta näkökulmaa tietotekniikan historiaan •Tietotekniikan historiaa voidaan lähestyä laite- tai ohjelmakeskeisen näkökulman lisäksi myös muista tarkastelukulmista, kuten teknologia- tai koulutuspolitiikan, työn hallinnan ja rationalisoinnin tai niin kuin tässä tapauksessa arjen ja populaarijulkisuuden kautta •Ei ole olemassa suoraviivaisesti etenevää yksiselitteistä tietotekniikan historiaa •Myös arjen ja populaarijulkisuuden historia näyttää tietoteknisen moniäänisyyden: tietotekniikka tai -tekniikka rakentuvat teknisen ulottuvuuden lisäksi myös mentaalisesti ja tekstuaalisesti •Lisämateriaalia aihepiiristä löytyy osoitteesta