Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Sauli Nurmi22.03.2007Tietojenkäsittelytieteen historia (seminaari kevät 2007) Tietokonepelien varhaishistoria.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Sauli Nurmi22.03.2007Tietojenkäsittelytieteen historia (seminaari kevät 2007) Tietokonepelien varhaishistoria."— Esityksen transkriptio:

1 Sauli Nurmi22.03.2007Tietojenkäsittelytieteen historia (seminaari kevät 2007) Tietokonepelien varhaishistoria

2 Sauli Nurmi22.03.2007Tietojenkäsittelytieteen historia (seminaari kevät 2007) Miksi pelit? Tunnetuin ja omaleimaisin sovellustyyppi Tärkeä osa tietotekniikan historiaa Kaikki pelaa! Miksi ei?

3 Sauli Nurmi22.03.2007Tietojenkäsittelytieteen historia (seminaari kevät 2007) Jonkinlainen historian jaottelu 2 Historia aikakausittain, laitoskoneiden aika 2.1 Esihistoria (määrittelemätön aika – 1961) 2.2 SpaceWar – "ensimmäinen" tietokonepeli (1962) 2.3 1970-luku 3 Historia aikakausittain, kotikoneiden aika 3.1 8-bittinen aikakausi (1980-1985) 3.2 16-bittinen aikakausi (1985-1990) 3.3 "Nykyaika" (1990 - määrittelemätön aika) (numerot viittaavat kirjallisen esityksen lukuihin)

4 Sauli Nurmi22.03.2007Tietojenkäsittelytieteen historia (seminaari kevät 2007) Esihistoria Ongelmia: Mikä on tietokone? Mikä on peli? Jo muinaisilla kreikkalaisilla tietotekniikkaa......tavallaan.

5 Sauli Nurmi22.03.2007Tietojenkäsittelytieteen historia (seminaari kevät 2007) SpaceWar! Monien lähteiden mukaan ensimmäinen tietokonepeli, vuodelta 1962. Steve ”Slug” Russell Muitakin näkemyksiä löytyy!!!

6 Sauli Nurmi22.03.2007Tietojenkäsittelytieteen historia (seminaari kevät 2007) 1970-luku Laitoskoneiden aika! Kotikoneiden syntyaika! Konsoleiden syntyaika! Monien peliklassikoiden syntyaika! …mutta ei vielä todellista läpimurtoa.

7 Sauli Nurmi22.03.2007Tietojenkäsittelytieteen historia (seminaari kevät 2007)

8 Sauli Nurmi22.03.2007Tietojenkäsittelytieteen historia (seminaari kevät 2007) Uusi alku, 8-bittinen maailma Commodore 64 + muut vastaavat Pelien vyöry Ohjelmointimahdollisuudet Teknologiset edistykset Uusia peligenrejä Kaupallisuus

9 Sauli Nurmi22.03.2007Tietojenkäsittelytieteen historia (seminaari kevät 2007) Askel eteenpäin, 16-bittisyys Ei suurta mullistusta, mutta loogista kehitystä Hallintapelit! Ei ihan (IBM) PC, mutta paljon enemmän kuin kahdeksan bittiä Amiga / Atari ST

10 Sauli Nurmi22.03.2007Tietojenkäsittelytieteen historia (seminaari kevät 2007) Multimedia Tietokone, jonka nykyään tunnemme MPC Multimedian kaksi merkitystä “multimedia” moniviestintäisyys Onko tämä alku vai loppu, ja minkä alku tai minkä loppu??

11 Sauli Nurmi22.03.2007Tietojenkäsittelytieteen historia (seminaari kevät 2007) Pelit... ovat määrittäneet tietokoneiden kehitystä ovat olleet suorituskyvyn mittari ovat yksi suosituimmista nykyajan viihdemuodoista ovat yksi suurimmista bisneksistä maailmassa ovat monille kulminaatiopisteitä ovat osa ihmiskunnan ikiaikaista traditiota!

12 Sauli Nurmi22.03.2007Tietojenkäsittelytieteen historia (seminaari kevät 2007)


Lataa ppt "Sauli Nurmi22.03.2007Tietojenkäsittelytieteen historia (seminaari kevät 2007) Tietokonepelien varhaishistoria."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google