Pelastussuunnitelman laatiminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto, lääninelintarviketarkastaja Raisa Romppanen1 Kokemuksia yleisötilaisuuksien turvallisuuden tarkastamisesta.
Advertisements

JÄRJESTYSSÄÄNNÖT Järjestyssääntöjen tarkoituksena on
Kaakkois-Suomen Pelastusalanliiton järjestämiä KOULUTUKSIA mm.
Suuronnettomuuden vaaratilanteen tutkinta ja Vihtavuoren opit
LinkedIn - verkostoitumispalveluna Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Turvallisuussuunnittelu (1/2)
Ajankohtaista kirjastotoimesta Asiakkuus verkossa ja livenä Anneli Ketonen.
Päijät-Hämeen poliisilaitos Lupapalvelulinja
Suomen Kauppakeskusyhdistys ry Kaupallisten keskusten määritelmät •Suomen Kauppakeskusyhdistys on määritellyt kaupallisten keskusten käsitteet nimen, sisällön,
PELASTUSSUUNNITELMA Pelastuslaki
Valistusta ja neuvontaa paloilmoitinkiinteistöille
TUKES Kolme säädöstä palovaroittimista Jussi Rahikainen SM pelastusosasto.
YRITYKSEN PALOTURVALLISUUS
Järjestyksenvalvonta seurojen tilaisuuksissa
Kirkkojen paloturvallisuusohje
TURVALLISUUSSUUNNITTELU POHJOIS-SAVOSSA Turvallisuusseminaari
VALMIUS JA PELASTUSTOIMINTA PELASTUSSUUNNITELMAT
Lopen vesihuoltopäivä Lainsäädäntö ja kunnan käytäntö jätevesiasioissa Juha Viinikka ympäristöpäällikkö.
onnettomuuksia ennaltaehkäisevä
Lounais-Suomen aluehallintovirasto,Pirkko Pakkala1 Edunvalvontailta Asumispalvelut Erityishuolto-ohjelmat.
LinkedIn yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Palomestari Antti Virtanen Kanta-Hämeen pelastuslaitos
Aikuissosiaalityön kehittämishanke – SOS – hanke
TTL Sosiaalisessa mediassa
Anne Viita 1 Omakustannusperiaate vuokrataloissa Rantasipi Eden Nokia.
turvallisuusviestintäpäällikkö
TURVALLISUUS- JA PELASTUSSUUNNITELMA YLEISÖTILAISUUKSISSA
Yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon lakien uudistaminen
Henkilökohtainen apu -järjestelmä periaatteet ja lakitausta
HALLITUKSEN PUHEENJOHTAJA VASTUUALUE 1VASTUUALUE 3 VASTUUALUE 4 VASTUUALUE 2 SIHTEERI MALLISEURA RY / HALLITUS - dynaamisen organisaatiokaavion esittely.
Vaarojen tunnistaminen ja arviointi
PALVELULAIN VIRANOMAISIIN KOHDISTUVAT VELVOITTEET Mikko Holm Sisämarkkina- ja kuluttajapolitiikan ryhmä 4. marraskuuta 2009.
Sähköpalokuolemat Suomessa Antti Nenonen, Tukes Sähköpalokuolemat Suomessa Tilastollinen tutkimus Ylitarkastaja Antti Nenonen.
palomestari Jukka Taskinen
Tietoturvallisuus osa 6
KAUPPAKESKUKSEN TURVALLISUUSRISKIEN ARVIOINTI
Kauppakeskusturvallisuus - käyttäjät
Turvallisuus
Aluehallinnon uudistus ja sisäisen turvallisuuden kehitysnäkymät Kouvola Leena Gunnar Johtaja Kaakkois-Suomen ympäristökeskus.
Valviran Sampo-järjestelmä ja Terhikki-rekisteri
1 SOSIAALINEN YRITYS. 2 Palkkatuki Palkkatukea voidaan maksaa sosiaaliselle yritykselle pitkäaikaistyöttömän tai vaikeasti työllistyvän palkkauskustannuksiin.
Riihimäen kaupunki vesihuollon kehittämissuunnitelma
1 Vammaispalvelut Ann-Mari Einola, johtava sosiaalityöntekijä Kirjoita tähän nimi Dian perustyyli -tilassa: Lisää alatunniste.
Palo- ja kemikaaliturvallisuus
Sosiaalihuoltolaki.
TURVALLISUUDEN JOHTAMISEN VASTUUT JA TEHTÄVÄT Pertti Salo SK Protect Oy toimitusjohtaja Protect yhteistyökumppaneiden miniturvallisuusseminaari
Lsn Mika Kättö Pelastuslain uudistamishanke SUOMEN MERIPELASTUSSEURAN 44. KOULUTUSPÄIVÄT Lainsäädäntöneuvos Mika Kättö.
T Tietoliikenneverkon ja sähköpostin käytön ja valvonnan yleisohje Lisätietoa: intranetista: hakusana ’tietoturvallisuus’ Vastuuhenkilö N.N., yhteystiedot.
Oma paloharjoitus taloyhtiössä. Turvallisuusosaamisessa on parantamisen varaa Vain 43 % suomalaisista tietää oman talonsa pelastussuunnitelmasta. Vain.
Ulkoiset pelastussuunnitelmat / harjoitukset
Tutkija Heikki Harri Onnettomuustutkintakeskus
Koulutuksen tavoite Tavoitteena on, kehittää sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön valmiuksia havaita ja arvioida kotonaan asuvien asiakkaidensa palo-
Pelastuslaitoksen ja toiminnanharjoittajan yhteistyö
Maakunnan kokonaisturvallisuus
Allasvesi Mikko Ahokas, Tanja Mähönen, Iiro Korhonen, Janessa Hietikko & Heikki Halinen.
Asumisen paloturvallisuuden parantaminen Helsinki
Pelastustoimen laitteiden vaatimustenmukaisuus
Lapsivaikutusten arviointi Anne Hujala
VAAROJEN TUNNISTAMINEN
TUOTANTOINSINÖÖRIKOULUTUS 2018
Pelastuslain muuttaminen
Pelastusturvallisuuden vuositilasto 2017, Helsinki
Erityistä vaaraa aiheuttavien kohteiden ulkoiset pelastussuunnitelmat ja harjoitukset Vantaa Länsi-Uudenmaan pelastuslaitos Pasi Kääriäinen.
Hannu Hoffren puh Poistumisturvallisuuden merkitys ja toteuttamiskeinot sairaaloissa ja käytännön toteutuksen malleja.
Nykymaailman haastavimmat uhkat usein
TYÖTURVALLISUUS.
Pelastusturvallisuuden vuositilasto 2017, Jyväskylä
Vahingonvaaraselvitykset
Pohjois-Savon pelastuslaitos antti haataja vs. palotarkastaja
SEVESO SUURONNETTOMUUSHARJOITUSTEN JÄRJESTÄMINEN JA VALVONTA
Esityksen transkriptio:

Pelastussuunnitelman laatiminen Onnettomuuksien ennaltaehkäisy Pelastustoiminta Väestönsuojelu Ensihoito ja sairaankuljetus

Pelastussuunnitelmat (pelastuslain mukaan). Asuinrakennukset, joissa yli 5 huoneistoa ja <= 30 henkilön työpaikat > 30 henkilön yritykset ja laitokset Yleisötapahtumat: suuret yleisötilaisuudet elämystapahtumat Maatilat Onnettomuuksien ennaltaehkäisy

1. Mihin perustuu pelastussuunnitelman laatiminen? Pelastussuunnitelman laatimiseen velvoittavat pelastuslain (468/2003) pykälät 8 ja 9 sekä asetus pelastustoimesta (787/2003), pykälät 9 ja 10. Pelastuslain 8 §:ssä määrätään, että ”rakennuksen omistaja ja haltija, teollisuus- ja liiketoiminnan harjoittaja, virasto, laitos ja muu yhteisö” on velvollinen ehkäisemään vaaratilanteiden syntymistä, varautumaan henkilöiden, omaisuuden ja ympäristön suojaamiseen vaaratilanteissa sekä valmistautumaan sellaisiin pelastustoimenpiteisiin, joihin ne omatoimisesti kykenevät. Onnettomuuksien ennaltaehkäisy

Pelastuslain 9 §:n 3 momentissa viitataan asetukseen, jossa tarkemmin määritellään ne rakennukset ja muut kohteet, joihin on laadittava pelastussuunnitelma. Asetuksen pelastustoimesta 9 §:ssä on lueteltuna ne rakennusryhmät käyttötavan mukaan, joita pelastussuunnitelman laatimisvelvoite koskee. Pelastussuunnitelma on laadittava myös tiloihin, jotka ovat varustettu automaattisella sammutuslaitteistolla tai paloilmoittimella. Suunnitelman laatimisvelvoite koskee liiketoiminnan harjoittajan tai muun yhteisön järjestämää tapahtumaa, tapahtumaan osallistuvien ihmisten suuren määrän tai muun erityisen syyn johdosta. Onnettomuuksien ennaltaehkäisy

Jos kohteeseen laaditaan muun lain kuin pelastuslain nojalla vastaava suunnitelma, pelastuslain mukaista suunnitelmaa ei tarvitse laatia, vaan pelastussuunnitelmassa selvitettävät tiedot kootaan muun lain nojalla laadittavaan suunnitelmaan. Pelastussuunnitelma on pidettävä ajan tasalla ja siitä on tiedotettava asukkaille, työntekijöille ja muille, joiden on osallistuttava suunnitelman toimeenpanoon. Pelastussuunnitelma tai sen yhteenveto on toimitettava alueen pelastusviranomaiselle tämän antamien ohjeiden mukaisesti. Onnettomuuksien ennaltaehkäisy

2. Kenellä on vastuu pelastussuunnitelman laatimisesta? Pelastussuunnitelman laatimisvelvoite on pelastuslain 9 §:n mukaan rakennuksen omistajalla ja haltijalla, teollisuus ja liiketoiminnan harjoittajalla, viraston, laitoksen tai muun yhteisön on varauduttava omatoimisesti. Pelastussuunnitelman laatimisvelvoite on kiinteistön, yrityksen ja laitoksen ylimmällä johdolla. Asunto-osakeyhtiössä vastuu suunnitelman laatimisesta on taloyhtiön hallituksella. Onnettomuuksien ennaltaehkäisy

Pelastussuunnitelma on laadittava: 1) asuinrakennuksiin tai muihin rakennusryhmiin, jotka ovat samalla tontilla tai rakennuspaikalla ja joissa on yhteensä vähintään viisi asuinhuoneistoa; 2) sairaaloihin, vanhainkoteihin, hoitolaitoksiin, liikuntarajoitteisten ja muiden erityisryhmien palvelu- ja asuinrakennuksiin sekä rangaistuslaitoksiin ja muihin näitä vastaaviin tiloihin, joissa olevien ihmisten kyky havaita vaaratilanne tai mahdollisuudet toimia vaaratilanteen edellyttämällä tavalla ovat heikentyneet;     3) hotelleihin, asuntoloihin, lomakyliin, leirintäalueille ja muihin vastaaviin majoitustiloihin, joissa on yli 10 majoituspaikkaa;     4) kokoontumis- ja liiketiloihin, joissa on runsaasti yleisöä tai asiakkaita, kuten yli 50 asiakaspaikan ravintoloihin, yli 25 hoitopaikan päiväkotihuoneistoihin ja yli 500 neliömetrin kokoisiin myymälöihin, kouluihin, urheilu- ja näyttelyhalleihin, teattereihin, kirkkoihin, kirjastoihin ja liikenneasemille;     Onnettomuuksien ennaltaehkäisy

5) suurehkoihin tuotanto-, varasto- ja maataloustuotantotiloihin; 6) kohteisiin, joissa palo- ja räjähdysvaarallisten kemikaalien käsittely tai varastointi voi aiheuttaa vaaraa ihmisten terveydelle, omaisuudelle tai ympäristölle;     7) tiloihin, jotka on varustettu säädöksessä tai viranomaisen päätöksessä vaaditulla automaattisella sammutuslaitteistolla tai paloilmoittimella;     8) yrityksiin, laitoksiin ja vastaaviin kohteisiin, joissa työntekijöiden ja samanaikaisesti paikalla olevien muiden ihmisten määrä on yleensä vähintään 30;     9) liiketoiminnan harjoittajan tai muun yhteisön järjestämään tapahtumaan, jossa henkilö- ja paloturvallisuudelle tai ympäristölle aiheutuvan vaaran taikka mahdollisen onnettomuuden aiheuttamien vahinkojen voidaan arvioida olevan vakavat tapahtumaan osallistuvien ihmisten suuren määrän tai muun erityisen syyn vuoksi. Onnettomuuksien ennaltaehkäisy

3. Mitä tietoja suunnitelman tulee sisältää?     Pelastussuunnitelmassa on selvitettävä:    1) ennakoitavat vaaratilanteet ja niiden vaikutukset;    2) toimenpiteet vaaratilanteiden ehkäisemiseksi; 3) poistumis- ja suojautumismahdollisuudet sekä sammutus- ja pelastustehtävien järjestelyt;    4) turvallisuushenkilöstö, sen varaaminen ja kouluttaminen sekä muun henkilöstön tai asukkaiden perehdyttäminen suunnitelmaan;    5) tarvittava materiaali kuten alkusammutus-, pelastus- ja raivauskalusto, henkilösuojaimet ja ensiaputarvikkeet sen mukaan kuin ennakoitujen vaaratilanteiden perusteella on tarpeen;    6) ohjeet erilaisia 1 kohdan mukaisesti ennakoituja onnettomuus-, vaara- ja vahinkotilanteita varten;    7) miten suunnitelmaan sisältyvät tiedot saatetaan asianomaisten tietoon. Onnettomuuksien ennaltaehkäisy

Pelastussuunnitelma korvaa entisen turvallisuussuunnitelman. Pelastussuunnitelmassa on selvitettävä erikseen, miten rakennuksessa tai tilassa olevien henkilöiden heikentynyt toimintakyky otetaan huomioon vaaratilanteisiin varautumisessa. Pelastussuunnitelmassa on tarpeen mukaan otettava huomioon myös kohteen tavanomaisesta poikkeava käyttö. Pelastussuunnitelmaan tulee myös sisällyttää ohjeet toiminnasta yhteiskunnan häiriötilanteissa joita ovat esim. sähköjakelun häiriö, kaukolämmön jakelunhäiriöt, vesi- ja viemäriputkiston rikkoutuminen Pelastussuunnitelma korvaa entisen turvallisuussuunnitelman. Onnettomuuksien ennaltaehkäisy

Pelastussuunnitelman laatiminen 4.1 YLEISTÄ Pelastussuunnitelman laatimisen muoto on vapaa, lainsäädäntö, valtakunnalliset ohjeet eivät rajaa suunnitelman formaattia. Etelä – Karjalan pelastuslaitos on laatinut asuinrakennuksille ja yrityksille tarkoitetun suunnitelmapohjan. Pohja löytyy lappeenrannan kaupungin sivuilta valikot : palvelut, pelastuspalvelu, riskienhallinta, omatoiminen varautuminen Onnettomuuksien ennaltaehkäisy

4.3 KESKISUURET JA SUURET YRITYKSET JA LAITOKSET Yritysten pelastussuunnitelman laatimisessa suositellaan että turvallisuudesta vastaava henkilö hakeutuisi koulutukseen. Esim. Kaakkois-Suomen Pelastusalan liiton yrityksen/laitoksen turvallisuuskoulutukseen. Suunnitelma voi toki laatia lainsäädännön velvoitteiden ja eri ohjeiden pohjalta. Onnettomuuksien ennaltaehkäisy

4.4 YLEISÖTILAISUUDET Yleisötilaisuuksien pelastussuunnitelman runkona voi käyttää kuluttajaviraston ohjetta ”Ohjelmapalvelujen turvallisuus” tai Etelä – Karjalan pelastuslaitoksen mallia. Onnettomuuksien ennaltaehkäisy

Tiedottaminen suunnitelmasta. 5.1 ASUKKAAT JA HENKILÖSTÖ Suunnitelmasta on tiedotettava asianomaisen rakennuksen tai muun kohteen asukkaille ja työntekijöille sekä muille, joiden on osallistuttava pelastussuunnitelman toimeenpanoon. 5.2 PELASTUSVIRANOMAISET Kiinteistöjen pelastussuunnitelman yhteenvetolomake toimitetaan Etelä-Karjalan pelastuslaitokselle. Yleisötilaisuuksien pelastussuunnitelma tulee toimittaa pelastuslaitokselle hyvissä ajoin ennen tilaisuuden alkua. Suunnitelman tai yhteenvedon voi lähettää joko sen kunnan toimipisteeseen, jossa kiinteistö sijaitsee tai sähköpostilla osoitteeseen omalle palotarkastajalle. Onnettomuuksien ennaltaehkäisy

Lisätietoja tarvittaessa: Etelä – Karjalan pelastuslaitos keskus puh. 020 496 7000 Ao.kunnan pelastuslaitoksen toimipiste. Onnettomuuksien ennaltaehkäisy

Etelä – Karjalan pelastuslaitos : http://www.ekpelastuslaitos.fi/ Lisätietoja: Etelä – Karjalan pelastuslaitos : http://www.ekpelastuslaitos.fi/ Sisäasianministeriön pelastusosasto: http://www.pelastustoimi.net Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö: http://www.spek.fi Kaakkois – Suomen Pelastusalanliitto http://www.kaspeli.fi Kuluttajaviraston ohjeet: http://www.kuluttajavirasto.fi Ohjelmapalvelujen turvallisuus Kartigrata Laskettelurinne Uimahallien turvallisuus Onnettomuuksien ennaltaehkäisy

Laajemmalla turvallisuussuunnittelulla lisää näköalaa laitoksen turvallisuuden hoitoon... omaisuuden suojaus henkilöturvallisuus rikosturvallisuus toimitilaturvallisuus työsuojelu tietoturvallisuus ympäristön suojelu Onnettomuuksien ennaltaehkäisy

Onnettomuuksien ennaltaehkäisy

Turvallisuusselvityksen laadintaopas... Onnettomuuksien ennaltaehkäisy

Kahvitauko Onnettomuuksien ennaltaehkäisy