Www.turkuai.fi 1 Maahanmuuttajanuorten keskeyttämisen ehkäisy Maahanmuuttajanuorten VaSkoolin loppuseminaari 1.12.2010 Jaana Kilpinen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Maahanmuuttajataustaiset nuoret ja koulutus
Advertisements

Suvi Laine, 2005 Tietoa keskeytyksen taustalla olevista tekijöistä (lainattu OPH:n julkaisusta ”Keskeyttääkö vai ei?)
Nuorten yhteiskuntatakuu –ryhmän kokous Janne Koskenniemi & Suvi Eriksson SYL Valmistumassa olevien ja vastavalmistuneiden palvelut ja työllistyminen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS Ryhmä 3 Hanna Autere ja Juhani.
Monikulttuurisuus opetuksessa
Näkökulma ammatillisen koulutuksen nykytilaan
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Onnistunut polku kotoutumiseen
S2-tiimin muistiinpanot
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
Peda.net 1 Jarkko Lampinen 2008 Verkko-opetuksen mitoitus.
Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden tukeminen Variassa Kamut-projektin yhteenvetoa Varian opettajien kokemuksia.
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Ammatillisen osaamisen kartoitus
Oppivelvollisuus Perusopetus on maksutonta yleissivistävää opetusta, jota annetaan kaikille Suomessa vakinaisesti asuville lapsille. Kaikki lapset ovat.
Yleiskatsaus toimialan näkymistä Ennakointikamari Asiantuntija Hannu Hakala Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry.
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
Oulun aikuislukio 2014.
Norssi ja Varis juttusilla
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
Uusi Väylä Ammattiin asti Toteuttaja Tornion Työvoimalasäätiö Osatoteuttajia: Meri-Lapin Työhönvalmennussäätiö Kuhankosken erityisammattikoulu.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
Liisa Kosonen Kehittämisyksikkö / Sosiaali- ja terveystoimen esikunta
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi MAAHANMUUTTAJAN KIELITAITOVAATI- MUKSET JA OPETUSKIELEN OSAAMINEN Tilanne normeissa ja opetushallituksen selvityksissä.
Suomalaisen koulujärjestelmän kieliopinnot
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Ammatillisen koulutuksen kielikoe
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Toimivia ratkaisuja – monenlaisia ja tuottavia malleja ja onnistuneita urapolkuja on jo olemassa Maahanmuuttajataustaisen opiskelijan ohjaaminen ja tuki.
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
Pohjois-Karjalan järjestöpäivät 2011 Monikulttuurisuustyöpaja
KTT Minna Söderqvist: Miten työnantajat näkevät ulkomaiset työnhakijat ja ulkomaisen henkilökunnan? 33 työnantajahaastattelua 2004 Kokemusta ulkomaisista.
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
W w w. h a m k. f i / a o k k AMK-opintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajataustaisille Riihimäki Vesa Parkkonen ja Riitta Metsänen.
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
Ammatillinen koulutus/ kaksoistutkinto vaihtoehtona:  Selvitä: mitkä ammatit voi opiskella toisella asteella? ◦ mitä työtehtäviä kuhunkin ammattiin kuuluu?
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
Myllypuron yläaste Tervetuloa!
2/2009 Kiina. 2/2009 Kiina ja CIMOn yhteistyökumppani: Mitä ulkomaalaisen harjoittelijan tulisi ottaa huomioon? ”Kunnioita kiinalaista kulttuuria, kunnioita.
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Kouluinfo Renkomäen koulu
Ammatillisen koulutuksen ohjauksen laadunvarmistus Pasi Kallioinen, Sataedu & VeeVee Virtanen, SAKU ry OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO JA SEN KÄYTTÖKOKEMUKSET.
Yksilöllisten polkujen toteutuminen
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Kahden tutkinnon-info Tervetuloa!
Kahden tutkinnon suorittaminen - info-tilaisuus ti 15. 8
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
ERITYISLUOKKA 7-9J Elokuu 2016 MIKSI Yhteystiedot MITEN OHJAUS
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Ammattikorkeakoulujen yhteiset verkostohankkeet
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

1 Maahanmuuttajanuorten keskeyttämisen ehkäisy Maahanmuuttajanuorten VaSkoolin loppuseminaari Jaana Kilpinen

2 Keskeisiä käsitteitä •Maahanmuuttajataustainen opiskelija: äidinkielenään muuta kuin suomea, ruotsia tai saamea puhuva opiskelija, jotka suorittaa opetussuunnitelmaperusteista ammatillista perustutkintoa ammatillisessa oppilaitoksessa •Opintojen keskeyttäminen: ammatillisten opintojen jättäminen kesken joko tilapäisesti tai kokonaan •Positiivinen keskeyttäminen: Opiskelija jatkaa opintojaan muualla, työllistyy, menee armeijaan tai siviilipalvelukseen

3 Keskeyttäminen tilastojen valossa Vieraskieliset opiskelijat: lk : 14, 0 % lk : 14, 6 % lk : 14, 5 % Kaikki opiskelijat: lk : 10, 5 % lk : 10, 3 % lk : 9, 9 % Lähde: Tilastokeskus – Opetushallitus 2008, 2009 ja 2010

4 ”Keskeyttämisen syyt vaihtelevat. Osa opinnoista keskeytyy sosiaalisista syistä ja alanvaihdosta johtuen. Maahanmuuttajaopiskelijoille opiskelu on usein varsin haastavaa ja vaativaa. Lisäksi heidän elämäntilanteisiinsa liittyy usein opintoja vaikeuttavia tekijöitä (haastava perhetilanne, asuntotilanne, taloudelliset syyt, perheestä huolehtiminen ym.). Haastava elämäntilanne ja vaativa opiskelu vaikuttavat siihen, että varsin pienetkin muutokset elämäntilanteessa tai opiskelussa voivat johtaa opintojen keskeytymiseen. Yhtä yksittäistä syytä keskeyttämiseen ei kuitenkaan voida nimetä.”

5 Keskeyttämiseen vaikuttavat tekijät •Opetuskielen osaamisen vaikeudet, puutteelliset opiskeluvalmiudet, taloudelliset vaikeudet ja vaikea perhe- ja elämäntilanne. •Syyt maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden keskeyttämiseen eivät eroa merkittävästi kantaväestöä edustavien opiskelijoiden keskeyttämisten syistä. •Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden keskeyttämiset ovat kantaväestöä edustavia opiskelijoita useammin negatiivisia keskeyttämisiä oppilaitosten edustajien mielestä.

6 Keskeyttämisriski •ensimmäisen polven maahanmuuttajaopiskelijat, jotka ovat asuneet ja käyneet koulua Suomessa vain muutaman vuoden • ovat tulleet Euroopan ulkopuolisista maista • kotimaasta vähäinen koulutustausta • kotimaan koulujärjestelmä ja opiskelukulttuuri on niin erilainen, että sopeutuminen suomalaiseen opiskelukulttuuriin vie aikaa ja aiheuttaa vaikeuksia • opetuskielen taito lähtökohtaisesti heikko

7 Keskeyttämisen ehkäiseminen •Välitön puuttuminen opintojen etenemisen ongelmiin; selkeät vastuutahot • Riittävien resurssien varmistaminen sekä joustaville ja opiskelijoiden yksilölliset tarpeet huomioiville ohjaus- ja tukitoimille, suomi tai ruotsi toisena kielenä -opetukselle ja opintojen etenemistä edistäville toimenpiteille • että niille toimenpiteille, joilla varmistetaan maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden kielelliset ja muut opiskeluvalmiudet ennen perusopintojen alkua (esim. opetuskielen osaamisen testaaminen ja laajuudeltaan ja sisällöltään joustava ja opiskelijan yksilölliset tarpeet huomioiva valmistava koulutus)

8 Hyvät käytännöt •Kaikki samat keinot, joilla ylipäätään tuetaan opintojen etenemistä •Opiskeluvalmiuksien vahvistaminen: valmistava koulutus ja erityisesti sen eri ammattialoihin tutustumisen jaksot, toimiva s2/r2 - opetus, kielen opetus lähelle ammattiopintoja, omat perustutkintoryhmät •Opintojen etenemisen edistäminen: toimiva s2/r2-opetus, kielen opetus lähelle ammatillisia opintoja, rästipajat, nonstop-periaatteella toimivat tukiopetusklinikat, koulunkäynti- ja s2/r2-avustajat opettajan työparina •Laajennettu työssäoppiminen, työpajatoiminta, työvaltaistaminen •Keinot, joilla lisätään kantaväestön ja maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden kontakteja ja nähdään maahanmuuttajien osaaminen oppilaitosta rikastuttavana asiana

9 ”Mitä mä voin sanoa…Siellä meillä oli tosi hyvä opettaja. Se aina selitti, vaikka kädellä, että tehdään näin. Se selitti koko ajan. Mutta semmostakin opettaja on, että se istuu, power point on päällä ja se istuu näin ja selittää plaa-plaa- plaa kolme tunti. Jos luokassa on 30 opiskelijaa, ei kaikilla ole samat aivot. Sitten meille tuli tunne, että keskeyttää.” ”Pitäisi olla sellaisia opettajia, että heillä on kokemusta…Kun mulla lisäongelmat kotona ja kotimaassa ja kun koulussa tulee ongelmat, mä räjähdän samaan aikaan. Toi opettajalla pitäisi olla kokemusta maahanmuuttajien kanssa.”

10 Opiskelijoiden näkemys •Keskeyttämisten ehkäisemisessä ja opiskelumotivaation lisäämisessä tärkeässä roolissa on opettaja, joka käyttää monipuolisia opetusmenetelmiä ja jolla on sekä pedagogista osaamista että kokemusta maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden opettamisesta.

11 Koulutuksen järjestäjän •tulisi kerätä tietoa maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden tilanteesta •tulisi huomioida, miten yhdenvertaisuus toteutuu opiskelijavalinnoissa, opetusjärjestelyissä ja tukitoimissa •tulisi nimetä vastuuhenkilö seuraamaan yhdenvertaisuuden toteutumista •tulisi laatia toimintatavat ja tavoitteet koko oppilaitosyhteisön monikulttuurisuusosaamisen kehittämiseen •tulisi olla johtotason edustus keskeisissä maahanmuuttoasioiden verkostoissa

12 ”Mä olen monikulttuurinen. Mä olin Venäjälläkin, Afganistanissa, Pakistanissa ja sitten mä tulin tänne. Toi elämänkokemus opetti mulle erilaisia kieltä, kuusi kieltä, erilaista kulttuuria ja uskontoa. Ja se on hyvä, jos mä annan suomalaisille (=tietoa eri kulttuureista), joka on asunut koko elämän ajan metsässä – kaukana ihmisistä ja kultuureista.”