* Hyvä henkilöstö-johtaminen muutoksessa kesäkuu 2007 Nina Kurola PwC

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kuinka henkilöstö otetaan huomioon organisaatiomuutoksessa
Advertisements

Tapahtumaverstas ja tutkimuksen lähtökohdat •Tapahtumaverstas –Perustettu v.2007 (Fregatti Oy Yrityspalveluiden sisar) –Tarjoaa Tapahtumaviestintää.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Ammattiosaamista ja arvopohjaa
Keskeisiä teemoja asiakaskohtaisissa esimiesvalmennuksissa
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Case: UNIC-Services Oy. UNIC-Services Oy  Perustettu 1993, perustaja Saara Remes- Ulkunniemi  Yritys tarjoaa koulutuspaveluita eri puolilla Suomea 
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
työskentelyn hallinta
Rastor Oy, Itä- ja Pohjois-Suomen yksikkö
M U U T O S T E N V A L M I S T E L U K e h i t t ä j ä n K a r t t a k i r j a Kehitysprojektien kriittiset menestystekijät.
tehokkaampi tapa toimia!
Martin Luther king I have a Dream.... VISIO •Kuviteltava •haluttava •toteutettavissa •rajattu •joustava •viestittävissä.
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
Työperäisestä stressitä johtuvien riskien hallinta KEK INA:ssa IDEC SA Piraeus, Greece gr.

Nykytilan kuvaus: Havainnointitutkimus
Toimintasuunnitelma 2010 Draft 1.0 AYYE iltakoulu
Mikko Arasmaa / Tietohallinto
Kanuuna seminaari Seinäjoki  Aiemmissa malleissa lähtökohta, jossa määriteltiin hyvinvoinnin esteitä, joita sitten voitiin ratkoa  Toimintavalmius.
Motto eli miksi projekti- hallintaa on kehitettävä Sillakaaren lähtöajatus oli, että 3-vuotinen projekti putoaa 3-4 kertaa polvilleen Silti olen Sillakaaren.
Pellervon Pirkanmaan seminaari Pellervo-Seuran valtuuskunnan puheenjohtaja Erkki Vähämaa.
Tuloksedpalkintajaneuvtoiminta.ppt / Matti Hermunen Virastopuheenvuoro - Tiehallinto Työvirastosta asiantuntijataloksi Entisestä irti, vahvuudet.
Analyysimenetelmä (sovitettu Tietohallintomallista)
Henkilöstöjohdon rooli henkilöstövähennyksissä HENRY ry Mistä koostuu onnistuneen yt-prosssin läpivieminen Anneli Ranki
Prosessin kehittäminen
Viestintä strategiseksi menestystekijäksi
Työkykyjohtaminen Serviisissä
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Kumppanuudella tuloksiin Yritysten keskittyminen ydintoimintoihinsa ja tukitoimien ulkoistaminen ovat muuttaneet perinteistä työyhteisörakennetta. Miten.
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
ESIMERKKI: URHEILUSEURAN STRATEGISTEN PERUSASIOIDEN KONKRETISOINTI
Projekti käsitteenä Projekti on selkeästi asetettuihin tavoitteisiin pyrkivä ja ajallisesti rajattu kertaluonteinen tehtäväkokonaisuus, jonka toteuttamisesta.
Onnistunut IT-projekti - Haaveesta totta? Tiken näkemys
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
MIELENTERVEYSTYÖ JA OMA JAKSAMINEN Copyright Tero Lappalainen 2011
Viestintäsuunnitelma
Kaikille selvää miksi yhdistytään Visio, tahtotila mitä halutaan selkeä Yhdistymissopimus määrittelee puitteet Palvelusuunnitelma linjaa, millä tavalla.
HENKILÖSTÖSTRATEGIA Yhteistyötoimikunta
Menestyvä työyhteisö Yksilö – Ryhmä – Organisaatio Sitoutuminen
HENKILÖSTÖSTRATEGIA
OPETTAJUUS MUUTOKSESSA Ympäristö muuttuu, muuttuuko opetus? ”Luokan tulisi olla kuin urheilujoukkue: Opettaja on valmentaja ja oppilaat pelaajia” (Amissäätöö-hanke.
Lionsklubin muutosjohtaminen 107 N Apj-Lpj seminaari Bykulla
Valmentajana kehittyminen
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS
Motivointi, sitouttaminen, yhteisöllisyys
 Missä onnistuttiin / Missä ei? Sosiaalialan kehittämishankkeen tavoitteiden saavuttamisen arviointi syyskuu 2007 Sosiaali- ja terveysministeriö Sosiaalialan.
Tuloksellisuutta edistävä palkinta ja neuvottelutoiminta
Juhani Kettunen Yrityksen kilpailukykytekijät Yrityssuunnittelu ja johtaminen  yrityskulttuuri Asiakaslähtöinen toiminta – sisältää mm. tuotekehityksen,
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Tulevaisuuden urheiluseurat
Muutoksen johtaminen Jukka Ahonen.
Ulkoisen hallituksen merkitys liiketoiminnassa Veli-Matti Nopanen Pohjois-Suomen Hallituspartnerit ry.
Tutkimusprojektin hallinta Miten projektia johdetaan? Tutkimus- ja innovaatiopalvelut/Kirsi Murtosaari.
Organisaatioiden muutosvalmius nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä Organisaatioiden muutosvalmius nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä Arna.
OSKO –projekti Keski-Suomen työpajojen verkostoitumishanke itsearvioinnin näkökulmasta.
MIKÄ ON PROJEKTI / HANKE?. Projekti  …. On joukko ihmisiä ja muita resursseja, jotka on tilapäisesti koottu yhteen suorittamaan tiettyä tehtävää,
JOHTAMISEN OSA-ALUEET:  Strateginen johtaminen / johtoryhmä  Visio, missio ja strategia  Johtamismetodit / taktiikat  Tavoitejohtaminen, yrityksen.
JOHTAMISEN OSA-ALUEET:  Strateginen johtaminen / johtoryhmä  Visio, missio ja strategia  Johtamismetodit / taktiikat  Tavoitejohtaminen, yrityksen.
Green Office –ympäristöjärjestelmä
Yrityksen projektisuunnitelma
Liiketoimintasuunnitelman esitys
OSUUSTOIMINNALLISEN YRITYSVERKOSTON JOHTAMINEN
Hyvinvointitiimit – I työpaja
Hiljainen tieto Kala ei tiedä että se ui ,ennen kuin se joutuu vedestä pois Rutiininomaista, ohjaa kaikkea toimintaa Periaatteessa kaikki tieto ja osaaminen.
Arvioinnista arkipäivää
Menestyvä työyhteisö Yksilö – Ryhmä/Tiimi – Organisaatio
Lionsklubin muutosjohtaminen
ERÄTAUKO-KOULUTUKSEN SUUNNITTELUPOHJA
Järjestökoulutuksen kehittäminen
Esityksen transkriptio:

* Hyvä henkilöstö-johtaminen muutoksessa kesäkuu 2007 Nina Kurola PwC Kirkon hallintovirkamiehet ry. kevätkokous Date * Hyvä henkilöstö-johtaminen muutoksessa kesäkuu 2007 Nina Kurola *connectedthinking PwC

Muutosesteiden tunnistaminen Johdanto Muutosesteiden tunnistaminen Tärkeimmät askeleet onnistuneen muutoksen toteuttamiseen Yhteenveto Muutos on pysyvää, ja projektien määrä ja tyypit kompleksikoituvat. Muutoshaasteet ja esteet ja sitä kautta hyötyjen realisoinnin riskit kasvavat. Hyvä henkilöstöhallinto muutoksessa

Muutoksen suuntaa… vauhti, määrä ja koko kasvavat Ajurit ’Kilpailu’ jäsenistä Toimintojen keskittäminen ja yhdistäminen Yhteistyön tiivistyminen Asiakaslähtöisemmät palvelut Kansainvälistyminen Kulttuurin ja toiminnan uudistaminen Kulttuurien kohtaaminen Hyvä henkilöstöhallinto muutoksessa

Muutosesteiden tunnistaminen Johdanto Muutosesteiden tunnistaminen Tärkeimmät askeleet onnistuneen muutoksen toteuttamiseen Yhteenveto Suuri osa hankkeista epäonnistuu hyötyjen realisoimisessa, eikä vastaa johdon odotuksiin. Useimmat riskit ja menestystekijät liittyvät siihen, kuinka henkilöstön ja organisaation muutosta hallitaan. Hyvä henkilöstöhallinto muutoksessa

Tutkimusten osoittamat seikat eivät ole yllätys… Yleisimmät syyt muutoshankkeiden epäonnistumiseen: Huono johtamistyyli Riittämätön kommunikaatio Puutteelliset resurssit Puutteelliset taidot (PM ja CM) Työntekijöiden vastustus Epäselvät vastuut Riittämätön koulutus Strategian puute Ei kunnollista projektisuunnitelmaa Henkilöstövaikutukset aliarvioidaan Riittämättömät systeemit Vision puute Palkitsemisjärjestelmät eivät tue projetin tavoitteita Järjestöjen vastustus Kompetensseja ei kehitetä vastaamaan uusia tavoitteita Lähde: Managing best practise: Change Management, Industrial Society (Survey of 578 companies) Hyvä henkilöstöhallinto muutoksessa

Syy: Ihmiset saavat aikaan muutoksen, mutta transformaatio aiheuttaa aina epäjatkuvuuskohdan Vain harva henkilö on niin tottunut muutoksiin, ettei kokisi epäjatkuvuuden tunnetta, ja etteikö kysymyksiä ja huoli omasta tulevaisuudesta ja asemasta nousisi esiin. Mitä suurempi organisaatio, sitä enemmän tämä kertaantuu. Hyvä henkilöstöhallinto muutoksessa

Epävarmuus ja sekaannus johtavat suorituskyvyn laskuun Organisaation Suorituskyky Korkeat odotukset Valoa tunnelin päässä Haasteiden tajuaminen Aika Sekaannus ja hämmentynyt johto Moraalin lasku Tavoitteiden epäselvyys Avainhenkilöiden menetys Palvelutason lasku Asiakkaiden luottamuksen menetys Hyvä henkilöstöhallinto muutoksessa

Muutosesteiden tunnistaminen Johdanto Muutosesteiden tunnistaminen Tärkeimmät askeleet onnistuneen muutoksen toteuttamiseen Yhteenveto Muutoshallinta on paljon muutakin kuin kommunikointia. Riittävän kattavilla aktiviteeteillä edesautetaan henkilöstön ja uuden organisaation nopeaa sopeutumista ja suorituskyvyn ylläpitoa (ja kasvua). Hyvä henkilöstöhallinto muutoksessa

Muutosvalmiuden kartoittaminen jo aikaisessa vaiheessa Date Muutosvalmiuden kartoittaminen jo aikaisessa vaiheessa Henkilöstön muutosvalmiuden tunnistaminen on tärkeä tehdä mahdollisimman aikaisin. Tarvittavat muutos- ja henkilöstöhallinnan aktiviteetit tulee integroida kiinteäksi osaksi integraatio-/implementointisuunnitelmaa Saavutettavat hyödyt Vision, strategian ja suunnitelmien selkeys, toimeenpano ja hallinta Sitouttaminen ja kommunikoinnin tehokkuus Muutosjohtamisen tehokkuus Organisaation ja roolien selkeys Toimintatapojen ja kulttuurin yhdenmukaisuus Tarvittavat osaamiset & osaajat Tarvittavat korjaustoimenpiteet Hyvä henkilöstöhallinto muutoksessa

Sidosryhmien asennoituminen/tulokset Pysyvä muutos vaatii toteutuakseen riittävästi aikaa – tietoisuus ja ymmärrys luovat perustan muutoksille Positiivisuus Parempi kuin aikaisemmin Tuloksia alkaa näkyä Korkeat odotukset Valoa tunnelin päässä Haasteiden tajuaminen Sidosryhmien asennoituminen/tulokset Muutosten toteuttaminen Ei-johdettu muutos Johdettu muutos Epätoivo Negatiivisuus TIETOISUUS YMMÄRRYS HYVÄKSYMINEN SITOUTUMINEN Hyvä henkilöstöhallinto muutoksessa

Yksilö kohtaa muutospaineen, kun muutos on suurempi kuin henkilökohtainen käsittely- ja vastaanottokyky Oireita Seuraus Aggressiivisuus Sairaudet Sabotaasi Juoruilu Huoli omasta asemasta Taistelu Luottamuksen puute Vetäytyminen Stressi Energian suuntautuminen sisäänpäin Moraalin lasku Työkyvyn lasku Työyhteisön negatiivinen kehitys Hyvä henkilöstöhallinto muutoksessa

Muutosvastarinnan muodot Aktiivinen vastustus Passiivinen vastustus = MUUTOKSEN TESTAAMINEN Avarakatseinen kyseenalaistaminen Erimieltä oleminen Erilaisten ratkaisujen esittäminen ja lobbaaminen = SABOTAASI Poissaolo Kiire Vaihtoehtoisten palaverien järjestäminen Vaihtoehtoisten aloitteiden tekeminen Taktiikka Kuuntele Tue Haasta Taktiikka Ymmärrä Kohtaa Hyvä henkilöstöhallinto muutoksessa

Muutosvastarinnan taustalla useimmiten huoli omasta jaksamisesta, osaamisesta, kokemuksista ja ‘tiedon janosta’ Kohtaaminen, positiiviset ja negatiiviset sanktiot, neuvottelu Kohtaaminen Kuuntele Ymmärrä Vahvista Ideoi uusia vaihtoehtoja Halutto- muus Koulutus, tuki Kyvyttömyys Kommunikaatio Tietämättömyys Hyvä henkilöstöhallinto muutoksessa

Kykyä käsitellä muutoksia on entistä tärkeämpi henkilöstön osaaminen – ja sitä voi oppia Tavoitteen selkeys Itsetunto Organisointi Joustavuus Tukiverkko Toiminta Oppimishalu “Tiedän mitä haluan tältä muutokselta" “Saan, mitä haluan tältä muutokselta” “Tiedän, kuinka saada se aikaan" “Jos tämä ei onnistu, koetetaan jotain muuta" “Tiedän keneltä kysyä apua ja tukea" “Otan tarvittavat askeleet, priorisoin ne" “Muutos on uusi mahdollisuus oppia" Hyvä henkilöstöhallinto muutoksessa

Onnistuneen muutoshankkeen aktiviteettejä ovat mm Onnistuneen muutoshankkeen aktiviteettejä ovat mm. hyvä johtaminen, selkeät tavoitteet, viestintä ja koulutus Johdon sitoutuminen Ylimmän johdon ja esimiesten sitoutuminen ja osallistuminen Esimerkkinä toimiminen ja suunnan näyttäminen Jalkautuminen ja keskusteluyhteys henkilöstöön Selkeä visio ja tavoitteet Selkeä visio siitä mitä hankkeen seurauksena saadaan aikaan – millaiseksi muututaan? Muutostarpeen tunnistaminen – miksi pitää muuttua? Mitattavien tavoitteiden asettaminen ja toimenpiteiden suunnittelu – miten muutos toteutetaan ? Muutoksen aito johtaminen Esteiden, haasteiden ja muutoksen edistäjien tunnistaminen Muutosjohtamisen ammattitaitoinen suunnittelu (sitouttaminen, viestintä, koulutus jne.) Käytännön toimenpiteiden oikea-aikainen toteutus ja henkilöstön mukaan ottaminen Tehokas viestintä Selkeä viestintä muutostarpeista, tavoitteista ja muutoksen vaikutuksista Hyvin suunniteltu ja kohdennettu viestintä eri kanavien avulla Oikea viesti, oikeaan aikaan, oikealle kohderyhmälle Osaamisen kehittäminen Uusien roolien ja osaamisvaatimusten tunnistaminen ja määrittely Koulutusten ja valmennusten tehokas suunnittelu ja toteutus Asenne- ja prosessikoulutus olennaista, ei ainoastaan ’teknistä’ koulutusta Riittävät resurssit Resurssit ja budjetti ovat riittävät suhteessa hankkeen aikatauluun ja laajuuteen Sisäisten ja ulkoisten resurssien käyttö suunniteltu huolella Hankkeen avainresurssien sitouttaminen ja motivointi Muutosten varmistaminen Kannusta muutokseen ja tue muutosten toteuttamista Uudista palkitsemisjärjestelmä tukemaan muutosta Koordinoi ja valvo muutosten toteutumista – vaadi ja käske aina tarvittaessa Hyvä henkilöstöhallinto muutoksessa

Date Esimerkki muutosjohtamisen karkean tason suunnitelmasta –tarkka suunnitelma pohjautuu hankesuunnitelmiin Arviointi (Assess) Suunnittelu (Design) Toteutus (Construct) Implementointi (Implement) Muutosvision rakentaminen Muutosjohtamisen kokonaisuuden suunnittelu Muutosvision konkretisointi (vaikutusten ymmärtäminen) Sidosryhmien tunnistaminen Jatkuvan kehittämisen suunnittelu Johdon sitouttamisen suunnittelu Sitouttaminen ja muutososaamisen kehittäminen - johdon toiminnallistaminen (innostaminen, selkeyttäminen) Organisaation, roolien ja vastuiden suunnittelu Organisaation, roolien ja vastuiden rakentaminen ja toteuttaminen Viestinnän suunnittelu Ulkoisen ja sisäisen viestinnän toteuttaminen Koulutusten suunnittelu Koulutusten valmistelu ja toteuttaminen (hanketiimin koulutus, kouluttajien koulutus, loppukäyttäjäkoulutus) Suorituksen johtaminen (tavoitteet, mittarit, seuranta, palaute ja palkitseminen) Hyvä henkilöstöhallinto muutoksessa

Muutosesteiden tunnistaminen Johdanto Muutosesteiden tunnistaminen Tärkeimmät askeleet onnistuneen muutoksen toteuttamiseen Yhteenveto Hyvä henkilöstöhallinto muutoksessa

Ihmiset tekevät muutoksen! Kehitä johtajuutta Rakenna muutosvisio Sitouta ja osallista Sopeuta organisaatio ja kulttuuri Kehitä osaamista Hallitse ohjelma Hyvä henkilöstöhallinto muutoksessa

Muutoksesta tuloksiin! Date © 2007 PricewaterhouseCoopers. All rights reserved. “PricewaterhouseCoopers” refers to the network of member firms of PricewaterhouseCoopers International Limited, each of which is a separate and independent legal entity. *connectedthinking is a trademark of PricewaterhouseCoopers LLP (US). PwC