Kasvatuksen keinot Pedagogisia näkökulmia rasisminvastaiseen työhön

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Monikulttuurisuus opetuksessa
Advertisements

Miten puhua vaikeista asioista oppilaille ?
Käytännön työkaluja globaalikasvatuksen tueksi
Mitä on kansainvälisyys?
Media vaikuttamisen ja vuorovaikuttamisen välineenä
GLOBAALIKASVATUS Nomadic Lass cc flickr. Globaalikasvatuksen tavoitteena on ….... avata ihmisten silmät ja mieli maailman erilaisille todellisuuksille...
Vastustaja vai kilpakumppani? Ringeten Reilu Peli –periaatteet Suomen Ringetteliiton syyskokous.
Diasarjan esittely Ihmisoikeuskasvatus
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Turun esi- ja perusopetuksessa
Liikkuminen oppimisen ja yhteisöllisyyden tukijana peruskoulussa
Opetusneuvos Liisa Jääskeläistä mukaillen
LÄHELLÄ MUTTA SILTI NIIN KAUKANA - Kansalainen ja EU Teija Tiilikainen Eurooppa-tutkimuksen verkosto.
Koonnut Anna-Liisa Kiiskinen Keski-Suomen ELY-keskus KESYTYS-hanke (korostukset kokoajan)
Opetussuunnitelmat Opetushallitus antaa opetussuunnitelmien perusteet
Punaisen Ristin vaikuttamistyö Miten se näkyy senioritoiminnassa?
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
Unesco-ASPNET-koulujen seminaari Opetushallituksessa
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Filosofian ja elämänkatsomustiedon opettajat ry:n lausunto perusopetuksen tuntijaon ja tavoitteiden uudistamisesta.
TASKU Mitä on kielitietoinen opetus? Mikä on kielitaidon taitotaso?
LAPSEN OIKEUDET.
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
Mitä ihmeen globaalikasvatusta?
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kirjastotyö ja maahanmuuttajat - monikulttuurinen kirjastotyö Keskuskirjastokokous Leena Aaltonen Turun ammattikorkeakoulu.
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
MEDIAVAIKUTTAMISEN MAHDOLLISUUDET RAUNA RAHJA KOORDINAATTORI MEDIAKASVATUSSEURA UUSI KOULU III -seminaari , Mikkeli.
Vammaisten ihmisoikeudet Kommenttipuheenvuoro Esa Kalela Kuuloliiitto.
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta.
Miira Suomi, Jenna Sangi ja Matilda Ristola LO-11c
Rasisminvastainen viikko
YHDENVERTAISUUSSUUNNITTELUN HYVÄT KÄYTÄNNÖT
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ihmisoikeudet Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Perusopetuksen arvoperusta ja arvokeskustelut
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Oppiaine-kokonaisuus
Ops seminaari Askola.
Teema tarkoittaa:  Elämässä ja arjessa selviytymistä  Hyvinvointia ja terveyttä  Omasta ja muiden turvallisuudesta huolehtimista eri tilanteissa, myös.
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
KESTÄVÄ KOULUKULTTUURI NIINA MYKRÄ TOIMINNANJOHTAJA, SUOMEN LUONTO- JA YMPÄRISTÖKOULUJEN LIITTO KASVATUS JA YHTEISKUNTA –TOHTORIOHJELMA, TAMPEREEN YLIOPISTO.
Tervetuloa vesoon! Maahanmuuttaja luokassani – vinkkejä käytäntöön
Ryhmäkysymys 1 SDG, eettinen vastuu, vihapuhe… Miten integroidaan opetukseen ja oppimiseen? Kokemuksia ja esimerkkejä: Kestävä kehitys ja kestävän tulevaisuuden.
Yhteiskunnan uudet haasteet, koulun mahdollisuudet ja UNESCO- koulun kv-toiminta UNESCO-ASPNET-KOULUJEN SEMINAARI OPETUSHALLITUS TIINA SARISALMI.
Työpaja 2: KansainväliSYYSpäivät Lahti Tiina Sarisalmi.
Luku- ja tenttivihjeet 8 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Seinäjoki Ihmisoikeudet, demokratia ja sovittelu opetussuunnitelmissa ja käytännössä Satu Elo, OPH.
Kestävää tulevaisuutta rakentamassa-hanke
Punaisen Ristin kummiluokkatoiminta
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
OPS-PROSESSI Ulla Ilomäki-Keisala luokanlehtori Helsingin yliopiston
Johtaja Jorma Kauppinen Opetushallitus EDUCA-messut
Kuinka toteuttaa monialaisia oppimiskokonaisuuksia?
ERITYISTAIDEKASVATUS
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Johdatus uuteen rippikoulusuunnitelmaan
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
Perusopetuksen opettajien kokemuksia oppilashuoltotyöstä Lapissa
Opetussuunnitelmassa 2016
Mirella Huttunen, Suomen Nuorisoyhteistyö – Allianssi ry
3 Minuudessa on kaksi puolta
Yhdenvertaisuus koulussa
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Jyväskylän normaalikoulu - Unesco -koulu
Esityksen transkriptio:

Kasvatuksen keinot Pedagogisia näkökulmia rasisminvastaiseen työhön Saara Launio Rauhankasvatusinstituutti ry

Missä mennään? Koventunut asenneilmapiiri mediassa ja politiikassa Näkyy myös nuorten keskuudessa: 10% nuorista luokittelee itsensä rasistiksi (Souto, 2011) Syrjintätutkimusten mukaan yli puoli miljoonaa suomalaista kokee vuosittain tulleensa syrjityksi (Euroopan komissio 2008). -> vaatii kasvattajilta herkkyyttä ja rohkeutta

Koulun kasvatustehtävä Koulu sosiaalistajana: itsetunto ja sosiaaliset taidot Lapset eivät välttämättä luonnostaan käyttäydy hyväksyvästi ja kunnioittavasti Oppilashuolto ja yksilöohjaus tietenkin olennaisessa roolissa, mutta normaalin ryhmäopetuksen piirissä on myös valtava, usein hyödyntämätön potentiaali näiden teemojen käsittelyyn

Haasteita Asennekasvatus vain vahvistaa vastakkainasettelua (indoktrinaation pelko) Positiiviset ennakkoluulot ja eksotismi Tiukat oppiainekohtaiset OPS-tavoitteet -> opettajat kokevat että eivät ehdi käsitellä ”ylimääräisiä” asioita Asenteisiin vaikuttaminen on vaikeaa ja työlästä Ihmisyyden kysymykset haastavat opettajaa tutkimaan omia asenteitaan ja luopumaan oikeassa olemisesta

Kasvatuksen arvopohja ”… tavoitteena on edistää terveyttä, turvallisuutta, väkivallattomuutta ja rauhaa edistäviä toimintamalleja” (aihekokonaisuudet, OPS 2010) ”Perusopetuksen arvopohjana ovat ihmisoikeudet, tasa-arvo, demokratia, luonnon monimuotoisuuden säilyttäminen sekä monikulttuurisuuden hyväksyminen. Ihmisoikeuksia määrittäviä asiakirjoja ovat YK:n yleismaailmallinen ihmisoikeuksien julistus, Lapsen oikeuksien sopimus sekä Euroopan ihmisoikeussopimus. Perusopetus kunnioittaa yhteisöllisyyttä, vastuullisuutta sekä yksilön oikeuksien ja vapauksien kunnioittamista.” (arvopohja, OPS 2004)

Globaalikasvatuksella pyritään… … avaamaan ihmisten silmät ja mieli maailman erilaisille todellisuuksille … herättämään heissä halu rakentaa oikeudenmukaisempaa, tasa-arvoisempaa ja ihmisoikeuksia kunnioittavaa maailmaa … vaikuttamaan tietoihin, taitoihin ja asenteisiin. (Maastrichtin globaalikasvatuksen julistus, 2002)

Globaalikasvatuksen kenttä Ihmisoikeus-kasvatus Monikulttuurinen / kulttuurien välinen kasvatus Kasvatus rauhaan ja konfliktien ehkäisyyn Kasvatus kestävään kehitykseen Kehitys-kasvatus

Maailmankoulu Globaalikasvatuksen tukipalvelu opettajille Tarjoaa materiaaleja ja koulutusta Yhdistää koulujen ja opettajien tarpeita ja toisaalta kansalaisjärjestökentän toimijoiden osaamista Toimii yhteistyössä kuntien kanssa Laaja verkkomateriaalipankki ks. www.maailmankoulu.fi

Opettajien tarpeisiin vastaaminen Rasisminvastaista työtä voi integroida monenlaisiin oppiainetavoitteisiin Kansalaisjärjestöt tuottavat sisällöllisesti ja menetelmällisesti laadukasta globaalikasvatuksen opetusmateriaalia, koulutuksia ja kouluvierailuja (esim. Maailmankoulu-hanke) Historian opettajat tiedustelivat meiltä ennakkoluuloja ja rasismia käsittelevää materiaalia liittyen toiseen maailmansotaan:

Rasisminvastainen opetusmateriaali Kaksiosainen rasismin- ja antisemitismin vastainen materiaali Suunnattu yläkouluille ja toiselle asteelle erityisesti historian ja katsomusaineiden opetuksen tueksi Tuotettu yhteistyössä OECD:n, Helsingin yliopiston ja Anne Frank Housen kanssa Materiaalista on julkaistu versiot 14 maassa

Tarinalähtöisyys Voiko kasvatuksen keinoin vaikuttaa asenteisiin? Eräs keino mahdollistaa yksilöllistämistä ja toisen asemaan asettumista ovat tarinat Kirjoitettu / kuultu tarina (sadut, omaelämäkerrat, esitykset) Kokemusasiantuntijat (elämäntarina) Koettu tarina (esim. draamamenetelmät ja taidekasvatus)

Rauhankoulu Toiminut jo vuodesta 1998 Draamallisia toimintapäiviä koululuokille Draamatarinoiden avulla voidaan käsitellä mm. pakolaisuutta sekä yhdenvertaisuuteen tai globaaliin vastuuseen liittyviä aiheita itse kokien Ratkaisukeskeisyys

Dialogisuus Kun kyse on asenteista ja identiteetistä, on olennaista että oppilaat saavat itse pohtia ja tulevat myös kuulluksi Vaatii opettajalta uskallusta tulla haastetuksi ja antautua keskustelulle, kun oikeaa tai väärää vastausta ei ole Opettaja on dialogin asiantuntija, joka voi omalla toiminnallaan opettaa oppilaille kunnioittavaa ja toisista kiinnostunutta vuorovaikutuksen tapaa

Lopuksi Rasisminvastainen kasvatus lähtee aina oppilaan oman identiteetin vahvistamisesta ja kuuntelemisesta Dialogiin antautuminen tarjoaa myös oppilaille mahdollisuuden ajatella toisin Draamamenetelmät ja tarinat tuovat teemoja lähelle oppilasta Asenteisiin voi vaikuttaa!

KIITOS! www.rauhankasvatus.fi www.maailmankoulu.fi www.rauhankoulu.fi info@rauhankasvatus.fi