Antti Teittinen & Maija Hirvonen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Inkluusion maailmat - ja kuinka monta niitä on…?
Advertisements

PALAPELIN PALAT PAIKOILLEEN
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
“Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen” -NOPS – hankkeen alueseminaari Laurea Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS, Nuoren työ- ja toimintakyvyn.
2/2009 Ohjelmaesittely: Leonardo da Vinci We Mean Business! Kansainvälinen harjoittelija Erasmus - tai Leonardo da Vinci -ohjelman avulla Katriina.
Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Omia polkuja ammatillisessa koulutuksessa Omapolku-hankkeen päätösseminaari
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
 Jatkoa ESR-osarahoitteiselle AHOT korkeakouluissa -hankkeelle  Päätoteuttajana on Turun yliopisto  Osatoimijana kielten ja viestinnän jatkohankkeessa.
Tiedonhankinnan prosessit muutoksessa
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
Opiskelijan arviointi työpaikalla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
SOMETTAJA -hanke YHTEISÖLLISEN MEDIAN JA PILVIPALVELUJEN KÄYTTÖNOTTO SUUPOHJAN TOISEN ASTEEN OPPILAITOKSISSA HANKETOIMINTA YHTEISKUNTAA UUDISTAMASSA.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Paula Pietilä, vammaisasiamies, Turun yliopisto
KORKEAKOULUJEN KIELTEN OSAAMISKUVAUSHANKE
Ammattitaitokilpailujen mahdollisuudet TULEVAISUUS ON AMMATTIOSAAJISSA Laivaseminaari m/s Silja Serenade Markku Aunola, Kiipulan ammattiopisto.
Norssi ja Varis juttusilla
Ikäihmiset ongelmapelaajina Narratiivisuus apuna
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
Minä oppijana 1 ov..
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
1 Valtakunnallinen laajennetun työssäoppimisen kokeilu painoviestinnän alalla – Kokeilun, projektin sisältö ja tavoitteet - Kokeiluissa.
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Uusi Väylä Ammattiin.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Haukiranta MultiTalent Consulting Asiantuntijuus ammatillisessa koulutuksessa Täydennyskoulutus Haukirannan kuntayhtymä.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Salli osallisuus! Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistys ry 75 -vuotta Juhlaseminaari Projektipäällikkö Anne Pyykkönen oSallisuushanke Salli.
MITEN MÄÄRITTELEMME VAMMAISUUTTA?
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
Analyysi Analyysi = kreik. irrottaa: hajottaa osiinsa, eritellä, jäsentää. voi käsitteellisesti tarkoittaa kahta erilaista asiaa: muotoanalyysi: miten.
Erityisopettajien toimenkuvan muutokset ja ajankohtaisia asioita Kaija Miettinen Vammala
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Kympit – Kymenlaakson maahanmuuttajien paremman integraation tueksi Teemafoorumi Höyrypanimo, Kotka Metallialan osaamiskartoitus Riitta.
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
Helena Karento HELSINGIN YLIOPISTO KOULUTUS- JA KEHITTÄMISKESKUS PALMENIA VANTAA Suomalais-venäläinen tasa- arvofoorumi Pietari
Mäntykankaan koulu Kelpo-pilotointi Mitä on kehitetty / millä tavoin on kehitetty? Jousto-opetusta vuosiluokilla 1-6 (Ma & Ai) E-luokat osallistuvat.
HPH konferenssi Turku 2011 Improving health gain orientation in all services: Better cooperation for continuity of care Koordinaattori Virpi Honkala, STES.
Laajennettu työssäoppiminen Hannu Haapalainen. Hankkeen koordinoija: Koulutuskeskus Salpaus / Maarit Kuosa Osatoteuttaja: Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä.
Opiskelijoiden erityinen tuki ammatillisissa oppilaitoksissa Hanna Ilola KL, erityisopettaja Tampereen ammatillinen opettajakorkeakoulu.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
OPPI-kysely Opiskelijoiden lähestymistavat ja kokemukset oppimisympäristöistään Helsingin yliopistossa Sari Lindblom-Ylänne & Anna Parpala Yliopistopedagogiikan.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Yhteistutkinnoista myönnettävät todistukset Opetushallitus ja opetus- ja kulttuuriministeriö päivittivät marraskuussa.
Tytöt teknologian taitajiksi
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Pilottihankkeiden onnistumiset, hankaluudet ja opinpaikat Veronika Honkasalo
TEEMARYHMÄ 1. PROFIILIN JA TUNNETTUUDEN EDISTÄMINEN TKI -päivät Porissa 2011.
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
Esteettömyys opettajankoulutuksessa Maija Hirvonen/JAMK Esteettömyysnäkökulma: mitä se tarkoittaa opettajankoulutuksessa? Erillinen vai oppimisen ohjaamiseen.
ERITYISTÄ TUKEA TARVITSEVIEN OPISKELIJOIDEN YKSILÖLLISTEN OPINTOPOLKUJEN TUKEMINEN YLEISISSÄ AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA Opetus- ja kulttuuriministeriön.
Kehitysvammaisten nuorten koulutus- ja työllistymispolkujen risteyksissä Kommenttipuheenvuoro Katariina Hakala, tutkija, FT Kehitysvammaliitto ry. VAMPO.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Koulun kehittämisprojekti
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Ryhmäintegraatio – kehitysvammaisten oppilaiden opetuksen osallistava malli Rehtori Martti Hellström kertoo espoolaisen Auroran koulun ryhmäintegraatio-opetuksesta.
ERITYISTAIDEKASVATUS
Miten edesauttaa erityistä tukea tarvitsevien nuorten siirtymistä ammatilliseen koulutukseen ja työelämään? Seija Eskola Validia Ammattiopisto.
Ammatillisen koulutuksen hyvinvointipäivät
Asiantuntijuus ammatillisessa koulutuksessa
University of Oulu Kerttu Saalasti Institute Yrittäjyysopetuksen tuloksellisuus - case Kymenlaakso Tutkijatohtori Kyllikki Taipale-Erävala Projektitutkija.
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Antti Teittinen & Maija Hirvonen Inkluusio haastaa ammatillisen erityisopetuksen Vammaistutkimuksen päivät 2012 Turku Antti Teittinen & Maija Hirvonen

Johdanto Inkluusio/ekskluusio-dikotomian yhteiskuntapoliittisen merkityksen kautta tarkastellaan ammatillisen erityisopetuksen ilmiökokonaisuutta ja siihen kohdistuvan interventionistisen politiikan sisältöä Intervention esimerkkinä on kansainvälinen Towards Inclusive Learning Environments hanke (myöh. TILE-hanke), jossa tarkoituksena on pyrkiä inklusiivisiin käytäntöihin tunnistamalla eksklusiivisia – uloslyöviä käytäntöjä Ekskluusio sekä makro- että mikrotasolla tarkoittaen lainsäädäntöä, koulutuspoliittisia rakenteita, ammatillisten erityisoppilaiden koulutuspolkujen muotoutumista sekä annettavan opetuksen käytäntöjä.

Inkluusio Lyhyesti sanottuna inkluusio tarkoittaa ihmisten tasa-arvoa ja yhdenvertaisia oikeuksia. Inkluusioon sisältyy myös ihmisten vastuullistaminen velvollisuuksina ja aktivoivana yhteiskuntapolitiikkana. Inkluusio/ekskluusio-dikotomia ei ole yksilötason kysymys, vaan yhteiskuntien ja sen politics- ja policy-tasoja kuvaava ideologia ja käytännöllistä kuvausta. Ideologiat ja käytännöt kuitenkin näyttäytyvät erittäin hyvin yksilökohtaisesti esimerkiksi hyvinvointipalvelujen saatavuudessa. Kuinka nyky-ihminen sitten saavuttaa itsetietoisuuden ja toimimisen mahdollisuuden modernissa yhteiskunnassa. Onko edes mahdollista, että varsinkin syrjäytymisalttiiden ihmisten keskuudessa inklusiiviset mahdollisuudet koskaan näyttäytyvät.

Inkluusio Usein ekskluusio ei ole tarkoituksellista, vaan kyse on yhteiskunnallisista mekanismeista, jotka tuottavat ekskluusiota. Vastaavanlainen ilmiö on nähtävissä myös suomalaisessa koulutuspolitiikassa ammatillisessa erityisopetuksessa.

Towards Inclusive Learning Environments – TILE- hanke Hankkeeseen (Leonardo-hanke) osallistuvat Suomi (Jyväskylän ammattikorkeakoulu), Viro (University of Tartu), Tsekki (Masaryk University), Englanti (University of Northampton, Oxford & Cherwell Valley College), 11/2011-10/2013 TILE-hankkeen päätavoiteena on kehittää inklusiivista koulutusta ammatillisissa oppilaitoksissa. Tavoitteena on kehittää työkalu oppilaitosten inklusiivisen koulutuksen kehittämistyön tueksi. Työkalu pohjautuu Booth & Ainscown (2002) Index of Inclusion-työkirjaan.

Towards Inclusive Learning Environments – TILE- hanke Koska inklusiivinen koulutus on abstrakti käsite, mikäli sitä ei kiinnitetä kontekstiin, hankkeen pyrkimyksenä oli ennen kaikkea kontekstoida työkalu sopivaksi ammatillisen koulutuksen erityispiirteisiin. Keskeisiä samanlaisuuksia ja erilaisuuksia hankkeeseen osallistuvissa maissa (kyselyn tuloksia): Suuria eroja erityisesti erityisopetuksen määrittelyssä, jotka ainakin osittain selittyvät järjestelmätason eroilla. Esim. Tsekin tasavallassa erityistä tukea tarvitsevista ammatillisen koulutuksen osallistujista 2/3 opiskelee erityisoppilaitoksissa, Suomessa tilanne on päinvastainen.

Towards Inclusive Learning Environments – TILE- hanke Kuitenkin inklusiiviset pyrkimykset ovat Suomen ja Tsekin koulutuspoliittisissa tavoitteissa. Erityisopetuksen erilainen määrittely heijastuu myös erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden nimeämiseen – tuen tarpeen määrittelyyn. Englannissa erityisopetuksen tarpeen määrittäminen on tarkimmin ohjattu. Virossa on käynnissä voimakas kehittämisvaihe ammatillisen koulutuksen erityisopetuksen suhteen ja sitä kautta myös inkluusion käsitteen laajentamisessa koskemaan perusasteen jälkeistä koulutusta yhtälailla.

Towards Inclusive Learning Environments – TILE- hanke Suomessa erityisen tuen tarpeen määrittely ammatillisissa oppilaitoksissa lväljin: varsinaista diagnoosia tai virallista lausuntoa erityisopetuksen tarpeesta ei välttämättä tarvita, vaan tuen tarpeen kartoittaminen katsotaan oppilaitosten tehtäväksi. Kaikissa neljässä maassa kiinnitetään erityistä huomiota transitiovaiheisiin sekä perusasteelta eteenpäin että ammatillisesta koulutuksesta työelämään.

Johtopäätöksiä Kun tarkastellaan ammatillisen koulutuksen kehittämistä kohti inklusiivisuutta, joudutaan väistämättä pohtimaan nykymuotoisen erityisopetuksen tausta-ajatuksia. Erityisopetuksen tukijärjestelmien kehittämisessä on taustalla erityispedagoginen traditio. Koska tieteenalana erityispedagogiikka on kohdistunut pääasiassa lapsuusikään, nuorten ja aikuisten näkökulman jää vähälle huomiolle. Mikä on ammatillisen erityisopetuksen ja inklusiivisen opetuksen ero? Inkluusiossa ei ole kysymys vain sen pohdinnasta, missä erityistä tukea tarvitseva henkilö opiskelee tai siitä, toteutuuko kaikkien opetus samassa ryhmässä. Inkluusiota voidaan tarkastella oppimisympäristöjen, opetussuunnitelmien, tavoitteiden ja strategioiden yhteisyyden tai erillisyyden näkökulmasta. Eri vaiheissa kohti inklusiivista koulutusta tarkastellaan opetuksen periaatteiden, opetussuunnitelmien, tavoitteiden ja menetelmien erillisyydestä päästään kohti kaikille yhteistä ja sopivaa tasoa. Tällöin erityisopetus on käytännön tasolla sulautunut osaksi yhteistä tavoitteistoa ja opetuksen toteutusta. (Lewis & Norwich 2005)