Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

University of Oulu Kerttu Saalasti Institute Yrittäjyysopetuksen tuloksellisuus - case Kymenlaakso Tutkijatohtori Kyllikki Taipale-Erävala Projektitutkija.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "University of Oulu Kerttu Saalasti Institute Yrittäjyysopetuksen tuloksellisuus - case Kymenlaakso Tutkijatohtori Kyllikki Taipale-Erävala Projektitutkija."— Esityksen transkriptio:

1 University of Oulu Kerttu Saalasti Institute Yrittäjyysopetuksen tuloksellisuus - case Kymenlaakso Tutkijatohtori Kyllikki Taipale-Erävala Projektitutkija Leena Eskola -

2 Yrittäjyysopetuksen tuloksellisuus – case Kymenlaakso
Kokonaisvaltainen yrittäjyysopetuksen tuloksellisuuden tutkimus opetuksellinen tuloksellisuus taloudellinen tuloksellisuus kehittämisehdotukset yrittäjyysopetuksen terävöittämiseksi Tuloksista tiedottamiseen kiinnitetään erityistä huomiota.

3 Kymenlaakso kohteena, koska
häntäpäässä vertailtaessa väestöä, työllisyyttä ja taloutta työttömyys korkea, 16,4 % (02/2017), aikaisemmin osittain yli 20 % yrittäjien osuus työllisistä pienempi kuin maassa keskimäärin ja kasvuyrityksiä on vähän Kymi yrittäjyysilmastoltaan Suomen heikoin start-up- ja pienyritykset innottomia kehittämään ja uudistamaan toimintaansa, laimea halu hakea kehittämis- ja investointivaroja

4 Selvitetään opetuksellinen tuloksellisuus
Millaiset yrittäjyystiedot ja -valmiudet ovat toiminnassa olevien 1-5 –vuotta toimineiden yritysten yrittäjiltä, kuinka opetus on valmistanut yrittäjiä yrittämiseen ja yrittäjyyden kehittämiseen / uudistamiseen n. 1 vuoden sisällä valmistuvilla AMK- ja ammatillisten oppilaitosten sekä lukioiden opiskelijoilla, mitä käytännön keinoja yrittämiseen opiskelijat ovat saaneet yrittäjyysopetuksesta ala- ja yläkoulujen koululaisilla, peruskoulutason koululaisten tiedot yrittäjyyden perusteista

5 Selvitetään taloudellinen tuloksellisuus
Yrittäjyysopetusta on toteutettu eri oppilaitoksissa kohdennetulla rahoituksella, hankerahoituksella tai opintosuunnitelmaan kuuluvana opetuksena. Selvitetään tehtyjen toimien kustannukset asiakirjoista yrittäjyyskoulutuksen ja -kasvatuksen kustannukset (yhteistyössä opetuksen taloudesta vastaavien henkilöiden kanssa)

6 Metodologia monitapaustutkimus (multiple case study)
aineistonhankintatapana Webropol-kyselytutkimus täydennettynä laadullisilla selventävillä ja syventävillä kysymyksillä. Kyselyt: yrittäjille ja ammattiin valmistuville aikuisopiskelijoille ja nuorille lukioihin verrokkikyselyinä yrittäjyyskoulutusta saaneille/ ei saaneille ala- ja yläkoulujen koululaisille. Verrokkikyselyt yrittäjyyskasvatusta saaneille / ei saaneille.

7 Odotettavissa olevat tulokset
Ensimmäinen kokonaiskuva yrittäjyysopetuksen tuloksellisuudesta Selvitys yrittäjyysopetuksen antamista valmiuksista toimia yrittäjänä ja kehittää yritystoimintaa yrittäjyysopetustoimiin käytetyistä varoista -> Ehdotuksia yrittäjyysopetuksen kehittämiseksi -> Tiedottamisen kautta yhteiskunnallinen huomio mikro-, pien- ja keskisuurten yritysten vahvaan työllistävyysvaikutukseen

8 Vaikuttavuus Tämä tutkimus: edistää positiivisen mielikuvan luomista yrittäjyydestä ja mahdollisuudesta työllistyä käynnistää keskustelua yrittäjyysilmaston parantamiseksi tuottaa kehittämisehdotusten kautta tavoitteellisempaa yrittäjyysopetusta tekee näkyvämmäksi aikuisopiskelijoiden osuuden yrittäjyysopinnoissa Yrittäjyysopetus = yrittäjyyskasvatusta + yrittäjyyskoulutusta Keskustelu yrittäjyysopetuksesta käytettävien termien selkeyttämisestä puuttuu. Pedagogiikka versus andragogiikka

9 Kiitoksia mielenkiinnosta. kyllikki. taipale-eravala@oulu. fi leena
Kiitoksia mielenkiinnosta!


Lataa ppt "University of Oulu Kerttu Saalasti Institute Yrittäjyysopetuksen tuloksellisuus - case Kymenlaakso Tutkijatohtori Kyllikki Taipale-Erävala Projektitutkija."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google