Tanssi edistää kommunikointia sosiaalisuutta body-imagen hahmottamista

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
LIIKKUMINEN JA FYYSINEN TOIMINTA LAPSEN KEHITYKSEN KANNALTA
Advertisements

Unelma hyvästä urheilusta Lasten ja nuorten urheilun eettiset linjaukset Kuva: Suomen Palloliitto.
Keski-Suomen Liikunta valmentajien osaamisen kehittäjänä.
Terveydenhoitaja ikääntyvien toimintakyvyn ylläpitäjänä
PSV Pidä rakkaus sydämessäsi. Elämä ilman sitä on kuin auringoton puutarha kukkien kuihduttua.   Oscar Wilde Anne Rongas.
KUVATAIDEPAINOTTEINEN ERITYISKOULU
Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle
Leikin merkitys lapsen kehitykselle
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Ensimmäiselle luokalle Paattisten kouluun syksyllä 2010.
KODIN JA KOULUN PÄIVÄ Rehtorin aamukaffe –tilaisuus;
Oppimisvaikeudet kehityksen riskitekijöinä
Sensorinen integraatio
1990-luvulla asenne täysin kielteinen 1990-luvulla asenne täysin kielteinen Nykyään tarve ymmärretään, mutta käyttö edelleen vähäistä Nykyään tarve ymmärretään,
Tiedonkäsittelyn biologinen perusta
Isä mummu pappa veli sisko vaari äiti isä isoisä täti mummi isä veli eno Lapsi nauttii yhteisistä lukuhetkistä Lukuhetkien aikana lapsi oppii tärkeitä.
AIKUINEN OPPIJA.
Lasten ja nuorten urheiluharrastus
Terapeuttinen hevostoiminta voimaantumisen mahdollistajana Tietoisku Mielenterveysmessuilla Ilo Elää Hyvinvointipalvelut
Kirkou – käynnistystilaisuus Maria Repo Helsingin kaupunginkirjasto.
Isä mummu pappa veli sisko vaari äiti isä isoisä täti mummi isä veli eno Miten aktiivinen lukuharrastus syntyy? Aktiiviseen lukuharrastukseen kuuluvat.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Oppimisorientaatioita
VARHAISKASVATUKSEN LIIKUNTASUOSITUKSET
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
TSEMPPIÄ LIIKUNNASTA- HANKE
Sensorinen integraatio
Tietoisuus omasta kehosta.  antiikin Kreikassa ruumis oli hengen temppeli, josta oli pidettävä huolta – ”mens sana in corpore sano”  tavoitteena oli.
Jyväskylän kristillinen opisto
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Erityistä tukea tarvitsevan ohjaaminen Helena Sorsa.
Fyysinen valmennus pojat -04 Tiivistetty katsaus P 04 joukkueen fysiikkaharjoitteluun Jape.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Tarja Rauste  Jokainen yksilö kehittyy omaan tahtiinsa  Yksilön kehityksessä voidaan erottaa seuraavat osa-alueet o Fyysinen kehitys (painon.
Persoonallisuuden kehitys Psyykkinen ja sosiaalinen kehitys.
Persoonallisuuden kehitys
Näkövammaisen lapsen vuorovaikutuksen ja puheenkehityksen tukeminen NKL Lasten kuntoutus Riitta Laakso Maria-Liisa Punkari
KOULUIKÄ PS2 LAJM. TEHTÄVÄ Mitä muistat ensimmäisestä koulupäivästä? Jos et itse muista paljoa, niin kysy vanhemmiltasi asiaa.
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
HYVINVOINTI = STRESSIN HALLINTA - LIIKUNTA TRAINER4YOU EDUCATION.
Sisällölliset orientaatiot ja lapselle ominaiset toimintatavat Ruut Ruokonen 2012.
1. Tietoinen tiedonkäsittely
Psyykkisen kehityksen keskeiset tekijät ja uhkat eri ikäkausina
Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositukset (2016)
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Ympäristö, aikuisverkosto, välineet
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Motorinen kehittyminen
”Onko tieto taitoa vai taito tietoa varhaiskasvatuksessa
Liikutaan.
Kpl 7.
3 Minuudessa on kaksi puolta
Taidon ja taiteen tulevaisuuden voimaa
Eliksiiriä elämään taidon ja taiteen voimalla
9. Oppimisen psykologinen perusta
Oppimisvalmiuksien tukeminen liikunnan avulla
- fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen toimintakyky
6. Havaitseminen.
VARHAISKASVATTAJA LUO TURVALLISEN KASVU- JA OPPIMISYMPÄRISTÖN
Asiakasraati Lapsen vasu
Urheilun ja liikkumisen valmiudet ja ominaisuudet Psyykkinen valmennus Itsetunto ja itseluottamus Paula Arajärvi ja Terhi Lehtoviita.
Harjoituksen rakenne Valmentajakoulutus taso 1
IHMISEN KASVU JA KEHITYS
Liikunnan Perusopinnot
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Harjoituksen rakenne Valmentajakoulutus taso 1
Liikunnan Perusopinnot
Esityksen transkriptio:

Tanssi edistää kommunikointia sosiaalisuutta body-imagen hahmottamista ja luo uusia oppimisen haasteita sekä stimuloi aivoja itsetuntoa tarjoamalla elämyksiä luovien, mielikuvitusta rikastuttavien kokemusten kautta ja tarjoaa väylän purkaa tunteita

Body-image Mielessä oleva kuva kehosta, joka on muodostunut sensorisista vaikutelmista, välittömistä kehon kokemuksista ja menneistä ruumiillisista aistimuksista ja kokemuksista. Kehonkuvan muutos on liikkeellä mahdollista Hyvin jäsennetylle kehonkuvalle rakentuu realistinen minäkuva (Schilder 1950)

Liikkumisen merkitys Laaja-alainen liikkuminen luo valmiuksia kokonaisvaltaiselle aistimiselle. Karkea- ja hienomotoriset taidot kehittyvät kehovalmiuksien pohjalle. Monipuolisen liikkumisen kautta edistetään kommunikaatiota, lisätään omanarvontuntoa ja oppimisen valmiuksia. (Leventhal 1980, 6)

kooste Motorisen kehityksen perusta on kehon aistimuksissa. Liikkumistaidot kehittävät lapsen ajattelutaitoja ja sen myötä kielen kehitystä. Varhainen liikuntataitojen oppiminen edistää myös kielellisten taitojen oppimista. (Viholainen 2006) Tanssin peruselementtejä tutkimalla lapsi saa tukea oppimisvalmiuksille ja kehittää esim. kinesteettisiä valmiuksia. (Leventhal 1980; Sarje 1998)

itsetunto Persoonallinen tunne omasta hyvyydestä, arvokkuudesta ja pätevyydestä Se on laadultaan pysyvähkö ja arviointeihin perustuva. Fyysinen ja psyykkinen olemus, kyvyt ja aikaansaannokset Itsetuntoon heijastuu käsitys fyysisestä minäkuvasta. Se koostuu ulkonäöstä, fyysisestä kunnosta (nopeus, ketteryys, notkeus), fyysisestä voimasta sekä ruumiinkuvasta. (Kalliopuska, Heikurainen &Larsio 1997)

Tanssin terapeuttinen arvo Vapauttaa tunteita Vapauttaa kommunikointia Vähentää ahdistusta terapeuttisesti käytettynä Antaa väylän ilon Yhteinen rytmi mahdollistaa yhteisen ja yksilöllisen liikkumisen (Espenak 1981, 7)

Lähteet Ajo, R. 2001. Tanssiterapia ja dysfaattinen lapsi. Tanssiterapia dysfaattisen lapsen kuntoutuksessa. Helsingin kaupungin opetusviraston julkaisusarja A4. Ayres, A. 2007. Aistimusten aallokossa. SI-häiriö ja terapia. Grönlund, E. 1991. Dansterapi. Introduktion till en expressiv terapiform. Lund: Studentlitteratur. Espenak, L. 1981. Dance therapy, theory and application. Springfield: Charles C. Thomas. Kalliopuska, M., Heikurainen, E. & Larsio, M. 1997. Arvostan itseäni. Vantaa: psykologiatutkimus Mirja Kalliopuska. Sarje. A., Halonen, U. & Pakkanen, P. 1998. Kirjoituksia koreografiasta. Taiteen keskustoimikunnan julkaisuja nro 24. Mikkeli: Teroprint Ky. Viholainen, H. 2006. Suvussa esiintyvän lukemisvaikeusriskin yhteys motoriseen ja kielelliseen kehitykseen.Tallaako lapsi kielensä päälle? Jyväskylä studies in education, psychology and social research 282. Jyväskylä: Jyväskylän Yliopisto.