Toimiva laadunhallintaa ja laadun jatkuvaa parantamista tukeva järjestelmä Laatustrategian toteuttaminen: Laadunhallintajärjestelmien itsearviointiin.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Aikuiskoulutuksen tulevaisuuden suuntia Nuorten aikuisten osaamisohjelman työseminaari III
Advertisements

Uudet linjaukset ammatilliseen koulutukseen Elise Virnes
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Ammattillisen koulutuksen laadunhallinta Opetusneuvos Leena Koski
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS Ryhmä 3 Hanna Autere ja Juhani.
Korkeakoulutus 1.Vastuu ammattikorkeakoulujen perusrahoituksesta siirretään kokonaan valtiolle ja ammattikorkeakouluista tehdään itsenäisiä oikeushenkilöitä.
Ajankohtaista näyttötutkinnoista Miksi tutkinnon perustetta uudistetaan? Minna Bálint
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
HE 112/2013 Hallituksen esitys eduskunnalle valtion talousarvioksi 2014 Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan asiantuntijakuuleminen Erityisasiantuntija.
Ajankohtaista opetus- ja kulttuuriministeriöstä Opso ry kevätseminaari Opetusneuvos Mari Pastila-Eklund.
ARKISTOLAITOKSEN STRATEGIAN 2015 PÄÄKOHDAT. Arkistolaitoksen toiminta-ajatus Arvot Visio Keskeiset strategian tavoitteet Toteuttamisen keskeiset keinot.
Koulutuspoliittiset ajankohtaisasiat Mika Tammilehto
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Ministeriöverkoston kokous Kohti kestävää tuottavuutta - työelämän laatu, innovaatiot ja tuottavuus -hankkeen käynnistäminen.
Laatutyön ajankohtaiskatsaus
OPPISOPIMUSKOULUTUS Ammatillisen koulutuksen järjestämismuoto Määräaikainen työsopimus Koulutuksesta yli puolet työpaikalla työtehtävien yhteydessä, täydennetään.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta OPSO ry:n seminaari Tampere Pasi Rentola.
Laatukriteerien pilotointi ja itsearvioinnin toteutus KAOssa Esa Oikarinen Koulutuspäällikkö Kainuun ammattiopisto.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Työpaikkakouluttaja- hanke
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
Ammatillinen koulutus muutoksessa Opetusneuvos Tarja Riihimäki
Akkreditointi tarkoittaa erikoistumisopintojen arviointi- ja rekisteröintiprosessia, jota Korkeakoulujen arviointineuvosto on toteuttanut vuodesta 1999.
Viestintäsuunnitelma
Laadunhallinnasta vastaavien osaamisprofiilit
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
HENKILÖSTÖSTRATEGIA Yhteistyötoimikunta
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Hallitusohjelma II asteen koulutuksesta, lukio & yo
Georg Henrik Wrede1 Lapsi- ja nuorisopolitiikan uudistuvat tavoitteet.
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen ja ammatillisen aikuiskoulutuksen ajankohtaiset asiat Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus
Oppisopimuskoulutuksen laadunhallintaa oppisopimuskoulutuksen järjestäjän toimesta Tuula Hoivala, Pirkanmaan oppisopimuskeskus
Laatua ammatillisen koulutuksen arkeen LARK 3 -hanke Sari Mikkola
Korkeakoulujen opiskelijavalintojen II vaiheen aikataulu ja toteutus Birgitta Vuorinen
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
© SUOMEN AKATEMIA 1 Suomen Akatemia Tehtävät Myöntää rahoitusta tieteelliseen tutkimukseen, tutkijankoulutukseen ja tutkimusedellytysten kehittämiseen;
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
VALTIONAVUSTUKSET AIKUISKOULUTUS Seppo Hyppönen Yksikön päällikkö Opetushallitus.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
LARK 3 – hanke Tavoitteet ja tulokset. Hankeverkosto Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia Haaga Instituutti-säätiö/Ravintolakoulu Perho Helmi Liiketalousopisto.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja jakaminen Johdanto iltapäivän työskentelyyn Työskentelyn taustamateriaalia Opetusneuvos.
O PETUSMINISTERIÖ /Jukka Lehtinen / / 1. Ammatillisen koulutuksen tuloksellisuuden kehittäminen Koulutuspoliittisia tavoitteita:
LAADUNHALLINTA- JÄRJESTELMIEN ARVIOINNIN TULOKSET Anu Räisänen Aila Korpi
Mitä auditoinnissa arvioidaan ja miksi? Johtaja Kari Seppälä, Turun yliopisto Auditointiryhmän puheenjohtaja.
Ammatillisen koulutuksen tarpeellisuus Lapissa Johtaja Mika Tammilehto Koulutuspolitiikan osasto Ammatillisen koulutuksen vastuualue
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Arviointituloksista kehittämiseen Ammatillisen koulutuksen reformin tilannekatsaus Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
SOVITTU MIKÄ SOVITTU JOHTAMISSOPIMUSTEN UUDISTAMINEN 2017
Digitalisaation ohjausmalli
Ammatillisen koulutuksen laadunhallinnan arviointi ja järjestäjien tuki Anu Räisänen
Sisäisten auditoijien koulutustapaaminen
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Ajankohtaista Jyväskylän yliopiston laatutyössä
Jatkoaskeleet Hallituksen esityksen päälinjat
Ajankohtaista ammattikoulutuksessa Ammatillisen koulutuksen kevätseminaari Kuerkievari ti opetusneuvos Seija Rasku
Ammatillisen koulutuksen laatupalkintokilpailun 2018 informaatiotilaisuus Opetushallitus Opetusneuvos Jukka Lehtinen OKM/Ammatillisen koulutuksen.
Sote-uudistuksen toimeenpano
Ammatillisen koulutuksen laatustrategia
Esityksen transkriptio:

Toimiva laadunhallintaa ja laadun jatkuvaa parantamista tukeva järjestelmä Laatustrategian toteuttaminen: Laadunhallintajärjestelmien itsearviointiin valmistautuminen: pilotointivaihe Opetusneuvos Tarja Riihimäki Ammatillisen koulutuksen vastuualue Koulutuspolitiikan osasto

Hallituksen rakennepoliittinen ohjelma Taustaa maailmantalouden ja euroalueen ongelmat, Suomen talouden rakennemuutos ja heikko kilpailukyky korkea työttömyys sekä valtion ja kuntien alijäämät johtuvat pitkään jatkuneesta kasvuvajeesta VM:n arvion mukaan kestävyysvaje runsaat 4,5 % BKT:sta. julkisen talouden rahoitusaseman tulisi kohentua nykytasoon verrattuna 9 miljardia euroa vuoteen 2017 mennessä Suomen kokonaistuotanto jäi vuonna 2013 n. 5 % matalammaksi kuin vuonna 2007 Ohjelmaan tehdään täydentävät esitykset työuran katkoksiin ja nuorten työllisyyteen, rakenteellisen työttömyysasteen alentamiseen sekä rakentamisen ja asuntomarkkinoiden toiminnan tehostamiseen liittyen. Rakennepoliittisen ohjelman tehtävänä korjata rahoitusvaje ja turvata tulevat etuudet ja palvelut.

Keskeiset toimenpiteet OKM:n hallinnonalalla OKM:n hallinnonalan toimet painottuvat erityisesti nuorten työllisyyttä ja työuran alkua sekä työurien katkoksia koskeviin toimenpiteisiin. Kuntasektorilla tehtävät ratkaisut heijastuvat merkittävästi opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan kokonaisuuteen. Toimenpiteet (ammatillinen koulutus): Toteutetaan nuorisotakuu: joustavoittamalla ammatillisen koulutuksen opintopolkuja, tutkintojärjestelmää, rahoitus- ja säätelyjärjestelmää, opiskelijavalintoja sekä työpajatoimintaa kehittämällä Oppivelvollisuusiän nostaminen 17 vuoteen: uudistus koskee koko ikäluokkaa ja valmistellaan siten, että sillä tavoitetaan erityisesti nuoret, jotka eivät pääse koulutukseen perusopetuksen jälkeen; toteutetaan perustuslain reunaehtojen sisällä; HE 2014 ja voimaan 1.1.2015

Tutkintojärjestelmää uudistetaan. HE annetaan keväällä 2014, voimaan 1 Ammatillisen koulutuksen (perus- ja lisäkoulutus) rahoitusjärjestelmä uudistetaan ja sitä koskeva HE annetaan keväällä 2014, rahoituslainsäädäntö tulee voimaan 1.1.2015. Painotetaan tuloksellisuutta, vaikuttavuutta ja laatua. Perusopetuksen jälkeisen valmistavan koulutuksen hakumenettelyt otetaan käyttöön kesällä 2014. Ammatilliseen peruskoulutukseen valmistavan koulutuksen yhtenäinen kokonaisuus otetaan käyttöön 1.8.2015. HE syksyllä 2014. Järjestäjäverkon rakenteellinen kehittäminen jatkuu, toimenpideohjelma käynnistyy alkuvuodesta 2014. Järjestämisluvat uudistuvat viimeistään 1.1.2017. Hyväksilukeminen ammatillisissa tutkinnoissa: Toteutetaan tutkintojärjestelmän ja rahoitusjärjestelmän uudistamisen yhteydessä, HE 2014 ja lainsäädäntö voimaan 2015 Näyttötutkintojärjestelmän kehittäminen on käynnistynyt

Kuntien tehtävät ja velvoitteet Toimenpiteet/normien purkaminen (OKM) Vaikutus, milj. euroa Toisen asteen koulutuksen järjestäjäverkon rakenteellinen uudistaminen ja rahoitusjärjestelmän uudistaminen (OKM)   -195 Toisen asteen koulutuksessa keskitytään tutkintojen rahoitukseen ja luovutaan muun koulutuksen julkisesta rahoituksesta (OKM) -65 Uskonnon ja elämänkatsomustiedon opetusperusteiden tiukentaminen -3 Vapaan sivistystyön rahoituksen vähentäminen -15 Kirjasto- ja tietopalveluverkon supistaminen maakuntakirjastojen määrää vähentämällä -1 Koulunkäyntiavustajien lukeminen osaksi opettaja-oppilassuhdetta -10 Oppimateriaalien keskitetty hankinta yleissivistävässä koulutuksessa ja siirtyminen kohti digitaalisia materiaaleja -7 Kelpoisuusvaatimusten väljentäminen -20 Kuntien tulopohjan vahvistaminen Päivähoitomaksujen tarkistaminen +25 Kaikkia tai useita hallinnonaloja koskevat Kuntien suunnitteluvelvoitteiden vähentäminen (kaikki hallinnonalat) -30 Joukkoliikenteen ja henkilökuljetusten tehostaminen (LVM, STM, OKM) -70

Laadunhallintajärjestelmien arviointi 2015 Kaikki ammatillisen koulutuksen järjestäjät tekevät kriteeriperustaisen itsearvioinnin v. 2015. itsearviointien tulokset kertovat kuinka hyvin laadunhallintaa ja laadun jatkuvaa parantamista tukevat järjestelmät toimivat kehittämislähtöinen toteutus: itsearviointi edistää koulutuksen järjestäjän toiminnan ja laadunhallinnan kehittämistä Tavoitteena on saada vastaus kysymyksiin: Kuinka monella ammatillisen koulutuksen järjestäjällä on toimiva laadunhallintaa ja laadun jatkuvaa parantamista tukeva järjestelmä? Kuinka monen järjestelmä edellyttää kehittämistoimia? Millaisia kehittämistoimija ja tukimuotoja tarvitaan? Pilotoinnilla testataan ensisijaisesti kriteereiden toimivuutta ja itsearvioinnin toteuttamista: lopullinen ehdotus molemmista kesällä 2014. Piloteissa kriteereiden toimivuutta ja itsearvioinnin toteuttamista arvioidaan otantaperusteisella ulkoisella arvioinnilla (=arviointiryhmä).

Toimiva laadunhallintaa ja laadun jatkuvaa parantamista tukeva järjestelmä Systemaattisesti toimiva kokonaisuus kattaa koulutuksen järjestäjän kaikki tehtävät ja koko toiminnan: koulutustehtävät, koulutuksen järjestämismuodot (ml. työpaikalla tapahtuva oppiminen) ja muut järjestämisluvan mukaiset erityistehtävät sekä yhteistyön kaikkien kumppaneiden kanssa, tukipalvelut on keskeinen johtamisen väline, jolla varmistetaan koulutuksen järjestäjän strategian mukainen tuloksellinen toiminta. Järjestelmän tulee kattaa johtamisjärjestelmän eri tasoilla tapahtuvan päätöksenteon on olennainen osa jokaisen organisaation jäsenen työtä; johdon tehtävänä on laadun johtaminen ja ohjaus sisältää toimivan laatuympyrän: palaute-, arviointi ja tulostiedon pohjalta tapahtuva laadun jatkuvan parantaminen (myös järjestämän parantaminen) kumppanit ja kaikki sidosryhmät osallistuvat tarkoituksenmukaisella tavalla toimivat tietojärjestelmät ja tiedonhallinta jotka tukevat toiminnan kehittämistä ja tuottavat tietoa päätöksenteon tueksi varmistaa resurssien kohdentamisen ja käytön asetettujen tavoitteiden saavuttamisen kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla

Kriteereiden perusperiaatteita Käyttäjälähtöisyys: kriteereitä hallittava määrä ja ne soveltuvat laatutyön eri vaiheissa oleville koulutuksen järjestäjä voi valita omaan toimintaansa parhaiten soveltuvan järjestelmän kriteerit riippumattomia järjestelmän toteuttamistavasta Luottamus kriteerit eivät ota kantaa koulutuksen järjestäjän operatiiviseen toimintaan näyttö kriteerien mukaisesta toiminnasta on koulutuksen järjestäjän vastuulla Toiminnan avoimuus ja läpinäkyvyys järjestelmän kriteerit ovat kaikkien tiedossa, arvioinnin tulokset ovat julkisia ja sidosryhmät ovat mukana kaikissa prosessin vaiheissa Tasalaatuisuus ja erinomaisuuteen pyrkiminen toiminnan lainmukaisuus, kannustetaan jatkuvaan parantamiseen Innovatiivisuus, uudistumiskyky ja toisilta oppiminen hyvien käytäntöjen tunnistaminen, prosessit, joilla tuetaan niiden käyttöönottoa edellyttää ennakointia ja ketteryyttä johtamiselta etenkin muutostilanteissa järjestelmä tuottaa ajantasaista ja ennakoivaa tietoa, jota käytetään aktiivisesti

Laadunhallintajärjestelmien kriteerit Arviointikohteet ja - kriteerit jaotellaan ammatillisen koulutuksen järjestäjän keskeisten toimintojen pohjalta: Laatukulttuuri ja laadunhallinnan kokonaisuus Laadunhallinta osana koulutuksen järjestäjän johtamisjärjestelmää, toiminnan ohjausta ja toimintaa Laadunhallinnan tavoitteet, työjako ja vastuut Sidosryhmien ja kumppanien osallistuminen Dokumentointi Laadunhallinnan läpinäkyvyys ja viestintä

Strateginen johtaminen ja toiminnan ohjaus Laadunhallintajärjestelmä osana strategista suunnittelua, johtamista ja toiminnan ohjausta Johdon sitoutuminen ja laadunhallinnan johtaminen Strategian jalkauttaminen Tiedonhallinta osana johtamista ja toiminnan ohjausta Toimintaympäristöstä saatavien tietojen hyödyntäminen ml. seuranta-, arviointi-, tutkimustieto Toimintaedellytysten varmistaminen ja resurssien suuntaaminen Koulutustarjonta Vastuullisuus ja kestävän kehityksen edistäminen Tuloksellisuus Henkilöstö ja muut koulutuksen toimijat strategian toteuttajana ja kehittäjänä Henkilöstön sitoutuminen tavoitteiden saavuttamiseen Johdon ja henkilöstön osaaminen ja sen varmistaminen Työpaikkaohjaajat/kouluttajat, tutkintotilaisuuksien ja ammattiosaamisen näyttöjen arvioijat Hyvinvointi

Perustehtävien laadunhallinta Koulutuksen järjestäjän perustehtävien suunnittelu, toteutus, arviointi ja parantaminen Koulutuksen suunnittelu Opiskelijoille tarjottavat tukipalvelut 5. Arviointi ja tulosten käyttö Arviointi- ja palautetiedon hyödyntäminen Laadunhallintajärjestelmän toimivuuden arviointi 6. Parantaminen Kokonaiskäsitys kehittämistarpeista ja kehittämistyö (oppiva organisaatio) Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen Innovatiivisuus ja uudistumiskyky Kriteerit on skaalattu neljälle eri kehitysvaihetta kuvaavalle tasolle: puuttuva, alkava, kehittyvä, edistynyt