KÄSPAIKKA.fi & PUNOMO.fi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KEKE-ARVIOINTIA JA TEEMOJEN ÄÄNESTYS Toukokuussa 2013 toteutetun kyselyn tulokset Kuva: Kekepuu elokuussa 2013.
Advertisements

SOME Eli sosiaalinen media ja lähinnä sitä Facebook Roast.
Elettiin vuotta 2004, eräässä pienessä kaupungissa nimeltään Laholm, missä turvallisuudesta ei ollut paljon tietoakaan. Sinne oli pieni ruskea nallekarhu.
 Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön sekä materiaalia opetukseen ja itsenäiseen työskentelyyn Samran Khezri Turun Lyseon koulu
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Toimintaohjeet opelle
1 Selvitysmiehen raportti Panu Kalmi. 2 Taustaa Työ on jatkoa viime kerralle esitetylle selonteolle. Selvityksen osan 2 muodostaa viime kerralla esitetyt.
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Historia • Blogger-palvelun perusti pieni sanfranciscolainen yritys nimeltään Pyra Labs jo vuoden 1999 elokuussa • Bloggerin kehittivät kolme kaveria,
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
Alustava liiketoimintasuunnitelma
1 TEKIJÄNOIKEUDET TIETEELLISTEN LEHTIEN VERKKOJULKAISEMISESSA Jukka-Pekka Timonen KOPIOSTO.
Konstit - taidon ja taiteen voimaa Lehtori Pirjo Sinervo TOP-keskus Turun opetustoimi TULEVAISUUDEN OPPIMISYMPÄRISTÖT.
Voie Expresse monipuolista yhteistyötä ranskan hyväksi – hankkeesta pysyvä resurssi? Eeva Pajari, 2007.
Sosiaalisen median hyödyntäminen nuorten parissa tehtävässä työssä
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Mitä valtakunnallinen TVT-strategia kertoo meille? Kaisa Vähähyyppä
Ohjaajakouluttajat Työryhmässä 15 jäsentä, paikalla 10. Lisäksi 5 työryhmän ulkopuolista.
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
KÄSITYÖN VIRTUAALILUOKAT TOIMINTAMALLIN ESITTELY - VERKKO-OPETUS - - OPETTAJAVERKOSTO - - VERKKOMATERIAALIT - Pirjo Sinervo 2004.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
TTL Sosiaalisessa mediassa
TURUN KOULUJEN 6. LUOKAN OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN KÄYTTÖTAITOKARTOITUS KEVÄT 2005 TOP-KESKUS Turun opetustoimi 2005.
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Käyttäjäkokemuksen muodostuminen ja kehittäminen verkkoyhteisössä Maria Hyytiäinen Työn valvoja ja ohjaaja: Dosentti Timo Korhonen
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Helmet verkkoon - hankekoulu: Työpaja hanketoteuttajille ja - rahoittajille Kati Keronen Differo Oy klo 9-12.
Kanuuna seminaari Seinäjoki  Aiemmissa malleissa lähtökohta, jossa määriteltiin hyvinvoinnin esteitä, joita sitten voitiin ratkoa  Toimintavalmius.
Satakunnan ammattikorkeakoulun Liiketalous Rauman henkilöstön ja Rauman talousalueen yritysten yhteistyön selvittäminen ja kehittäminen Enni Karvinen.
Creative Commons ja yhteisöttömän aineiston lumo Tietoisku Jari Sarja Otavan Opisto.
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ Laajennetun työssäoppimisen kokeilu  MINÄ LOPETAN. Oppilas ei ennakolta ilmoita mitään motivaatio-ongelmista,
SMART Alanko, Jacoby, Silander, Kainulainen Miksi?
WEB 2.0 — Sitä sun tätä Juha Kurri. Folksonomia Flickrissä on luovuttu tieteellisestä, tai muusta vakiintuneesta luokittelusta ja hierarkisesta lajittelusta,
Kympit – Kymenlaakson maahanmuuttajien paremman integraation tueksi Teemafoorumi Höyrypanimo, Kotka Metallialan osaamiskartoitus Riitta.
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Kyllä kansa tietää..... Sosiaalinen media tietolähteenä Marjukka Nyberg /28/2015COMPANY CONFIDENTIAL | Copyright © M-Brain
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Asiallinen aamiainen Vauhtia myyntiin sähköä markkinointiin Tornio – Kemi Paula Aikio-Tallgren, puheenjohtaja Länsipohjan Yrittäjät.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
KÄSITYÖSTÄ ON KYSYMYS! KÄSITYÖ- JA MUOTOILUALAN OMA, KATTAVA VERKKOPALVELU Jospa meillä olisi…
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Toimintaohjeet opelle
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Verkkokurssit tuunattuina mobiileiksi Lauri Pirkkalainen Konneveden lukio
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Verkkokurssit tuunattuina mobiileiksi Lauri Pirkkalainen Konneveden lukio
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Ensimmäinen KAIKKI IHAN KAIKKI vanhempainilta. Kaikki ihan kaikki toiminta.
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
Pirjo Rauhala, Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? 1 Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? Alustus Suomen virtuaaliyliopiston.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Tutoropettajien koulutus ja toiminta
Täydennyskoulutus Tuoteturvallisuus ja työura ruoka-alalla
Esityksen transkriptio:

KÄSPAIKKA.fi & PUNOMO.fi KOKO KÄSITYÖ- JA MUOTOILUALA YHDESSÄ.. KÄSPAIKKA.fi & PUNOMO.fi yhteisöllisyyttä ja yrittäjyyttä verkossa SKO-PÄIVÄT 22.4.2012 Pirjo Sinervo, käsityöopettaja, yrittäjä

KÄSPAIKKA.FI PEDAGOGISET SISÄLLÖT Mistä on kysymys? Punomo Networks Oy omistaa ja hallinnoi puitteita PUNOMO.FI VERKKOKAUPAT KÄSITYÖALAN YRITTÄJILLE: käsintehdyt tuotteet, käsityömateriaalit ja -välineet Käspaikan ystävät - käsityö verkossa ry hallinnoi tekijät omistavat sisällöt Punomo Networks Oy tarjoaa puitteet eli infran PUNOMO.FI:N ja KÄSPAIKKA.FI:N INFRA mainokset ilmoitukset tapahtumatiedot KÄSPAIKKA.FI PEDAGOGISET SISÄLLÖT käsityöalan opettajien ja opiskelijoiden julkaisut, käsityön osaamisen jakaminen, oppimateriaalit, ideat PUNOMO.FI & KÄSPAIKKA.FI VERKOSSA

160’000 kävijää joka kuukausi!

Miksi käsityö meni verkkoon? Tarina alkoi jo 1996, jolloin internet oli vielä niin uutta… Aito tarve koota yhteen osaamista: Käsityöopettajat aina yksin kouluissaan – ei saman aineen kollegoita Käsityölle on tyypillistä, että oppimateriaalia, uusia ideoita ja työtapoja on paljon ja koko ajan tulee uutta. Kuka sen kaiken saa käsiinsä? Päätettiin ottaa yhdessä selvää, mikä se internet oikein on ja onko siitä hyötyä käsityölle. Käynnistettiin käsityönopettajien täydennyskoulutus asian tiimoilta. Avainhenkilöt Pirjo Sinervo, aina uudesta innostuva käsityöopettaja, joka jo oli kokeillut verkkojulkaisemista. Turkka Sinervo, Turun Tietokone opetuksessa - TOP-keskuksen johtaja, jonka tehtäväkenttään sisältyi opetuksen palvelinympäristön hallinta ja opettajien IT-täydennyskoulutus. Erja Syrjäläinen, opettajienkouluttaja HY:stä, Tekstiiliopettajaliiton koulutusvastaava.

Käspaikka.fi Jakamiskulttuuri on vahvaa käsityönopettajien kesken. Käspaikassa jaetaan omaa osaamista periaatteella ”Antaessaan saa” – kaikki voittavat! Opettajat saavat materiaaleja opettamiseen ja tukea ammatilliseen osaamiseen. Oppilaat ja opiskelijat, alakoulusta yliopistoon ja aikuiskoulutukseen, saavat materiaaleja oppimiseen Kuka tahansa käsityötä harrastava ja tekevä saa luotettavaa käsityötietoa vapaasti verkosta. Käsityö, käsityöala saa näkyvyyttä! KÄSITYÖMENETELMÄT, TEKNIIKOIDEN OPPIMINEN IDEAT, UUTUUDET TYÖOHJEET

Yhteisöllisyys Käspaikassa Opettajien täydennyskoulutukset ja työpajat Oman aineen kollegoiden tapaaminen Yhteisyyden tunteminen, joukkoon kuuluminen, omistajuus Yhteinen intohimo käsityöhön! Raha ei ole kaikki kaikessa! Postituslistat: tiedonvälitys, yhteydenpito, keskustelut, edunvalvonta, sijaisten hankkiminen… Käspaikan blogi moninaisia puheenvuoroja käsityöstä, sanoin ja kuvin, Taito-radio ja liikkuvaa kuvaakin Käspaikan Facebook-ryhmä, kaikille avoin, 21.4.2012 : 2307 jäsentä

Punontapaja Porvoossa 20. - 21.4.2012 Järjestäjä: Käspaikan ystävät – käsityö verkossa ry yhteistyössä Taito ry:n ja Tekstiiliteollisuus Oy:n kanssa. Yritysyhteistyö!

Käspaikka on saanut lukuisia palkintoja Pääministerin parhaat käytännöt, I palkinto 2004: ”Käspaikka on valtakunnallinen verkkoyhteisö, joka yhdistää oppilaat, opiskelijat, opettajat ja alan tutkijat. Sen tavoitteena on tukea käsityö- ja muotoilualan uusimman tiedon jakamista ja saattaa se kaikkien ulottuville. Käspaikka-sivustossa on laaja valikoima opettajien ja opiskelijoiden tuottamaa materiaalia opetuksen ja harrastajien vapaaseen käyttöön. Käspaikka on edustava malli tavasta yhdistää useissa ja toisistaan eroavissa työyhteisöissä työskentelevät henkilöt, niin opettajat kuin oppilaat, toimivaksi yhteistyöverkostoksi. Käsityötiede ja tutkimus sekä alan opettajien koulutus ovat myös merkittävässä asemassa Käspaikassa, jossa yhdistyvät luontevasti teoria ja käytäntö.”

Miten Käspaikka on pysynyt hengissä? Alkuinnostus internetiin ja verkkojulkaisemiseen. Puitteet ”omasta takaa” Turun opetustoimen palvelinympäristöstä. Sopivat henkilöt vetureina. Rahoitustukea OPH:lta 5-6 vuotena verkkohankkeeseen ja useita kertoja opettajien täydennyskoulutukseen. Täydennyskoulutusten kautta opettajat ovat saaneet aikaa oppia uutta ja ovat samalla sitoutuneet verkkomaailmaan niin käyttäjinä kuin myös julkaisijoina.

14-vuotias Käspaikka vaakalaudalla 2010 OPH:n rahoitustukea oli mahdollista saada vain muutamana vuonna – ”hanke alkaa ja se päättyy” - entä sen jälkeen? Rahoitusta viimeksi vuonna 2007. Valtakunnalliselle toiminnalle olisi tarvittu valtakunnantason rahoittaja. Sitä ei ollut saatavilla. Opettajaverkosto päätyi ottamaan ohjat omiin käsiin. Punomo.fi syntyi tukemaan Käspaikka.fi:tä Sinervojen perheyrityksen Punomo Networks Oy:n muodossa. Ajatus yrittäjäksi ryhtymisestä kypsyi PS:n mielessä lähes 10 vuotta, taustalla tahto ratkaista Käspaikan tulevaisuus. Yhteisöltä tuli yksimielistä tukea. Käspaikasta oli tullut käsityölle ratkaisevan tärkeä opetuksen tietovaranto.

Punomo.fi:n liikeidea Jos viereinen häkkyrä kuvaa verkkoa, niin pienet punertavat täplät voisivat olla yksittäisiä käsityön toimijoita. Ne näkyvät niin pieninä, ettei saa kunnolla selvää. Kun toimitaan yhdessä, jokainen näkyy paremmin! Se on Punomon idea!  Käsityön opetuksessa ja käsityön tekijöillä ikuinen ongelma saada tietoa materiaaleista ja välineistä ja niiden ostopaikoista. Punomon tavoitteena vastata tuohon haasteeseen.

Punomolla on Facebook-sivu ja Käsityöelämää -blogi

Missä mennään? Tekniikkaongelmat: yrittäjä IT-toimittajien armoilla Punomossa käsitöiden, materiaalien ja työvälineiden myynti pitäisi saada nousuun… Tarvittaisiin enemmän myyjiä, jotta valikoimat olisivat kattavammat Resurssien vähäisyys: Markkinointiin ei ole suuria panostuksia, tunnettavuuden hankkiminen työlästä. Pitää myydä yrittäjille verkkokauppapaikkoja, pitää saada kuluttajat asiakkaiksi verkkokauppoihin. Työvoimaa ei ole varaa palkata. Yrityspuolella yhteisöllisyyttä? Verkostoitumisen merkitystä ei vielä tunnisteta riittävästi. Verkkomaailman kuviot monelle epäselviä: luullaan, että riittää ”kun mulla on jo se oma verkkokauppa siellä internetissä”.

Opetus ja yritystoiminta Käspaikan toimijoiden, käsityön opetuksen ammattilaisten asenteet ovat muuttuneet myönteiseen suuntaan suhteessa yrittäjyyteen. Suunnitelmissa on tiivistää Käspaikka.fi ja Punomo.fi yhdeksi verkkoympäristöksi eli toteuttaa myös niiden kesken parempaa yhteisöllisyyttä verkossa.

Tervetuloa Käspaikkaan ja Punomoon! Kiitos!