Suomalainen koulu ulkomailla syntyneen opettajan silmin

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Heini-Marja Järvinen Turun yliopisto
Advertisements

 Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön sekä materiaalia opetukseen ja itsenäiseen työskentelyyn Samran Khezri Turun Lyseon koulu
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Työhönvalmennuksella työelämään
Barents-Parents Lapin yliopiston harjoittelukoulu.
2.-luokkalaisten kielisuihkutunnit Tampereen Yliopiston Normaalikoulussa 2.-luokkalaisille opetetaan oppitunneilla ranskaa ja saksaa osana normaalia lukujärjestystä.
Monikulttuurisuus opetuksessa
MonikultTuurisuus suomalaisessa koulussa opettajan kokemana
S2-tiimin muistiinpanot
Media vaikuttamisen ja vuorovaikuttamisen välineenä
Monikulttuurinen nuorisotyö Porvoon kaupunki Nuorisopalvelut
Samran Khezri Turun Normaalikoulu 2008
Samran Khezri Turun yliopisto Kasvatustieteen aineopinnot
DOKUMENTAATIO JA TIEDONMUODOSTUS
Oppivelvollisuus Perusopetus on maksutonta yleissivistävää opetusta, jota annetaan kaikille Suomessa vakinaisesti asuville lapsille. Kaikki lapset ovat.
KURDIKULTTUURI KULTTUURIEN MAAILMA Samran Khezri Jyväskylä
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Oulun aikuislukio 2014.
Kieli- ja kulttuuriryhmien opetus, oppilasmäärät ja resurssi
Samran Khezri Tampereen yliopisto Kasvatustieteen syventävät opinnot Koulutuksen laatu ja vaikuttavuus
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Peruskoulun tuki ammatinvalinnassa
Päivi Luoma - VIRTA -hanke VIRTA = Virtuaaliset Alueresurssit Virta vie kohti virtuaalimaailmaa.
TASKU Mitä on kielitietoinen opetus? Mikä on kielitaidon taitotaso?
Tämän esityksen pohdittavana teemana on yleisen kehittämisen näkökulmasta koulun toimintakulttuuri Lähtökohtaisesti jokaisessa kouluyhteisössä tarvitaan.
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
Jipot ja jekut –seminaari Turun ammatti-instituutti Samran Khezri.
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
Kirjastotyö ja maahanmuuttajat - monikulttuurinen kirjastotyö Keskuskirjastokokous Leena Aaltonen Turun ammattikorkeakoulu.
Yhteisöllisen ohr:n huomioitava
Laps’ Suomen -pilotista Kaukoon Äidinkielen etäopetusta ulkosuomalaisille lapsille Pertti Siekkinen Tietotekniikan tutkimusinstituutti, koulutusteknologiayksikkö,
RS2014 SyyslukukausiKevätlukukausi HISTORIAN PERUSOPINNOT (14 op) VALTIO-OPIN PERUSOPINNOT (10 op) ENGLANTI (5 op) HISTORIAN PERUSOPINNOT (11 op) HISTORIAN.
Tutkimussuunnitelma Leikin mahdollisuudet äidinkielen opetuksessa 1. ja 6. luokalla Tanja Kaspala.
Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön
Y LEISTÄ Vanhempien ja opettajan erilaisia näkemyksiä lapsen toiminnasta ryhmän jäsenenä Yleensä puhutaan kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä Vanhempien.
OPS-ajatuksia.
Markus Talvio Quest-kouluttaja, tutkija, luokanopettaja Lions Quest tunne- ja vuorovaikutustaitojen ohjelmien laatukriteerien valossa
Etäopetus pelittää verkossa Tampere ja Turku aktiviisina kehittäjinä Riitta Mäkelä-Metsälä | Antti Huttunen | Päivi Luoma.
Anita Zenger, Turun Kielitivoli
LASTEN OSALLISUUS MUKSUTEEKIN PÄIVÄKODISSA PYHÄJÄRVELLÄ
Samran Khezri Kieliparlamentti, Helsinki
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
School-university partnership Kokemuksia koulun ja yliopiston välisestä kumppanuusyhteistyöstä kokosi: Erja Syrjäläinen.
Aikuiskasvatustieteen tutkijatapaaminen Rovaniemi YLIOPISTOKOULUTETTUJEN NUORTEN AIKUISTEN ELÄMÄÄN TYYTYVÄISYYDEN JA ELÄMÄNÄHALLINNAN HAASTEET.
Osmos-loppupuheenvuoro Riitta Vartio. mitä kuulin tänään?
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
Kotipuu Anita Novitsky, Monikulttuurisuuden asiantuntija.
Vertaisryhmät vanhemmuuden tukena Kotipuu. VÄESTÖLIITON KOTIPUU TAVOITE Maahanmuuttajataustaisten perheiden psykososiaalinen hyvinvointi KOHDERYHMÄ -Julkisen.
Kuka minä olen? Identiteettikysymyksiä kurdinuorten elämässä Samran Khezri DIDAR-Hanke Tampere samran.wikispaces.com.
Opettajan pedagogiset opinnot Kielten opettajien koulutukseen valitut 2016.
Vanhempien mielipiteitä
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Samran Khezri Turun normaalikoulu
Samran Khezri Turun normaalikoulu
Opettajana monikulttuurisessa ja kielitietoisessa koulussa
SUOMI ON MONIKULTTUURINEN MAA!
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
KOTOUTTAMISPERHELUOKKA
ESSEE.
Kulttuurienvälinen viestintä
Yhdessä opettaen -PIENTEN LASTEN KOULU TERVETULOA KOULUTUKSEEN!
Kohti kansallista digitaalista koulua
Kokemuksia valmistavan inklusiivisesta mallista meidän koulussa
eNORSSI TYÖSEMINAARI JYVÄSKYLÄSSÄ
VOIKUKKIA-vertaistukiryhmä:
Esityksen transkriptio:

Suomalainen koulu ulkomailla syntyneen opettajan silmin Samran Khezri Turun iltalukio 8.11.2013

Taustatietoja Olen kurdi Iranista Olen syntynyt Mahabadissa Luoteis-Iranissa Karkotetuksi joutuminen perheen kanssa Jouduin pakolaiseksi isäni kulttuuritöiden takia Olin perheeni kanssa kaksi vuotta Turkissa UNHCR:n kautta Suomeen 21.10.1997 Hämeenlinnassa 1998 kesään asti Pysyvästi Turkuun kesästä 1998 lähtien

opettajana Turussa: Omakielisenä opettajana syyskuusta 1999 ja myös Turun normaalikoulussa 2007 lähtien Kaarinassa: Vaarniemen koulussa koulunkäyntiavustajana 1999-2001 Hämeenlinnassa: Oman äidinkielen opettajana 2002-08 Liedossa: Aikuisten maahanmuuttajien suomen kielen, äidinkielen ja ATK:n opettajana ja yläkouluikäisten 2002-05 kurdioppilaiden äidinkielen opettajana, Paraisilla: kurdin kielen opettajana 2000-04

KOulutustausta Musiikin kandidaatti (Teheranin yliopisto) Persian kieli ja kirjallisuus (Teheranin yliopisto) Suomen kielen perusopinnot ja aineopintoja (Turun yliopisto) Erityispedagogiikan perusopinnot (Turun kesäyliopisto) Kasvatustieteen kandidaatti (Turun avoin yliopisto) Kanditutkielma: Kodin ja koulun välinen yhteistyö maahanmuuttajavanhempien näkökulmasta Kasvatustieteen maisteriopinnot, graduvaihe (Tampereen yliopisto) Gradun aihe: Kuka minä olen? Identiteettikysymyksiä kurdiopiskelijoiden elämässä Monikielisen opettajan pätevöitymisohjelma – Tampereen yliopisto Perusopintojen suunnitteluryhmän jäsen ja kouluttaja Opettajan pedagogiset opinnot Tampereen yliopisto 2013 Monialaiset opinnot, Tampereen yliopisto 2013- jatkuu

Luentoja eri puolilla Suomea Maahanmuuttajaoppilaiden koulunkäyntiin liittyvät haasteet ja mahdollisuudet Äidinkielen opetuksen merkitys koulumenestyksessä Maahanmuuttajien opetuksen havainnollistaminen eri oppiaineissa Omakielisten opettajien rooli ja toimenkuva Maahanmuuttajanuorten haasteet suomalaisessa yhteiskunnassa Kieliparlamentin kommenttipuheenvuoro maahanmuuttajien äidinkielen asemasta

Ensimmäiset Kokemukset Suomesta Hämmennys Tulevaisuuden visiot Perheen tilanne/ vanhempien ja lasten roolien vaihto Kultuurishokki Tyhjyyden tunne Sisäinen viha Pelko Vastuu Tunnelin päässä valo

Suomalainen koulujärjestelmä Maailmanlaajuisesti tunnettu Korkeasti koulutetut opettajat Todella hyvin varustetut koulut Oppilaiden tukimahdollisuudet Opettajien kouluttautumismahdollisuudet Vapaus Tasa-vertaisuus, vaikuttamisen mahdollisuudet PISA-tutkimukset

Suomalaisen koulun kohtaamat haasteet Opettajien haasteet Monikulttuurisuusosaaminen Eri lähtökohdista olevien oppilaiden ja vanhempien kohtaaminen Monikielisyys Uskonto Kodin ja koulun välinen yhteistyö Miten voidaan tehostaa ja hyödyntää?

Maahanmuuttajaperheiden/-oppilaiden haasteet Uusia maa, uusi kulttuuri ja uudet arvot Yhteiskunnalliset erot Koulujärjestelmän erilaisuus Yhteistyö kodin ja koulun välillä Lasten koulunkäyntiin liittyvät asiat Koulun ja kodin välinen yhteistyö Ammatinvalinta Yhteishaku Lasten ja vanhempien aseman muutokset Lapset ovat omillaan Kodin tuki puuttuu

Ratkaisuja? Kulttuurien välinen vuorovaikutus ja koulun rooli Monikulttuuriset opinnot opettajankoulutukseen Monikulttuuriset voimavarat ja resurssit Yhteistyö omakielisten ja oman äidinkielten opettajien kanssa Globaalikasvatuksen kannalta: On hyvä luoda luotettava ympäristö, missä eri kulttuuritaustoista olevat ja myös suomalaiset pystyisivät tulemaan toistensa kanssa toimeen Kulttuurien välinen vuorovaikutuksen lisääminen/lisääntyminen On hyvä nähdä nämä voimavarat ja monikulttuurisuus positiivisina asioina Monikulttuurisia jaksoja kouluissa Kodin ja koulun välisen vuorovaikutuksen ja yhteistyön lisääminen ja hyödyntäminen

Jatko… Yliopiston ja koulujen välinen yhteistyö Hyvä esimerkki. Vieraina koulussa? –kirja Monikulttuurinen koulu oppilaiden, vanhempien, opettajien ja rehtoreiden kokemana. Kirsi Klemelä, Anne Tuittu, Arja Virta & Risto Rinne (toim.) Omakielisten opettajien ja oman äidinkielen opettajien kokemusten hyödyntäminen Mahdollisesti kokouksia 2-3 kertaa vuodessa, missä vaihdetaan kokemuksia ja ajatuksia Yliopiston ja maahanmuuttajataustaisten opettajien yhteistyö

KIITOS Yhteystiedot: samran.khezri@utu.fi samran.khezri@uta.fi samran.wikispaces.com