Eveliina Sirkeinen: Tekstianalyysi ja mielipidetekstit netissä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1 Eurooppalainen kielitaidon arviointi- ja testausjärjestö
Advertisements

Kypsyysnäyte Kypsyysnäyte on oppimiskokemus ja työnäyte sekä väline opinnäytetyön esilletuontiin.
Käyttöohje: Kuinka luoda uusi foorumi ja kuinka kommentoida foorumiin. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Tervetuloa kanssani keväiseen metsään!
Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
ÄIDINKIELEN YLIOPPILASKOE
ja kuinka sitä tulisi soveltaa
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
Valtakunnallinen kielikoe
Tietojen hallinta Alkuperäinen teksti:
Nuorten peliohjelmointi 2011
Olisiko oppineesta rotasta astronautiksi avaruuslennolle Marsiin?
SUULLINEN HARJOITTELU
Preppaus ENA 4.
 Kyky harkita asioita monipuolisesti ja järkevästi  Ongelmat tarkasti tai löyhästi määriteltyjä  Arki vs. tiede  Miten tutkimustieto pätee arjen ongelmissa?
Luetaan! Kota-projekti, Diat laati Maija-Liisa Halme-Briedis.
Valitse sanomapalkissa Ota muokkaus käyttöön,
Lukemaan oppii vain lukemalla
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
JOHTAJIIN KOHDISTUVAT ODOTUKSET
Jouni Viuhko 2010 Pilkun käyttäminen.
kielten keskus Säädösten ymmärtämistä selvittävä kysely- ja haastattelututkimus Vesa Heikkinen & Aino Piehl Säädöskielihankkeen.
Hyvän kirjoittamisen opetuksen ohjelman piirteitä.
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Kvantitatiivisen aineiston keruu ja analyysi (kl.2011) -harjoitukset pääaineopiskelijoille Mira Kalalahti Käyttäytymistieteiden laitos
Kympit – Kymenlaakson maahanmuuttajien paremman integraation tueksi Teemafoorumi Höyrypanimo, Kotka Metallialan osaamiskartoitus Riitta.
PILKKU.
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Ammatillisuuden ydintä etsimässä
Täydennyskoulutuksen verkostomalli – Vaihe I - II OSAAVA - ohjelma
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Runo tekstitaidon kokeessa
Käsityön oppimateriaali ©Riitta Huovila Oppimateriaali auttaa ymmärtämään  pelkät sanat eivät riitä – havaintomateriaali välittää tietoa usean.
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
Tekstitaidon vastauksen eteneminen
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Venäjän tunteja suunnittelemaan ”Punainen lanka” ”Luontevia siirtymiä” ”Helppouden tuntua” - Takana paljon suunnittelutyötä.
Refaktorointi ”Te olette tehneet tätä ennenkin”. Mitä on refaktorointi? (1/2) prosessi ohjelmakoodin laadun parantamiseksi ohjelman sisäisen rakenteen.
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Liiketoimintaprosessit ja MS Visio 2010
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
Ops seminaari Askola.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Minä oppijana yliopistossa - opintopsykologisia näkökulmia ESOK-seminaari Tampereella Satu Eerola Opintopsykologi.
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa.
KYSELYT SOVELTUVUUSKOKEESSA Kuullun ymmärtäminen, kuinka hyvin hakija kykenee pitämään kuulemaansa tietoa mielessä, keskittymiskyky, ohjeiden ymmärtäminen.
Kehittyvä kypsyysnäyte -seminaari Ryhmäkeskustelu Kypsyysnäytteen tekstilaji Puheenjohtaja: Toini Rahtu (HY) Sihteeri: Anne Mäntynen (HY)
Usko ja riippuvuudet Pekka Lund Mistä puhumme, kun puhumme riippuvuuksista? Pekka Lund
Pekka Lund Usko ja riippuvuudet.
Työelämän tekstejä sähköposti.
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
Muista nämä aineisto- tai dokumenttitehtävään vastatessasi:
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
Tietoa välittävä puheenvuoro
SEURAAVAT TAIDOT HYÖDYLLISIÄ OHJAAMISESSA JA KOHTAAMISESSA
Asiatekstien tyylilaji: asiatyyli
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Quizlet-sovelluksen käyttöopas
Miellekartta.
Kielen- ja tekstinhuoltoa
Ideaa lukemiseen Taina Kylmänen/OSAO
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Teema 1: Henkilökohtaiset vahvuudet ja lasten parissa työskennellessä tarvittavat vahvuudet Tavoitteet: Opiskelija osaa tunnistaa omia ammatillisia.
Liiketoimintaprosessit ja MS Visio 2010
Kirjoittajaprofiilit
Kysely yleisille kirjastoille 2013
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Esityksen transkriptio:

Eveliina Sirkeinen: Tekstianalyysi ja mielipidetekstit netissä

Tekstianalyysin määrittelyä Matti Leiwon kahtia jako: Tekstianalyysi on… 1. osa kieliopin tai kielitaidon opettamista. 2. lukukokemuksen jäsentäjä ja sitä voi soveltaa analyyttisessa eli ymmärtävässä lukemisessa.

Miksi tekstianalyysiä S2-opetuksessa? Analyysi lisää tekstilajien tuntemusta. Mistä tiedät, onko kyseessä mielipidekirjoitus vai joku muu? Auttaa jäsentämään, ymmärtämään ja hallitsemaan tekstiä. Analyysi auttaa kirjoittamaan myöhemmin oman tekstin. Muita syitä?

Mielipidetekstin analysoiminen eli… Tekstilajin tunnistaminen. (Mistä piirteistä tunnistat mielipidetekstin?) Tyylin tunnistaminen. (Onko virallinen vai ei?) Tekstirakenteen tutkiminen. (Mitä alussa, keskiosassa ja lopussa?) Sisällön ymmärtäminen ja pohtiminen. (Auta kysymyksillä.) Jonkin kieliopillisen ilmiön tutkiminen kontekstissa. (Alleviivaa kaikki partitiivit.)

Esimerkistä sääntöön vai toisinpäin? Induktiivinen työtapa Deduktiivinen työtapa Esimerkki -> Sääntö Ensin tutkitaan esimerkkiä (kokonainen mielipideteksti). Opettajan kyselyn kautta pyritään löytämään esimerkistä yleisiä sääntöjä. Sääntö -> Esimerkki Ensin annetaan sääntö ja sitten sovelletaan sitä esimerkkiin. Lasse Jalonen 2007

Induktiivinen ja deduktiivinen työtapa (Jalonen 2007) Induktiivinen työtapa - edistää vuorovaikutusta oppimistilanteessa, vaikka opettaja toimiikin aloitteentekijänä ja toiminnan tarkastajana. - parantaa oppilaiden kykyä hallita käsitteitä sekä luo tehokkaasti uusia näkökulmia. Deduktiivinen työtapa - on hyvä induktiivisen tuloksen testaukseen/soveltamiseen.

Tehtävä 1. ”Sanakirjat pois!” Tässä edetään induktiivisesti: Katsotaan kokonaista esimerkkitekstiä. Tavoitteena on tutustua mielipidetekstiin: Mille se näyttää ja missä se asuu. Tehtävän kysymykset auttavat ymmärtämään tekstiä, mutta sitä ei tarvitse ymmärtää kokonaan. Autenttisen tekstin sieto kasvaa (toivottavasti).

Tehtävä 2: ”Mielipideteksti” Työtapa on induktiivinen: aloitetaan esimerkkitekstillä. Kysymykset ohjaavat ja aiheuttavat ajattelua. Vastauksista syntyvät mielipidetekstin ”säännöt”. Tunnistetaan tekstilaji, tyyli ja rakenne, nimetään mielipidetekstin osaset. (Voidaan lisäksi alleviivata ja tutkia slangisanastoa.)

Tehtävä 3. ”Mielipide” ja citykaniesimerkit Mielipide-paperissa on se, mitä saatiin kenties jo edellä tulokseksi: mielipidetekstin rakenne. Citykani-tehtävä on näin ollen deduktiivinen. Saatuja sääntöjä testataan esimerkkiteksteihin.

Seuraavaksi? Omia tekstejä nettiin! Suomi24-keskustelupalstalle HS:n keskustelupalstalle Facebookkiin oman ryhmän seinämälle: http://www.facebook.com/?ref=home#!/group .php?gid=343070040431 Tms.