Opiskelijatutoreiden välitapaaminen Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunta (JYY) Keskiviikkona Ylioppilastalo Ilokivi
Välitapaamisen tavoitteet • Vertaistuen tarjoaminen tutoreiden kesken – Kokemusten jakaminen – Ongelmien selvittely yhdessä • Mahdollisuus suunnitella yhteistyötä • Tutoroinnin loppuvaiheiden ja päättämisen suunnittelu
Tapaamisen suunnitelma • Jakaudutaan n. 5 hengen ryhmiin – Ei oman oppiaineen tutoreiden kanssa samaan ryhmää • Keskustellaan eri aihepiireistä ryhmissä – Kunkin aiheen käsittelyn jälkeen käydään yhdessä läpi • Ryhmätyöskentelyn jälkeen – Mahdollisuus kysyä neuvoa ongelmatilanteisiin – Ohjeita tutoroinnin loppuun viemiseen ja tutorraportin kirjoittamiseen
Aihepiirit 1) Tunnelmia, fiiliksiä, kuulumisia 2) Minä, tutor 3) Pienryhmäni on... 4) Parantamisen varaa? Kuhunkin aihepiiriin ryhmissä n. 5 min keskustelua, jonka jälkeen läpikäynti
1. Tunnelmia, fiiliksiä, kuulumisia Miten on yleisesti sujunut? – Miltä ryhmän ohjaaminen on tuntunut? Miten ensimmäiset tapaamiset sujuivat? Mitä olette ryhmän kanssa tehneet? Mitkä ovat olleet parhaita onnistumisia? – Hyviä ryhmätapaamisia tai tapahtumia, hyvää palautetta,... Mitkä ovat olleet suurimpia ongelmia? – Vaikeuksia yhteydenpidossa, haastavia ryhmäläisiä, vaikeuksia motivoinnissa,... – Miten ratkaisit ongelmia?
2. Minä, tutor Onko tutorointi vastannut odotuksiasi? – Onko tapaamisia, yhteydenottoja ja työtä ollut enemmän / vähemmän kuin ajattelit? Vertaa itseäsi tutorleirillä JYT:n osuudessa olleisiin tutoreihin, millainen tutor itse olet ollut? Mikä tutorina toimimisessa on ollut parasta ja mikä ikävintä? Millaiselta ryhmän johtaminen on tuntunut?
3. Pienryhmäni on... Onko ryhmäytyminen onnistunut? – Miten tutustumisvaihe sujui? Millainen ryhmähenki on ollut? Mikä helpotti / vaikeutti ryhmäyttämistä? Onko ryhmä yhtenäinen? – Onko ryhmäläisillä paljon erilaisia tarpeita? Onko ryhmässä erilaisia rooleja (puheliaita, vetäytyviä, johtajia...)? Miten huomioitte erilaisuuden? Onko joku jäänyt ulkopuoliseksi? – Jos on, miten olet toiminut Onko ryhmäsi sopivan kokoinen? Luuletko, että saat ryhmäläisistä uusia kavereita?
4. Parantamisen varaa • Mitä kehittämistä opiskelijatutoroinnissa yliopistolla ja oppiaineessanne yleisesti on? • Onko tutorkoulutus palvellut tutorointia? – Missä on parannettavaa? Mitä tietoa tai taitoja olet kaivannut? • Onko yhteistyö sujunut eri tahojen kanssa? – Esimerkiksi laitoksen, opettajatutorin, muiden tutoreiden ja ainejärjestön kanssa? • Mitä tekisit seuraavalla kerralla itse toisin?
Kysyttävää? Onko ollut tilanteita, joissa ei ole tiennyt vastausta? Saa kysyä mistä vain, mietitään yhdessä
Tutoroinnin päättäminen • Tutorointia saa jatkaa vaikka keväälle saakka – Mielellään ainakin loka/marraskuuhun – Varmistakaa ettei ole jäänyt asioita epäselväksi • Suositellaan mukavan lopputilaisuuden pitämistä – Kannattaa kerätä palautetta omasta toiminnasta esim. palautekeskustelu tai kirjallinen palaute • Viikolla 46 tai 47 – Sitä ennen Korpissa palautekysely • Keväällä jaetaan tutordiplomit (pyynnöstä)
Tutorin loppuraportti Raportti on 2-3 sivun selvitys koko tutorprosessista – Osallistuitko tutorkoulutukseen ja millaista se oli – Miten itse tutorointi sujui – Mitä opit tutoroinnista – Mitkä olivat parhaita kokemuksia ja onnistumisia – Mitä ongelmia ilmeni ja miten ratkaisit ongelmat – Mitä hyötyä kokemuksesta itselle – Ideoita tutoroinnin ja tutorkoulutuksen kehittämiseen Vapaata kirjoittamista, ei tarkkaa kaavaa
Tutorin loppuraportin palauttaminen • Raportti palautetaan tiedekunnan opintoasiainpäällikölle marraskuussa • Opintopisteet (yleensä 2 op) saa, kun... – On osallistunut tutorkoulutukseen – On ohjannut pienryhmää – Laatinut ja palauttanut raportin tutoroinnista
Palkkionmaksulomake Palautetaan omalle laitokselle mennessä – Jos ei ole laitoksia → tiedekuntaan – to/palkkiolasku Kannattaa palauttaa samaan aikaan tutorraportin kanssa Rahapalkkio on 13 euroa / tunti – Korvattavien tuntien enimmäismäärä on 15 tuntia
Muita juttuja muistutuksena Lainattavia tavaroita saa hakea pienryhmäkäyttöön kopo- ja soposihteereiltä sekä KVATilta – Tarjolla mm. mölkky ja muita pihapelejä, tikkataulu, lautapelejä, ainejärjestösudoku, astioita, pilkkivehkeet, vene,... – Muistakaa myös JYYn tilat! – Projekti- ja liikunta-avustuksia voi hakea milloin vaan Muistakaa edustajistovaalit! ja ennakkoäänestys
KIITOS! Ensi vuonna saattaisi olla tarvetta muutamalle reippaalle senioritutorille MUKAVAA SYKSYN JATKOA KAIKILLE!