Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kliinisten opintojen ohjauksen kehittäminen logopedian oppiaineessa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kliinisten opintojen ohjauksen kehittäminen logopedian oppiaineessa"— Esityksen transkriptio:

1 Kliinisten opintojen ohjauksen kehittäminen logopedian oppiaineessa
Elisa Heikkinen Hutk/logopedia Opintori

2 Kehittämishankkeen tausta
Logopedian opintoihin kuuluvat kliiniset opinnot, jotka valmentavat opiskelijoita tulevaan puheterapeutin ammattiin Omien asiakkaiden ohjattu kuntoutus II (8 op, S) Opiskelija pitää puheterapiajakson (15-25 x 45 min) asiakkaalle Logopedian koulutusohjelmasta valmistuu filosofian maistereita, joilla on mahdollisuus hakea Sosiaali- ja terveydenhuollon valvontavirastosta oikeutta toimia puheterapeutin ammatissa. Logopedian opintoihin kuuluu siis kliinisiä opintoja, joiden on tarkoitus valmistaa opiskelijoita puheterapeutin ammattiin. Yksi kliinisistä opintojaksoista on Omien asiakkaiden ohjattu kuntoutus, joka on osa syventäviä opintoja. Käytännössä opiskelija pitää kerran puheterapiajakson, johon asiakkaat ohjautuvat esimerkiksi OYS:sta, terveyskeskuksista, koulupsykologien tai yksityisten lääkäreiden lähettäminä. Tämän kehittämishankkeen aikana tehtiin muutoksia ohjauskäytänteisiin.

3 Kehittämishankkeen tausta
Terapiaohjaukset ovat aiemmin toteutuneet pääasiassa yksilöohjauksina Ryhmäohjausta on järjestetty satunnaisesti Ohjaaja on käynyt seuraamassa opiskelijan pitämää terapiaa ns. peili- ikkunan kautta 2-3 x terapiajakson aikana Ohjauskeskustelu ohjaajan ja opiskelijan kesken Aiemmin opiskelijat palauttaneet terapiajakson päätyttyä hoitokertomuksen, joka sisältää terapiakertojen kuvauksen sekä itsearvioinnin Nämä terapiaohjaukset ovat aiemmin toteutuneet pääasiallisesti yksilöohjauksina. Ryhmäohjausta on käytetty jonkin verran, mutta ei mitenkään systemaattisesti. Terapiajaksojen aikana ohjaavat opettajat käyvät seuraamassa terapiajaksoja ns. Peili-ikkunoiden kautta. Yhden jakson aikana seurantoja on noin 3-4 ja seurantoihin liittyy aina ohjauskeskustelu. Ennen tätä kokeilua opiskelijat ovat palauttaneet vasta terapiajakson päätyttyä hoitokertomuksen, joka sisältää kuvauksen jokaisesta terapiakerrasta sekä itsearviointia.

4 Kehittämishankkeen aikana kokeillut muutokset ohjauskäytänteissä
Ryhmäohjauksen käyttäminen yksilöohjauksen rinnalla Terapiakertojen videoinnit ja videoiden käyttäminen ohjauksen ja itsearvioinnin työkaluna Raportointikäytänteiden uudistaminen Lisäksi: Opiskelijat palauttivat 5 itsearviota (aiemmin yksi itsearviointi lopullisen raportin yhteydessä) Opiskelijoita kannustettiin seuraamaan toisten ryhmäläiset pitämiä terapioita Terapian arviointimatriisi annettiin opiskelijoiden luettavaksi Tämän kehittämishankkeen aikana otettiin aikaisempaa systemaattisemmin käyttöön ryhmäohjaus yksilöohjauksen rinanlle. Lisäksi terapiakertoja videointiin ja videomateriaalia käytetttiin ohjauksen ja itsearvioinnin työvälineinä. Myös raportointikäytänteissä tehtiin pieni uudistus.

5 Terapian ryhmäohjaus ja seurannat
Ennen terapian aloittamista (vko 36/37) Asiakaspapereiden läpi käyminen Terapian suuntaviivojen hahmottelu Ohjausprosessin läpi käyminen 1. ryhmätapaaminen Yksilöseuranta + keskustelu Sovitaan viimeistään ennen 4. terapiakertaa (4.-7. kerta) Noin viikoilla 40-42 1. seuranta Terapian kulku tapaamiseen mennessä Onnistumisen kokemusten jakaminen Mahdollisiin ongelmatilanteisiin ratkaisujen etsiminen Noin viikoilla 45-46 2. ryhmätapaaminen Videoi terapiakerta Katso video ensin yksin ja kirjaa ylös havaintojasi Toimita video ohjaajalle ennen seurantaa Katsotaan video yhdessä ohjaajan kanssa Sovitaan viimeistään ennen 9. terapiakertaa ( kerta) 2. seuranta (videointi) Sovitaan yksilöllisesti seurannan tarpeesta ja muodosta Mikäli terapian toteutuksessa on pulmia, sovi 2. seuranta jo reilusti ajoissa, jotta 3. seurannalle jää aikaa 3. seuranta Valitse noin 10 min. pätkä terapiavideosta ja toimita se ohjaajalle Video katsotaan yhdessä ryhmäläisten kanssa Kukin antaa suullista palautetta ryhmätilanteessa Noin viikoilla 49-51 3. ryhmätapaaminen Lopullisen hoitokertomuksen palauttaminen 2 päivää ennen keskustelua Palaute opetuskokeilusta Optimaan (lukuoikeus Elisalle) Viimeistään kuukauden kuluessa terapian päättymisestä Yksilöllinen loppukeskustelu Terapian toteutus 1x viikossa, yht. 15 tapaamista Käytännössä siis ryhmäohjaukset ja videoinnit toteutettiin tämän kaavion mukaisesti. Eli ensimmäinen ryhmätapaaminen opiskelijoiden kesken oli jo ennen terapiajakson alkamista. Opiskelijoilla oli käytössään jo asiakkaan taustatietoja eli esimerkiksi lähetelausunnot. Opiskelijat joutuivat tekemään alustavaa terapiasuunnitelmaa yhteisessä tapaamisessa. Ensimmäisen ryhmätapaamisen jälkeen opiskelija ja opettaja sopivat yksilöseurannan, joka siis toteutui perinteisellä toimintamallilla. Toinen ryhmätapaaminen järjestyi suurinpiirtein terapiajakson puolivälissä. Tällöin käytiin läpi terapian kulku siihen mennessä. Opiskleijat antoivat tapaamisessa paljon vinkkejä toisilleen ja tietysti myös palautetta toistensa suoriutumisesta. 2. Seuranta järjestyi videoseurantana. Opiskelija siis videoi terapiakerran ja katsoi sen aluksi yksin. Tämän jälkeen video katsottiin yhdessä ohjaajan kanssa ja siitä käytiin palautekeskustelu. Kolmas ryhmätapaaminen järjestyi terapiajakson loppupuolella. Tällöin katsottiin ryhmässä pätkiä opiskelijoiden terapioista. Jokainen antoi suullista palautetta toisillensa. Ryhmätapaamisessa vaihdettiin myös vielä ideoita, mitä terapian loppuaikana voisi tehdä. Terapiajakson päätyttyä jokainen opiskelija kävi vielä yksilöllisessä loppukeskustelussa ohjaajan kanssa.

6 Uudistunut raportointikäytäntö
Uudistuksen myötä opiskelijat palauttivat hoitokertomuksen osissa ennen ohjaustapaamisia

7 Opiskelijapalaute opetuskokeilusta
Ryhmäohjaukset olivat erittäin toimivia! Kokemusten jakaminen toisten opiskelijoiden kanssa terapia-asiakkaiden asioista oli tärkeää ja tuki omaa suoriutumista Ryhmän muilta opiskelijoilta sai uusia ideoita Ryhmähenki oli hyvä ja yhteistyö jatkui myös sovittujen tapaamisten ulkopuolella Videoinnin käyttäminen ohjauksen työkaluna oli pelkästään positiivinen juttu! Omien vahvuuksien havaitseminen onnistui videolta hyvin Video konkretisoi ongelmakohdat ja kehittämiskohteet Asiakkaan toiminnan seuraaminen videolta antoi paljon lisätietoa asiakkaan suoriutumisesta Kuormittavuus on kasvanut jonkin verran osalla opiskelijoista, mutta siltikin kokemus oli positiivinen Itsearviointi ja oman toiminnan pohtiminen puheterapeutin roolissa ovat parantuneet aikaisemmista Ohjaus on ollut toimivaa! Palautteen antamista voisi miettiä vielä – hampurilaismalli entistä vahvemmin käyttöön! Ryhmässä toteutetun videoiden katsomisen ajankohtaa voisi siirtää aikaisemmaksi. Yhteistyö muiden kanssa helpottui verrattuna aikaisempaan, koska oli enemmän taustatietoa toisten asiakkaista Vinkkejä sai myös silloin, kun kävi seuraamassa toisten ryhmäläisten pitämiä terapioita

8 Mitä minä opettajana tästä kaikesta opin?
Videointi terapiaohjauksen työkaluna Puheterapeutit käyttävät vuorovaikutustilanteiden videointia työkaluna vuorovaikutuksen ohjaamisessa Auttaa opiskelijoita oman toimintansa arvioinnissa Osaanko vastata vuorovaikutusaloitteisiin? Miten vihjeistän? Annanko lapselle tilaa? Ovatko antamani ohjeet ymmärrettäviä? Teenkö asiat oikein? Antaa ohjaajalle tärkeän työkalun palautteen antamiseen Miksi siis emme hyödyntäisi sitä jo opiskelijoiden kanssa? - Antaa työkalun myös kliiniseen työhön tulevaisuudessa

9 Mitä minä opettajana tästä kaikesta opin?
Raportin palauttaminen osissa terapiaprosessin kuluessa Auttoi minua opettajana hahmottamaan aikaisempaa paremmin terapian kulkua sekä opiskelijan suoriutumista Ohjauksen fokusointi terapian kulun kannalta keskeisiin asioihin Mahdollisuus puuttua ongelmakohtiin heti, eikä vasta terapiajakson päätyttyä (jolloin on liian myöhäistä) Auttoi opiskelijoita hahmottamaan paremmin terapiaprosessia

10 Mitä minä opettajana tästä kaikesta opin?
Ryhmäohjauksen avulla voimme edes aavistuksen simuloida todellisia työelämän tilanteita Puheterapeutit työskentelevät moniammatillisissa yhteistyöryhmissä Kuinka osaat ilmaista asiasi lyhyesti, mutta siten, että muut ymmärtävät ja kaikki olennainen informaatio tulee kerrottua? Vertaistuki opiskelijoiden terapioiden toteutuksessa on tarpeen Opetuskokeilun kautta vertaistuen toteuttaminen aikaisempaa jäsentyneemmin ja tiedotetummin?

11 Kehitettävää Videointi ja videon katsominen ryhmässä jo aikaisemmassa vaiheessa terapiaprosessia Ennakkotehtävät ennen ryhmätapaamisia Arviointimatriisi kaipaa hiomista Itsearviointien määrää voisi hieman vähentää


Lataa ppt "Kliinisten opintojen ohjauksen kehittäminen logopedian oppiaineessa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google