Miksi asiakastyytyväisyys on tärkeä ?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kauppa tuottavuuden ja talouskasvun lähteenä
Advertisements

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Tietopaketti Big Datasta
Ohjelmistokehitys Viikko 2 Mika Salo Pekka Valtonen Asmo Voutilainen
Työterveyshuolto Paltamon täystyöllisyyshankkeessa
Internetprotokollien pääsynvalvonta verkkolaitteissa Teemu Heino Työn valvoja: Professori Raimo Kantola Työn suorituspaikka: Elisa Internet Oy.
Kyselyyn vastasi:Espoo 23/25 Kirkkonummi3/4 Kauniainen0/1 Ilman jatko-opiskelupaikkaa jääneet nuoret Kesäkuu Espoo146 Kirkkonummi20 3 koulua, joissa kaikki.
Innostavan esityksen muistavat kaikki. Ideasta käytäntöön NY 12h –leirin esitys2008.
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Case: UNIC-Services Oy. UNIC-Services Oy  Perustettu 1993, perustaja Saara Remes- Ulkunniemi  Yritys tarjoaa koulutuspaveluita eri puolilla Suomea 
Laatujärjestelmä marjatiloilla/jatkojalostajalla
PK-kehittämispalvelut
Ohjelmistotekniikka Tuotteenhallinta Kevät 2002 Päivi Ovaska LTKK/Tite.
Prosessiosaaminen - prosessiosaajaksi
Laatujärjestelmät organisaatioiden kehittämisen ja johtamisen näkökulmista Kaisa Sariola JTO.
Uudet ELY-keskukset ja tiedonvälityksen haaste työhallinnossa Ideapäivä-seminaari Jaana Suokonautio Jaana Suokonautio.
Asiakkuudet luovalla alalla
Antti Tuomela Toimitilapalvelujen organisoinnin ja laadunhallinnan kehittäminen Verkottuneen palveluorganisaation laadunhallinta Diasarja 2: T oimitilapalvelujen.
Copyright © 2005 iprbox Oy Petri Rahja Iprbox Oy Omistatko sen mitä myyt?
Arvonlisävero budjetoinnissa
Yritys asiakkaana, terveysalan yritysten verkostoituminen Härkönen Timo, Härkönen Jenni, Laine Annami ja Vehmas Mari.
Avoin päätöksentekokäytäntö toimintamallina
Avoin päätöksentekokäytäntö toimintamallina Jouni Tuomisto THL, Ympäristöterveyden osasto.
Ellit - keskustelut “news-groups” räätälöityjä palveluja
Tietojärjestelmän suunnittelu
Stratox Oy / HN / Oct 01 / for SiX1 määr arvi tavo kilp toim resu toim Strategia on yhteinen näkemys yrityksen suunnasta ja toimien yhteensovittaminen.
LAATU- JA YMPÄRISTÖJÄRJESTELMÄT Versio 1
ARVOT Johtaa parempaan (Kohti hyvää elämää) Suojelee Suuntaa toimintaa (Tiedetään mihin pyritään) Yhteinen käsitys suunnasta (Pelisääntöjä) Selkeä rakenne,
HALLITUKSEN PUHEENJOHTAJA VASTUUALUE 1VASTUUALUE 3 VASTUUALUE 4 VASTUUALUE 2 SIHTEERI MALLISEURA RY / HALLITUS - dynaamisen organisaatiokaavion esittely.
Marja Toivonen gsm Tuumasta toimeen – seminaarin päätös Aktiivi
Muotoilun mahdollisuudet teknologiateollisuudessa Ulla-Maaria Mutanen, Helsingin yliopisto Suomalainen muotoilu - osa liiketoiminnan ydintä? Muoto 2005.
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Toimintasuunnitelma.
T Personal SE assignment Project progress tracking and control.
ENERGIAKATSELMUSPÄIVÄ Pietarissa Hyviä käytäntöjä ja tuloksia Suomen energiakatselmusohjelmasta Seppo Silvonen, Head of Unit.
Mika Väyrynen tuottaja
1 AD – ryhmä ja johtoryhmä Asiantuntijana markkinoinnin professori Hannu Kuusela.
Jatkuvan parantamisen Jp-taulu
Onnistunut IT-projekti - Haaveesta totta? Tiken näkemys
1 Tuotokset Päätösseminaarin ryhmätyöt Ohjusrukkanen loistava! Foorumi tavata verkostoa (pienemmässä mittakaavassa, kuin verkostopäivillä) a kuulla ”kentän”
1 Työhyvinvointi ja johtaminen kilpailutekijäksi Työvoimapula 2012 ? Kaikkien kyvyt käyttöön -seminaari Joni Hautojärvi Norilsk Nickel Harjavalta.
Aikakauslehtien Ylivoimapankki Vesa Väisänen IROResearch Oy.
Esitutkimus (tarvekartoitus)
Palvelun muotoilu, Workshop
Pienyritykset ja käytettävyys Ville Juhani Lehtonen, 49515B.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
#CMAX.gg Messuprojekti. Strategia #CMAX.gg ja strategia: toimii internet pelipalvelinten kauppapaikkana johtava pelipalvelinpörssi, josta asiakkaat haluavat.
Tietojärjestelmäprojektin onnistuminen
Vaatimustenhallinta.
Vastaväitteet ja niiden käsittely
Kulttuurin ja luovan alan T&K-projektien sisäisen arvioinnin kehittäminen Metropolia Ammattikorkeakoulussa Robert Arpo
Miten yritykset voivat hyötyä avoimesta tiedosta? Jarmo Nieminen Projektipäällikkö CSC – Tieteen tietotekniikan keskus.
LAATUJOHTAMINEN TENTTI 1. Määrittele seuraavat käsitteet:
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Markkinoinnin perusteet
KASSU LIVES – Kasarminmäki Living Lab
Tieteen yhteiskunnallinen vaikuttavuus / Suomen tieteen tila ja taso yhteiskunnallinen vaikuttavuus syntyy, kun tieto ja osaaminen konkretisoituu muutoksessa.
2/2001 Tietojärjestelmät ja Systeemisuunnittelu Luennoitsija: Tapio Lammi
Projektityökurssi KLTITE05SU/OH Projektitöiden seminaariohjeet.
Asiakashankinta.
Avoimen tuotteen hallintamalli Tuotteenhallinnan työpaja
MIKÄ ON PROJEKTI / HANKE?. Projekti  …. On joukko ihmisiä ja muita resursseja, jotka on tilapäisesti koottu yhteen suorittamaan tiettyä tehtävää,
THL-raportoinnin määrittely – yhteenveto
Laadunhallintajärjestelmä/ laatujärjestelmä
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
Mittarit – mitä ja miten mitata
Arvioinnista arkipäivää
Näin ostan mainostoimistopalveluja
Yrityskuva ja viestintä
Työhönvalmennuksen prosessi
VERTTI Verkostojen suorituskykymittaristo.
Esityksen transkriptio:

Miksi asiakastyytyväisyys on tärkeä ? Vain 4 % asiakkaista kertoo tuotteeseen / palveluun liittyvistä puutteista 90 % tyytymättömistä asiakkaista vaihtaa toimittajaa Uuden asiakkaan hankkiminen vaatii 5 kertaa enemmän resursseja kuin nykyisten säilyttäminen Yrityksillä on tarve verrata itseään kilpailijoihin Yritysten kannattaa kehittää asiakkaiden kannalta tärkeimpiä toimintoja Tulevat asiakastarpeet tulee kyetä ennustamaan Lähes 90 % yritysten informaatiomäärästä liittyy yritysten sisällä syntyneeseen tietoon Kehityskohteet tulee priorisoida faktojen perusteella ( Suomen laatuyhdistys, jaosjulkaisu 1/95 ) Asiakastyytyväisyys Seppo Laukkanen

Asiakastyytyväisyyden mittaamisen ongelmat Ihmiset ovat läpeensä kyllästyneitä vastaamaan erilaisiin kyselyihin Pitääkö asiakastyytyväisyyttä yleensäkään kysyä Asiakastyytyväisyystutkimukset eivät yleensä johda mihinkään toimenpiteisiin Tehdäänkö vain siksi, että laatujärjestelmä vaatii ? Mikä on tällaisten tutkimusten hyöty ? Asiakastyytyväisyys Seppo Laukkanen

Asiakastyytyväisyyttä mitattaessa mitataan yleensä itsestäänselvyyksiä Mitataan asioita, jotka jo tiedetään. Miksi ? Asiakastyytyväisyystutkimuksissa pyritään yleensä laajuuteen syvyyden kustannuksella Todelliset kehittämistarpeet jäävät huomaamatta Asiakastyytyväisyys Seppo Laukkanen

Asiakastyytyväisyyden mittaaminen - Hyvän järjestelmän ominaisuudet Järjestelmälähtöisyys Asiakastyytyväisyyden mittaaminen on osa jokapäiväistä toimintaa, eikä mikään erillinen, irrallinen projekti Kysymättä paras ? Reaaliaikaisuus Kysyttäessä jälkikäteen vahinko on jo useimmiten tapahtunut Korjaavat toimenpiteet ovat vain oireiden lievittämistä Asiakastyytyväisyys Seppo Laukkanen

Asiakkaan näkemysten ja omien ajatusten yhteensovittaminen Konkreettisuus Asiakastyytyväisyyttä mitattaessa on saatava selviä, kiistattomia ja konkreettisia käsityksiä siitä, mitä on kehitettävä seuraavaksi Asiat on kyettävä priorisoimaan faktojen perusteella Kehitystyön tulosten on näyttävä jokapäiväisessä työssä asiakkaalla asti Asiakkaan näkemysten ja omien ajatusten yhteensovittaminen Tiedämmekö todella, miksi asiakas toimii siten kuin toimii ? Asiakastyytyväisyys Seppo Laukkanen

Asiakastyytyväisyyden mittauksen erityispiirteet Asiakastyytyväisyyden tutkiminen on aina samalla markkinointia Kohteisiin jää jälki Hyvin tehtynä on osaltaan varmistamassa asiakassuhteen jatkuvuutta Huonosti tehtynä… Tutkimuksella voidaan osoittaa mikä tahansa miksi tahansa Halutaanko joku tietty tulos ? Uskalletaanko olla rehellisiä ? Kyetäänkö kritiikki ottamaan vastaan ? Asiakastyytyväisyys Seppo Laukkanen

Asiakastyytyväisyyden lähteet 1. TOIMINTA Asiakas OSTO TUOTANTO VARASTO MYYNTI Muut sidosryhmät = sidosryhmätyytyväisyys 2. TUOTE Asiakastyytyväisyys Seppo Laukkanen

Yrityksen kilpailutekijät Kommunikaatiotekijät asiakkaiden tarpeiden tunnistaminen kysynnän muutosten ennakointi fyysinen asiakasläheisyys asiakasyhteistyö muu kontaktiverkosto henkilökohtaisten suhteiden hoito myyntityö messu-/näyttelyosallistu-minen seminaari-/konferenssi-osallistuminen mainonta markkinointimateriaali referenssien käyttö kielitaito yrityskuva/maine Hintatekijät ostohinta kuljetuskustannukset asennuskustannukset käyttökustannukset huoltokustannukset koulutuskustannukset maksuehdot takuu luottoehdot alennukset Palvelutekijät oston helppous koulutuspalvelut ( ml. neuvonta-, käyttöönottopalvelu sekä toimintaohjaus ) asennuspalvelu jälkihoito ( ml. huolto- ja varaosapalvelu ) joustavuus toimitusvarmuus toimitusnopeus JOT-toimitukset rahoituspalvelu Tuoteominaisuudet suorituskyky räätälöintimahdollisuudet toimintavarmuus kestävyys turvallisuus helppokäyttöisyys helppohuoltoisuus muotoilu / ulkonäkö ympäristöystävällisyys laatuimago muu tuotevalikoima ( Mukailtu MET:n Teknologiastrategiasta 1991, s.25 ) Asiakastyytyväisyys Seppo Laukkanen

Hyvä järjestelmä koostuu kolmesta eri osatekijästä 1) Reaaliaikainen asiakastyytyväisyyden ohjaus / varmistus / johtamisjärjestelmä Asioiden korjaaminen niiden tapahtuessa Havainnointi jatkuvasti / tsekkauspisteet “ Älä päästä virheellistä tuotetta prosessissa eteenpäin “ Palaute asiakasprosessissa taaksepäin, mutta myös informaatio eteenpäin Asiakastyytyväisyys Seppo Laukkanen

2) Organisaatiossa piilevän tiedon hyväksikäyttö Etsintä, koonti, analysointi, synteesi Vähentää kysymisen tarvetta Yhdistetään mittaamiseen ja ohjaamiseen 3) Tutkimukset Laatujärjestelmät vaativat, mutta laatujärjestelmä laaditaan itse Kolme avainsanaa: Kohdistettuja Syvällisiä Konkreettisia Asiakastyytyväisyys Seppo Laukkanen