Osaamisen ennakointifoorumi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kokemuksia ja kommentteja arvioinnista Rehtori Maija Vehviläinen Lahden Diakoniasäätiö Lahden diakonian instituutti.
Advertisements

Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Lapin sosiaalityön ja sosiaalialan opetus- ja tutkimuskeskus Sosiaalityön koulutuksen työelämälähtöisyys –hankkeen vastuuopettajien sekä tutkimus- ja opetuskeskuksien.
Koordinaatti – Nuorten tieto- ja neuvontatyön kehittämiskeskus -Valtakunnallinen nuorisotyön palvelu- ja kehittämiskeskus. Toiminta käynnistyi Koordinaatin.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Sujuvat siirtymät – ohjauksen teemaseminaari Kati Lounema yksikön päällikkö, opetusneuvos.
Arvot Ammattikorkeakoulun perusarvoja ovat luottamus, yhteistyökykyisyys ja muutoskykyisyys. Arvot Ammattikorkeakoulun perusarvoja ovat luottamus, yhteistyökykyisyys.
SEMINAARI Eija Kumpulainen Oulun normaalikoulun lukio.
TYÖVOIMAKOULUTUS JA REFORMI
LARK5-hankkeen workshop Sari Mikkola
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Th, TtM, kehittämispäällikkö Ulla Korpilahti
Kuntavaalit 2017 Paluu tulevaisuuteen
Miten haen uutta näyttötutkintojen järjestämissopimusta?
Mitä Yhteispeli tarjoaa koululle? Miten ilmoittaudutte Yhteispeliin?
Sihteerin ammattitutkinto on uudistettu
OPETUS- JA KULTTUURIMINISTERIÖN
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Maahanmuuttajille suunnattu kieli- ja kotoutumiskoulutus Koulutuksella tuetaan aloittavia yrittäjiä ja uutta yrittäjyyttä. Yhteishankintakoulutukset.
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Ammatillisen koulutuksen reformi ja ohjaamo-toiminta
Opetusneuvos Olli Poropudas Opetus- ja kulttuuriministeriö
Tervetuloa Innokylään
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS
Sivisverkon digitaaliset osaamismerkit
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Organisaatioiden yhteistyö
Organisaatioiden yhteistyö
OKM AJANKOHTAISTA
Ammatinen koulutus uudistuu
Koulutuspäällikkö Taina Eriksson, Turun yliopiston kauppakorkeakoulu
Sosiaalialan tehtävärakenne
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Ulla-Jill Karlsson, OKM
OSALLISTUMISJÄRJESTELMÄT
Tervetuloa Läpäisyseminaariin!
AJANKOHTAISTA ELY-KESKUKSESTA
Lukion opiskeluhuolto
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Kiinni työelämään elinikäisen oppimisen avulla
Ammatillisen koulutuksen reformista
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
Työyhteisöhaastattelujen yhteenveto
Tilastotietoa teknologiateollisuuden rekrytointitarpeista, henkilöstön koulutustaustasta ja teknologia-alojen koulutuksesta.
TäsmäKoulutus ja muut osaamisen kehittämisen palvelut
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
YHTEISTOIMINTA YRITYKSISSÄ
Seuraparlamenttityöryhmä klo 17-19
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
OSALLISTUMISJÄRJESTELMÄT
Tutkintorakenteesta tutkinnon perusteeksi
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
12 suositusta pelastustoimen viestinnästä
Kainuun ammattiopisto Oppimisen iloa!
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Osaamisen ennakointifoorumi ja ennakointitieto työelämätoimikunnan työn tukena Aiheena on ennakointi ammatillisessa koulutuksessa, mutta kerron myös laajemmin,
Etsivän nuorisotyön koordinaatiotoiminta
Osaamisen arvioinnin ja näyttöjen järjestämisen laadunvarmistus
Liikkuva ja osallistuva amis – työkykyinen ja luova ammattilainen
Yhteinen keittiö -hanke Marttaliitto
RYHMÄ 5. IDEOITA MAAKUNNALLISEN VANHUSNEUVOSTON PERUSTAMISEEN PJ
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
Ammatillisen koulutuksen laatustrategia
Pasi Patrikainen Johtaja, Pohjois-Savon TE-toimisto
YHTEISTOIMINTA YRITYKSISSÄ
Esityksen transkriptio:

Osaamisen ennakointifoorumi

Osaamisen ennakointifoorumi – yleistä Opetus- ja kulttuuriministeriön ja Opetushallituksen yhteisenä koulutuksen ennakoinnin asiantuntijaelimenä toimii Osaamisen ennakointifoorumi Järjestelmä koostuu ohjausryhmästä, ennakointiryhmistä sekä asiantuntijaverkostosta Tehtävänä edistää yhteistyössä opetus- ja kulttuuriministeriön sekä Opetushallituksen kanssa koulutuksen ja työelämän vuorovaikutusta Ei säädetä enää valtioneuvoston asetuksella > OKM:n päätös, OPH nimeää ennakointiryhmät ja organisoi ennakointityön Ennakointiryhmät mukana sekä laadullisessa että määrällisessä ennakointityössä Opetushallitus tekee ennakoinnin toimintasuunnitelman kauden alussa kuultuaan ennakointiryhmiä sekä ohjausryhmää ja organisoi ennakointityön Ennakointiryhmät: vähemmän kuin koulutustoimikuntia (26 => 9) Opetushallitus

Ennakointiryhmien tehtävät analysoi ennakointitiedon pohjalta muuttuvia osaamistarpeita ja niiden vaikutuksia koulutuksen kehittämiseen tekee aloitteita ja suosituksia ammatillisen koulutuksen tutkintorakenteesta, koulutuksen sisällöistä sekä koulutuksen ja työelämän yhteistyön kehittämisestä kehittää ammatillisen koulutuksen ja korkeakoulutuksen välisiä toimintatapoja => työelämän tarpeet, koulutusjatkumot tuo havaitut kehittämiskohteet keskusteluun => tutkimus- ja kehittämisaloitteet Opetushallitus

Ennakointiryhmät: Kokoonpano (1/2) Edustettuina: työnantajat työntekijät koulutuksen järjestäjät (ammatillinen koulutus + korkeakoulutus) opetushallinto (jäsen ja samalla sihteeri) opetushenkilöstö (ammatillinen koulutus + korkeakoulutus) alan tutkimus Toimikausi enintään 4 vuotta Opetushallitus nimeää jäsenet ennakointiryhmiin keskeisten järjestöjen ja muiden ennakointiryhmiin kutsuttavien tahojen esitysten pohjalta Puheenjohtajana ja varapuheenjohtajana työelämän edustajat, nimetään ennakointiryhmän jäsenten keskuudesta Opetushallitus

Ennakointiryhmät: Kokoonpano (2/2) Koulutuksen järjestäjän ja opetushenkilöstön edustajat pyritään saamaan sekä ammatillisesta koulutuksesta että korkeakoulutuksesta Työelämän edustajia tulisi olla yhteensä vähintään yhtä paljon tai enemmän kuin muita tahoja yhteensä Jäsenten määrä olisi kerrallaan enintään 16 Jäsenille nimetään varajäsenet Sihteereinä toimivat Opetushallituksen virkamiehet Opetushallitus

Ennakointiryhmät Luonnonvarat, elintarviketuotanto ja ympäristö Liiketoiminta ja hallinto Koulutus, kulttuuri ja viestintä Liikenne ja logistiikka Majoitus, ravitsemis- ja matkailupalvelut Rakennettu ympäristö Sosiaali-, terveys- ja hyvinvointiala Teknologiateollisuus ja -palvelut Prosessiteollisuus ja -tuotanto Opetushallitus

Ohjausryhmä Tehtävänä mm. suunnitella, kehittää ja ohjata osaamisen ennakointifoorumin toimintaa sekä toimia asiantuntujaryhmänä Enintään 20 jäsentä OKM nimeää jäsenet keskusjärjestöjen ja muiden ohjausryhmään kutsuttavien tahojen esitysten pohjalta OKM nimeää puheenjohtajan, varapuheenjohtajan ja sihteerit OKM:stä ja OPH:sta Edustettuina: työnantajat ja yrittäjät työntekijät koulutuksen järjestäjät (ammatillinen koulutus + korkeakoulutus) opetushallinto opetushenkilöstö opiskelijat (ammatillinen koulutus + korkeakoulutus) koulutuksen tutkimuksen ja arvioinnin asiantuntemus Opetushallitus

Ennakointiryhmien asiantuntijaverkostot Vapaamuotoisia, ennakointiryhmät kokoavat halutessaan tarpeen mukaan ja itsenäisesti Ennakointiryhmät nimeävät ja päättävät kokoonpanosta Tarkoituksena tarvittaessa täydentää ja syventää ennakointiryhmän asiantuntemusta Osallistuvat työskentely pääasiallisesti sähköisten työskentelyvälineiden avulla