Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Osaamisen ennakointifoorumi ja ennakointitieto työelämätoimikunnan työn tukena Aiheena on ennakointi ammatillisessa koulutuksessa, mutta kerron myös laajemmin,

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Osaamisen ennakointifoorumi ja ennakointitieto työelämätoimikunnan työn tukena Aiheena on ennakointi ammatillisessa koulutuksessa, mutta kerron myös laajemmin,"— Esityksen transkriptio:

1 Osaamisen ennakointifoorumi ja ennakointitieto työelämätoimikunnan työn tukena
Aiheena on ennakointi ammatillisessa koulutuksessa, mutta kerron myös laajemmin, miten ennakointia toteutetaan koulutussektorilla. Työelämätoimikuntien perehdyttäminen ja järjestäytymiskokoukset Kari Nyyssölä Opetusneuvos, yksikön päällikkö Ennakointi

2 Osaamisen ennakointifoorumi – yleistä
Opetus- ja kulttuuriministeriön ja Opetushallituksen yhteisenä koulutuksen ennakoinnin asiantuntijaelimenä toimii Osaamisen ennakointifoorumi Järjestelmä koostuu ohjausryhmästä, ennakointiryhmistä sekä asiantuntijaverkostosta Tehtävänä edistää yhteistyössä opetus- ja kulttuuriministeriön sekä Opetushallituksen kanssa koulutuksen ja työelämän vuorovaikutusta Ei säädetä enää valtioneuvoston asetuksella > OKM:n päätös, OPH nimeää ennakointiryhmät ja organisoi ennakointityön Ennakointiryhmät mukana sekä laadullisessa että määrällisessä ennakointityössä Opetushallitus tekee ennakoinnin toimintasuunnitelman kauden alussa kuultuaan ennakointiryhmiä sekä ohjausryhmää ja organisoi ennakointityön Ennakointiryhmät: vähemmän kuin koulutustoimikuntia (26 => 9) Nykyinen kausi Koulutustoimikuntajärjestelmän on työelämän ja koulutuksen välinen yhteistyöelin, jolla on takana jo verraten pitkä historia. Nykyiseen muotoonsa ne asettuivat vuonna 1997, kun ennakointi tuli keskeiseksi osaksi koulutustoimikuntien toimintaa. Samalla toimintakenttä laajeni koskemaan myös korkeakouluja, kun se oli aiemmin koskenut vain toisen asteen ammatillista koulutusta ja aikuiskoulutusta. Noihin aikoihin koulutustoimikuntia oli vielä 36. Vuodesta 2010 alkaen niitä on ollut 26. Koulutustoimikunnat on nimetty kolmeksi vuodeksi kerrallaan. Viimeisellä koulutustoimikuntakaudella pohdittiin, että miten järjestelmää voitaisiin kehittää. Koulutustoimikuntajärjestelmästä tehtiin arviointi, jonka pohjalta pohdittiin erilaisia vaihtoehtoja. Yksi vaihtoehto muun muassa oli, ettei koulutustoimikuntia olisi jatkossa enää lainkaan. Päädyttiin kuitenkin siihen, että työelämän ja koulutuksen välistä yhteistyöelintä tarvitaan edelleen, mutta järjestelmää pitää kehittää. Tuloksena syntyi Osaamisen ennakointifoorumi. 16/02/2019 Opetushallitus

3 Ennakointiryhmien tehtävät
analysoi ennakointitiedon pohjalta muuttuvia osaamistarpeita ja niiden vaikutuksia koulutuksen kehittämiseen tekee aloitteita ja suosituksia ammatillisen koulutuksen tutkintorakenteesta, koulutuksen sisällöistä sekä koulutuksen ja työelämän yhteistyön kehittämisestä kehittää ammatillisen koulutuksen ja korkeakoulutuksen välisiä toimintatapoja => työelämän tarpeet, koulutusjatkumot tuo havaitut kehittämiskohteet keskusteluun => tutkimus- ja kehittämisaloitteet Opetushallitus

4 Ennakointiryhmät: Kokoonpano (1/2)
Edustettuina: työnantajat työntekijät koulutuksen järjestäjät (ammatillinen koulutus + korkeakoulutus) opetushallinto (jäsen ja samalla sihteeri) opetushenkilöstö (ammatillinen koulutus + korkeakoulutus) alan tutkimus Toimikausi enintään 4 vuotta Opetushallitus nimeää jäsenet ennakointiryhmiin keskeisten järjestöjen ja muiden ennakointiryhmiin kutsuttavien tahojen esitysten pohjalta Puheenjohtajana ja varapuheenjohtajana työelämän edustajat, nimetään ennakointiryhmän jäsenten keskuudesta 16/02/2019 Opetushallitus

5 Ennakointiryhmät: Kokoonpano (2/2)
Koulutuksen järjestäjän ja opetushenkilöstön edustajat pyritään saamaan sekä ammatillisesta koulutuksesta että korkeakoulutuksesta Työelämän edustajia tulisi olla yhteensä vähintään yhtä paljon tai enemmän kuin muita tahoja yhteensä Jäsenten määrä kerrallaan enintään 16 Jäsenille nimetään varajäsenet Sihteereinä toimivat Opetushallituksen virkamiehet 16/02/2019 Opetushallitus

6 Ennakointiryhmät Luonnonvarat, elintarviketuotanto ja ympäristö
Liiketoiminta ja hallinto Koulutus, kulttuuri ja viestintä Liikenne ja logistiikka Majoitus, ravitsemis- ja matkailupalvelut Rakennettu ympäristö Sosiaali-, terveys- ja hyvinvointiala Teknologiateollisuus ja -palvelut Prosessiteollisuus ja -tuotanto On purettu olemassa olevaa toimia-ala ja koulutusrakennetta ja muodostettu laajempia kokonaisuuksia. Ryhmien osaamis‐ ja toimialat nykyisten koulutustoimikuntien osaamis‐ ja toimialoja laajempia Ryhmittelyn tavoitteena on kattaa työelämän ja koulutuksen koko alue ilman aukkopaikkoja 16/02/2019 Opetushallitus

7 Ohjausryhmä Tehtävänä mm. suunnitella, kehittää ja ohjata osaamisen ennakointifoorumin toimintaa sekä toimia asiantuntijaryhmänä Enintään 20 jäsentä OKM nimeää jäsenet keskusjärjestöjen ja muiden ohjausryhmään kutsuttavien tahojen esitysten pohjalta OKM nimeää puheenjohtajan, varapuheenjohtajan ja sihteerit OKM:stä ja OPH:sta Edustettuina: työnantajat ja yrittäjät työntekijät koulutuksen järjestäjät (ammatillinen koulutus + korkeakoulutus) opetushallinto opetushenkilöstö opiskelijat (ammatillinen koulutus + korkeakoulutus) koulutuksen tutkimuksen ja arvioinnin asiantuntemus 16/02/2019 Opetushallitus

8 Ennakointiryhmien asiantuntijaverkostot
Vapaamuotoisia, ennakointiryhmät kokoavat halutessaan tarpeen mukaan ja itsenäisesti Ennakointiryhmät nimeävät ja päättävät kokoonpanosta Tarkoituksena tarvittaessa täydentää ja syventää ennakointiryhmän asiantuntemusta Osallistuvat työskentely pääasiallisesti sähköisten työskentelyvälineiden avulla

9 Ennakointiprosessissa painottuvat seuraavat lähtökohdat
Toimialarajat ylittävä ja klusteripohjainen tarkastelunäkökulma Nykyisen työvoiman ja uuden työvoiman osaamis- ja koulutustarpeiden huomiointi Laadullisen ja määrällisen ennakoinnin yhdistäminen Kvalifikaatioluokittelujen hyödyntäminen Verkostomaiset toimintatavat Sähköisten työskentelyalustojen hyödyntäminen Tiedon jakamisen ja avoimuuden periaate Prosessien eri vaiheiden raportointi mahdollisimman pikaisesti ja tiiviisti Tulosten viestintään ja hyödyntämiseen panostaminen Kokeiluajattelun hyödyntäminen Tuottaa tietoa koulutuksen kehittämiseksi ja koulutuspoliittisen päätöksenteon tueksi Hyödynnetään Dynamo-projektin, MITENNA-mallin ja VOSE-hankkeiden kokemuksia Ennakointiryhmät osallistuvat ennakointiin, ja tätä varten on olemassa ennakointiprosessi minkä pohjalta ennakointia tehdään. Tässä on yleisiä lähtökohtia. Keskeistä on toimialarajat ylittävä ja klusteripohjainen tarkastelunäkökulma ja se, että ei suuntauduta pelkästään nuorten koulutukseen, vaan otetaan huomioon koko työvoiman osaamis- ja koulutustarpeet. Ja yhtenä keskeisenä lähtökohtana, ehkä jopa ennakointiprosessin ytimenä, on laadullisen ja määrällisen ennakoinnin yhdistäminen. Ja kuuluu muassa muassa kvalifikaatioluokituksen hyödyntäminen osaamistarpeita ennakoitaessa. Hyödynnetään myös verkostoimia toimintatapoja ja sähköisiä työskentelyalustoja. Myös viestintää panostetaan eli raportoidaan tuloksia mahdollisimman nopeasti. Mennään eteenpäin kokeilevalla otteella eli ennakointiprosessia suunnitellaan matkan varrella ja tarvittaessa tehdään tarkistusliikkeitä. Lähtökohtana, on että prosessi tuottaa tietoa koulutuksen kehittämiseksi ja koulutuspoliittisen päätöksenteon tueksi. 16/02/2019 Opetushallitus

10 Työskentelyn luonne ennakoinnissa
Työpajoja järjestetään viisi, ja ne ovat yhden päivän pituisia Ensimmäinen työpaja on kaikille yhteinen, loput neljä työpajaa ovat ennakointiryhmäkohtaisia Työpajoja edeltää työskentely sähköisillä työskentelyalustoilla (eDelfoi ja Webropol), joiden tulokset pohjustavat työpajatyöskentelyä Työskentelyä tuetaan taustaselvityksillä 16/02/2019 Opetushallitus

11 Ennakoinnin perusprosessi
Tausta-selvitys 3 Kysely koulutuksen nykytilasta Työpaja 2 Kysely liiketoiminta-lohkoista Työpaja 4 eDelphi 1 TULEVAISUUDEN MUUTOSTEKIJÖIDEN TUNNISTAMINEN JA YHTEISEN TULEVAISUUDEN RAKENTAMINEN Megatrendit,driverit, signaalit, trendit Skenaarioaihioiden käsittely Kokonaistyöllisyyden ja toimialarakenteen tarkastelu TULEVAISUUDEN ENNAKOINTIRYHMÄ- KOHTAISTEN MUUTOSILMIÖIDEN TUNNISTAMINEN Driverit, trendit ja signaalit Skenaarioiden jatkotyöstäminen LIIKETOIMINNAN, TUOTANNON JA TYÖELÄMÄN TULEVAISUUDEN TUNNISTAMINEN Liiketoimintalohkot ja niiden kehittämis-haasteet Tuotantoverkostot Työllisyyden kehitys OSAAMIS- JA KOULUTUSTARPEIDEN ENNAKOINTI Klusteri-, toimiala- ja ammattiryhmä-kvalifikaatioiden tunnistaminen Tehtävärakenteen ennakointi Koulutustason nostotavoitteet KOULUTUKSEN JA OSAAMISEN KEHITTÄMISEN TOIMENPIDE-EHDOTUKSET Osaamisen, oppi-misen ja koulutuksen kehittämishaasteet Nykyisen työvoiman osaamisen kehittäminen Uuden työvoiman tarvearviot Ennakointiprosessi jäsentyy viiteen työpajaan. Ensimmäisessä työpajassa, rakennetaan yhteistä tulevaisuuskuvaa eDelfoipaneelin tulosten pohjalta ja tarkastelemme skenaarioaihioit ja jatkojalostetaan niitä. Lisäksi tarkastelemme toimialaennusteita ja paljonko työvoima tarvitaan tulevaisuudessa eri toimialoilla, ja kiinnitämme myös tämän tarkastelun skenaarioaihioihin. Tässä siis tietyllä tavalla yhdistämme laadullista ja määrillistä ennakointitietoa. Kakkostyöpajassa jatketaanmuutosilmiöiden tunnistamista, mutta nyt ennakointiryhmäkohtaisesti. Tätä edeltää toinen eDelfoipaneeli, joka on tammikuussa keveämpi kuin kesäkuinen eDelfoi, ja tämä eDelfoi on myös kustoimoitu ennakointiryhmäkohtaisesti. Kakkostyöpajassa, helmi-maalikuussa, kirkastetaan tässä ykköstyöpajassa tuotettuja skenaariopohjia. Näiden kahden työpajan jälkeen on tarvittavat skenaariot jatkotyön pohjaksi. Kolmostyöpajassa (kesäkuussa) tunnistetaan liiketoimintaan, tuotantoon ja työelämään liittyvää tulevaisuutta eli mennään kiinni toimintaan ja bisnekseen, neljännessä työpajassa käsitellään kaiken edellä tuotetun tiedon pohjalta osaamis- ja koulutustarpeita, ja tällöin ollaan ensi vuoden syksyssä, ja lopulta viimeisessä työpajassa käsitellään koulutuksen ja osaamisen kehittämisen toimenpide-ehdotuksia, tuolloin olemme alkukeväässä Voimme näin tuottaa tietoa tulevaa vaalikautta varten. Perusprosessin vaiheet toteutetaan rinnakkain eri ennakointiryhmissä kolmen viikon jaksoissa. Tavoitteena on tuottaa kustakin vaiheesta erillisraportointi sekä alustava koontiraportti ennakointiryhmien yhteenlasketuista tuloksista. Lisäksi tuloksista kirjoitetaan mm. blogikirjoituksia ja käydään keskusteluista eri sidosryhmien kanssa. Ts. prosessi tuottaa tuloksia koulutuksen kehittämiseksi jo ennen viimeistä työpajaa. Työpajojen sisältö on samanlainen kaikissa ennakointiryhmissä, jotta tulokset olisivat läpinäkyviä ja vertailukelpoisia. Työpajojen tuloksista pyydetään kommentit, joten myös poissaolijoilla on mahdollisuus täydentää näkemyksiä. OPH tuottaa ennakointiaineistoja ja laskelmia perusprosessin aikana. Työpaja 1 Työpaja 3 Työpaja 5 Tausta-selvitys 1 Tausta-selvitys 2 eDelphi 2 Kysely osaamistarpeista

12 Aikataulutusta Aloitusseminaari (kesäkuu 2017)
eDelphi 1 (kesäkuu – syyskuu 2017) Mahdollisuus ennakointiryhmien järjestäytymiskokouksiin (syyskuu 2017) Työpaja 1 (marraskuu 2017) eDelphi 2 (marraskuu 2017 – tammikuu 2018) Työpaja 2 (maaliskuu 2018) Työpaja 3 (kesäkuu 2018) Verkkokysely 1 (syyskuu 2018) Työpaja 4 (marraskuu 2018) Verkkokysely 2 (joulukuu 2018) Työpaja 5 (helmikuu 2019) Tulosseminaari (huhtikuu 2019) VOSE-hankkeita, teema- ja ilmiöhankkeita, synteesihankkeita (2019–2020) Päätösseminaari (joulukuu 2020) 16/02/2019 Opetushallitus

13 Lisätietoa Osaamisen ennakointifoorumista
16/02/2019 Opetushallitus

14 Kiitoksia!


Lataa ppt "Osaamisen ennakointifoorumi ja ennakointitieto työelämätoimikunnan työn tukena Aiheena on ennakointi ammatillisessa koulutuksessa, mutta kerron myös laajemmin,"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google