Asiointipisteessä kaikki käy!

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kuntamarkkinat Finanssineuvos Teemu Eriksson
Advertisements

Kuluttajan e-lasku Lyhyt tietopaketti laskuttajille
TE-TOIMISTON PALVELUT LÄHELLÄ KOTIKUNTASI YHTEISPALVELUPISTEESSÄ
Projektipäällikkö Heli Sillanmikko
Kokemuksia etäpalvelupilotista Etelä-Pohjanmaalla Marko Rossinen Etelä-Pohjanmaan liitto.
Etäpalvelu osana julkisen hallinnon asiakaspalvelun kehittämistä Etäpalvelupilottien päätösseminaari Hallitusneuvos Tarja Hyvönen.
Yhteinen asiakaspalvelu
ASPA2014 Pilottikunta Anna-Marja Tamminen
Pilotointiseminaari Hallitusneuvos Tarja Hyvönen
Etäpalvelun pilotointi: mitä, miksi ja miten? Etäpalvelupilottien päätösseminaari Finanssineuvos Teemu Eriksson.
Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
2012 Mitä, miksi, milloin? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi –seminaari Ylitarkastaja Jaana Salmi.
Kansalaisneuvonnan markkinointi Neuvontapalveluiden yhteistyötilaisuus
Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi
Kansalaisen asiointitili asiakkaan näkökulmasta Sähköisen asioinnin tietoturvallinen viestintäkanava kansalaisen ja viranomaisen välillä. Osa Suomi.fi-portaalia.
Hyrrä Sähköinen asiointi hanke-, yritys- ja rakennetuissa
Etäpalvelupilotti. Etäpalvelukunnat ja palvelut Keski-Suomessa Joutsa Säynätsalo, Korpilahti Kannonkoski Karstula Keuruu Kinnula Kivijärvi Kyyjärvi Multia.
Yhteispalvelulaki ja yhteispalvelusopimus pilotoinnin perustana
Sähköisen työskentelyn ja verkostoitumisen palveluympäristö.
Sähköisen asioinnin visio, toiminta- ja tietoarkkitehtuuri
PILOTOINNIN VALMISTELUAIKATAULU 2014 PILOTOINTI- SUUNNI- TELMAN HYVÄKSY- MINEN KOULUTUS- SUUNNITELMAN TEKEMINEN KOULUTUKSEN TOTEUTTAMINEN PISTEIDEN.
Digikuntakokeilun suunnittelu: mitä seuraavaksi?
Asiakaspalvelu 2014 Asiakaspalvelujärjestelmä (Tiivistetty kuvaus)
Asiakaspalvelu 2014 Toimintamallin ja toimintaympäristön pilotointi v.1.0 Pilotoinnin seuranta
Tietohallintolaki Hannele Kerola Lainsäädäntöneuvos.
Sote-tieto hyötykäyttöön - strategia 2020 Tieto hyvinvoinnin ja uudistuvien palveluiden tukena.
Kansalaisneuvonta neuvoo oikeaan julkiseen palveluun ja neuvoo palveluiden käytössä. Kansalaisneuvonnassa ei voi saada vireille viranomaisasioita – sen.
Miten tietoa voisi kysyä vain kerran? JulkICT/ Yhteinen tiedon hallinta (YTI) -hanke Tietoarkkitehtuuri ja sisältömääritykset
Mikkeli Pasi Savonmäki Kohtaamo-hanke
SOTE-organisaatioihin liittyviä käsitteitä keskustelun pohjaksi
Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrityksistä
Taloudellinen katsaus kesä 2017
Hyvä hallinto, strategiset tavoitteet ja uuden perustuslain henki
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020
Hyvän hallinnon ja kyvykkyyksien tärkeydestä digitalisaatiossa
Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0
RAKENNUSALAN SUHDANNERYHMÄ Rakentaminen
Tiedon hyödyntämisen verkostotyöpaja avaus
Julkisen hallinnon metatietopalvelu
Anne Kauhanen-Simanainen
Taloudellinen katsaus Talvi 2015
Economic Survey Winter 2015
RAKENNUSALAN SUHDANNERYHMÄ Rakentaminen
Julkisen hallinnon yhteisten palvelujen kartta demo
Suomen julkisen talouden näkymät ja haasteet
Taloudellinen katsaus Talvi 2016
Yhteinen termistö julkisen hallinnon suosituksissa (JHS)
Taloudellinen katsaus Syksy 2016
Service-etäyhteys ja tukipalvelu
Taloudellinen katsaus Kevät 2016
Taloudellinen katsaus Talvi 2015
Teollisuusneuvos Sirpa Alitalo TEM Konserniohjaus
AVIen asiakaslähtöinen toiminnan kehittäminen
Elämässä mukana – muutoksissa tukena
Mittarit – mitä ja miten mitata
Taloudellinen katsaus Talvi 2017
Taloudellinen katsaus syksy 2018
Taloudellisesta arvioinnista
Sote-uudistuksen toimeenpano
Taloudellinen katsaus kesä 2018
EIS & EIF revisions JulkICT Jari Kallela
Asiointipalveluiden laatu
Tapatuunaus-hankkeen seminaari
Taloudellinen katsaus syksy 2017
Kelan palvelukanavat Neuvontapalvelupäivät, Paasitorni
Yhteispalvelun tehostamishanke - miten on edetty
Päivi Litmanen-Peitsala
Taloudellinen katsaus Talvi 2018
Esityksen transkriptio:

Asiointipisteessä kaikki käy!

Laki julkisen hallinnon yhteispalvelusta keskeiset tavoitteet Tehdä kokonaisvaltainen modernisointi yhteispalvelulainsäädäntöön säilyttäen kuitenkin järjestelmän perusperiaatteena viranomaisten sopimusperusteinen yhteistyö. Tukea digitalisaatiokehitystä ja sähköistä asiointia. Yhdenmukaistaa yhteispalvelussa noudatettavia menettelytapoja ja -keinoja sekä tuoda viranomaisten digitaaliset palvelut ja niiden käytön neuvonta ja tuki keskeiseksi osaksi yhteispalvelutoimintaa. Mahdollistaa yhteispalvelun antaminen myös muusta kuin kiinteässä toimitilassa sijaitsevasta Asiointipisteestä. Varmistaa omakustannusperiaatteen toteutuminen yhteispalvelusta aiheutuvien kustannusten jaossa. Uudistaa sopimukseen perustuvaa yhteispalvelujärjestelmää siten, että Asiakaspalvelu2014-hankkeen valmistelussa kehitetyt ja pilotoidut yhteisen asiakaspalvelun toimintamallia koskevat hyvät kokemukset voidaan tuoda osaksi yhteispalvelutoimintaa.

Yhdessä annamme ja saamme enemmän Tehdään yhdessä paras viranomaisten palvelukokonaisuus Suomeen. Kaikki käy! Mukaan helposti – ilman pakkoa Uusilla ideoilla ja joustavalla toimintamallilla Kustannustehokkaasti ja asiakaslähtöisesti Verkosto, henkilöstö ja välineet ovat valmiina

Yhteisen asiakaspalvelun uusi toimintamalli

Asiointipisteissä kaikki käy – näin: Asiointipisteessä toiminta on asiakaslähtöistä suomi.fi SÄHKÖINEN ASIOINTI itsenäisesti tai palveluneuvojan avustuksella ETÄPALVELUASIOINTI itsenäisesti tai palveluneuvojan avustuksella ASIANTUNTIJA- TAPAAMINEN Palveluntuottajan asiantuntijan kanssa ASIOINTI PALVELUNEUVOJAN LUONA Julkisen hallinnon neuvontaa Käsin täytetyt lomakkeet skannaukseen ja sähköpostilla palveluntuottajalle

Asiointipisteissä kaikki käy näin mutkattomasti: ASIOINTI MANUAALISESTI PALVELUNEUVOJAN KANSSA ETÄPALVELUASIOINTI suomi.fi ASIOINTI PALVELUN-TUOTTAJAN ASIANTUNTIJAN KANSSA SÄHKÖINEN ASIOINTI ETÄPALVELURATKAISU/AJANVARAUS-JÄRJESTELMÄ Suomi.fi Palveluntuottajan operatiivinen järjestelmä

Etäpalvelun toimintatapa Etäpalvelun käyttö edellyttää yhteispalvelusopimuksen, jossa mainitaan, mitkä palvelut ovat saatavilla Asiointipisteestä etäpalvelun välityksellä. Asiointipisteissä tarvitaan etäpalvelun tarjoamiseen ohjeistuksen mukainen tila, tietoliikenneyhteys ja työasema. Etäpalvelua tarjotaan Vyvi-Lync (Skype for business) videoneuvottelu- sovelluksella ja käyttö tapahtuu normaalilla selainohjelmalla, joten erillistä videoneuvottelulaitteistoa ja Skype for Business –lisenssiä ei tarvita. Sähköisellä ajanvarauksella varmistetaan asiantuntijapalvelun saatavuus eli varataan tarvittava tila ja asiantuntijaresurssi. Toimintatapa ei aiheuta muita kustannuksia, kuin palvelupisteen tietokoneen hankinta ja sen ylläpito. Riittävän nopean ja laadukkaan tietoliikenneyhteyden julkiseen verkkoon, Pöytätyöaseman tai kannettavan tietokoneen jossa on Windows-käyttöjärjestelmä. Selainohjelman Web-kameran Mikrofonin ja kaiuttimen 1. Sopimus etäpalvelusta 2. Tila, yhteys ja työasema 4. Sähköinen ajanvaraus

Katsotaan hyötyjä uudesta näkökulmasta

VASTAA PALVELUNTUOTTAJIEN TAVOITTEISIIN Kumppanuushyöty Yhdessä voimme palvella paremmin asiakkaita, vastaamme asiakkaan elämäntilanteisiin ja järjestämme palvelut taloudellisemmin VASTAA PALVELUNTUOTTAJIEN TAVOITTEISIIN Asiointipisteen toimintamalli on joustava. Kustannukset jakautuvat osallistujien kesken. SUJUVAA  JA HELPPOA Laadukasta palvelua yksilöllisesti yhdeltä luukulta. Saan palvelut yhdestä paikasta!

Jokainen voi oppia käyttämään sähköistä itsepalvelua. Taloudellinen hyöty Yhdessä järjestämme palvelut taloudellisemmin. Asiakkaita ohjataan ja neuvotaan siirtymään sähköiseen asiointiin. HELPPO, NOPEA JA ASIAKASLÄHTÖINEN TAPA SIIRTÄÄ ASIOINTI SÄHKÖISEEN KANAVAAN Tehokas ohjaus, ammattitaitoiset palveluneuvojat opastavat kädestä pitäen. Viedään yhdessä sähköistä asiointia eteenpäin. OPPIMINEN ONNISTUU Jokainen voi oppia käyttämään sähköistä itsepalvelua. Asiointipiste tarjoaa minulle laitteet ja opastusta sähköiseen asiointiin!

Asiakastyytyväisyyshyöty Laadukasta palvelua asiakkaan ehdoilla. Asiakkaat saavat asioitansa hoidettua yhdessä paikassa. Tuloksena tyytyväinen asiakas. PALVELU Asiointi on nopeata ja helppoa eri asiointikanavien kautta. Palvelua asiakkaan ehdoilla! LUOTTAMUS Palveluneuvoja auttaa, kun askarruttaa, saan oikeaa tietoa ja ymmärrän paremmin. Asiointipisteessä saan asiani vireille! Eri viranomaisten asiantuntijat palvelevat minua etäyhteydellä tai Asiointipisteessä.

Imagohyöty Julkishallinto on vastuullinen ja välittää jokaisesta. Inhimillistää viranomaisen, tuttu palveluneuvoja auttaa. HYVÄ PALVELUKOKEMUS RAKENTAA POSITIIVISTA MIELIKUVAA PALVELUNTUOTTAJASTA Laadukas, ammattitaitoinen palvelu ja sujuva asiointikokemus – niin sähköisesti kuin henkilökohtaisesti! INHIMILLISYYS Julkisella palvelulla on ihmisen kasvot ja ääni. Juuri minun elämäntilanteeni huomioidaan!

Luodaan kohtaamisia kaikissa kanavissa Yksi nimi – yksi ilme – yksi tapa puhua joustavasti palveluita paikallisin maustein

Etunimi Sukunimi Titteli loremipsum dolores sitamet Puh. 0295 16001 (vaihde) Lisätieto: etunimi.sukunimi@vm.fi www.vm.fi Valtiovarainministeriön viestintä vm-viestinta@vm.fi Mediapalvelunumero (arkisin 8–16) 02955 30500