Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kuntamarkkinat Finanssineuvos Teemu Eriksson

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kuntamarkkinat Finanssineuvos Teemu Eriksson"— Esityksen transkriptio:

1 Kuntamarkkinat 12.9.2013 Finanssineuvos Teemu Eriksson
Mitä yhteisten asiakaspalvelupisteiden perustaminen edellyttää niitä ylläpitäviltä kunnilta? Kuntamarkkinat Finanssineuvos Teemu Eriksson

2 Miksi yhteinen asiakaspalvelu?
Käyntiasiakaspalvelu ehdotetaan koottavaksi yhteisiin asiakaspalvelupisteisiin, koska… viranomaisten sähköiset palvelut lisääntyvät, käyntiasiointi vähenee, valtion viranomaisten omien asiakaspalvelua tarjoavien toimipisteiden määrä supistuu ja käyntiasiakaspalvelun kokoaminen lisää kustannustehokkuutta. Käyntiasioinnin vuotuiset kustannukset laskisivat vuoden miljoonasta eurosta noin 100 miljoonaan euroon

3 Hankkeen tavoitteet Asiakas saa julkisen hallinnon palvelut yhteisistä asiakaspalvelupisteistä (yhden luukun periaate). Julkisen hallinnon yhteiset asiakaspalvelupisteet sijaitsevat kohtuuetäisyydellä asukkaista. Julkisen hallinnon yhteiset asiakaspalvelupisteet lisäävät hallinnon tehokkuutta ja taloudellisuutta.

4 Työryhmän ehdotukset pähkinänkuoressa 1/2
Julkisen hallinnon yhteisestä asiakaspalvelusta säädetään lailla. Kunnat vastaavat yhteisten asiakaspalvelupisteiden perustamisesta ja ylläpitämisestä. Yhteisissä pisteissä tarjoavat aina palveluitaan ylläpitäjäkunnan lisäksi poliisin lupahallinto, Verohallinto, maistraatit, TE-toimistot mukaan lukien työvoiman palvelukeskukset sekä elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset. Sopimuksen perusteella palvelujaan tarjoavat Kansaneläkelaitos ja Maanmittauslaitos sekä muut valtion viranomaiset. Asiakaspalvelua tarjotaan kunnan palveluksessa olevien palveluneuvojien antamana paikan päällä sekä viranomaisten omien asiantuntijoiden antamana etäpalvelun välityksellä tai paikan päällä.

5 Työryhmän ehdotukset pähkinänkuoressa 2/2
Palvelupisteverkon lähtökohtana on, että vähintään 90 %:lla pisteen vaikutusalueen asukkaista on pisteeseen enintään 40 kilometrin matka maanteitse tai rautateitse ja palveluverkko mahdollistaa asiakaspalvelutoiminnan tuottavan ja tehokaan järjestämisen. Yhteinen asiakaspalvelupiste perustettaisiin 164 tai 129 kuntaan. Kunnalle maksetaan valtion varoista korvaus valtion viranomaisten asiakaspalvelutehtävien hoitamisesta. Ohjaus, seuranta ja valvonta Hallinnollisesta ohjauksesta vastaa valtiovarainministeriö. Palvelujen ohjaus ja seuranta tapahtuu toimintaan osallistuvien valtion viranomaisten ja kuntien yhteistyönä. Aluehallintovirastot valvovat, että kunnat täyttävät järjestämisvelvoitteen ja siitä niille johtuvat vaatimukset.

6 Hankkeen eteneminen Hallituksen esitys laiksi julkisen hallinnon yhteisestä asiakaspalvelusta lausuntokierros saakka esitys eduskunnalle syysistuntokaudella Laki voimaan vuoden 2014 keväällä Ensimmäiset yhteiset asiakaspalvelupisteet aloittavat Siirtyminen yhteiseen asiakaspalveluun vaiheittain vuosina

7 Kunnan omien asiakaspalvelujen kokoaminen
Lainsäädännön pohjalta pitää ratkaista, mitkä palvelut kootaan. Pyritäänkö saamaan mukaan mm. kuntayhtymien palveluja? Minkälaisia vaikutuksia kokoamisella on nykyiseen organisaatioon ja toimintoihin? Mitä henkilöstövaikutuksia kokoamisella on kunnassa?

8 Yhteisen asiakaspalvelun tilat
Miten parhaiten täytetään saavutettavuuskriteerit (90 % alle 40 km)? Vähimmäisvaatimukset Soveltuvuus, löydettävyys, esteettömyys yms. Kuinka monta yhteistä asiakaspalvelupistettä kuntaan? Minkä toimintojen yhteyteen sijoitetaan (kunnantalo, kirjasto, terveyskeskus jne.)? Tilojen remontoiminen (mitoitus, tilat viranomaisille ja etäpalvelulle)

9 Yhteisen asiakaspalvelun henkilöstö
Henkilöstömitoituksen tekeminen Kysyntä, palveluvalikoima jne. Varahenkilöstön tarve Henkilöstön rekrytoiminen Oma henkilöstö, tehtävien siirtyminen Valtion toimijoiden siirtymään halukas henkilöstö Ulkopuoliset rekrytoinnit Henkilöstön koulutus

10 Tekniikka Työasemat, asiakaspäätteet ja etäpalvelulaitteistot
Hankkiminen, standartit Maksutta keskitetysti saatavat yhteiset välineet ja ohjelmistot Asiakaspalvelujärjestelmä, etäpalvelun keskitetyt palvelut, internet/intranet-sivut Kassajärjestelmät Info-TV, vuoronumerojärjestelmä Tietoliikenneyhteydet

11 Budjetointi Oman maksuosuuden budjetointi
Vaikutukset hallintokuntien talousarvioihin Valtion perusosan budjetointi Suoritekorvausten määrän arviointi ja budjetointi Liittyy olennaisesti mitoituksiin Varautuminen muutoksiin ja erehdyksiin Yhteistyö mitoituksissa

12 Yhteistyö valtion toimijoiden kanssa
Pisteen mitoitus Millaiselle asiakasmäärille mitoitetaan (asukaspohja, muu käyntiasiointipalvelu)? Yhteys rahoitukseen Palvelujen muutokset Henkilöstö ja sen koulutus Yhteistä osaamista tarvitaan ja siitä suurin osa on eri tahoilla Aikataulutus Käynnistäminen, toimenpiteet

13 Viestintä Viestintä omassa organisaatiossa
Toteutus vaatii paljon muutoksia ja vie aikaa Viestintä valtion toimijoiden kanssa Jokaisessa pisteessä tarjotaan monien toimijoiden palveluja – sujuvan yhteistyön perusta Viestintä asiakkaille ja kuntalaisilla Koko toiminnan onnistumisen perusta Palveluja ei voi käyttää, jos ei tiedä niistä

14 Lopuksi Sitten vain palvelemaan!
Lisätietoja osoitteesta: Sitten vain palvelemaan!


Lataa ppt "Kuntamarkkinat Finanssineuvos Teemu Eriksson"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google