Kuinka autan puhelimessa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lasten vuorovaikutustaitojen tukeminen käytännössä
Advertisements

Sijaisvanhemmuus ja henkinen hyvinvointi. 1.Palauta usein mieleesi, ettet ole syypää lapsen ongelmiin, et ole niistä vastuussa, mutta voit toimia ensisijaisena.
Eväitä hyvän perhehoidon rakentamiseen – vahvaksi työssä ja kumppanuudessa Perhehoitajien ja kuntaedustajien 2. työtapaaminen Arvokas elämä –hanke /Paula.
AMMATILLINEN KASVU Ammatillinen kasvu on jatkuva prosessi;
Puhelinkäyttäytyminen
Listening comprehension
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
Käytännön kieleen ja työelämään tutustuminen Sosiaali- ja terveysalalle valmistava koulutus nuorille maahanmuuttajille.
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Sijaisperheiden ja sijoitettujen lasten kanssa tehtävä työ
Juhani Tamminen ProAkatemialla vierailu 2014
Vuorovaikutus ja kohtaaminen
Hoitajan ja muistisairaan välisen vuorovaikutuksen tukeminen
Kokemuksia virtuaaliopena toimimisesta
Maisa, Linda, Kaarina, Hanna ja Liisukka Vaka-11B
1 AD – ryhmä ja johtoryhmä Asiantuntijana markkinoinnin professori Hannu Kuusela.
Mielenterveys s. 110 –
Ääni ja kuuleminen Kuuloaisti toimii ihmisellä jo sikiövaiheessa.
Eväitä hyvän perhehoidon rakentamiseen – vahvaksi työssä ja kumppanuudessa Perhehoitajien ja kuntaedustajien 2. työtapaaminen Arvokas elämä –hanke /Paula.
Professionaalisen ohjauksen tunnuspiirteitä Hannu Soini Oulun yliopisto, Kasvatuspsykologian tutkimusklinikka, KASOPE 2008.
Venäjän tunteja suunnittelemaan ”Punainen lanka” ”Luontevia siirtymiä” ”Helppouden tuntua” - Takana paljon suunnittelutyötä.
Maanmittari tieosakkaan silmin ja muita juttuja tien varrelta
Millainen esiintyjä? Luotettava Innostunut Väsynyt Ujo Avoin Kyllästynyt Osaava Epävarma Eloisa.
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Miehen kohtaaminen Miehen tapa viestiä Miestyön foorumi III Ounasvaaran pirtit, Rovaniemi Ira Virtanen, FM, nuorempi tutkija.
SAP BCM Business Communications Management
Venäläistä kulttuuria aidoissa tilanteissa Kansainvälisyyskasvatusta Helsingin normaalilyseossa.
Äidinkieli 2 Puheenvuoroteoriaa. Puhuminen Seuraavassa yleistä teoriaa, tietoiskuohjeet s. 12.
Kampusopaskoulutus Jaana Laakkonen Mikä tekee esityksestä kiinnostavan?
Palautetaidot ja opponointi Rinna Toikka. Opponoinnin tarkoitus Oppia lukemaan kriittisesti Laajentaa näkökulmaa Synnyttää tieteellistä keskustelua Auttaa.
Tervetuloa koulutukseen!. Ohjelma Alkutoiminta Kotitehtävän läpikäyminen Luento: Vuorovaikutus = itseilmaisua ja sanatonta viestintää Sanattoman viestinnän.
8. MIELEN HYVINVOINTI TERVEYSTIETO 9. Mitä hyvää sinulle kuuluu tänään?
Normatiivinen etiikka Normatiivinen etiikka antaa ohjeita siitä miten meidän tulisi elää. 1)Hyve-etiikka. Erityisesti antiikin filosofien (Sokrates, Platon.
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
Psyykkisten toimintojen kehittyminen: - tietoisuus itsestä; ihminen ohjaa itseään - tietoisuus itsestä alkaa muodostua melko varhain; n. 1,5-2v. syntyy.
TERVEYSTIETO 8 1. Tunne itsesi. Tunne itsesi Itsetunto tarkoittaa omien hyvien puolien ja heikkouksien tuntemista sekä niiden arvostamista. Kukaan ei.
Tietoa välittävä puheenvuoro = TIETOISKU Sari Toivakka / DOKTUM1.
12 Vaikeuksia voi ennaltaehkäistä ja niistä voi selvitä Ydinsisältö.
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Väestöllinen huoltosuhde 1865–2060
Vapaaehtois- ja vertaistoimijan motiivit, roolit ja rajat
TERVEYTEEN VAIKUTTAVAT TEKIJÄT
Alkoholiriippuvuuden kehittyminen ja hoito
ESIINTYMISKUUME SYY: Toisten ihmisten läsnäolo kohottaa vireystilaa.
Puhetilanteen kieli.
Millainen oppija sinä olet?
Tietoa välittävä puheenvuoro
TERVEYSTIETO 8 3. Sosiaaliset taidot.
1.1 Motivaatio, tunteet ja tiedonkäsittely vaikuttavat toimintaan
Millainen esiintyjä? Luotettava Kyllästynyt Innostunut Osaava Väsynyt
Puheen esittäminen katsekontakti kuuluva, selvä ja ilmeikäs puhe
(Työ)elämän esiintymistilanteet
AISTIT JA VUOROVAIKUTUS ASIAKKAAN KOHTAAMISESSA
Työpäivän kokeminen kuraa vai kivaa?
Väkivaltainen potilas/asiakas
Mittarit – mitä ja miten mitata
Ongelmista selvitään Ihmiset selviävät vaikeista kokemuksista luultua paremmin. Menetystä ja kriisiä ei käsitellä erityisissä vaiheissa. Bonnano: jopa.
Mielenterveys ja päihteet - mitä voimme tehdä?
Kirkkona monikulttuurisessa yhteiskunnassa
Urheilun ja liikkumisen valmiudet ja ominaisuudet Psyykkinen valmennus Itsetunto ja itseluottamus Paula Arajärvi ja Terhi Lehtoviita.
SATAKUNNAN VERKOSTOTYÖN TOIMINTAMALLI
Volitioprosessi, tahdon!
Muokattu Soili Fabritiuksen materiaalista
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS.
VOIKUKKIA-vertaistukiryhmä:
MEIDÄN MAALIVAHTIPELI KANSAIVÄLISELLÄ TASOLLA
Auttava keskustelu
Esityksen transkriptio:

Kuinka autan puhelimessa Riitta-Liisa Rusi, Palvelevan puhelimen ja debriefing-työn toiminnanohjaaja Lähteet mm: Palvelevan puhelimen päivystäjän opas 2008, Anna Kuitunen, Tampereen yliopiston puheopinlaitos 2010

Keskusteluun vaikuttavat asiat Asiakaan persoona - kuka hän on ja mikä on yhteydenoton syy Itsensä ilmaisemisen kyky tähän keskusteluun liittyvät odotukset Ongelmat ja kriisitilanne niiden luonne ja vakavuus tämän hetken elämäntilanne ja ihmissuhteet yllättävä kriisi vai krooninen ongelma aikaisempi apu ja muut avunlähteet, myös kokemukset muissa tilanteissa saadusta avusta

Keskusteluun vaikuttaa Päivystäjän asenne ja persoona selkeys, aitous, suvaitsevaisuus, luonnollisuus, lämpö, toisen kunnioittaminen, aito myötätunto kyky kuulla, ymmärtää ja puhua asiakkaan kieltä, huolenpito ja rakkaus kyky tiedostaa ja kohdata omat tunteet, torjunnat ja ahdistukset Keskustelusuhde ja tekniikka kuuntelemisen ja keskusteluotteen oikea suhde inhimillinen ja asiallinen suhde parempi kuin ammatillinen ja etäinen Tasaveroinen aikuissuhde parempi kuin ”vanhempi-lapsi suhde”

Puhelinkeskustelun erityisluonne Perustuu kuuloon Ääni Sanoma - sanoman asiasisältö - sanoman ymmärrettävyys - sanoman tunnesävy Sanoman ymmärtämistä ja kuulemista vaikeuttavat tekijät Sanoman ymmärtämistä edistävät tekijät Tunteiden kuuleminen

Keskustelun avaus ja äänenkäyttö Puhelun avaus / saa selkeästi tiedon mihin yhteys tuli Puhu selkeästi ja kuuluvasti! Lämmin äänensävy ja ystävällisyys SUHTEEN LUOMINEN - asiakkaalle avuksi, jos alkaa kokea emotionaalista helpotusta - jos pystyy jäsentämään ongelmiaan - jos saa lisää itseluottamusta, saa kokemusta, että voi säädellä itseään, muuttamaan käyttäytymistään eli saa hallinnantunnetta

Keskustelu Olennaiseen ja akuuttiin hätään keskittyminen Ongelman täsmentäminen Älä kadota tervettä järkeä ja rauhallisuutta! Ole luja ja turvallinen! Tunteiden kuuleminen ja huomioon ottaminen

Viestintä puhelimessa Perustuu verbaaliseen viestintään. Ääni välittää sekä puhujasta että sanomasta syntyvät mielikuvat. Arvio puhujan äänestä > mitä kuullaan äänestä, on se ihminen > mukava, epämiellyttävä > kuinka luotettava palvelu on > kuinka pätevä vastaaja on jne.

Viestintä puhelimessa Rauhallisuus, rauhallinen tempo Selkeä artikulaatio Puheen luonteva, riittävä tauotus - antaa tilaa rauhoittumiseen, sulatteluun Monotonisuuden välttäminen Painotukset korostavat, että on tärkeä Äänen voimakkuuden vaihtelut/ riittävän kova ääni/hiljentäminen/voimistaminen > tilannetaju