Asiointipalveluiden laatu

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Verkkoasioinnin uudistaminen – suuntaviivoja
Advertisements

PRIIMA -kehittämispäivä
Projektipäällikkö Heli Sillanmikko
Suomen Liikunta ja Urheilu Oman seuran analyysi Seurakehittäjien työkalu seurojen itsearviointiin ja apuvälineeksi kehityshankkeisiin.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
”Laadukasta osaamista ja ammattitaitoista, pätevää väkeä” AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN OPETUKSEN LAADUN ITSEARVIOINTI Anneli Airola, Pohjois-Karjalan.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Anu Portti Laatupäällikkö
T Personal SE assignment Project progress tracking and control.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Neuvoston suositukset epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista -Suosituksen keskeinen sisältö -Toimeenpano -Toimeenpanoon.
Diskurssi Oy VUOROVAIKUTUS YVA:SSA MÄÄRITELMÄ (YVAL 2 §)  Tavoite:... lisätä kansalaisten osallistumista ja tiedonsaantia  Osallistumisella vuorovaikutusta.
1 4. Itsearviointiprosessi - yhteys sopimusohjaukseen Osallistujat/kohderyhmä Sosiaali- ja terveystoimen kaikki tulosalueet osallistuvat itsearviointiprosessiin.
JATKAJAKOULU Jatkajakoulun laadun arviointi. JATKAJAKOULU Kriteeristö ja laadun arviointi 1. arvioinnin kohteena ovat Jatkajakoulun käyneet opiskelijat.
Viestintäsuunnitelma
JR Opetuksen laatuhanke Yliopisto on asiantuntijayhteisö, autonomisten toimijoiden yhteisö, LUOTTAMUS Luonnostaan pyrkimys korkeaan laatuun Oppimisnäkemys.
Laatua ammatillisen koulutuksen arkeen LARK 3 -hanke Sari Mikkola
TAO, Turun Ammattiopistosäätiö
Terveysvaikutusarviointi kaikessa päätöksenteossa Jouni Tuomisto, Mikko Pohjola YMAL.
Miten yritykset voivat hyötyä avoimesta tiedosta? Jarmo Nieminen Projektipäällikkö CSC – Tieteen tietotekniikan keskus.
2/2001 Tietojärjestelmät ja Systeemisuunnittelu Luennoitsija: Tapio Lammi
Asiakaspalvelu 2014 Asiakaspalvelujärjestelmä (Tiivistetty kuvaus)
Mitä turvallisuustutkimuksessa tapahtuu Laura Hokkanen, Pelastusopisto Online and Mobile Communications for Emergencies.
Dokumentointi kyse on asioiden ”paperille panemisesta” toimintoja on helpompi arvioida, muuttaa ja parantaa työntekijöiden tehtävät ja vastuut tulevat.
Sosiaalinen markkinointi Monikulttuurinen ehkäisevä päihdekasvatus Ohjausryhmän suunnittelupäivä
Prosessimallinnuksen kehittäminen JHKA-jaosto Jari Kallela.
Suomi.fi-palvelut Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0.
ITEC – Suomi 4. sykli pähkinänkuoressa. Skenaario – oppimiskertomus - oppimisaktiviteetti maaliskuu 2013 oppimiskertomus oppimisaktiviteetti 1 oppimisaktiviteetti.
ABC – Askeleet nuorten tieto- ja neuvontapalvelun
Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrityksistä
Taide- ja kulttuuriavustukset
Sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatio- ja palvelutiedon hallinta
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020
Kansallinen palveluarkkitehtuuri Tilanne ja lainsäädäntö
Tavoitteet ja mittarit 2015
JHKA kehittämispolku JulkICT Jari Kallela
Mukaan Finnaan - liittymisprosessin vaiheet
Työssäoppimisjakson seuranta ja ohjeistus sosiaalisen median avulla
Hyvän hallinnon ja kyvykkyyksien tärkeydestä digitalisaatiossa
Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0
SUOMEN SOTILASURHEILULIITON
Saavutettavuusinfo korkeakouluopiskelijoille
YTI – Yhteinen tiedon hallinta
Lapsivaikutusten arviointi Anne Hujala
AVIen asiakaslähtöinen toiminnan kehittäminen
Kotitehtävä Maakuntien järjestämistehtävien toiminnallinen kuvaaminen sekä nykytilan järjestelmät ja niiden hyödynnettävyys (VM)
Mahdollisuuksia avautuu tästä – Pohjois-Savon rakennerahastoinfo
Julkisen hallinnon ICT-osasto
ATOMI-hankkeen karkea tiekartta
Mittarit – mitä ja miten mitata
Maakunnan digipalvelut järjestämistehtävässä
Arvioinnista arkipäivää
Lastensuojelun sosiaalityön moniammatillinen toimintamalli 22. 2
Tietojen automaattinen ja luotettava kulku järjestelmien välillä notkeuttaa yhteistyötä – Suomi.fi-palveluväylä on turvallinen ratkaisu Kuntamarkkinat.
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Maakuntien viitearkkitehtuuri
Keskustelutilaisuus sähköisen asioinnin ja viestinvälityksen toimintatavoista ja asiointipalveluiden laatukriteereistä vm.fi/digipalvelujen-ensisijaisuus.
Asiointipalveluiden laatu
Yhteiset palautekäytännöt laadun arvioinnissa
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
KOKONAISARKKITEHTUURIN ARVIOINTI
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Hyvinvointi-ja terveyssovellusten arvioinnin selvitystyö
Digitiekartta ja Luova- laboratorio
Eettistä tietopolitiikka tekoälyn aikakaudella
Digi ekaksi -seminaari
Omavalvonta -työpaja THL:ssa
Digitiekartta
Digitiekartta
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Esityksen transkriptio:

Asiointipalveluiden laatu Petteri Ohvo, VM

Tavoitetila 2022 Viranomaiset velvoitettuja tarjoamaan luonnollisille henkilöille (kansalaisille) ja oikeushenkilöille saavutettavia ja laadukkaita digitaalisia palveluja ensisijaisena vaihtoehtona. järjestettävä henkilön asemaan, oikeuksiin ja velvollisuuksiin liittyvä viestintä ja asiointi niin, että sähköinen kanava on aina käytettävissä. Yrityksille, yhteisöille ja muille elinkeinotoimintaa harjoittaville digitaalisten palvelujen käyttö velvoittavaa asioinnissa ja viestinvälityksessä julkisen hallinnon kanssa. Luonnollisten henkilöiden (kansalaisten) asiointi ja viestinvälitys tapahtuu ensisijaisesti digitaalisesti. Henkilöitä ei kuitenkaan velvoiteta siihen.

Parannetaan digitaalisten palvelujen laatua Muodostetaan digitaalisten palveluiden laatukriteeristö Liitetään investointien ohjausmalliin tukemaan rahoituspäätösten tekemistä Käynnistetään kriteeristöön pohjautuva palvelujen laadun kehittymisen seuranta palveluntuottajien itsearviointina Palveluita kehitetään vastaamaan saavutettavuusdirektiivin vaatimuksia. Puolesta asioinnin mahdollisuus liitetään kaikkiin digitaalisiin palveluihin.

Ensisijaisuus toteutuu laadukkailla digipalveluilla Palvelukriteeristö v1.0 Itsearviointi Palveluiden käyttöasteen mittaaminen Palvelu-kokemuksen mittaaminen

Asiointipalvelun laatukriteeristö Tehtävät Tarkennetaan tavoitteet, tulokset, rajaukset, aikataulut ja työskentelytavat Tunnistetaan nykyisin käytetyt laatukriteerit (kv-toteutukset) Sovitaan käytettävä ryhmittely kriteereille Sovitaan kriteerit ja niiden arviointiperusteet + soveltamisohjeet Tavoiteaika v1.0 Q2/2018 Yhteiset vertailun mahdollistavat kriteerit hyvälle ja laadukkaalle digitaaliselle asiointipalvelulle Asiakkaan kokema laatu palvelutilanteesta Toiminnallinen laatu, muun muassa kustannus- ja prosessitehokkuus ja yhteentoimivuus huomiotava Kriteeristön tulee olla kevyt, ymmärrettävä ja käytettävä sekä ajassa kehittyvä että sopiva laajalle palvelujoukolle

Palvelulaadun itsearviointi Tehtävät Etsitään menettelytavat (kypsyys- / pisteytysmalli tms.) ja välineet raportointiin ja seurantaan Pilotoidaan itsearviointia mm. Tiekartan palveluihin Pilotoinnin tulokset huomioidaan palvelulaadun kriteeristön kehittämisessä Tavoiteaika Q3/2018 Hyödynnetään laatukriteeristöä Itsearviointi auttaa tunnistamaan kehityskohteet ja mahdollistaa vertailtavuuden Tavoitteena itsearviointien tulosten julkaiseminen sopivassa laajuudessa Tutkitaan vertaisarviointien mahdollisuuksia

Palveluiden asiakasarvioinnit Tehtävät Tunnistetaan nykyisin käytettäviä palvelutapahtuman laatua mittaavia kyselyitä ja toteutuksia Tunnistetaan ja valitaan yhteisesti käytettävät asiakasarviointi-kysymykset Määritellään ja sovitaan tulosten koonti- ja ilmoittamismenettelyt Tavoiteaika Q4/2018 Tunnistetaan ja sovitaan muutama asiakasarviokysymys, joita käytetään yhteisesti laadun arvioinnissa Asiakasarviointi ja sen tulokset liitetään osaksi palvelukriteeristöä Asiakasarviointitulokset julkaistaan esim. Suomi.fi- palvelun Palvelutietovarannon palvelukuvausten yhteydessä

Palveluiden käyttöaste ja seuranta Tehtävät Määritellään palveluiden käyttöasteita kuvaava mittaristo ja mittaamisen periaatteet Sovitaan menettelytavat käyttöasteiden ilmoittamiseen ja seurantaan Tavoiteaika Q3/2018 Palvelu- ja kanavakohtaisia käyttöasteita ei tällä hetkellä systemaattisesti seurata Käyttöasteiden mittaamisella havaitaan kanavaohjauksen ja kehittämistoimenpiteiden vaikutus Seuranta mahdollistaa tarvittavien uusien toimenpiteiden kohdistamisen

Työskentelyn jaksotus

Aikataulutus v 1.1 Kriteeristö Itsearviointi Asiakasarviointi Infotilaisuus 07.03 Keskustelutilaisuus 29.10 Kriteeristö Itsearviointi Asiakasarviointi Käyttöaste 02.05 21.05 04.06 13.08 04.09 18.10 20.11 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 01 2018 2019

Ensisijaisuus toteutuu laadukkailla digipalveluilla Digipalveluiden laatu Digipalveluiden käyttöaste Asiakasarvioinnit LAADUKKAITA PALVELUITA !