Purjelennon turvallisuus 2017 Alaotsikko: kuinka turvallista purjelento ylipäänsä on? 24.3.2018 Ari Vahtera
Sisältö Tilanne 2017 Turvallisuustilanteen seuranta LiikenneFAKTA-sivustolla Muu saatavilla oleva tieto Turvallisuus pidemmällä aikavälillä Kuinka turvallista purjelento ylipäänsä on? Miten tästä eteenpäin?
Vuoden 2017 tilanne Purjelennossa (poislukien TMG) vuonna 2017 Kuolemaan johtaneita onnettomuuksia 0 Onnettomuuksia 2 Vuoteen 2016 verrattuna Kuolemaan johtaneita onnettomuuksia 0 Onnettomuuksia 1 Positiivinen huomio on, ettei kuolemaan johtaneita onnettomuuksia ole ollut Muuta kahden vuoden tiedoista ei oikeastaan voi päätellä Katsotaan siis, mitä muuta tietoa on saatavilla 5.4.2019
Turvallisuustilanteen seuranta LiikenneFAKTA-sivustolla Turvallisuus - Ilmailu Yleis- ja harrasteilmailun turvallisuustilanne ”Tilanne on kaiken kaikkiaan kehittynyt hyvään suuntaan viimeisten vuosien aikana, vaikka vuosivaihtelua tapahtumien määrissä onkin.” 5.4.2019
Yleis- ja harrasteilmailua käsitellään kokonaisuutena Paljon tietoa on siis olemassa ja julkaistukin Huomioita virallisista julkaisuista Yleis- ja harrasteilmailua käsitellään kokonaisuutena Osin jaottelu yleisilmailuun ja harrasteilmailuun Harrasteilmailu kattaa useita lajeja Lentotoimintatilastoissa lajikohtainen jaotus, mutta mm. Purjelentotunteihin lasketaan mukaan TMG Poikkeamailmoitukset: tapahtumien luokittelu EU-säädösten (useampia) mukainen Lentovaurioita ei ole enää vuosiin tilastoitu 5.4.2019
Mahdollisuudet tietojen jalostamiseen Lentotoimintailmoituksista on mahdollista saada käyttöön enemmän tietoa kuin se, mitä niistä julkaistaan, mm. Tuntien ohella laskujen lukumäärä Maastolaskujen lukumäärä Purjelentotunneista on mahdollista erottaa TMG yhdistämällä lentotoimintailmoitusten ja ilma-alusrekisterin tiedot Käsityötä, mutta ei kohtuuttoman paljon Rajoitus: tapa kerätä lentotoimintailmoituksia muuttui 2015 lennoista lähtien Tätä vanhempien tietojen jalostaminen ei ole luotettavaa 5.4.2019
Turvallisuuden seurannan perusmittari Yhdistetään poikkeamaluvut lentotoimintalukuihin, jotta saadaan selville kuinka yleisiä vakavimmat tapahtumat (esim. onnettomuudet tai kuolemantapaukset) ovat Lajikohtaisesti Karkea ja jälkijättöinen, mutta lajikohtainen mittari 5.4.2019
Mahdollisuudet tietojen jalostamiseen (jatkoa) Jos halutaan, on mahdollista ottaa lentovaurion vanha määritelmä käyttöön harrasteilmailun analyysia varten ”Lentovaurioksi luetaan tapahtuma, jossa ilma-aluksen rakenne on pettänyt ja ilma-alus on korjattava ennen lentotoiminnan jatkamista. Tällaiseksi vaurioksi ei lasketa renkaan puhkeamista, purjelentokoneen mahalaskua tms. vastaavaa tapausta.” Poikkeamaraporttien tietojen perusteella on mahdollista arvioida lentovaurioiden määrä Myös käsityötä, mutta ei kohtuuttoman paljon Kannattaako vai ei: kansainvälistä vertailutietoa ei ole 5.4.2019
Mutta: asiaan Lentokausien 2015-2017 tiedot on nyt koottu em. periaatteilla Mitä tästä saatiin? Katsotaan! 5.4.2019
Purjelennon turvallisuus 2015-2017 (TMG poisluettuna) 5.4.2019
Vertailu tilanteeseen 2010-2014 5.4.2019
Kuolemaan johtaneita onnettomuuksia Vertailu harrasteilmailun kokonaisuuteen Onnettomuuksia 10 000 lentotuntia kohti Onnettomuuksia Kuolemaan johtaneita onnettomuuksia Purjelento 2015-2017 2,50 0,00 Purjelento 2010-2014 0,85 0,37 Yleis- ja harrasteilmailu yht. 2015-2017 1,35 0,05 Yleis- ja harrasteilmailu yht. 2010-2014 0,38 5.4.2019
Miten tästä eteenpäin? Kuva: Shutterstock/Trafi 5.4.2019
Miten voimme nähdä asiat uudella tavalla Miten voimme nähdä asiat uudella tavalla? Indikaattorit, mittarit, seuranta, osatekijät… Onnettomuuksien tai kuolemantapausten määrä 10.000 tuntia kohti yksinkertainen, mutta karkea mittari Jako tasoihin -ajattelu Taso 1: onnettomuudet, kuolemantapaukset ja vakavat vaaratilanteet Taso 2: tapahtumatyypit, jotka yleisimmin johtavat onnettomuuteen, kuolemaan tai vakavaan vaaratilanteeseen Taso 3: syytekijät, jotka yleisimmin johtavat tason 2 tapahtumatyyppeihin 5.4.2019
Yleisimmät onnettomuuteen johtavat tapahtumatyypit (1) Suomen ilmailun turvallisuusohjelma: Kiitotieltä suistuminen Kiitotiepoikkeamat Yhteentörmäykset ja läheltä piti -tapaukset ilmassa Ohjattavissa olevan ilma-aluksen törmääminen maastoon Ilma-aluksen hallinnan menetys lennon aikana Yhteentörmäys rullattaessa kiitotielle tai kiitotieltä Yleis- ja harrasteilmailulle ei ole (vielä ) kehitetty omia, lajien erityispiirteet huomioon ottavia osatekijöitä 5.4.2019
Yleisimmät onnettomuuteen johtavat tapahtumatyypit(2) European Plan for Aviation Safety GA Fixed Wing: Ilma-aluksen hallinta Sääolosuhteet Yhteentörmäykset Lennon hallinta 5.4.2019
Vastaukset 30.4.2018 mennessä ari.vahtera@trafi.fi Tehtäviä Tehtävä 1 Mitkä yleisimmistä onnettomuuteen johtavista tapahtumista ovat meidän lajissamme merkityksellisiä huolenaiheita? Puuttuuko merkityksellisiä tapahtumatyyppejä? Tehtävä 2 Mitkä syytekijät yleisimmin johtavat meidän lajissamme tehtävässä 1 määriteltyihin tapahtumiin? Vastaukset 30.4.2018 mennessä ari.vahtera@trafi.fi On tärkeää miettiä asioita lajikohtaisesti, sillä esimerkiksi purjelennossa yhteentörmäyksiin liittyvät syytekijät ovat luultavasti erilaisia kuin moottorilennossa! 5.4.2019
Analysointiyhteistyö Yleis- ja harrasteilmailun turvallisuutta analysoidaan yhteistyössä SIL - SMLL - Trafi Harrasteilmailun vapaaehtoiset analyytikot Moottorilentotoiminta UL-lentotoiminta Purjelentotoiminta Laskuvarjohyppytoiminnassa oma, pidemmän aikaa toiminut järjestelmä 5.4.2019
Mitä Trafi tarjoaa harrasteilmailun analyysin tueksi? Tiedot poikkeamailmoituksista lajikohtaisesti Analyytikoille luottamuksellisesti ja vaitiolovelvollisuudella Tarvittavat jalostetut tiedot lentotoimintailmoituksista Kuka tahansa saa tietoa lentotoimintatilastoista 5.4.2019
Lopuksi Turvallisuuden seurantaa voidaan parantaa aluksi varsin yksinkertaisesti ja vieläpä kohtuullisella työmäärällä Kannattaa silti miettiä indikaattorien kehittämistä Tulokset ovat vain niin luotettavia kuin lähtötiedot ovat Siksi on tärkeää raportoida säntillisesti niin poikkeamat kuin lentotunnitkin 5.4.2019
Lisätiedot Yleisilmailukoordinaattori Harrasteilmailun analyysin tuki jani.hottola@trafi.fi Harrasteilmailun analyysin tuki ari.vahtera@trafi.fi 5.4.2019