Purjelennon turvallisuus 2017 Alaotsikko: kuinka turvallista purjelento ylipäänsä on? 24.3.2018 Ari Vahtera.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Naakan oppilaskunta Tervetuloa! Kasvu yrittäjyyteen -hanke - 2 Projekti Idea projektista syntyy kun: –tarvitaan jotain, jotain puuttuu (rahaa.
Advertisements

Suuronnettomuuden vaaratilanteen tutkinta ja Vihtavuoren opit
Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
Historia • Blogger-palvelun perusti pieni sanfranciscolainen yritys nimeltään Pyra Labs jo vuoden 1999 elokuussa • Bloggerin kehittivät kolme kaveria,
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
Ajankohtaista onnettomuustutkinnasta Martti Heikkilä Onnettomuustutkintakeskus Kotimaanliikenteen matkustaja-alusyrittäjien turvallisuuspäivä
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
Uudet Europe Direct -tiedotuspisteet Komission paikallinen äänitorvi kansalaisten kanssa käytävää vuoropuhelua varten Euroopan komission Suomen edustusto.
Avoin päätöksentekokäytäntö toimintamallina
Sotilasilmailun viranomaisyksikkö RPAS –toiminta Sotilasilmailuviranomaisen näkemys RPAS -foorumi.
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Peppi-koulutus, syksy 2014 Jukka Jonninen / Strategiayksikkö.
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
T Personal SE assignment Project progress tracking and control.
KAUPPAKESKUKSEN TURVALLISUUSRISKIEN ARVIOINTI
UPA-hanke Ulkopuolisten palveluntarjoajien turvallisuustoiminnan arviointi.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Neuvoston suositukset epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista -Suosituksen keskeinen sisältö -Toimeenpano -Toimeenpanoon.
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
Work Research Centre University of Tampere Toisen asteen koulutuksen läpäisemistä ja keskeyttämistä koskeva tutkimus Simo Aho.
VTT TUOTTEET JA TUOTANTO Dipoli , Kaarin Ruuhilehto VOIKO TURVALLISESTI RAKENTAA? Talonrakentamisen työturvallisuusmenettelyiden kehittäminen.
* Miksi ja kenelle www-sivut halutaan tehdä? * Mitkä ovat tavoitteet? * Kohderyhmän käyttäjien määritely ! SUUNNITTELUN PERUSTEITA.
TYÖTURVALLISUUDEN AVAINASIOITA
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valintaperusteiden mallintaminen
Jäämistöoikeuden laskennalliset ongelmat
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
OIKEUDENMUKAINEN TOIMINTAKULTTUURI (Just Culture) TTM 31 |
ÄKKILÄHTÖ MINKÄ YHDEN TAVARAN SINÄ OTTAISIT MUKAASI?
Loviisan liikenneturvallisuussuunnitelma ONNETTOMUUSKUSTANNUKSET.
RISKIENHALLINNAN MALLEJA TTM 21 | YHTEISTYÖSSÄ.
TURVALLISEN TOIMINNAN MALLI ILMAILUKERHOILLE TTM 11 |
HARRASTEILMAILUN KESKEISET RISKIT TTM 22 |
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ 1 STM /TPH/paht Sukupuolen merkitys tilastoissa ja tiedonkeruissa Sosiaali- ja terveysministeriö Tiina Palotie-Heino.
Tiedonhaku ”Tiedon käsitteen kannalta ongelmallista on se, että verkkoihin syötetään ”tietona” mielipiteitä, joiden esittäjistä ja heidän luotettavuudestaan.
THL-raportoinnin määrittely – yhteenveto
Hyvät käytännöt osaksi työmaaperehdytystä
riskienhallinnan työpohjia
Tutkija Heikki Harri Onnettomuustutkintakeskus
(1) YHTEISKUNNALLISEN VUOROVAIKUTUKSEN TOIMENPIDEOHJELMA 2012 – 2017
Koulutuksen tavoite Tavoitteena on, kehittää sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön valmiuksia havaita ja arvioida kotonaan asuvien asiakkaidensa palo-
Bridgen jatkokurssi 2 – lähtökortit jatkuvat
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
TIETOTURVA Sami Hilli tlpt14B.
kansanedustajasi oikein ydinvoimasta?
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
KMR–kokous
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Valtakunnalliset liikenneturvallisuustavoitteet
Yhteistyöryhmän tapaaminen
Yhteiskunnallinen kyselytutkimus
Muuttujamuunnoksista
Koulumatka-hanke.
Esittelyt Päätös vihreä ristin hyödyntämisestä TUKO-hankkeessa
Hankeviestintää - miksi ja miten?
Kuinka tärkeää tiedon luotettavuus on netissä
Mittaamisen punainen lanka - tukimateriaali turvallisuusindikaattorien kehitykseen ja hyötykäyttöön Arviointipalvelut / Jukka Hovi.
Liikenteen automaatio ja liikenneturvallisuus
Merenkulun analyysitoiminta ja turvallisuusindikaattorit
Mittarit – mitä ja miten mitata
Lue siitä lisää Microsoft SharePoint-uutiset
Arvioinnista arkipäivää
Karttamerkit 2
Tiedolla johtaminen - työryhmä
Jangsterit- nuoret hoivaajat meillä ja muualla -hanke
EU 965/2012, ORO.GEN.200 SMS implementointi AOC:n haltijat
Poluttamo-hanke HAMKin oppimisanalytiikka
Lisenssikausi 2017 Lisenssisivut
Arviointi, vaikutukset ja vaikuttavuus HYTE -työssä
Oma osaston käyttöön! Esityksen tavoitteena:
AIKATAULU & VIESTINTÄ:
Esityksen transkriptio:

Purjelennon turvallisuus 2017 Alaotsikko: kuinka turvallista purjelento ylipäänsä on? 24.3.2018 Ari Vahtera

Sisältö Tilanne 2017 Turvallisuustilanteen seuranta LiikenneFAKTA-sivustolla Muu saatavilla oleva tieto Turvallisuus pidemmällä aikavälillä Kuinka turvallista purjelento ylipäänsä on? Miten tästä eteenpäin?

Vuoden 2017 tilanne Purjelennossa (poislukien TMG) vuonna 2017 Kuolemaan johtaneita onnettomuuksia 0 Onnettomuuksia 2 Vuoteen 2016 verrattuna Kuolemaan johtaneita onnettomuuksia 0 Onnettomuuksia 1 Positiivinen huomio on, ettei kuolemaan johtaneita onnettomuuksia ole ollut Muuta kahden vuoden tiedoista ei oikeastaan voi päätellä Katsotaan siis, mitä muuta tietoa on saatavilla 5.4.2019

Turvallisuustilanteen seuranta LiikenneFAKTA-sivustolla Turvallisuus - Ilmailu Yleis- ja harrasteilmailun turvallisuustilanne ”Tilanne on kaiken kaikkiaan kehittynyt hyvään suuntaan viimeisten vuosien aikana, vaikka vuosivaihtelua tapahtumien määrissä onkin.” 5.4.2019

Yleis- ja harrasteilmailua käsitellään kokonaisuutena Paljon tietoa on siis olemassa ja julkaistukin Huomioita virallisista julkaisuista Yleis- ja harrasteilmailua käsitellään kokonaisuutena Osin jaottelu yleisilmailuun ja harrasteilmailuun Harrasteilmailu kattaa useita lajeja Lentotoimintatilastoissa lajikohtainen jaotus, mutta mm. Purjelentotunteihin lasketaan mukaan TMG Poikkeamailmoitukset: tapahtumien luokittelu EU-säädösten (useampia) mukainen Lentovaurioita ei ole enää vuosiin tilastoitu 5.4.2019

Mahdollisuudet tietojen jalostamiseen Lentotoimintailmoituksista on mahdollista saada käyttöön enemmän tietoa kuin se, mitä niistä julkaistaan, mm. Tuntien ohella laskujen lukumäärä Maastolaskujen lukumäärä Purjelentotunneista on mahdollista erottaa TMG yhdistämällä lentotoimintailmoitusten ja ilma-alusrekisterin tiedot Käsityötä, mutta ei kohtuuttoman paljon Rajoitus: tapa kerätä lentotoimintailmoituksia muuttui 2015 lennoista lähtien Tätä vanhempien tietojen jalostaminen ei ole luotettavaa 5.4.2019

Turvallisuuden seurannan perusmittari Yhdistetään poikkeamaluvut lentotoimintalukuihin, jotta saadaan selville kuinka yleisiä vakavimmat tapahtumat (esim. onnettomuudet tai kuolemantapaukset) ovat Lajikohtaisesti Karkea ja jälkijättöinen, mutta lajikohtainen mittari 5.4.2019

Mahdollisuudet tietojen jalostamiseen (jatkoa) Jos halutaan, on mahdollista ottaa lentovaurion vanha määritelmä käyttöön harrasteilmailun analyysia varten ”Lentovaurioksi luetaan tapahtuma, jossa ilma-aluksen rakenne on pettänyt ja ilma-alus on korjattava ennen lentotoiminnan jatkamista. Tällaiseksi vaurioksi ei lasketa renkaan puhkeamista, purjelentokoneen mahalaskua tms. vastaavaa tapausta.” Poikkeamaraporttien tietojen perusteella on mahdollista arvioida lentovaurioiden määrä Myös käsityötä, mutta ei kohtuuttoman paljon Kannattaako vai ei: kansainvälistä vertailutietoa ei ole 5.4.2019

Mutta: asiaan Lentokausien 2015-2017 tiedot on nyt koottu em. periaatteilla Mitä tästä saatiin? Katsotaan! 5.4.2019

Purjelennon turvallisuus 2015-2017 (TMG poisluettuna) 5.4.2019

Vertailu tilanteeseen 2010-2014 5.4.2019

Kuolemaan johtaneita onnettomuuksia Vertailu harrasteilmailun kokonaisuuteen Onnettomuuksia 10 000 lentotuntia kohti Onnettomuuksia Kuolemaan johtaneita onnettomuuksia Purjelento 2015-2017 2,50 0,00 Purjelento 2010-2014 0,85 0,37 Yleis- ja harrasteilmailu yht. 2015-2017 1,35 0,05 Yleis- ja harrasteilmailu yht. 2010-2014 0,38 5.4.2019

Miten tästä eteenpäin? Kuva: Shutterstock/Trafi 5.4.2019

Miten voimme nähdä asiat uudella tavalla Miten voimme nähdä asiat uudella tavalla? Indikaattorit, mittarit, seuranta, osatekijät… Onnettomuuksien tai kuolemantapausten määrä 10.000 tuntia kohti yksinkertainen, mutta karkea mittari Jako tasoihin -ajattelu Taso 1: onnettomuudet, kuolemantapaukset ja vakavat vaaratilanteet Taso 2: tapahtumatyypit, jotka yleisimmin johtavat onnettomuuteen, kuolemaan tai vakavaan vaaratilanteeseen Taso 3: syytekijät, jotka yleisimmin johtavat tason 2 tapahtumatyyppeihin 5.4.2019

Yleisimmät onnettomuuteen johtavat tapahtumatyypit (1) Suomen ilmailun turvallisuusohjelma: Kiitotieltä suistuminen Kiitotiepoikkeamat Yhteentörmäykset ja läheltä piti -tapaukset ilmassa Ohjattavissa olevan ilma-aluksen törmääminen maastoon Ilma-aluksen hallinnan menetys lennon aikana Yhteentörmäys rullattaessa kiitotielle tai kiitotieltä Yleis- ja harrasteilmailulle ei ole (vielä ) kehitetty omia, lajien erityispiirteet huomioon ottavia osatekijöitä 5.4.2019

Yleisimmät onnettomuuteen johtavat tapahtumatyypit(2) European Plan for Aviation Safety GA Fixed Wing: Ilma-aluksen hallinta Sääolosuhteet Yhteentörmäykset Lennon hallinta 5.4.2019

Vastaukset 30.4.2018 mennessä ari.vahtera@trafi.fi Tehtäviä Tehtävä 1 Mitkä yleisimmistä onnettomuuteen johtavista tapahtumista ovat meidän lajissamme merkityksellisiä huolenaiheita? Puuttuuko merkityksellisiä tapahtumatyyppejä? Tehtävä 2 Mitkä syytekijät yleisimmin johtavat meidän lajissamme tehtävässä 1 määriteltyihin tapahtumiin? Vastaukset 30.4.2018 mennessä ari.vahtera@trafi.fi On tärkeää miettiä asioita lajikohtaisesti, sillä esimerkiksi purjelennossa yhteentörmäyksiin liittyvät syytekijät ovat luultavasti erilaisia kuin moottorilennossa! 5.4.2019

Analysointiyhteistyö Yleis- ja harrasteilmailun turvallisuutta analysoidaan yhteistyössä SIL - SMLL - Trafi Harrasteilmailun vapaaehtoiset analyytikot Moottorilentotoiminta UL-lentotoiminta Purjelentotoiminta Laskuvarjohyppytoiminnassa oma, pidemmän aikaa toiminut järjestelmä 5.4.2019

Mitä Trafi tarjoaa harrasteilmailun analyysin tueksi? Tiedot poikkeamailmoituksista lajikohtaisesti Analyytikoille luottamuksellisesti ja vaitiolovelvollisuudella Tarvittavat jalostetut tiedot lentotoimintailmoituksista Kuka tahansa saa tietoa lentotoimintatilastoista 5.4.2019

Lopuksi Turvallisuuden seurantaa voidaan parantaa aluksi varsin yksinkertaisesti ja vieläpä kohtuullisella työmäärällä Kannattaa silti miettiä indikaattorien kehittämistä Tulokset ovat vain niin luotettavia kuin lähtötiedot ovat Siksi on tärkeää raportoida säntillisesti niin poikkeamat kuin lentotunnitkin 5.4.2019

Lisätiedot Yleisilmailukoordinaattori Harrasteilmailun analyysin tuki jani.hottola@trafi.fi Harrasteilmailun analyysin tuki ari.vahtera@trafi.fi 5.4.2019