Osaamisen arvioinnin ja näyttöjen järjestämisen laadunvarmistus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kokemuksia ja kommentteja arvioinnista Rehtori Maija Vehviläinen Lahden Diakoniasäätiö Lahden diakonian instituutti.
Advertisements

Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
1 Luksia, Leena Rantanen- Väntsi Työpaikkaohjaajakoulutus Aikuisten näyttötutkinnot.
Aikuisopisto Arvioijien perehdytys näyttötutkinnoissa.
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
Osaamistodistus työllistämisen monitoimityökalu Taidolla tulosta -työllisyyden asiantuntijaseminaari
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
Arviointi osana oppimisprosessia
Lapsen oikeudet toteutuvat arjessa
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Yhteistyösopimuksen laadinta
Reformi haltuun OKM.
Ammattiopisto on mylly elinikäisen oppimisen virrassa
Mikkeli Pasi Savonmäki Kohtaamo-hanke
LARK5-hankkeen workshop Sari Mikkola
Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma 2014–2020: NEUVONTA
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Miten haen uutta näyttötutkintojen järjestämissopimusta?
Sihteerin ammattitutkinto on uudistettu
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
LSSAVI Valvontaprosessin vaiheet varhaiskasvatuksessa
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Koulutus- ja opetusyhteistyö
Sähköisen hyvinvointikertomus hyvinvointiklinikalla
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
- Johtoryhmän toimintasuunnitelma
Ammatillisen koulutuksen reformi ja ohjaamo-toiminta
Tervetuloa Innokylään
Nuorten tieto- ja neuvontatyön osaamiskartta Heta Malinen Lähde: Pirjo Kovalainen, Osaamiskartta testiversio.
Sivisverkon digitaaliset osaamismerkit
Digitaalisuus opistojen strategiaan, pedagogiikkaan ja käytäntöön
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Organisaatioiden yhteistyö
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
OKM AJANKOHTAISTA
Ammatinen koulutus uudistuu
SINUSSA ON POTENTIAALIA
Työhönopastus ja perehdyttäminen
Yliopistojen intrapäivä
ASA ASA rekisteri Laki 716/2000 Vna työhön liittyvän syöpävaaran torjunnasta Laki 717/2001 Syöpäsairauden aineille ammatissaan altistuvien rekisteristä.
Ulla-Jill Karlsson, OKM
Osaamisperusteisuuden ja asiakaslähtöisyyden edistäminen / Ratkaisujen hakeminen kokeilutoiminnalla, ml. digitaalisuus
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Ammatillisen koulutuksen reformista
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
OPH:n kansainvälistymispalvelut –osaston ohjelmia
Avustussääntö Hyvinvointipalvelut Vanhusneuvosto
Markku Kokkonen Kuulemistilaisuus
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Tutkintorakenteesta tutkinnon perusteeksi
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Karvi arviointitiedon tuottajana
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Kehittämispäällikkö Eija Lappalainen
POTKA-verkoston arviointi - kyselyn tulokset
Liikkuva ja osallistuva amis – työkykyinen ja luova ammattilainen
Järjestökoulutuksen kehittäminen
Asiakasraatitoiminta Etevassa
PERHEPÄIVÄHOIDON TUTKINTOTOIMIKUNNALLE
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
Ammatillisen koulutuksen laatustrategia
Yhdistyksen liikuntatoiminnan arviointi ja kehittäminen
Video 4: Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma
Osaamisen ennakointifoorumi
Koulutuskiertue Suomen Sotaveteraaniliitto, Leena Seppälä.
Opetussuunnitelma -> oppisopimus
Esityksen transkriptio:

Osaamisen arvioinnin ja näyttöjen järjestämisen laadunvarmistus Markku Kokkonen Työelämätoimikuntien perehdyttäminen Tammikuu 2018

Sisältö Laadunvarmistus työelämätoimikunnan tehtävänä Laadunvarmistamisen menetelmät Vierailukäyntien toteuttaminen Raportointi Keskustelua 17/02/2019 Opetushallitus

Työelämätoimikuntien tehtävä Näyttöjen toteutuksen ja osaamisen arvioinnin laadunvarmistuksesta vastaavat Opetushallituksen yhteydessä toimivat työelämätoimikunnat. Työelämätoimikunnat tekevät laadunvarmistusta: seuraamalla ammatillisten tutkintojen järjestämistä valtakunnallisen palaute-, seuranta- ja arviointitiedon avulla, tekemällä tarvittaessa vierailukäyntejä näyttöympäristöihin ja tuottamalla vuosittain tietoa näyttöjen toteutuksen ja osaamisen arvioinnin laadusta omalla toimialallaan. 17/02/2019 Opetushallitus

Valtakunnallinen palaute-, seuranta- ja arviointitieto Kansallinen opintosuoritus- ja tutkintotietojen luovutuspalvelu Koski eHOKS-palvelu (työsuunnitelman mukaan käytössä v. 2018 lopussa) Kansallinen koulutuksen arviointikeskus: Oppimistulosten arviointi (julk.) Valtakunnallinen opiskelijapalautejärjestelmä (ARVO) Valtakunnallinen työelämäpalautejärjestelmä (käytössä vuonna 2020) Opetushallinnon tilastopalvelu, Vipunen (julk.) Valtakunnallinen työelämäpalveluiden palautejärjestelmä, TEM 17/02/2019 Opetushallitus

Vierailukäynnit näyttöympäristöihin

Vierailukäyntien lähtökohdat Työelämätoimikunnat arvioivat koulutuksen järjestäjän toimintaa, ei yksittäisen opiskelijan osaamista. Laadunvarmistustyön tulee olla suunnitelmallista toimintaa. Vierailukäynti voi perustua mm. opetus- ja kulttuuriministeriöltä tulleeseen pyyntöön, palaute-, seuranta- ja arviointitietoon sekä työelämätoimikunnalle tulleisiin oikaisupyyntöihin. 17/02/2019 Opetushallitus

Vierailukäynnin kustannukset Vierailukäyntien kustannukset on otettu huomioon Opetushallituksen vahvistamassa työelämätoimikuntien yhteisessä talousarviopäätöksessä. Työelämätoimikunta laatii suunnitelman vierailukäynneistä em. talousarvio huomioiden Vierailukäyntejä tehdään tarpeen mukaan, ei aseteta tavoitemäärää Opetushallituksen päätös vierailukäynneistä maksettavista palkkiosta on valmisteilla. 17/02/2019 Opetushallitus

Näyttöympäristö Näyttöympäristön tulee mahdollistaa tutkinnon perusteissa määrätyn osaamisen osoittamisen. Koulutuksen järjestäjä järjestää näytöt pääsääntöisesti työpaikoilla aidoissa työelämän tehtävissä. Perustellusta syystä näyttö voidaan kuitenkin järjestää myös muualla kuin työpaikalla, esimerkiksi oppilaitoksessa, oppilaitoksen työmaalla tai muissa oppilaitoksen työympäristöissä taikka nuorten työpajalla. 17/02/2019 Opetushallitus

Vierailukäynnin vaiheet Vierailukäynnin valmistelu Vierailukäynnin toteutus Dokumentteihin tutustuminen Vierailuraportti Raportin käsittely ja hyväksyminen kokouksessa Vuosittainen laadunvarmistusraportti 17/02/2019 Opetushallitus

Vierailukäynnin valmistelu Työelämätoimikunta päättää vierailukäynnin järjestämisestä (suunnitelma) Jos työelämätoimikunnan jäsenet haluavat seurata näyttöä/näyttöjä, on siitä syytä sopia etukäteen koulutuksen järjestäjän kanssa Koulutuksen järjestäjä valitsee pääsääntöisesti näyttöympäristöt, joihin vierailukäynnillä tutustutaan Koulutuksen järjestäjän edustajan on syytä olla paikalla näytössä, kun työelämätoimikunnan jäsenet osallistuvat näytön seuraamiseen On hyvä muistaa, että näytön aikana opiskelijalle on annettava työskentelyrauha. 17/02/2019 Opetushallitus

Vierailukäynnin toteutus Dokumentaatioon tutustuminen Näyttöympäristöön tutustuminen Haastattelut (opiskelija, työelämäarvioija, työpaikan edustaja) Keskustelu tutkintojen ja koulutuksen järjestäjän kanssa Pikapalaute tutkintojen ja koulutuksen järjestäjälle 17/02/2019 Opetushallitus

Näyttöjen järjestämiseen ja osaamisen arviointiin liittyviä dokumentteja Tutkintojen ja koulutuksen järjestämislupa Tutkintokohtainen osaamisen arvioinnin toteuttamissuunnitelma Henkilökohtaiseen osaamisen kehittämissuunnitelma siltä osin, kun se koskee näyttöjen toteuttamista Osaamisen arvioinnin dokumentaatio Koulutuksen järjestäjän laadunhallintajärjestelmä näyttöjen toteuttamisen osalta. 17/02/2019 Opetushallitus

Tutkintokohtainen osaamisen arvioinnin toteuttamissuunnitelma Antaa opetus- ja kulttuuriministeriölle lausuntoja koulutuksen järjestäjäkohtaisesti tutkinnoittain eriytyvistä osaamisen arvioinnin toteuttamissuunnitelmista Opetus- ja kulttuuriministeriön ja Opetushallituksen yhteinen työryhmä laatii ohjeellisen tietosisällön em. toteuttamissuunnitelman sisällöstä Alusta tietosisältö (ei lomake) lähetetään kommentoitavaksi työelämätoimikunnille, Parasta Osaamista –verkostolle ja koulutuksen järjestäjien laatuverkostolle Otetaan käyttöön helmi-maaliskuussa 2018. 17/02/2019 Opetushallitus

Vierailukäynnin keskusteluaiheita Näyttöympäristöjen soveltuvuus osaamisen osoittamiseen Perustelut muualla kuin työpaikalle järjestettäville näytöille Muut ammattitaidon osoittamistavat Näyttöjen henkilökohtaistaminen (valmiudet osallistua näyttöön) Arvioijien osaaminen ja osaamisen arviointi (perehdyttäminen, arvioinnin kattavuus ja perusteiden mukaisuus, arvioijien työnjako ja arviointidokumentaatio) Yhteistyö työpaikkojen kanssa näyttöympäristöjen kehittämisessä Näytöt ja koulutuksen järjestäjän laadunhallintajärjestelmä Tutkinnon perusteiden toimivuus ja mahdolliset kehittämistarpeet 17/02/2019 Opetushallitus

Vierailuraportti (1) Vierailu kohde ja ajankohta Vierailukäynnin syy Vierailuun osallistuneet toimikunnan jäsenet Haastatellut koulutuksen järjestäjän edustajat Keskeiset vahvuudet ja kehittämiskohteet 17/02/2019 Opetushallitus

Vierailuraportti (2) Vierailuraportti käsitellään seuraavassa työelämätoimikunnan kokouksessa. Mikäli vierailukäynnillä todetaan selkeitä puutteita koulutuksen järjestäjän toiminnassa, on koulutuksen järjestäjälle syytä varata mahdollisuus antaa oma vastineensa. Työelämätoimikunnan hyväksymä raportti lähetään tiedoksi Opetushallitukselle ja tarvittaessa toimenpiteitä varten opetus- ja kulttuuriministeriölle. Vierailupalkkio maksetaan sen jälkeen, kun raportti on käsitelty työelämätoimikunnan kokouksessa. 17/02/2019 Opetushallitus

Laadunvarmistusraportti Työelämätoimikunta kokoaa vierailukäynneillä tekemät havaintonsa ja hyvät käytännöt toimialansa näyttöjen toteutuksen ja osaamisen arvioinnin laadusta vuosittaiseen laadunvarmistusraporttiinsa. 17/02/2019 Opetushallitus

markku.kokkonen@oph.fi puh. 029 533 1102 Kiitos! markku.kokkonen@oph.fi puh. 029 533 1102